Oudii Posted February 17, 2022 Posted February 17, 2022 Potilaana -89 Camaro 5.7tpi. Vaihdoin tehostimen pumpun, koska ohjaukseen alkoi tulla kääntäessä raskaampia ja kevyempiä kohtia ja mutkaan kääntyessä ihmeellinen suhina silloin tällöin. Nyt on uusi pumppu paikoillaan ja koitettu ilmata (moottori sammuksissa, renkaat ilmassa, korkki auki ja rattia kääntelemällä laidasta laitaan), mutta kuplia ilmestyy säiliöön rattia kääntäessa, vaikka kymmeniä kertoja on toistettu. Pumpussa/letkuissa ei näy vuotoja, on koitettu vaihtaa myös paineliittimen o-rengas ja koitin vaihtaa alkuperäisestä pumpusta paineventtiilin ja muut kilkkeet eikä vaikutusta. Yhden jutun huomasin uudessa pumpussa että hihnapyörän akselissa oli klappia akselin suuntaisesti selvästi. Onko normaalia ja voiko vaikuttaa asiaan? Entä voiko pumppu olla jo valmiiksi rikki jotenkin vai onko ainoa mahdollisuus, että ilma pääsee letkujen tai putkien liitoksista? Pumpun vuotojen etsiskelyn jälkeen huomasin, että simpukasta oli vuotanut hieman öljyä rattiakselin juuresta. Voiko tästä simpukan vuodosta päästä ilmaa järjestelmään? Ei viitsisi ostaa kuitenkaan turhaan uutta simpukkaa, kun vuoto tosi pieni, mutta jos ilmaa pääsee sitä kautta niin sehän täytyy uusia. Ottaako simpukka helposti itseensä rattiakselin asennuksessa, kun aikoinaan akselia booreille yrittäessä joutui muistaakseni vähän taistella että sai sopimaan paikoilleen. Lisäksi unohdin merkata silloin boorien paikat ja saattaa olla että rattiakseli meni pykälän verran eri paikkaan booreilla. Tämä nyt ei varmaan vaikuta muuhun kun siihen, että ratti on vinossa?🙈 Paljon tuli kysymyksiä, mutta parempi ottaa kaikki kerralla huomioon.. Kokeneemmilta vastauksia odotellessa 😁
Nupa Posted February 17, 2022 Posted February 17, 2022 Säiliö täyteen, korkki kiinni, kone käyntiin ja laidasta laitaan kymmenen kertaa, kone seis ja tsekki nestetaso. Jos on vajaa ni täyttää ja homma uudelleen.
Oudii Posted February 17, 2022 Author Posted February 17, 2022 Ok, kiitos. Pitääpä koittaa. Youtube ohjeiden mukaan tein, mutta jos toimii sun ohjeilla paremmin niin hyvä 👍
smokeybandit Posted February 18, 2022 Posted February 18, 2022 Mitä öljyä laitoit ohjaustehostimeen? Thirdgen sivulta pikaseen katoin, lainaus, How to Bleed Step 1 Turn the engine off. Do not start the engine until the system is fully blead. Doing so may cause damage to the power steering pump. Step 2 Raise the front wheels off the ground, or remove the pitman arm or tie rod. Step 3 Turn steering wheel fully to the left. Step 4 Fill fluid reservoir to “full cold” level. Leave cap off. Step 5 While an assistant is checking the fluid level and condition, turn the steering wheel lock to lock at least 20 times. — On systems with coolers, winches, or Rock Ram assist you may need to cycle in excess of 40 times. — Trapped air may cause fluid to overflow. Thoroughly clean any spilled fluid to allow for leak check. Step 6 While turning the wheel, check fluid constantly to ensure proper level and that no bubbles exist. — If you see any signs of bubbles, recheck all connections then repeat the steps above. — Fluid level should be steady (Rock Ram’s level will vary slightly). Step 7 Start engine. With engine idling, maintain fluid level. Step 8 Reinstall reservoir cap. Step 9 Return wheels to center. Step 10 Lower front wheels to ground or reinstall pitman arm or tie rod if removed in Step 2. Step 11 Run engine for two minutes. Turn steering wheel in both directions. IMPORTANT Use only clear name brand premium or synthetic power steering fluid, such as Royal Purple or Red Line. Do not use transmission fluid, as transmission fluid doesn’t contain the same friction inhibitors/additives and tends to breakdown and overheat. Use of transmission fluid will void the warranty. BLEEDING AIR FROM POWER STEERING SYSTEMS Step 12 Verify the following conditions: — Smooth power assist — Noiseless operation — Proper fluid level — No system leaks — Proper fluid condition — No bubbles, foam, or discoloration Step 13 If all conditions are satisfied, the bleeding procedure is complete. Step 14 If any problem exists, turn off engine and see Special Conditions below. Special Conditions If you experience any of the conditions listed below, there is still air in the system. • Foam or bubbles in fluid (fluid must be completely free of bubbles). • Power steering fluid should not rise in the reservoir when the engine is turned off. If this occurs, there is trapped air in the system. • Be alert to periodic bubbles that could indicate a loose connection, leaky oring, or a bad flare seat in either the pressure or return hose. • Discolored fluid (milky, opaque, or light tan color). Eliminating Air in the Power Steering System Follow the steps below to eliminate air in the power steering system. Step 1 Turn ignition off. Wait two minutes. Recheck hose connections. Repeat start up procedures. If problem still exists, replace or check for possible causes including: — Return hose clamps — Return hose o-ring or flare seat — Pressure hose o-ring or flare seat — All other connections Step 2 Fill system and repeat bleeding procedure for each possible cause.
