Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hylkyhän siintä kässäristä taas tuli 🤬.

 

Viime Sunnuntaina otin satulat irti ja ihmettelin käsijarrun toimintaperiaatetta,näytti siltä 

että säätöruuvia olisi pitänyt kiristää lisää (jotka oli aivan jumissa ja toisessa katkennut kuusiokoloavaimen pää).

Useampi tunti meni,eikä se erinlaisten kokeilujenkaan jälkeen ottanut kunnolla kiinni.

 

No,tänään menin eri asenteella tallille...ylemmän  liukutapin pultti auki ja käänsin satulan alas.

Dremelillä hioin jumittuneesta säätöruuvista pari milliä pois ja kiristin hiukan jousta,

sekä karhensin palojen pinnan (vajaan puolen tunnin homma)

 

Jumankekkulis tapahtui ihmeitä...kahva nousee semmoisen 6 napsun verran ja kässäri pitää kuin tauti 😲

Se on pienestä kiinni,kun mennään ääripäästä toiseen.

 

Ps.katsastusmies sano että sehän nappas oikein kiinni ja auto pomppas rullien päältä pois. 

IMG_6167.JPG

  • Like 1
Posted

4 gen ja alumiinisatula ja hioitko vihreällä merkattua kohtaa? 

IMG_20210419_231440.jpg

Posted

Joo kyllä,kun ei ollut toivoakaan saada ruuvia auki.

Ja sitä pientä jousta hiukan kireämmälle,niin oli kyllä iso vaikutus.

Posted

Tuota temppua pitää kyllä kokeilla

  • 2 weeks later...
mopo-ukko
Posted

Olikos näissä kahvan juuressa jonkinlainen automaatti säätö systeemi

Posted

joo siel on hammaslevy mikä jousivoimal koittaa vetää vaijerista löysät pois ja sil on oma automaattisalpa käsijarrukahvan kyljessä

  • 2 months later...
Posted

Onko tuollainen automaattisäätö kahvan juuressa myös 98 mallisissa? Mitä Googlella metsästin tietoa, niin LT1 ja LS1 jarrut eroavat ainakin joiltain osin.

 

Omassa tuli leimalla hylky käsijarrusta. Tänään vaihdettiin uudet käsijarrukengät, ja säädettiin ne mahdollisimman lähelle levyjä. 

Vieläkään ei pitoa käsijarrusta tuntunut löytyvän, veikkaan että vika on nyt muualla kuin itse takarummuissa / säädössä. 

 

Käsijarrukahva nousee aivan pystyyn asti, jarruttaa vain hieman.

Saako vaijeria jostain kiristettyä manuaalisesti / onkohan tuossa automaattisäädössä nyt joku pielessä.

Posted
2 tuntia sitten, -Zn- kirjoitti:

 

 

Käsijarrukahva nousee aivan pystyyn asti

 

 

mulla noussut kässäri aivan pystyyn kaikissa 4 geneissä ja pitänyt silti leimalla ok

Posted (edited)

On tuokin aiemmin aika ylös noussut, ja mennyt leimasta lävitse. Mitä netistä mm. LS1tech sivustolta löysin, niin joillain nousee vain pari - kolme napsua. Sellainen ei itselläkään ole ikinä kyllä kässäri ollut.

 

Jostain syystä tehot nyt kuitenkin jarruista kadoksissa. Vanhat jarrupalat ei näyttänyt edes siltä, että olisi loppu. Sillä epäilin syyn olevan muualla.

Kokeilin jyrkässä mäessä, ja kyllähän se auto lähti valumaan. Ei hyvä, eikä varmasti leimaa luvassa vieläkään. 

 

Edited by -Zn-
Posted

Vaijerit venyneet, vaihtoon kaikki kolme.

Posted

on siel käsijarrukahvan juuressa se vaijerin automaatti säätö minkä pitäs vetää jousella vaijerista löysät pois. vaatii toisinaan herkistelyä ja houkuttelua toimiakseen niin ettei kahva nouse kovin ylös

Posted

Uudet vaijerit tuohon tilailin, mutta eivät vielä saapuneet.

Käsijarrukengät kun laittoi uusiksi, ja sääti mahdollisimman lähelle, niin  meni tuolla virityksellä tänään leimasta lävitse.

Kahva nousee edelleen korkealle, mutta ei se käyttöä haittaa. Pitää katsoa jos joskus vaijerit vaihtaisi myös.

Tuosta automaattisäädöstä en oikein mistään mitään infoa löytänyt, en edes Haynesin korjausoppaasta. Mutta toimii tämä näinkin ihan hyvin.

  • 1 year later...
Posted

Näyttäis olevan takapalojen vaihto syksyn/talven listalla. Tais alkaa se wear sensor ottaa levyyn kiinni kun alkoi kitisemään ajossa.

Täytyykö tuohon satuloiden käsijarrusäätökeksintöön koskea kun vaihtaa uudet palat?

Posted
14 tuntia sitten, RaiRai kirjoitti:

Täytyykö tuohon satuloiden käsijarrusäätökeksintöön koskea kun vaihtaa uudet palat?

Ei välttämättä, mutta suosittelen sen kuusiokoloruuvin herkistämistä vuosittain, ettei jumitu kiinni. 

 

Tuossa aiemmassa ohjeessa mainitaan että säätö voidaan tarkistaa jos satula on purettu ja uudelleen kasattu. 

Tai jos palat vaihdettu ja vain uusilla tai lähes uusilla paloilla. 

Tällä varmasti viitataan siihen mahdollisuuteen että jarrupalojen paksuudessa voi olla pieniä eroja. 

 

 

Posted

Joo, täytyy alkaa kattelee, kiva jos sais ne säätöruuvit pyörii ja rasvattua.

Koetan saada leiman vanhoilla hilppeillä kun tuo kässäri mulla pelannut hyvin. Myös levyt varmaankin uusin myös syssymmällä ja sitten vielä koko talvi aikaa tarvittaessa säädellä käsijarrua 🤣

  • 6 months later...
Posted
2.11.2022 klo 11.55, Fenix kirjoitti:

Ei välttämättä, mutta suosittelen sen kuusiokoloruuvin herkistämistä vuosittain, ettei jumitu kiinni. 

 

Tuossa aiemmassa ohjeessa mainitaan että säätö voidaan tarkistaa jos satula on purettu ja uudelleen kasattu. 

Tai jos palat vaihdettu ja vain uusilla tai lähes uusilla paloilla. 

Tällä varmasti viitataan siihen mahdollisuuteen että jarrupalojen paksuudessa voi olla pieniä eroja. 

 

 

Tarkoitus oli vaihtaa myös levyt mutta aloin nuukailee ja testaamaan pelkillä uusilla paloilla, Centric metallic. Kuusiokoloruuvit tuli testattua, onneksi ei ollut jumissa. Väänsin vanhaan säätöön takaisin ja uudet palat pesään. Thank god, perstuntumalta käsijärru pitää edelleen hyvin.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...