vilma Posted March 24, 2022 Posted March 24, 2022 (edited) Otin tossa viikko sitten leskiviikkona firebird -96 3,8l käyttöön talviunilta. Akku oli tyhjentyny talven aikana (seisoi ulkona) nii pistettiin vuorokaudeksi lataamaan ja sen jälkeen sitten käynnisty nätisti. Pari päivää pysty ajelemaan eikä käynnistyksessä mitään ongelmaa. Autolla en ajanut lauantaina, ja kun yritin sunnuntaina käynnistää nii ei tapahtunut mitään. Jostain syystä akku tyhjeni päivässä. Pistettiin takas lataukseen yön yli mutta ei mitään merkitystä, nakutteli vaan. Jumpstartattiin auto ja sillä sitten lähti käyntiin. Mutta sen jälkeen ei oo enää käynnistynyt. Ei tuu edes virtaa kojelautaan. Aikaisemmin kuului se pingpingping kun pisti avaimet virtalukkoon vaikka auto ei jaksanut käynnistyä, nyt ei kuulu mitään. Kokeiltu on antaa virtaa toisesta akusta mutta ei silläkään lähde. Missä voi olla vika?? Edited March 24, 2022 by vilma
vilma Posted March 25, 2022 Author Posted March 25, 2022 19 tuntia sitten, letkume kirjoitti: Akku jäätyny ja kaput. Uusi tilalle. Mietin vaan sitä et miten se voi jäätyä kun päivällä ollu +10 ja yöllä se 0
Chevy Posted March 25, 2022 Posted March 25, 2022 jos se on jäätynyt aiemmin talvella ja silloin se on entinen 1
smokeybandit Posted March 25, 2022 Posted March 25, 2022 Mitä lukemaa näyttää akku kun mittarilla kattoo? Multimeter yleismittari mikä onkaan nimi, voi kattoo, about 12,5 volttii ihan ok, tosin akku voi olla silti huono, jos yksi tai useampi kenno sökö, niin tyhjenee tai ei ota virtaa vastaan. Joillain korjaimoilla on härveli millä voi tarkistaa akun kunnon, vähän niinkuin kuntotesti akulle. Tosin uusi akku on aina uusi akku. Biltemasta saa kai edullisesti, mutta orkkis on jees. Jos sulla akussa samat mitat kuin 3 gen Camaro/Firebird, Jari Mäeltä löytyy AcDelco akkuja, matkahuolto tuo perille. 👍
TransNAM Posted April 23, 2022 Posted April 23, 2022 25.3.2022 klo 17.10, vilma kirjoitti: Mietin vaan sitä et miten se voi jäätyä kun päivällä ollu +10 ja yöllä se 0 Akku on n. 50% todennäköisyydellä sökö jos on ollut pakkasessa tyhjänä. Tämä ei aina ilmene heti. Eli jäädyttyään turvonneet levyt voi mennä oikoseen vasta kun autolla ajetaan (akkua ravistetaan). Akunvaihdon jälkeen kannattaa myös tarkistaa lataus. Oikoseen mennyt akku saattaa rikkoa laturin. Itellä on "perstuntuma", että nykyiset akut kuolee muutenkin aina laakista eikä pikkuhiljaa niinkuin ennenvanhaan. Tullut vastaan useampi "kylille" jääminen kun ei kaupan pihassa enää lähdekään käyntiin vaikka puoli tuntia sitten oli ok.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now