Jump to content

Perän laakereiden vaihto?


Recommended Posts

Posted

Onko hyviä ajatuksia miten nuo laakerit lähtee irti kotikonstein enempiä tuhoja tekemättä 😊...ja uudet paikalleen.

 

Aika miehekäs klappi myös videolla nähtävissä. Näinköhän on laakeroinnilla selvä tämä tapaus 🤔

IMG_20210724_171202.jpg

Posted

jonkunsorttista ulosvetäjää kaipaa senverran on jämpti sovite. uudet menee ku lämmittää sisäkoolia ja varautuu naputtamaan jos jää matkalle. hellan levy on mainio keksintö tohon hommaan ja kun sylki kiehuu on tarpeeks. eli sen 100 astetta. induktiolämmitin toki jos semmonen on käytössä

Posted

Niin kuin Mikke sanoi, Ulosvetäjä on melkein välttämätön. Toki varovasti rälläkällä pilkkomallakin lähtee mutta siististi lähtisi tuohon tarkoitetulla vetäjällä.   Itse tein sellaiset kiilat laakerin ja murikan väliin ja painoin prässillä pois. Samaa kyytiä uudet tilalle prässillä.  

Klappi onkin todella raju. Sieltä on unohtunut poskilaakerin shimmaus kokonaan. Vai onko laakeri  oikeasti noin paskana? :D 

Posted

Shimmit oli paikallaan, laakerit paskana. Joo ei ulosvetäjillä minkäänlaista liikettä tapahu. 

Posted
25.7.2021 klo 22.15, Pete78 kirjoitti:

Shimmit oli paikallaan, laakerit paskana. Joo ei ulosvetäjillä minkäänlaista liikettä tapahu. 

Laitoin tuommoisen ja painoin prässillä irti, lähti laakerit irti.

LAAKERIN ULOSVEDIN 75-105mm Monikäyttöinen, jämäkkä! - Tuontitukku.fi verkkokauppa 34,90 €.

Ulosvetäjä.jpg

  • Like 1
Posted

Aihetta liipaten... 

 

Rockauto tarjoaa 8.5" perään "Differentials rebuild kit" kolmella eri valmistajan laakereilla. 

 

Timken, koyo ja skf

 

Onko Suosituksia/kokemuksia mitä käyttää? 

 

Posted

timkenin laakereita aikanaan suositeltiin et vastais varmimmin alkuperäsiä ja simmit säilyttämäl pitäs toimii helpoiten. tiedä sit miten ntykyään. ainaki noi timkeni laakerit on ihan käyttökelposta tavaraa kunnossapidossa niinku skf:kin. koyo ei oo käytös.

Posted
3 tuntia sitten, mikke kirjoitti:

timkenin laakereita aikanaan suositeltiin et vastais varmimmin alkuperäsiä ja simmit säilyttämäl pitäs toimii helpoiten. tiedä sit miten ntykyään. ainaki noi timkeni laakerit on ihan käyttökelposta tavaraa kunnossapidossa niinku skf:kin. koyo ei oo käytös.

Mulla vaihdettiin jarrurempan yhteydssä takaakselin laakerit ja olivat just timken merkkiset viimevuonna kun korjattiin takarummut 👍

Posted

Timkenit tuli mullekkin.

  • 7 months later...
Posted

Mites pelkkiä laakereita vaihtaessa, ja välityksen pysyessä samana: pitääkö koko shimmaus prosessi käydä läpi vai uskaltaako luottaa vanhoihin shimmeihin?

Toki epäilemättä vanhat shimmit on hyvä lähtökohta.

 

Perässä oireena:

- Klappi pinionilla

- pinion preload kutakuinkin nolla.

- pinion stefa vuotaa

- ainakin ulommat vetarin laakerit ääntää.

 

Sinänsä perä on ~äänetön ajossa, ja kai ne kuviotkin suunnilleen oli kohdillaan vuos sitte tutkiessa.

 

 

Posted

Periaatteessa vanhat shimmit pitäisi käydä uusilla laakereilla. 

Mutta olisi kuitenkin hyvä tarkistaa. 

Backlash:in tarkistus heittokellolla on simppeli toimenpide. 

Kosketuskuvio ja pinion preload. 

Multa löytyy mittalaitteet lainaan jos tarvetta. 

Posted

Ok, pahimmillaan taitaa hävitä pinionin sisemmän laakerin. Krymppejä muistin ottaa pari varuiks, mut sovituslaakeri aihio jäi tilaamatta.

