TimoKoo Posted August 31, 2021 Posted August 31, 2021 Tämmoisen erikoisen oireen olen nyt huomannut. Satunnaisesti saattaa hyvin hentoa ulinaa pitää tasaisellakin, mutta nyt huomannut selvästi, miten ylämäessä alkaa ulina kasvamaan. Veto päällä kovempaa, ja ihan pintakaasulla hiljenee. Aiemmin olen tarkistanut öljymäärän ja sitä on riittävästi ja näytti melko kirkkaaltakin. Aikeissa olin vaihtaa uudet öljyt, mutta jotenkin tuntuu ettei se nyt välttämättä olisi riittävä toimi. Jossain topikissa luin alamäessä moottorijarrulla ääntelevästä perästä, ja mietin olisiko tässä jotain samaa... Olisiko jollain siis vinkkiä mistä lähteä tuota selvittämään? Muuta ääntä ei perästä tule.
TimoKoo Posted September 8, 2021 Author Posted September 8, 2021 Tuntuu välillä kyllä vähän haasteelliselta tämä itselle suht tuntemattoman tekniikan diagnosointi... Otetaan siis sen verran pakkia, että tämä ulina on nyt sitten kuitenkin melko satunnaista myös ylämäessä. Erittäin hankala koittaa miettiä mistä ääni tulee, kun se monasti jättääkin tulematta. Epäilen siis, että tuleeko se ääni perästä kuitenkaan, vai jostain muusta? Voikohan ulinaa kohdistaa yhtään, kun joskus se tulee myös hieman vauhdikkaamman kääntymisen jälkeen? Eli voiko takapäässä joku liikkua "liikaa" siten, että joku hammaskosketus muuttuu? Tai pyörien laakerit? Sen verran on kyllä hankala ajossa tuota yrittää kohdentaa, etten tee sille nyt mitään. Alustalle pitää joka tapauksessa pientä parannusta tehdä, joten katsotaan onko niillä sitten joskus mitään vaikutusta. Ja ehkä se mahdollinen vika sitten ajamalla viimeistään löytyy...
Fenix Posted September 8, 2021 Posted September 8, 2021 (edited) Ensimmäisenä tarkistaisin peräöljyn määrän. Onko tuossa vetarit c-klipsi kiinnitteiset? Heitän kopin jollekin muulle, voisiko vetarin kasvanut päittäisvälys aiheuttaa osien hiertämistä? Kardaanin kun ottaa irti ja pinionin yokea pyörittää, niin siinä kuuluisi olla vain hyvin pieni kiertovälys. Pinionin laakerivika paljastuu pinionia pyörittämällä. Pyörittäessä ei saisi tuntua minkäänlaista takertelua. Tuo saattaa onnistua renkaat ilmassa, mutta varmemmin jos vetää vetarit pois tasauspyörästön booreilta, niin ei pääse muut paikat vääristää tuntumaa. Ainakin satulat hyvä ottaa irti siksi aikaa. Jos takertelua esiintyy niin ennen varsinaista remppaa käyttäisin vielä perämurikan irti ettei se vaikuta takerteluun. Jos purat perää niin pidä huoli että kaikki osat tulee samoihin paikkoihin. Tuossa muutama ajatus vian etsintään. Edited September 8, 2021 by Fenix
Anders Posted September 9, 2021 Posted September 9, 2021 Olin ulinan perusteella täysin varma että mun vanin taka-akseli oli kaput, mutta ääni poistui etupyörän laakerin kiristyksellä. Sitä vaan että ääniä ei aina ole helppo paikallistaa
mikke Posted September 9, 2021 Posted September 9, 2021 kaarteeseen ajamisen seurauksena vetoakseli voi liikkua syvyyssuunnassa mikä c klipsi perälle on ihan normaalia mutta mahtuuko liikkumaan niin paljo että jarrulevy ottaisi kiinni satulan bräkettiin minkä sisällä se levy osaltaan pyörii
TimoKoo Posted September 10, 2021 Author Posted September 10, 2021 Kiitos vinkeistä. Ihan ensimmäisenä vaihdan peräöljyt, kun niiden iästä ei ole varmuutta. Samalla laittaa jotkut lisäaineet, että on sitten siltä osin kunnossa. Isompaan purkamiseen en tähän hätään lähde, mutta noita mahdollisia välyksiä pitää alkaa tutkimaan tarkemmin, jos ulinat ensi kesänä lisääntyy.
TimoKoo Posted September 13, 2021 Author Posted September 13, 2021 Peräöljyt tuli vaihdettua Red linen lisäaineen kera. Vaihdoin nyt ihan täyttöreiästä imemällä. Erikoista oli, että täyttöaukosta tuli 2 desiä ulos ihan valumalla, ja imemällä sain 1,4 litraa. Ja tuon saman 1,4 litraa laitoin kunnes valui aukosta ulos. Ilmeisesti oli ylitäytetty, koska ei kai sen pitäisi noin valua kun tulpan irroittaa? Ulina ei kyllä juurikaan muuttunut. Yleensä ääni tulee vasta hetken ajamisen jälkeen, eli vasta kun öljyt/perä lämmennyt. Ja vedon poistamalla se poistuu. Jos ääni ei perästä tulekaan, niin kuitenkin jostain voimalinjasta...
Pete78 Posted September 13, 2021 Posted September 13, 2021 (edited) 9.9.2021 klo 15.41, mikke kirjoitti: kaarteeseen ajamisen seurauksena vetoakseli voi liikkua syvyyssuunnassa mikä c klipsi perälle on ihan normaalia mutta mahtuuko liikkumaan niin paljo että jarrulevy ottaisi kiinni satulan bräkettiin minkä sisällä se levy osaltaan pyörii Itsellä päinvastainen tilanne kun TimoKoolla. Ulina alkaa kun veto poistuu. Pinionin laakeri on ainut mitä ei ole uusittu laakeriosastolta. Talven aikana vaihtuu sekin kun perä muutenkin auki vetarien vaihdon takia. Juuri niin kuin sanoit niin itselläni on vetarien ja c- klipsien takia sitten toinen urina. Satunnaista ja vasemmalle käänteissä. Vetarien c-klipsin urat kuluneet. Varmaan 0,5-1cm syvyysliikettä kun vetarin päästä kokeilee. Lisäksi ilmeisesti vetarin laippa on vääntynyt hieman ( pari wheelhoppia tullut) siinä takakulmassa joka rohisee ja selvät jälet jarrusatulassa. Talvella vetarit uusiks 👍 Edited September 13, 2021 by Pete78
Pete78 Posted September 13, 2021 Posted September 13, 2021 (edited) Tuossa vielä sitten mallia kun on perän poskilaakerit vaihtokunnossa. Näitten kanssa ääntikin sitten jo vähän reippaammin. Jarrusatulaan saattoi tulla jäljet jo näitten kanssa. laakeroinnilla välys hävis mutta vetarien klipsien urien kulumisesta johtuva vähäisempi jäi. Noh...jokatapauksessa. vetarit seilas akselin sisällä. Pari syytä ainakin ulinoille löytyi. VID_20210724_133758.mp4 Edited September 13, 2021 by Pete78
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now