Jump to content

Recommended Posts

Posted

Elikkäs huolleltiin ilmastointi ja täytettiin , toimi jonkin aikaa ja nyt lakkasi toimimasta , no huomattiin että toinen huoltoventtiili vuosi ja tyhjäsi ilmastointia. Se vaihdettiin nyt uuteen ja täytettiin uusiksi (900 rammaa) kylmäainesta ja ei toimi edelleenkään vikana siis ettei kompura lähde päälle. Tutkittiin sulakkeet ja releet —> kunnossa. Hyppyvirralla kun releen paikalta antaa suoraa virtaa niin nätisti herää kompura henkiin ja alkaa ilmastointi toimimaan. Kellään ollut vastaavaa ? Paineanturi vai mikä voisi tätä tehdä? Boschin testerillä ei autoon päästy , varmaan sielä jokin vikakoodikin olisi..täytyisi varmaan hankkia jokin ohjelma millä koodeja lukea , mitäs näitä nyt olikaan?

Posted

Tarkista määrä. Muistaakseni 900g ei riitä. Jos on liian alhainen paine kompura ei käynnisty.

Posted

95 kylmäainetta menee 32 unssia eli 907 gr sekä öljyä 8 unssia eli yhteensä 1134 gr.

-e- mulla on lukija täällä etelässä jos tännepäin asiaa...

  • 5 weeks later...
Posted
12.6.2021 klo 17.46, Nupa kirjoitti:

95 kylmäainetta menee 32 unssia eli 907 gr sekä öljyä 8 unssia eli yhteensä 1134 gr.

-e- mulla on lukija täällä etelässä jos tännepäin asiaa...

Joo laitettii tuo 900 rammaa sinne , meinaatteko ettei muka piisaisi 🧐 hyppyjohdolla kuiteskin käynnistää kompuran , joten oma veikkaus osuisi johonkin anturii . Koodeja en oo viel saanut luettua kun tullut ajeltua ilma kattopaloja.

Posted

Itselle vastaten , käytin liitintä irti ja takasi ja taas rokkaa..🧐😀👍

  • Like 4
  • 3 years later...
RaiRai
Posted

Jatkan tänne kun otsikko osuva... Mulla kylmästöinti kyllä vielä pelaa, käytin just täytössä, edellisestä kerrasta varmaan jotain 5 vuotta. Asentaja sanoi että jotain 400 g oli emmeitä jäljellä ennen täyttöä, joten silläkin määrällä vielä kylmähköä pukkaa. Mutta huomasin jo aiemmin että kompuran tienoilta jostain on falskannut vihreää litkua, elikkäs varmaankin kylmäaineen seassa olevaa väriainetta. En nyt jaksanut tutkia tarkemmin, mutta onko kokemuksia että mistä kohtaa tyypillisimmin 4 genissä antautuu? Tosiaan vielä pelaa, mutta ei välttis kauaa.

Anders
Posted

Tuo vihree litku voi yhtä hyvin olla öljyä. Jos kompura itessään vuotaa kannattaa melkein vaihtaa koko vehje. Voihan siihen koittaa vaihtaa stefoja ja muita tiivisteitä mutta harvemmin niistä tulee pitkäikäisiä.

Laitoin 6 minuuttia sitten itselleni uusi kompurasetti tilaukseen rokkiautosta, n.170e$.

En sitten tiedä miten paskamainen se on vaihtaa, aika tyrkyllähän se on siellä alakautta.

  • Like 1
Posted
2 tuntia sitten, RaiRai kirjoitti:

Jatkan tänne kun otsikko osuva... Mulla kylmästöinti kyllä vielä pelaa, käytin just täytössä, edellisestä kerrasta varmaan jotain 5 vuotta. Asentaja sanoi että jotain 400 g oli emmeitä jäljellä ennen täyttöä, joten silläkin määrällä vielä kylmähköä pukkaa. Mutta huomasin jo aiemmin että kompuran tienoilta jostain on falskannut vihreää litkua, elikkäs varmaankin kylmäaineen seassa olevaa väriainetta. En nyt jaksanut tutkia tarkemmin, mutta onko kokemuksia että mistä kohtaa tyypillisimmin 4 genissä antautuu? Tosiaan vielä pelaa, mutta ei välttis kauaa.

Mullaki falskas sitä vihreetä öljyä vuositolkulla, en jaksanu asialle tehdä mitään muuta ku pyykiä pahimmat pois..

Sit yks kaunis tyhjäkyntipäivä loppu öljy ja kompura jumiin ja moniurahihna savuna ilmaan. Sit läx kompura, ei sitä tossa t-topissa tarvi.

