Dustez Kirjoitettu 10. Huhtikuuta, 2006 Kirjoitettu 10. Huhtikuuta, 2006 eli mulla auto ei lahde käymään ennenkun kone on kerännyt 10 psiitä öpainetta. eikös öljynpaine anturin kautta toimi tää käynnistyksen esto ? on vaan vähä ilkee kun kylminä aamuina saa sahata 10-15 sek ennenkun antaa lähtee vaikka akku ja startti on iskussa. eli mitä teen ? saako jostain sellasen anturin jossa ei oo tätä vai selviääkö jollain johdotus muutoksella ?
Dustez Kirjoitettu 11. Huhtikuuta, 2006 Kirjoittaja Kirjoitettu 11. Huhtikuuta, 2006 eikö kukaan muka tie
TransNAM Kirjoitettu 11. Huhtikuuta, 2006 Kirjoitettu 11. Huhtikuuta, 2006 Voihan siihen olla muitakin syitä... Kytkentäkaavion mukaan anturi on pumpun releen rinnalla. Eli tarkista bensapumpun rele. Jos rele on rikki niin pumpun sähköt jää sen painekatkaisijan varaan.
Dustez Kirjoitettu 11. Huhtikuuta, 2006 Kirjoittaja Kirjoitettu 11. Huhtikuuta, 2006 nii juu. eli kun käännän virrat päälle päivänseisonnan jälkeen niin bensa pumpun pitäs lähtee päälle eikös ? nii ja missäs niit sähkökaavioita taas olikaan ?
jontte Kirjoitettu 12. Huhtikuuta, 2006 Kirjoitettu 12. Huhtikuuta, 2006 Joo, pumpun pitäis lähteä päälle kun laittaa (sytytys)virrat päälle. pistin sulle mailia liittyen sähkökaavioon.näyttäis kuvat löytyvän myös täältä http://92b4crs.tripod.com/86wiring/86wiringindex.html
Dustez Kirjoitettu 12. Huhtikuuta, 2006 Kirjoittaja Kirjoitettu 12. Huhtikuuta, 2006 mulla pumpun releessä on vaa neljä johtoo = 2 paksuu oranssii ja sininen ja musta... kun mustaan ja keskinmäiseen oranssiin laittaa virran niin sininen ja vasen oranssi menee yhteen. mut pumppu ei lähe päälle vaikka laittaa virrat päälle. sammutuksen jälkeen se kyllä käy vähän aikaa. mikä sen pumpun sammuttaa auton sammutuksen jälkeen ? edellinen omistaja sano et siihen pitää vaihtaa se öp anturi ku siin on semmonen esto ettei lähe ennenkun öljynpaineita on tarpeeks. mut kuin se kumminkin kuumana lähtee heti
Xamaro Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 2006 Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 2006 Veikkaisin, että tuo mainitsemasi rele on maf:in burn off rele. Olisiko tästä apua: http://www.f-bodyfinland.com/yabbse/index.php?board=6;action=display;threadid=7671 Pumpun pitää surista pari sekuntia kun virran kytkee päälle. Öljynpainetta haisteleva katkaisija ei (ainakaan alkuperäisessä kytkennässä) vaikuta siinä vaihessa vielä mitään. Käsittääkseni se on vaan siinä rinnalla varalla, jos rele simahtaa keskellä erämaata (joku varmaan korjaa, jos satuilin ihan omiani).
Dustez Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 2006 Kirjoittaja Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 2006 juu ny oli oikee rele ja se toimi kyl. sillai että kun laittaa ohjain virrat niin kaksi napaa menee yhteen ja kaks aukee. mistäs sit vikaa öp anturista vai ??
