Jump to content

Recommended Posts

Posted

Potilaana -89 Camaro 5.7tpi. Vaihdoin tehostimen pumpun, koska ohjaukseen alkoi tulla kääntäessä raskaampia ja kevyempiä kohtia ja mutkaan kääntyessä ihmeellinen suhina silloin tällöin.

 

Nyt on uusi pumppu paikoillaan ja koitettu ilmata (moottori sammuksissa, renkaat ilmassa, korkki auki ja rattia kääntelemällä laidasta laitaan), mutta kuplia ilmestyy säiliöön rattia kääntäessa, vaikka kymmeniä kertoja on toistettu. Pumpussa/letkuissa ei näy vuotoja, on koitettu vaihtaa myös paineliittimen o-rengas ja koitin vaihtaa alkuperäisestä pumpusta paineventtiilin ja muut kilkkeet eikä vaikutusta. Yhden jutun huomasin uudessa pumpussa että hihnapyörän akselissa oli klappia akselin suuntaisesti selvästi. Onko normaalia ja voiko vaikuttaa asiaan? Entä voiko pumppu olla jo valmiiksi rikki jotenkin vai onko ainoa mahdollisuus, että ilma pääsee letkujen tai putkien liitoksista?

 

Pumpun vuotojen etsiskelyn jälkeen huomasin, että simpukasta oli vuotanut hieman öljyä rattiakselin juuresta. Voiko tästä simpukan vuodosta päästä ilmaa järjestelmään? Ei viitsisi ostaa kuitenkaan turhaan uutta simpukkaa, kun vuoto tosi pieni, mutta jos ilmaa pääsee sitä kautta niin sehän täytyy uusia.

 

Ottaako simpukka helposti itseensä rattiakselin asennuksessa, kun aikoinaan akselia booreille yrittäessä joutui muistaakseni vähän taistella että sai sopimaan paikoilleen. Lisäksi unohdin merkata silloin boorien paikat ja saattaa olla että rattiakseli meni pykälän verran eri paikkaan booreilla. Tämä nyt ei varmaan vaikuta muuhun kun siihen, että ratti on vinossa?🙈

 

Paljon tuli kysymyksiä, mutta parempi ottaa kaikki kerralla huomioon.. Kokeneemmilta vastauksia odotellessa 😁

Posted

Säiliö täyteen, korkki kiinni, kone käyntiin ja laidasta laitaan kymmenen kertaa, kone seis ja tsekki nestetaso. Jos on vajaa ni täyttää ja homma uudelleen.

Posted

Ok, kiitos. Pitääpä koittaa. Youtube ohjeiden mukaan tein, mutta jos toimii sun ohjeilla paremmin niin hyvä 👍

Posted

Mitä öljyä laitoit ohjaustehostimeen?

 

Thirdgen sivulta pikaseen katoin, lainaus, 

 

How to Bleed
Step 1 Turn the engine off. Do not start the engine until the system is fully blead. Doing so
may cause damage to the power steering pump.
Step 2 Raise the front wheels off the ground, or remove the pitman arm or tie rod.
Step 3 Turn steering wheel fully to the left.
Step 4 Fill fluid reservoir to “full cold” level. Leave cap off.
Step 5 While an assistant is checking the fluid level and condition, turn the steering wheel
lock to lock at least 20 times.
— On systems with coolers, winches, or Rock Ram assist you may need to cycle
in excess of 40 times.
— Trapped air may cause fluid to overflow. Thoroughly clean any spilled fluid to
allow for leak check.
Step 6 While turning the wheel, check fluid constantly to ensure proper level and that no
bubbles exist.
— If you see any signs of bubbles, recheck all connections then repeat the steps
above.
— Fluid level should be steady (Rock Ram’s level will vary slightly).
Step 7 Start engine. With engine idling, maintain fluid level.
Step 8 Reinstall reservoir cap.
Step 9 Return wheels to center.
Step 10 Lower front wheels to ground or reinstall pitman arm or tie rod if removed in
Step 2.
Step 11 Run engine for two minutes. Turn steering wheel in both directions.
IMPORTANT
Use only clear name brand premium or synthetic power steering fluid, such as Royal
Purple or Red Line. Do not use transmission fluid, as transmission fluid doesn’t
contain the same friction inhibitors/additives and tends to breakdown and overheat.
Use of transmission fluid will void the warranty.
BLEEDING AIR FROM POWER STEERING SYSTEMS
Step 12 Verify the following conditions:
— Smooth power assist
— Noiseless operation
— Proper fluid level
— No system leaks
— Proper fluid condition
— No bubbles, foam, or discoloration
Step 13 If all conditions are satisfied, the bleeding procedure is complete.
Step 14 If any problem exists, turn off engine and see Special Conditions below.