Uus kompura ja uudet lekut samalla. Vahva suositus.

  • Like 2
RaiRai
Posted

Ok, ^nämä hyvä tietää.

1 tunti sitten, Anders kirjoitti:

Laitoin 6 minuuttia sitten itselleni uusi kompurasetti tilaukseen rokkiautosta, n.170e$.

Mikäs vanhaan sulla tuli?

TransNAM
Posted

4gen on melko helppo vaihtaa kompura. Alle tarvii päästä mut normi nivelmäärä kädessä riittää hyvin. 4 pulttia, hihna ja putket.

Huom! Lähes kaikissa kompuroissa on takuun ehtona, että myös kuivain vaihdetaan samalla. Ja toki täytön yhteydessä lisätään oikea öljymäärä.

 

Jos jostain vuotaa vihertävää, kannattaa koittaa löytää UV-lamppu (mikä tahansa UV-taskulamppu tms. käy) ja tutkia vuodon paikka ennen isompaa osatilausta.

Koska kaikki putkiliitokset on laippoja O-renkailla - saattaa vuotaa myös niistä. Eli aina ei välttämättä ole ite kompura sökö.

Normi kylmäaineöljy (PAG) on kirkasta, eli jos vihertää on siinä väriaine mukana. Väri loistaa kirkkaana UV-valossa.

  • Like 1
sirkus
Posted

Ei se LT1 kyl mikään ihan helppo vaihettava oo mut ihan tehtävis😅

Anders
Posted
3 tuntia sitten, RaiRai kirjoitti:

Ok, ^nämä hyvä tietää.

Mikäs vanhaan sulla tuli?

Sama juttu, kompurasta vuotaa ööliä

Anders
Posted
1 tunti sitten, TransNAM kirjoitti:

Normi kylmäaineöljy (PAG) on kirkasta, eli jos vihertää on siinä väriaine mukana. Väri loistaa kirkkaana UV-valossa.

Ainoa muu vihree litku on syylärinneste, ja jos kerran kompirasta tulee asia lienee suht selvä...?🤔

TransNAM
Posted
14 tuntia sitten, sirkus kirjoitti:

Ei se LT1 kyl mikään ihan helppo vaihettava oo mut ihan tehtävis😅

Ajatuskatkos... Niin... onhan niitä tosiaan muitakin kun LS-koneisia...

  • Haha 2
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Ajankohtainen topicci itsellekin, kyseessä 4gen LS moottorilla.

 

Edellinen omistaja kertoi että vei auton aikanaan normaaliin ilmastointihuoltoon koska ei tiennyt milloin tehty edellisen kerran, AC toimi kuitenkin normaalisti. Jonkin verran meni kylmäainetta, ilmastointi toimi sen kesän mutta ei enää seuraavana kesänä. Omistaja tuumaili vaan että amatöörejä siellä huollossa kun rikkoivat toimivan ilmastoinnin... 

 

Minulle tullessa viime kesänä ilmastointi ei edelleenkään toiminut (toimi hyppylangalla), käytin huollossa ja terveiset oli seuraavanlaiset:

"Alipainetestissä vuotoa ei havaittu. Täytetty järjestelmä ja käytetty autoa 10 min jonka jälkeen tyhjennetty. Sama määrä tuli pois eli ei vuotoa kun auto kävi täydellä järjestelmällä 10min.
Täytetty järjestelmä ja näyttäisi toimivan."

 

Ilmastointi toimi viime syksynä. Tänä keväänä talven seisonnan jälkeen ei sitten enää toimi, ja nyt ei auta edes hyppylanka. Kompura lähtee pyörimään mutta ei puske kylmää.

 

Vaihdanko suosiolla kompuran vai pitäisikö viedä pajalle että laittavat väriainetta sekaan? Ilmastoinnin hilppeet, letkut yms. on kaikki alkuperäiset.

 

 

Edited by JiiAa
Posted

Piti kaivaa kuitti niin näyttää että 6.8 kpl täyttöainetta mennyt eli lienee 680 grammaa, ei ihan tyhjä...

 

Millä vikakoodit saa luettua? Autocom ei löydä kuin moottorin koodit. Monenlaisia kaapeleita läppäriin löytyy, kun tietäisi softan. Vanhempiin 4geneihin löytyy softa millä saa jotain irti ilmastointiin liittyen vaan ei auta vm 2000 kanssa.

TransNAM
Posted

Eipä siellä ilmastoinnille montaa koodia ole, lähinnä "low pressure"-tyyppisiä (=aine vähissä).

Paineanturillekin taitaa perusvioista (anturi rikki) olla koodit.