Sport Truck Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2006 Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2006 Tämän TPI-ruutan toiminnasta en ole sataprosenttisen varma,mutta jos kyseessä olisi TBI,niin sanoisin että vika on releessä. Releen kuuluu antaa virtaa pumpulle muutaman sekunnin,aina silloin kun virrat kytketään päälle. Tällä pyritään nostamaan esipaine ruiskulle ja nopeuttamaan auton kääyntiin lähtöä. Jos tämä rele ei toimi,mikä on hyvin yleinen vika,niin bensapumppu ei saa virtaa ennen kuin se öljynpainekatkasija virranjakajan juuressa kytkeytyy öljynpaineiden noustua riittävän korkealle. Toisaalta jos öljynpainekatkasija on rikki,niin auto saattaa hörähtää,mutta ei käynnisty,koska releen antama virtasykäys pyörittää pumppua vain sen muutaman sekunnin.Autoa ei saa käyntiin tällöin ollenkaan ellei ohita painekatkasijaa hyppyjohdolla. Tämä öljynpainekatkasija rikkoutuu myös vanhemmiten ja sillon matkan teko myös katkeaa siihen...vaikka siellä korvessa ! Releen rikkoutunista taas ei välttämättä edes huomaa,kun korkeintaan pidemmästä starttauksesta. Ajoin itse useita vuosia rikkinäisellä releellä,kunnes konerempan yhteydessä uusin sen alkuperäiseen GM releeseen...(Made in China ja alkuperänen oli sentään aito Made in Mexico !) Se onko TPI ja TBI ruiskujen bensapumpun kytkentä todellakin samanlainen vai ei,en varmuudella osaa sanoa,mutta kaavion mukaan se päällisin puolin on...toiminnassa saattaa silti olla eroa juuri tuon releen ohjauksessa. Se taas että pumppu jää pyörimään auton sammutuksen jälkeen voi johtua "Hot Fuel Modulen" toiminnasta,jolloin ruiskun läpi kierrätetään bensaa tietyn lämpötilan jälkeen kiehumisen ja höyrykuplien muodostumisen estämiseksi. Tätä modulia ei tosin ole kaikissa autoissa ollenkaan. Se että auto käynnistyy kuumana nopeammin voi johtua jäännöspaineesta öljykavavistossa eli öljy ei ehdi valua alas ennen uutta käynnistystä ja painekatkasija toimii nopeammin. Tähän voi vaikuttaa jonkun verran vaihtamalla öljynsuodattimen takaiskuventtiilillä varustettuun esim. dieselin putsariin...Olen kokeillut tätä ja se toimii,käytänkin nykyisin GM 6.5D dieselin putsaria pikkulohkossa,koska auto käynnistyy selvästi nopeammin. Saatan olla väärässäkin,koska tuo TBI on tutumpi...
Dustez Kirjoitettu 19. Huhtikuuta, 2006 Kirjoittaja Kirjoitettu 19. Huhtikuuta, 2006 juu jotenkin noin sen pitää toimia. mut kun rele on kyllä ehjä tai samalla tavalla toimii ku sähkökuvassa on. mut kai hommaan sit öp anturin.
Sport Truck Kirjoitettu 19. Huhtikuuta, 2006 Kirjoitettu 19. Huhtikuuta, 2006 Mulla on ollu välillä sellanen viritys käytössä,jossa erillinen painonappi jemmassa jolla pumppua voi pyörittää ennen starttausta napista painamalla...kone lähtee heti käyntiin ja öljynpainekatkasija hoitaa loput,koska paineet nousee kumminkin nopeasti koneen käynnistyttyä. Toimii,mutta on silti sanalla sanoen VIRITYS ! Vois kai ton korvata releelläkin jota ohjaa startin heräte...tai vaikka oikealla bensapumpun releellä.
TransNAM Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2006 Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2006 Voihan se vika olla boxissakin (ohjaa sitä relettä). Varmin konstihan on vetää se heräte sinne releelle jostain virtalukolta mutta haittana lähinnä et ei kannata pitää virtoja turhaan päällä ja tulee tankki tyhjäks jos menee putkia poikki (palovaara). Sporttruck-in selostus pitäis kyllä päteä tipiinkin. Paitsi että kuumakäynnistystä luultavammin auttaa bensapuolen jäännöspaine. Pitäis pysyä pari baaria useamman tunnin jos kaikki on tiivistä.
