1247 Posted April 19, 2021 Posted April 19, 2021 Hylkyhän siintä kässäristä taas tuli 🤬. Viime Sunnuntaina otin satulat irti ja ihmettelin käsijarrun toimintaperiaatetta,näytti siltä että säätöruuvia olisi pitänyt kiristää lisää (jotka oli aivan jumissa ja toisessa katkennut kuusiokoloavaimen pää). Useampi tunti meni,eikä se erinlaisten kokeilujenkaan jälkeen ottanut kunnolla kiinni. No,tänään menin eri asenteella tallille...ylemmän liukutapin pultti auki ja käänsin satulan alas. Dremelillä hioin jumittuneesta säätöruuvista pari milliä pois ja kiristin hiukan jousta, sekä karhensin palojen pinnan (vajaan puolen tunnin homma) Jumankekkulis tapahtui ihmeitä...kahva nousee semmoisen 6 napsun verran ja kässäri pitää kuin tauti 😲 Se on pienestä kiinni,kun mennään ääripäästä toiseen. Ps.katsastusmies sano että sehän nappas oikein kiinni ja auto pomppas rullien päältä pois. 1
Fenix Posted April 19, 2021 Posted April 19, 2021 4 gen ja alumiinisatula ja hioitko vihreällä merkattua kohtaa?
1247 Posted April 20, 2021 Author Posted April 20, 2021 Joo kyllä,kun ei ollut toivoakaan saada ruuvia auki. Ja sitä pientä jousta hiukan kireämmälle,niin oli kyllä iso vaikutus.
mopo-ukko Posted May 5, 2021 Posted May 5, 2021 Olikos näissä kahvan juuressa jonkinlainen automaatti säätö systeemi
mikke Posted May 5, 2021 Posted May 5, 2021 joo siel on hammaslevy mikä jousivoimal koittaa vetää vaijerista löysät pois ja sil on oma automaattisalpa käsijarrukahvan kyljessä
-Zn- Posted August 4, 2021 Posted August 4, 2021 Onko tuollainen automaattisäätö kahvan juuressa myös 98 mallisissa? Mitä Googlella metsästin tietoa, niin LT1 ja LS1 jarrut eroavat ainakin joiltain osin. Omassa tuli leimalla hylky käsijarrusta. Tänään vaihdettiin uudet käsijarrukengät, ja säädettiin ne mahdollisimman lähelle levyjä. Vieläkään ei pitoa käsijarrusta tuntunut löytyvän, veikkaan että vika on nyt muualla kuin itse takarummuissa / säädössä. Käsijarrukahva nousee aivan pystyyn asti, jarruttaa vain hieman. Saako vaijeria jostain kiristettyä manuaalisesti / onkohan tuossa automaattisäädössä nyt joku pielessä.
Chevy Posted August 4, 2021 Posted August 4, 2021 2 tuntia sitten, -Zn- kirjoitti: Käsijarrukahva nousee aivan pystyyn asti mulla noussut kässäri aivan pystyyn kaikissa 4 geneissä ja pitänyt silti leimalla ok
-Zn- Posted August 4, 2021 Posted August 4, 2021 (edited) On tuokin aiemmin aika ylös noussut, ja mennyt leimasta lävitse. Mitä netistä mm. LS1tech sivustolta löysin, niin joillain nousee vain pari - kolme napsua. Sellainen ei itselläkään ole ikinä kyllä kässäri ollut. Jostain syystä tehot nyt kuitenkin jarruista kadoksissa. Vanhat jarrupalat ei näyttänyt edes siltä, että olisi loppu. Sillä epäilin syyn olevan muualla. Kokeilin jyrkässä mäessä, ja kyllähän se auto lähti valumaan. Ei hyvä, eikä varmasti leimaa luvassa vieläkään. Edited August 4, 2021 by -Zn-
mikke Posted August 5, 2021 Posted August 5, 2021 on siel käsijarrukahvan juuressa se vaijerin automaatti säätö minkä pitäs vetää jousella vaijerista löysät pois. vaatii toisinaan herkistelyä ja houkuttelua toimiakseen niin ettei kahva nouse kovin ylös
-Zn- Posted August 12, 2021 Posted August 12, 2021 Uudet vaijerit tuohon tilailin, mutta eivät vielä saapuneet. Käsijarrukengät kun laittoi uusiksi, ja sääti mahdollisimman lähelle, niin meni tuolla virityksellä tänään leimasta lävitse. Kahva nousee edelleen korkealle, mutta ei se käyttöä haittaa. Pitää katsoa jos joskus vaijerit vaihtaisi myös. Tuosta automaattisäädöstä en oikein mistään mitään infoa löytänyt, en edes Haynesin korjausoppaasta. Mutta toimii tämä näinkin ihan hyvin.
RaiRai Posted November 1, 2022 Posted November 1, 2022 Näyttäis olevan takapalojen vaihto syksyn/talven listalla. Tais alkaa se wear sensor ottaa levyyn kiinni kun alkoi kitisemään ajossa. Täytyykö tuohon satuloiden käsijarrusäätökeksintöön koskea kun vaihtaa uudet palat?
Fenix Posted November 2, 2022 Posted November 2, 2022 14 tuntia sitten, RaiRai kirjoitti: Täytyykö tuohon satuloiden käsijarrusäätökeksintöön koskea kun vaihtaa uudet palat? Ei välttämättä, mutta suosittelen sen kuusiokoloruuvin herkistämistä vuosittain, ettei jumitu kiinni. Tuossa aiemmassa ohjeessa mainitaan että säätö voidaan tarkistaa jos satula on purettu ja uudelleen kasattu. Tai jos palat vaihdettu ja vain uusilla tai lähes uusilla paloilla. Tällä varmasti viitataan siihen mahdollisuuteen että jarrupalojen paksuudessa voi olla pieniä eroja.
RaiRai Posted November 2, 2022 Posted November 2, 2022 Joo, täytyy alkaa kattelee, kiva jos sais ne säätöruuvit pyörii ja rasvattua. Koetan saada leiman vanhoilla hilppeillä kun tuo kässäri mulla pelannut hyvin. Myös levyt varmaankin uusin myös syssymmällä ja sitten vielä koko talvi aikaa tarvittaessa säädellä käsijarrua 🤣
RaiRai Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 2.11.2022 klo 11.55, Fenix kirjoitti: Ei välttämättä, mutta suosittelen sen kuusiokoloruuvin herkistämistä vuosittain, ettei jumitu kiinni. Tuossa aiemmassa ohjeessa mainitaan että säätö voidaan tarkistaa jos satula on purettu ja uudelleen kasattu. Tai jos palat vaihdettu ja vain uusilla tai lähes uusilla paloilla. Tällä varmasti viitataan siihen mahdollisuuteen että jarrupalojen paksuudessa voi olla pieniä eroja. Tarkoitus oli vaihtaa myös levyt mutta aloin nuukailee ja testaamaan pelkillä uusilla paloilla, Centric metallic. Kuusiokoloruuvit tuli testattua, onneksi ei ollut jumissa. Väänsin vanhaan säätöön takaisin ja uudet palat pesään. Thank god, perstuntumalta käsijärru pitää edelleen hyvin.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now