Special Conditions
If you experience any of the conditions listed below, there is still air in the
system.
• Foam or bubbles in fluid (fluid must be completely free of bubbles).
• Power steering fluid should not rise in the reservoir when the engine is turned
off. If this occurs, there is trapped air in the system.
• Be alert to periodic bubbles that could indicate a loose connection, leaky oring,
or a bad flare seat in either the pressure or return hose.
• Discolored fluid (milky, opaque, or light tan color).
Eliminating Air in the Power Steering System
Follow the steps below to eliminate air in the power steering system.
Step 1 Turn ignition off. Wait two minutes. Recheck hose connections. Repeat start up
procedures. If problem still exists, replace or check for possible causes including:
— Return hose clamps
— Return hose o-ring or flare seat
— Pressure hose o-ring or flare seat
— All other connections
Step 2 Fill system and repeat bleeding procedure for each possible cause.

Posted

Comma power steering fluidia laitoin. Justiin tohon tyyliin koitin ilmailla. Pitää vielä koittaa joku päivä moottori käynnissä kunhan vaan talliin ehtii muilta kiireiltä..

Posted

Omassa setupissa ei comma toiminu. Vaikka kuinka purkissa oli gm leimat/luokat. 

 

RedLinet piti vaihtaa. 

 

Vaikka ei tämä tuohon ilmautuvuuteen vaikuta

Posted
2 tuntia sitten, Oudii kirjoitti:

Comma power steering fluid

Tommosesta kuullukaan.

Ite käyttäny Gulfin PSF tai MAG1. RedLinekin toimii.

Posted

Selvä homma. Comman öljyjä oon käyttäny käyttiksen moottoriin useamman vuoden eikä ongelmia. Jos ei toimi ilmaamisen jälkeen niin pitää kuitenki vielä koittaa vaikka Redlinellä. Tässäkin asiassa monta mielipidettä kun jotkut sanoo että ihan sama mitä sinne laittaa kunhan on psf ja jotku sanoo että atf:lläkään ei mitään ongelmia. Toisilla taas ongelmaa atf:n kanssa, että sitä en sentään laittanu 😅

Posted

Laatikkoon laatikkoöljyä ja ohjaustehostimeen ohjaustehostin öljyä,siitä on hyvä alkaa.Kaikki on mulla ilmaantuneet tähän saakka ihan vaan rattia kääntelemällä etuset ilmassa.Ettei olis nyt jotain mekaanista vikaa ohjauksessa vaikkapa simpukassa.

  • Like 1
Posted

Jep, simpukkahan se saattaa myös olla finaalissa. Jos tässä joutuu simpukkaa ostelemaan niin toimiiko nuo halvimmasta päästä olevat esim cardonen kunnostetut (remanufactured) niinku kuuluu vai kannattaako panostaa heti kalliimpaan uuteen? Onko kokemuksia?

Posted

Muutaman noita vaihtanu, yhdestä remanu ollut kansi halki, ei uudessa maalissa näkynyt mitään päällepäin mut kun sai kiinni ja käyntiin niin hiushalkeamasta sylki öljyt.

Uusi on aina uusi.

  • Like 1
Posted

Imupuoli tiivis? Saattaa imeä ilmaa järjestelmään moottorin käydessä mutta ei vuoda ulospäin...

  • 2 months later...
Posted
17.2.2022 klo 17.04, Oudii kirjoitti:

ohjaukseen alkoi tulla kääntäessä raskaampia ja kevyempiä kohtia

Tuo viittaa yleensä enempi simpukan (tai hammastangon) ongelmiin. Ei siis pumpun...

Väsynyt pumppu ääntää tai lopettaa kokonaan - harvemmin "pätkii".

 

20.2.2022 klo 20.36, Oudii kirjoitti:

kannattaako panostaa heti kalliimpaan uuteen?

Riippuu ainakin siitä, kauanko meinaat autoa pitää... Tuskin pääsee korjatut samaan kun alkuperäinen.

Maanantaikappaleen takuuvaihdossa on sitten riesana lähetyskulut ja uuden odottelu.

Eli vanha nyrkkisääntö: halpa ja hyvä on yleensä erikseen.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...