 

Tarkistaa toki pitää. Kiitos tarjouksesta, heittokello löytyy ja pieni momenttiavain pinionille. Täytyy noilla koittaa alkuun. 

Posted

Uutta pinionmutteria suosittelisin myös. 

Se on krymppimutteri. 

10 pulttiseen perään niitä on löytynyt Uspartsista. 

9 pulttiseen ei. 

 

Itse laitoin kierretiivistettä mutteriin kierteeseen ja tiivistesilikonia stefan ulkokehälle ja yoken booreihin estämään öljyvuotoa. 

Liikaa ei parane laittaa ettei mönjät puserru kasatessa väärään paikkaan. 

  • 2 weeks later...
Posted

Perä purettu. Mikäpä "huolto" sitä ilman yllätyksiä menis

 

 

 

 

DSC_0200.thumb.JPG.15ef879cfcd58fd6b50f38a09668171a.JPG

 

Eli toinen carrier Sisäkooli pyörinyt ja syönyt carrierin.... 

 

Vielä tutkimatta kuinka väljä/tiukka uusi laakeri on. Shimmaus hommiksi menee. 

 

Oisko ed rempan jäljiltä ollut carrier preload tiukka, ja tuosta sitten pettänyt. 

Posted

väittää yksityiseksi videoksi ni ei anna kattoa tai sit mä en vaan osaa.

 

väljän sisäkoolin paikan voi täytättää, materiaalista toki riippuu mut ton luulis voivan metalliruiskuttaa ja hioa malliinsa. kun on uus laakeri tekiälle malliks ni pystyy siitä kattomaan mitat kohalleen. hinta kannaattaa toki kysellä ennekkoon.

Posted
18 minuuttia sitten, mikke kirjoitti:

väittää yksityiseksi videoksi ni ei anna kattoa tai sit mä en vaan osaa.

Nyt pitäs näkyä. 

 

Piti tuo kuites ulosvetäjällä pois repiä, eli ei kuiteskaan klonks klonks väljä. Pitää mittoa, toiv laakerilukite riittäis

Posted
2 minuuttia sitten, vwg4 kirjoitti:

Nyt pitäs näkyä. 

 

Piti tuo kuites ulosvetäjällä pois repiä, eli ei kuiteskaan klonks klonks väljä. Pitää mittoa, toiv laakerilukite riittäis

tuntuuko tos akselin päässä pykälä minkä yli ton koolin joutu kiskimaan? siitä vois päästä mittaamaan paljonko ainetta on hävinny koolin alta et puuttuuko satasia vai kymppejä.

Posted

Mikrometrillä pyöriteltynä max 5satkua. Mut näyttää et tossa kaulalla on hiushalkeama, ei läpi kuitenkaan. voi toki olla myös pelkkä syvempi naarmu. 

 

Vähän toki ketuttaa, mut toisaalta hyvä että löytyi eikä ajossa levenny.

Posted

joo hyvä se on nyt löytää, rupee olee syitä uusia.  tunkeumanesteellä voi toki koittaa kattoo onko joku noista urista läpi. taitaa vaan olla niin paljo epävarmuus tekiöitä et kannattaa uusia jo oman mielenrauhan takia.

Posted

Itselle tuli ensimmäisenä mieleen sorvata kaula seuraavaan löytyvään laakeriin. 

Olisiko se sitten  - 0.5 vai 1mm.

 

 

Posted

Kyllähän tuo pinta on ihan paskana. 0,05 on jo aivan liian kulunut. Yleensä tuossa kokoluokassa laakerin ahdistus on 0,02-0,03 luokkaa eli noin sitä ei voi kyllä käyttää. Kaula on sorvattava muutaman millin pienemmäksi jonka jälkeen päälle sorvattu holkki tiukalla krympillä ja lopuksi sorvaus oikeaan mittaan.  Ehkä paras vaihtoehto on heittää koko möykky metallinkeräykseen ja jostain ehjä tilalle.

Posted

Tuota sorvaus holkki menetelmää mietin ohikiitävän hetken. Mut käytännössä jäänee liian vähän alkuperäistä kaulaa - riski murtua. Plus kustannus... 

Metallikierrätys lienee oikea osoite. 

 

"Uus" tyhjä carrier on postissa tulossa, toivotaan että on myös ehjä. 

 

Seuraavaksi tartteis löytää pitkät lautaspyörän pultit, 7/16-20 vasen kierre.DSC_0206.thumb.JPG.fa6e69106c523df7a6ac3b34515cfd87.JPG

 

Posted

Mä en löytänyt noita pultteja Suomesta. 

Jos satut itse löytämään, niin kerro mistä. 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...