Jump to content

455 lämpöongelmaa


BB
 Share

Recommended Posts

Onko muilla riittänyt perus letukka mallin termostaatissa virtaus?

 

Tuolla ameriikan foorumeilla väittävät että pitäisi käyttää tuollaista Robert shaw termaria.

 

Itsellä meinaa tuossa kotterossa hiipiä lämpö yliäyräiden pikkuhiljaa -67 fb 455

 

Vesitilatpuhtaat,reilu alumiinijäähdytin,viscopuhallin ja tuulitunneli.

Link to comment
Share on other sites

Tarkasta, että niissä vesipumpun rungossa olevissa putkissa on päässä ne tiivisteet ok ja että ne tiivistyy kunnolla sitä midplatea vasten.  Tarkasta myös ettei sen midplaten ja vesipumpun siipien väli ole liian iso ja naputtele pienemmäksi jos näin on. Jos on se vanhempi mallinen vesipumppu, niin taisi olla erilainen ja huomattavasti tehottomampi. 

 

Itse vaihdoin lopulta koko pumpun paremmaksi vaikka oli uudemman mallinen, taisi olla joku flow cool niminen tai siihen suuntaan jonka laitoin ja alkoi jäähtymään. 

 

Ihan /c :stä se Ponun vesipumppuviritys. Muuten hyviä pannuja. 

Link to comment
Share on other sites

Tuokin on ollu mielessä,mutta taitaa jäädä talvelle nuo tarkastukset.

 

Pannuna sinällään ihan ok tosin omaan mieleen sais kestää vähän paremmin kierroksia pelottelevat 5500rpm ois semmoinen ns.varmaraja minkäkestää sen jälkeen alkaa ongelmat.

 

Tuo oma ainakin pärähtää 1 ja 2 vaihteella vahingossa rajoittimeen helposti kolmosella rauhottuu hieman ettei sudi taulua täyteen.

Link to comment
Share on other sites

Joo alkaa liikkuvat olemaan aika painavat tuollaisessa. 

 

Termarin osalta voi koittaa porata kaksi tai kolme 5mm reikää ulkokehälle.  Ilmaantuu ja virtaakin vähän paremmin, eikä noissa juuri tule ongelmaksi liian hidaskaan lämpeneminen.  

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nytpä tuli tämä tutkittua,nyt on paikallaan robert shaw tyylinen highflow termari.

Vesipumppu oli se surkein tarvike pumppu peltisiivellä vaihdoin tilalle gmp highflow pumpun paremmalla siipimallilla ja shimmasin välipellin lähelle siipeä,jospa se siitä jäähtyisi.

 

Suurin ongelma oli luultavasti tuo peltisiipinenpumppu ja välipeltiin oli n.5mm rako.

 

Flowcoolerin pumpun jätin hankkimatta lueskeltua niiden irtoilevista siivistä.

Link to comment
Share on other sites

Joo tuo 5mm rako tekee jo tosi paljon. Katsoitko onko siitä vesipumppu rungosta / jakopääkopasta menevien putkien siivisteistä midplaten suuntaan enää mitään jäljellä vai onko siellä vaan isot raot josta paineet karkaa? 

 

Päissä pitäisi olla muistaakseni kumiset tiiviste renkaat. 

Link to comment
Share on other sites

Oli ehjät,mutta vaihdoin uudet notkeemmat.

 

Aikamoinen viritelmä tuo välipelti systeemi,monta virhe/vika mahdollisuutta.

 

Muuten tuo kone kyllä tuuttaa kohtuullisesti papua ulos,katurenkaalla suttaa sinne lähelle 150 kyytiin asti kun antaa vaan sutia.😁

 

Tekis mieli harventaa välitystä 3.7>3.0 nyt tuo 1. Vaihde on katupyörällä ihan tunnoton,pärähtää rajoittimeen ennen kuin huomaakaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tuossa nuiden nesteiden kanssa läträtessä aloin ihmettelemään tuota lämppärin lähtöä kun pontsossa se on alkujaan kannen takapäästä,tämä heikentää kannen jäähdytystä ja lämppärin toimintaa,mikähän idea tässä on ollut/mikä itseltä jäi huomaamatta?