Ilmastoinnille kun ei ole mitään omaa ohjausta vaan PCM komentaa kompuraa päälle/pois kun napista on pyydetty.

Kompura ei lähde enää päälle kun aineen määrä on reilusti alle puolet oikeasta. Vähän riippuu autosta mutta sitä luokkaa.

 

Tuo on vanhemmissa autoissa aika yleistä, että ilmastointi toimii täytön jälkeen kesän tai kuukauden tai viikon.

10min vuototesti ei paljoa kerro pienistä vuodoista jos ainetta häipyy vaikka gramma tunnissa.

Väriaine on helpoin ratkaisu ellei löydä jostain kaasu-/vuototesteriä, eli "haistelijaa".

Molemmissa tapauksissa pitää järjestelmä kuitenkin ensin täyttää jotta se vuotaa.

Kannattaa ensimmäisenä tutkia UV-lampulla - näkyykö väriä jossain. Jos vaikka olisi aiemmissa täytöissä jo ollut väriaine...

  • Like 4
Posted
31.5.2025 klo 20.39, RaiRai kirjoitti:

Ok, ^nämä hyvä tietää.

Mikäs vanhaan sulla tuli?

Kompura vaihdettu. Sain auton liftille joten siltä kantilta oli perusasiat kunnossa.

Itse vaihtokin oli suht helppo, alle tunnissa meni. Ennen kuin pääsee kompuralle käsiksi, joutuu tietenkin poistamaan apulaitehihna, sekä kiristäjä joka on kiinni kahdella pultilla (10mm kanta). Itse kompura on kiinni kolmella pultilla (13mm kanta) edestä, takapäässä yksi pultti (10mm kanta). Mutta ennen kuin irroittaa kompuraa, muista kytkimen pistoke, siihen pääsee yläkautta laturin ja akun välistä. Voi olla aika tiukassa.

Kylmäputket ovat kiinni kompurassa yhdellä pultilla, 13mm kanta. Siihen on vähän paskamaista päästä, ja sekin oli aika kovin kiinni.

Mötikkä tulee ulos eteenpäin, pujottaen tehostimen ja lootaöljyjäähdyttimen putkien välista. Varo sotkemasta ac-öljyllä, se on aikamoista myrkkyä kun pääsee iholle.

Ennen kuin laitat uuden kompuran paikalleen, muista vaihtaa tiivisteet! Todennäköisesti ne ovat liimautuneet jompaan kumpaan pintaan. Suituksena että vaihtaa samalla kuivaimen, paisuntaventtiilin sekä kaikista avatuista liitoksista tiivisteet.

 

Koeponnistus typellä, tyhjiöinti, täyttö ja eiku palelemaan!

 

Muista tarkistaa että kytkimen töpseli on kiinni ennen koekäyttöä ettei sotkeennu apulaitehihnaan Nimim. "Kokemusta on"...

  • Like 4
  • 4 weeks later...
RaiRai
Posted

Eipä ole tullut hätäiltyä tämän asian kanssa, mutta nyt nappasin kuvan alapuolelta vuodosta. Mulla siis LT1.

20250709_151404.jpg

Anders
Posted
3 minuuttia sitten, RaiRai kirjoitti:

Eipä ole tullut hätäiltyä tämän asian kanssa, mutta nyt nappasin kuvan alapuolelta vuodosta. Mulla siis LT1.

20250709_151404.jpg

Kyllähän tuo vahvasti näyttää väriaineelta. 

RaiRai
Posted
9 minuuttia sitten, Anders kirjoitti:

Kyllähän tuo vahvasti näyttää väriaineelta. 

Eikös tota nyt kuitenkin uskalla käyttää minkä se jaksaa pelittää, kun kompurahan ei enää yritä käynnistyä liian alhaisilla paineilla? Meinaan tota Nupan mainitsemaa kiinnileikkausvaaraa. Toki vuotoa on x määrä, se on melko selvä. Äskeinen täyttö tehtiin tietty öljyn kera.

Posted

juu

ei käynnisty jos aine vähis

  • Like 1
TransNAM
Posted

Näyttäis olevan vuoto kompuran takapäässä eli voi olla myös putkiliitoksen tiivisteet.

Takapäässä kun ei oikein muuta vuotopaikkaa ole ellei sit rungon saumasta...

Posted
12 tuntia sitten, TransNAM kirjoitti:

Näyttäis olevan vuoto kompuran takapäässä eli voi olla myös putkiliitoksen tiivisteet.

Takapäässä kun ei oikein muuta vuotopaikkaa ole ellei sit rungon saumasta...

Mulla vuos ihan rungon saumasta, takapäässä oli pelkät roiskeet

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...