Oudii Posted February 18, 2022 Author Posted February 18, 2022 Comma power steering fluidia laitoin. Justiin tohon tyyliin koitin ilmailla. Pitää vielä koittaa joku päivä moottori käynnissä kunhan vaan talliin ehtii muilta kiireiltä..
vwg4 Posted February 18, 2022 Posted February 18, 2022 Omassa setupissa ei comma toiminu. Vaikka kuinka purkissa oli gm leimat/luokat. RedLinet piti vaihtaa. Vaikka ei tämä tuohon ilmautuvuuteen vaikuta
Nupa Posted February 18, 2022 Posted February 18, 2022 2 tuntia sitten, Oudii kirjoitti: Comma power steering fluid Tommosesta kuullukaan. Ite käyttäny Gulfin PSF tai MAG1. RedLinekin toimii.
Oudii Posted February 18, 2022 Author Posted February 18, 2022 Selvä homma. Comman öljyjä oon käyttäny käyttiksen moottoriin useamman vuoden eikä ongelmia. Jos ei toimi ilmaamisen jälkeen niin pitää kuitenki vielä koittaa vaikka Redlinellä. Tässäkin asiassa monta mielipidettä kun jotkut sanoo että ihan sama mitä sinne laittaa kunhan on psf ja jotku sanoo että atf:lläkään ei mitään ongelmia. Toisilla taas ongelmaa atf:n kanssa, että sitä en sentään laittanu 😅
mopo-ukko Posted February 20, 2022 Posted February 20, 2022 Laatikkoon laatikkoöljyä ja ohjaustehostimeen ohjaustehostin öljyä,siitä on hyvä alkaa.Kaikki on mulla ilmaantuneet tähän saakka ihan vaan rattia kääntelemällä etuset ilmassa.Ettei olis nyt jotain mekaanista vikaa ohjauksessa vaikkapa simpukassa. 1
Oudii Posted February 20, 2022 Author Posted February 20, 2022 Jep, simpukkahan se saattaa myös olla finaalissa. Jos tässä joutuu simpukkaa ostelemaan niin toimiiko nuo halvimmasta päästä olevat esim cardonen kunnostetut (remanufactured) niinku kuuluu vai kannattaako panostaa heti kalliimpaan uuteen? Onko kokemuksia?
Nupa Posted February 21, 2022 Posted February 21, 2022 Muutaman noita vaihtanu, yhdestä remanu ollut kansi halki, ei uudessa maalissa näkynyt mitään päällepäin mut kun sai kiinni ja käyntiin niin hiushalkeamasta sylki öljyt. Uusi on aina uusi. 1
Mr Posted February 22, 2022 Posted February 22, 2022 Imupuoli tiivis? Saattaa imeä ilmaa järjestelmään moottorin käydessä mutta ei vuoda ulospäin...
TransNAM Posted April 23, 2022 Posted April 23, 2022 17.2.2022 klo 17.04, Oudii kirjoitti: ohjaukseen alkoi tulla kääntäessä raskaampia ja kevyempiä kohtia Tuo viittaa yleensä enempi simpukan (tai hammastangon) ongelmiin. Ei siis pumpun... Väsynyt pumppu ääntää tai lopettaa kokonaan - harvemmin "pätkii". 20.2.2022 klo 20.36, Oudii kirjoitti: kannattaako panostaa heti kalliimpaan uuteen? Riippuu ainakin siitä, kauanko meinaat autoa pitää... Tuskin pääsee korjatut samaan kun alkuperäinen. Maanantaikappaleen takuuvaihdossa on sitten riesana lähetyskulut ja uuden odottelu. Eli vanha nyrkkisääntö: halpa ja hyvä on yleensä erikseen.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now