Jump to content

Vakuutukset omistajanvaihdon yhteydessä

Anders
 Share

Recommended Posts

Lähinnä (lähes...) retorinen kysymys:

Jos lähden tois puol Suomea hakemaan lisää romua itselleni viikonlopun aikana, miten homma etenee vakuutuksien kannalta jos jotain sattuu kotimatkalla? Enhän mitenkään saa tehtyä vakuutuksia omaan nimeen kun vasta seuraavana arkena? Toisaalta, vaikka luovari on allekirjoitettu, raha vaihtanut omistajaa ja kättelyt tehty niin lopullista rekisteröintiähän ei myöskään pysty tekemään ennen kuin vakuutus on kunnossa.

Vakuutus etukäteen. Tai osalla yhtiöissä pystyy tekemään netissä ja saa voimaan heti. 

Itseasiassa sähköisesti kun tekee omistajanvaihdoksen, kuten kannattaa, pitää vakuutus olla otettuna tai ottaa samalla. 

Omistajanvaihdolsen jälkeen edellisen omistajan liikennevakuutus on tosiaan viikon voimassa. Mut pelkkä liikenne. 

(tulipas epäselvästi) 

pasi jkl

Mitenkäs jos ostos on liikennekäytöstä poistettu eli seisonnassa, saako sillä ajaa? itse ainakin pyytäisin myyjää laitamaan käyttöön oton laitteelle eli ottamaan liikenteeseen. Viikon on tosiaan vanhan omistajan liikenne vakuutus voimassa, tuore oma kokemus, minulla oli huutokaupat.com "voitto". 

33 minuuttia sitten, pasi jkl kirjoitti:

Mitenkäs jos ostos on liikennekäytöstä poistettu eli seisonnassa, saako sillä ajaa? itse ainakin pyytäisin myyjää laitamaan käyttöön oton laitteelle eli ottamaan liikenteeseen. Viikon on tosiaan vanhan omistajan liikenne vakuutus voimassa, tuore oma kokemus, minulla oli huutokaupat.com "voitto". 

En tiedä oliko tämä toteamus vai kysymys, mutta ei saa ajaa. Katsastuskonttorilta siirtolupa ja vakuutus siirron ajaksi pätee. 

• Like 1

9 tuntia sitten, pasi jkl kirjoitti:

Ja tuossa on tai ainakin oli sellainen juttu, että jos myyjä ei ota liikenteeseen ennen digitaalisen omistajanvaihdon tunnuksen luomista, ei sitä sen jälkeen saa liikenteeseen viikonlopun aikana. 

• Like 1

Yritin hankkia vakuutuksen etukäteen, mutta ainakin Fennia vaatii varmennenumeroa

• Like 1

pasi jkl
12 tuntia sitten, Fenix kirjoitti:

En tiedä oliko tämä toteamus vai kysymys, mutta ei saa ajaa. Katsastuskonttorilta siirtolupa ja vakuutus siirron ajaksi pätee. 

kyllä se oli kysymys. 

pasi jkl
3 tuntia sitten, Anders kirjoitti:

Yritin hankkia vakuutuksen etukäteen, mutta ainakin Fennia vaatii varmennenumeroa

if:ssä onnistuu rek.no:lla ja henkilö tunnuksella netissä, minulle ainakin kun olen if:in asiakas.

TransNAM

Liikennevakuutuksen saa (yhtiöön soittamalla) myös alustanumerolle jos vaikka rekkari ei ole tiedossa. Rekkarilla voi tehdä yleensä netissä omaan yhtiöön. Molemmat onnistuu myös viikonloppuna.

Varmennetta ei saa/tarvi antaa millekkään vakuutusyhtiölle kun ei kuulu niille. Kuuluu samaan sarjaan pankkitunnusten kanssa. Auto on käytännössä sen kenellä on varmenne.

Jos auto on seisonnassa ei sillä saa ajaa muuten kun siirtokilvillä. Taitaa olla kaikilla poliiseilla nykyään kilpikamerat eli kiinni jää aika varmasti.

Pelkällä paperisella luovarilla ei kannata omistajanvaihdosta tehdä koska se tietää selvittelyä, jonottamista ja maksamista konttorilla.

Myyjältä varmenne tai siirto suoraan itselle on nykyään ehdottomasti järkevimmät vaihtoehdot. Omiin nimiin laitettaessa (viikon sisällä) on oltava liikennevakuutus valmiina.

Jos myyjä jostain syystä yhtään epäilyttää kannattaa varmenne testata heti Traficomin sivulla.

Eli autonostajan vaihtoehdot:

1. Ota siirtokilvet mukaan jos auto on seisonnassa tai leima ummessa, verot maksamatta tms. Siirtokilville saa oman vakuutuksen tai kilpien mukana (kalliimpi).

2. Varmista, että auto on liikennekäytössä, verot ja vakuutukset maksettu ja katsastettu vaikka tekstiviestillä (Fonecta tms.)

-Jos kauppa tehdään varmenteella - varmista, että on aito.

-Älä tee (Suomen kilvillä) kauppaa pelkällä paperilla. Paperin voi silti tehdä lisäksi vaikka muistoksi ja maksukuitiksi.

-Omiin nimiin siirto PITÄÄ tehdä viikon sisällä. Ajan umpeuduttua menee vaikeaksi.

-Liikenteessä olevalla autolla saa ajaa e.m. viikon. Vakuutuksen maksaja vaihtuu kuitenkin luovutuspäivänä. Mahdollinen kasko pitää olla heti oma.

PS. Koska pykälät muuttuu välillä kannattaa ajantaisainen tieto tarkistaa varsinkin epäselvemmissä tapauksissa.

• Like 1