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, pasi jkl kirjoitti:

Mites sähköinen vesipumppu letkuun? Toisiko yhtään apuja. 

Mieluummin vaihdan tuon lämppärin lähdön tuonne termarin alle niinkuin chevyssä on.

 

tbi f body tais olla kans tuolta takapäästä ja ihmettelin sen (hidasta) lämpeemistä talvikäytössä joku vuosi sitten verrattuna tpi koneiseen.

 

Se on alkujaan vielä pelkästään toiselta kannelta otettu joten toinen kansi käy kuumempana,muutin sen jo molemmille kansille 8mm kuristimilla kun jossain oli semmoinen ohje,mutta taitaa vielä kerran mennä uusiksi.😁

Link to comment
Share on other sites

Kannen takaa glykoli lämppärille ja paluu takaisin kannen takapäätyyn? 

Jos kierto menee Pontiacissa jotenkin noin...

Ei sen palaavan glykolin pitäisi olla merkittävästi kuumempaa kuin lohkosta nouseva glykoli? 

Tuossa riippuu siitä paljonko glykoli ennätti kannessa lämmitä ja paljonko se jäähtyi lämppärissä käydessään vs lohkosta tuleva glykoli. 

Lämpimän ilman puhallukseen se varmaan tuo viivettä. 

Chevyissä jotkut yrittää parantaa kannen etuosan jäähdytystä kuvan mukaisella tavalla, mutta sen hyöty jakaa mielipiteitä. 

Kuvassa Chevy. 

320A968C-F42C-4BBF-8F75-A55E3F89B02F.thumb.png.c7915c25eda1af8ca800e459d731ef8e.png

images.jpeg.d4030b61f2209074ffa26982ceec3238.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tuo vortec kuva ois just se millaiseksi taidan kierron muuttaa.

 

Tuossa alemmassa kuvassa käsittääkseni on tarkoitus poistaa ilmaa järjestelmästä,muutoinhan tuo heikentää kansienjäähdytystä nesteen virratessa kansien ohi.

 

Ls koneissahan on tuollaiset pillit vakiona.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, BB kirjoitti:

Tuo vortec kuva ois just se millaiseksi taidan kierron muuttaa.

 

Tuossa alemmassa kuvassa käsittääkseni on tarkoitus poistaa ilmaa järjestelmästä,muutoinhan tuo heikentää kansienjäähdytystä nesteen virratessa kansien ohi.

 

Ls koneissahan on tuollaiset pillit vakiona.

Alemmassa kuvassa ideana on teoriatasolla poistaa "hot spotteja" . 

Debatointia aiheesta Usa-foorumeilla löytyy ja hallitseva kanta vaikuttaa hyödyn olevan kyseenalainen verruttuna vaikkapa kylmempään termariin. 

Olikohan hyöty lähinnä silloin kun termostaatti pysyy kiinni, kun vesi etenee helpointa reittiä. 

 

Mutta oma oletus alkuperäiseen kysymykseen on;

Jäähdytyksen kannalta en näkisi Pontiacin lämppärinkierron osalta haittavaikutuksia kansien lämmönsiirtoon. 

Lämmitykseen kyllä. 

Mutta tämä vain maalikon mielipide. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nytpä on vähän koeajuja suoritettu,suunta ainakin on oikea eikä toistaiseksi lämpöongelmaa ilmennyt.

 

Uusi valusiipinen vesipumppu ja taustapelti shimmattu n.1mm etäisyydelle.

 

Syylärin tiivistys kehykseensä.

 

Nämä talven aikaan tehtyjä.

 

Vielä on tulossa syylärin ja hiekkapellin väliin ilmanohjain.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Yllättävän suurimerkitys tuolla (lower air baffle) syylärin ja hiekkapellin välisellä ilman ohjaimella,paikallaan käydessä ei kierrätä enää samaa kuumaa ilmaa jäähdyttimelle ja lämmöt ei hiivi enää ylemmäs kuin ajaessa.

 

Seuraavaksi viileän imuilman metsästykseen.

 

Ps.Jos jollain lojuu alkuperäistyyppinen tupla snorkkeli ilmanpuhdistinkotelo tarpeettomana,saa vinkata voisin vetästä ostohousut jalkaan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...