Dustez Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2006 Kirjoittaja Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2006 juu eli vois koittaa tollasen virityksen että kun virrat laittaa päälle niin pumppu lähtee päälle, mistäs helpoiten otan tän virran sille ?. ja otanko ton ecämmän releen ohjain johdon sit vallan pois käytöstä ? eikös pumppu käy kuitenkin koko ajan kun autokin niin ei se siittä hajoo ? ja mitä tossa kytky kaaviossa tarkottaa toi "to fuel pump prime connector ja fuel pump switch ?? valaskaa amista
Sport Truck Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2006 Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2006 juu eli vois koittaa tollasen virityksen että kun virrat laittaa päälle niin pumppu lähtee päälle, mistäs helpoiten otan tän virran sille ?. ja otanko ton ecämmän releen ohjain johdon sit vallan pois käytöstä ? eikös pumppu käy kuitenkin koko ajan kun autokin niin ei se siittä hajoo ? ja mitä tossa kytky kaaviossa tarkottaa toi "to fuel pump prime connector ja fuel pump switch ?? valaskaa amista EI ihan noin ! Pumppu ei saa jäädä tolla virityksellä päälle pysyvästi kun virrat kytketään,sillä silloin se on onnettomuustilanteessa PALOPOMMI ! (kolari,virrat päällä ja pumppu pyörii,vaikka kone ei käy + bensavuoto = TULIPALO !!!) Idea on,että pumppu pyörii VAIN HETKEN ennakkolta nostaakseen ruiskulle paineet ennen koneen käynnistystä.Tällöin kone käynnistyy nopeammin sahaamatta pitkään startilla ja tämän jälkeen alkuperäinen rele/painekatkasija hoitaa pumpulle virrat ihan normaalisti. Sen alkuperäsenkin releenkin antama virtasykäys on tarkoitettu käyttämään pumppua hetken,että ruiskulle saataisiin paineet nousemaan ennen käynnistystä.Syynä on että paineet putoavat ja polttoaine tuppaa valumaan takaisin tankkiin auton seisoessa. Ongelma lienee vain se,että tuo alkuperäsen releen antama virtasykäys ei ole riittävän pitkä tai se puuttuu. Tollasella painonappi virityksellä bensapumppua pakkokäytetään nappia painamalla hetki ennen starttausta. Jos sinne haluaa virittää lisäreleen,niin ohjauksen voinee ottaa startin herätteestä (50) joka tulee virtalukolta,ja virrat sellasesta paikkaa jossa virta aina päällä kun autossakin virta päällä + 20 A sulake väliin. Näin polttoainepumppu aktivoituu heti kun starttaus alkaa,eikä vasta kun painekytkin herää öljynpaineiden noustua riittävästi. Yleensähän ruiskuautoissa on startilla erillinen napa (51),josta otetaan vastaava heräte pumpunreleelle,mutta jenkkistarteissa tuota ei taida olla... Helpoin on painonappi,jolla pumpun voi aktivoida päälle aina kun haluaa. Mulla se oli konehuoneessa ja käytettiin vain pitempien seisokkien jälkeen autoa käynnistäessä. Nykyisin kytketty irti...(en ole viittiny kytkeä uudestaan kun olen kai laiska) Variaatioita tosta voi kehitellä varmaan vaikka kuinka paljon.Jos haluaa käyttää oikeaa bensapumpunrelettä (Bosch tms.),niin sillon kannattaa selvittää tarkasti sen oikea kytkentä ennen asennusta. Älä koske siihen ECM:n piuhaan alkuperäselle releelle.Tarkoitus ei ole suinkaan korvata alkuperästä kytkentää ja relettä. "to fuel pump prime connector ja fuel pump switch <-- tämä viittaa kytkentäkaaviossa olevaan johtoon,joka menee sekä bensapumpun esikäyttö tai testipistokeeseen,sekä pumpun katkasijalle (se öljynpainekatkasija ?). Johtamalla virtaa tähän liittimeen saadaan polttoainepumppu pyörimään manuaalisesti. Tälläinen liitin löytyy joistakin autoista piilotettuna jonnekin konehuoneeseen (Astro),sekä se löytyy ALDL testipistokkeesta koelaudan alareunasta,yleensä napa G. Tämä ALDL-pistokkeen napa G on tarkoitettu vain testikäyttöön,jolloin testeri lukee siitä koska pumppu pyörii. Joo se ruiskun jäännöspaine auttaa varmasti käynnistystä lyhyillä seisokeilla TPI:ssä...TBI:ssä taas paineet muutenkin paljon pienemmät ja jäännöspainetta ei juuri jää. Bensan ja sähköjen kanssa pelatessa kannattaa olla varovainen ettei tule tulipaloa ja pala koko auto...
Dustez Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2006 Kirjoittaja Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2006 juu näin se on että kun autokolaroidaan niin pumppu jää päälle. meinasin jotn tällästä että diodi ecm johtoon joka tulee pumpulle.ja sit kun startti pyörii niin siittä virta releellä myös. sekin nopeuttas käynnitymistä.kun mulla menee esim 5 pakkasella yli 10 sek starttiin. kiitos todella paljon neuvoista sport truck !!!
Ilku Kirjoitettu 25. Huhtikuuta, 2006 Kirjoitettu 25. Huhtikuuta, 2006 Oletko varma, ettei se bensapumpun rele ole lopussa sittenkin. Mulla nimittäin piti sahata kans 10sek ennenkuin starttasi kylmänä (nosti vasta tällöin paineet). Lämpimänä lähti kyllä heti käyntiin. Bensapumpun pitää surista heti sen muutaman sekunnin, kun käännät kylmänä avaimesta virta-asentoon.
Dustez Kirjoitettu 25. Huhtikuuta, 2006 Kirjoittaja Kirjoitettu 25. Huhtikuuta, 2006 kyllä se 12 voltilla ainakin toimii. ohjaako ecm sitä 5v vai
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään