Pete78 Posted September 4, 2021 Posted September 4, 2021 Aiheesta varmasti tarinoitu vaikka kuinka ja google täynnä. Mutta herätelläänpä myös keskustelua samalla . Tästä tulee varmasti vielä meikäläisellä kysymyksiä niin ompahan oma ketju auki. Pitää perä ottaa auki jokatapauksessa ja pinioni laakeroida ja uudet vetarit tulee, niin samalla vois ajatella välitysmuutosta. ( perä muuten laakeroitu kesällä, pinioni jäi tekemättä lähinnä sen takia että oli pikkasen turhan haastava homma pihatöinä kun ei tallia ollut käytössä ) Ei haittais yhtään jos vielä rivakammin sais liikkumaan. Potentiaalia pitäs voimapuolelta löytyä riittävästi. Talven aikaan on tulossa alustamuutoksia koska on melko levoton värkki ajella takaosaston puolesta. Tuossa seuraavana lähtee perä auki ja täytys selvittää nykyinen välitys. Mikä olis järkevin keino tähän? Harmi kun en muista koneen kierroksia 4 vaihteella mutta 100kmh vauhissa tuntuma on jyrryyttävä ja arpoo 3:n ja 4:n välissä että kumpaa käyttäs. 4:lle kun vaihtaa niin ei hyvä. mittari heittää aika tarkaan 10 kmh liikaa rengassarjalla 245/40/18. Keväällä takana on alla 285/35/19 jolloin kehä ei muutu. Lähetäämpäs tästä eteen päin, kiitokset jos joku jaksaa ottaa kantaa asiaan...mieluusti ottas oppia asiasta 👍. Rapakon taakse tilaus lähtee alkutalvesta niin samalla vois sopivia palikoita hankkia tähänkin hommaan.
JoukoY Posted September 4, 2021 Posted September 4, 2021 Perä ylös. Merkitse esim. teipillä tai tussilla missä kohtaa on takarengas ja kardaani. Pyöräytä rengasta tasan kierros ja laske samalla montako kierrosta kardaani pyörähtää. Tarkemman tuloksen saat kun pyöräytät esim. 3 kierrosta ja jaat sitten kardaanin pyörähdykset kolmella. Helpottaa huomattavasti jos kaveri on pyörittämässä kun lasket kierroksia.
Pete78 Posted September 4, 2021 Author Posted September 4, 2021 8 minuuttia sitten, JoukoY kirjoitti: Perä ylös. Merkitse esim. teipillä tai tussilla missä kohtaa on takarengas ja kardaani. Pyöräytä rengasta tasan kierros ja laske samalla montako kierrosta kardaani pyörähtää. Tarkemman tuloksen saat kun pyöräytät esim. 3 kierrosta ja jaat sitten kardaanin pyörähdykset kolmella. Helpottaa huomattavasti jos kaveri on pyörittämässä kun lasket kierroksia. Tuo onkin helppo toteuttaa kun vetarit vielä paikallaan. Tämähän selviää tänään 👍. Kiitokset
pasi jkl Posted September 4, 2021 Posted September 4, 2021 3 tuntia sitten, Pete78 kirjoitti: Aiheesta varmasti tarinoitu vaikka kuinka ja google täynnä. Mutta herätelläänpä myös keskustelua samalla . ... on melko levoton värkki ajella takaosaston puolesta. mittari heittää aika tarkaan 10 kmh liikaa rengassarjalla 245/40/18. Keväällä takana on alla 285/35/19 jolloin kehä ei muutu. Eikös tuossa ole sen "vanhan mallinen" lukko että on hankala ajettava, uudemmissa on thorsen lukko mikä rauhoittaa autoa kummasti. Pystyykös tuon mittari heiton muuttamaan tietokoneella, mulla Camarossa mittari ainakin pitää kutinsa takana 285/35-18. 1
JP Posted September 4, 2021 Posted September 4, 2021 Sulla on euromalli kuten mullakin ja luultavasti välitys on 2.73 ellei vaihdettu ja lukkoykkönen puuttuu,kierroksia nelosella 100kmh n.1600 245/50-16 renkailla.Nykyään mulla on 3.42 ja kierroksia n.2000. 1
Tommi Posted September 4, 2021 Posted September 4, 2021 3 tuntia sitten, pasi jkl kirjoitti: Pystyykös tuon mittari heiton muuttamaan tietokoneella, mulla Camarossa mittari ainakin pitää kutinsa takana 285/35-18. Se näyttää kohdalleen koska minä olen sen kalibroinut tunerpolla. 1
Pete78 Posted September 4, 2021 Author Posted September 4, 2021 2 tuntia sitten, JP kirjoitti: Sulla on euromalli kuten mullakin ja luultavasti välitys on 2.73 ellei vaihdettu ja lukkoykkönen puuttuu,kierroksia nelosella 100kmh n.1600 245/50-16 renkailla.Nykyään mulla on 3.42 ja kierroksia n.2000. Kyllä näin on. Menee välitykset uusiks. Laskennallinen pyörittelemällä ~3:n luokkaa.
Pete78 Posted September 4, 2021 Author Posted September 4, 2021 Noniin, purkuhommien yhteydessä välityksiä rengas/kardaani pyörittelyllä haettu ja laskennallinen noin 3.00. lienee alta kolmen ja vakiot. Olisko suosituksia ja kokemuksia miten lähtee muuttamaan. Kiitokset vinkeistä tähän asti 👍
Pete78 Posted September 4, 2021 Author Posted September 4, 2021 11 tuntia sitten, pasi jkl kirjoitti: Eikös tuossa ole sen "vanhan mallinen" lukko että on hankala ajettava, uudemmissa on thorsen lukko mikä rauhoittaa autoa kummasti. Pystyykös tuon mittari heiton muuttamaan tietokoneella, mulla Camarossa mittari ainakin pitää kutinsa takana 285/35-18.
Tommi Posted September 4, 2021 Posted September 4, 2021 Kuten Pasi mainitsi oem lukko on melko vitsi. Kova esijännitys joka tekee perästä pökkelön risteyksissä ja mutkiin tullessa mutta kuitenkin jos autossa pitävät renkaat ja tehoa niin lukko ei pidä paskaakaan. Sateella perän käytös kuin kemppilukolla ajaisi. Kannattaa harkita tilalle torsenia joka löytyy vakiona ss camarosta tais sitten aftemarkettina vauhtikaupoista. Harmi ettei camarosta löydy vakiona kunnon levylukkoa. 2
Fenix Posted September 4, 2021 Posted September 4, 2021 (edited) Olet varmaan jo saanut aika hyvän tuntuman mitä peräremontit on. Välityksen vaihto on noudattaa samaa linjaa. Parhaiten voit vastata itse omaan kysymykseesi. Alle 0.3:1 muutokset varmaankin melko turhia. Eli valitse vähintään tuon verran ylöspäin. Seuraavana tulee termit case / carrier 2 ja 3 yms. Ota selvää mitkä ovat nykyisen perämurikan lautasrataan rajat, ennen kuin vaatii kaikkien sisuskalujen vaihdon. Edited September 4, 2021 by Fenix 1
Pete78 Posted September 5, 2021 Author Posted September 5, 2021 6 tuntia sitten, Fenix kirjoitti: Olet varmaan jo saanut aika hyvän tuntuman mitä peräremontit on. Välityksen vaihto on noudattaa samaa linjaa. Parhaiten voit vastata itse omaan kysymykseesi. Alle 0.3:1 muutokset varmaankin melko turhia. Eli valitse vähintään tuon verran ylöspäin. Seuraavana tulee termit case / carrier 2 ja 3 yms. Ota selvää mitkä ovat nykyisen perämurikan lautasrataan rajat, ennen kuin vaatii kaikkien sisuskalujen vaihdon. Kiitokset👌. Juuri näin. On tarkoitus oppia asioita, eikun tutkimaan.
Pete78 Posted September 5, 2021 Author Posted September 5, 2021 (edited) InShot_20210824_204825801.mp4 Purkuhommat edistyny alustapäivityksiä ja pinionin laakerointia yms. varten. Perä auki ja murikka pöydällä. Jos oikein ymmärsin niin Isomman "rattaan" hampaat jaettuna pinionin hampaat on suoraan välityssuhde. 3.42 on näin ollen nykyinen välitys. Otetaampa aikalisä, eikä lähdetä muuttelemaan. Laitetaan tuo levoton alusta ensin kuosiin. Tässähän ei ole mistään täyskaasuvedosta kyse ja höllätä piti kun muljus sinne tänne. Ihan hirveessä kunnossa iskarit, puslat jne kun nyt on purkanu niitä. Edited September 5, 2021 by Pete78
mikke Posted September 6, 2021 Posted September 6, 2021 3.42:1 kuulostaa ihan manuaali neloskoppasen vakio välitykseltä. kyl silläkin johonki kerkee. tai näin uskottelen ittelleni
JP Posted September 6, 2021 Posted September 6, 2021 56 minuuttia sitten, mikke kirjoitti: 3.42:1 kuulostaa ihan manuaali neloskoppasen vakio välitykseltä. kyl silläkin johonki kerkee. tai näin uskottelen ittelleni Hyvin kerkee.
Pete78 Posted September 6, 2021 Author Posted September 6, 2021 7 minuuttia sitten, JP kirjoitti: Hyvin kerkee. Tuntuu kerkeevän.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now