Jump to content

3 gen rumpujarrun jarruvoimat


ponuman

Recommended Posts

Mulla on 1991 Firebird J41-jarruilla eli edessä 1-mäntäiset levyt ja takana teräsrummut. Tässä on ollut aina heikot takajarrut. Takapäätä ei saa käyttöjarrulla lukkoon kesäkelillä milloinkaan - ei edes soratiellä. Oon lukenut, että näissä on heikot (taka)jarrut, mutta onko ne oikeasti noin tehottomat? 

 

Mites muilla - meneekö rumpujarrullisen takapää lukkoon käyttöjarrulla missään tilanteessa? Mitä luokkaa rumpujarrullisessa 3 genissä pitäs olla takajarruvoimat?

 

Rumpujarrullisen propoon on kuulemma laitettu levyjarruswapin yhteydessä jäykempää jousta (esim. Grainger 1NCR5).

 

Mutta onko kukaan laittanut rumpujarrullisen propoon jäykempää jousta silloin kun takajarrut on originaalit eli rummut takana?

 

Katsastuksesta tämä on aina mennyt läpi noiden jarrujen puolesta, että sen puolesta ei oo paniikkia - ainakaan vielä 🙂

 

P.S.  innostuin mittaamaan jarrupaineita:  takapiiri ennen propoventtiiliä n. 120 bar ja takasylinterillä n. 60 bar.

Link to comment
Share on other sites

Kuulemma suht tehottomat jarrut on näissä kolmos kipoissa mutta kyllä ite oon pärjännyt. Jotkut asentelee corveten tai wilwood jarru päivityksiä tai 4 gen jarruja, joskus lukenut jostain jarru päivitys osista tai uudesta brake boosterista jos vanha kulahtanut ois.

 

Jos rummut oikein säädetty ja pintaa jarru palois on, niin kyllä rumpujarruilla voimaa pysähtyä on, ekas ponussa mulla oli niin napakat rummut takana että mopedi vauhdista sai takarenkaat asvaltilla lukkoon kun nosti kässäriä. Tosin pitemmän päälle tuppaa varsinkin kässäri löystymään, mutta aina katastukseen kelpasi. Joku verstas joskus siihen jarrupalat vaihtoi, niin tuskin kovin kummosesti sääti, kun ei ollut takajarrut enää niin napakat. 

 

Toises ponussa joku verstas taas kiristi takarummut kerran niin timmiksi että en voinut kun kilsan ajaa ja mennä takaisin verstaalle kun satoi vettä ja niin kuumaksi meni rummut että sade vesi kohisi rummuista kuin saunaan kiukaasta, silloin meni kässärin vaijeri poikki kun sammutin auton ja laitoin kässärin päälle, onneks verstaan pihassa. No, sitten vaihdoin vaijerin ja säädin rummut itse, mie säädin ne aika rennoksi että ei toiste mene homma pieleen, sen verran säädin että renkaat ilmassa ei jaksa renkaat käsivoimin pyöriä, ja sit tähti kiekosta meisselillä about 12 kliksiä löysemmäksi, sillain oon ite pärjännyt ja on kelvannut katsastukseen, jotain 1.4 tai 1.9 on takarummut yleensä olleet. (tosin omissa takajarruissa on kiristämisen varaa koska kovin paljon ei rummut lämpene)

Jos takarummut on pienen ajolenkin jälkeen kylmät, niin olettaisin liian löysällä kireyden olevan, about 70C. kai yleensä takarummut lämpenee, liian kuumat taas liian kireällä, eikä oo hyvä rummuille muutenkaan jos liian kuumaksi menee. 

 

Millon viimeks huollettu jarruja, kai jarruneste on ok ja hyvin ilmattu? 

 

Tosta jousi jutusta en osaa sanoa, ei oo kokemusta. 

 

Tavallaan itse säätyvät rumpujarrut on näissä autoissa, sitä mukaa kun jarrupalat kuluu, pitäis ainakin teoriassa rummuissa palat kiristyä että ois "optimaalinen" pito rummuissa, joskus voi avittaa kun pakittelee ja jarruttelee, tosin ekassa ponussa koitin joskus eikä yhtään paremmaksi tulleet, on monenlaisia asentajia verstailla, joskus menee rummuissa palat liian kireelle ja joskus liian löysälle, mutta kyllä potkua riittää takarummuissa että väärin säädetyt takajarrut jos on, niin ei auto liiku mäessä alaspäin vaikka ei jarrua edes paina, ja taas toiseen suuntaan jos väärin säädetty on, niin kässäri ei pidä millään, mulle kaveri jo kerran vitsaili että millon vaihdetaan levyt taakse ettei tarvii ruuvailla enää rumpujen kanssa, mut mun mielestä rummut on siitä hyvät että ne ei jäädy talvella niinkuin levyt, jos kässäri on jäänyt päälle pitemmäksi aikaa. Toki yleensä kai levyt takana paremmat on, kuulemma.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli samalla setupilla '89 Böördi vajaa 8 v. eikä ollut jarruvoimien kanssa ongelmia, en tosin muista että oisinko soralla joskus testannut lukkoon. Saati että ois muistikuvia katsastuksen jarruvoimista. Radallehan noista takajarruista ei oikein ole kun eivät pääse jäähtymään ja sitten kyllä jarruvoimat häviää.

Mutta kannattaa perehtyä niihin säätöihin ja että kengät ja jouset on oikein asennettu. Ja se automaattisäätö voi olla jumissa, ja sen saa sitten myös liian kireelle kuten edellä mainittu. Aika persiistä tuommonen systeemi mutta oikein asennettuna ja säädettynä käytännössä toimiva. Ja jos systeemiin jotain omia virityksiä tehty niin tietty sitten yhtälöön tulee muutama muuttuja lisää.

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, RaiRai kirjoitti:

Mulla oli samalla setupilla '89 Böördi vajaa 8 v. eikä ollut jarruvoimien kanssa ongelmia, en tosin muista että oisinko soralla joskus testannut lukkoon.

 

hyvät burnis jarrut

Link to comment
Share on other sites

Tossa pari klippiä avuksi jos joskus tarvii, suosittelen kyllä jenkki auto pajaa, mutta kyllä itekkin rummut saa hyväksi mutta saattaa pian hermot mennä noitten osien kanssa, suosittelen suojalaseja, ei oo kiva jos jousi irtoaa jarrupaloista ja osuu silmään kun pihdeillä vänkää noitten osien kanssa.

 

Nois klipeissä hemmo vaihtaa ja säätää jarruja.

(Omas kiesis ei ollut hyvä toi säätö metodi, meni liian kireelle jarrut, vaati sen about 12 kliksiä takapakkia pyöritellä adjuusteria, mutta kai autokohtainen voi olla, mulla tuli aikoinaan uudet jarrunesteet ja jarrusylinterit, jos vanha jarrusylinteri jommal kummal puolella on vuotanut, niinkuin mulla, ei kannata käyttää vanhoja samoja jarrupaloja/kenkiä, ne on mennyt enemmän tai vähemmän pilalle kun vuotanut jarrunestettä niihin)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9.5.2022 klo 23.39, smokeybandit kirjoitti:

Jos rummut oikein säädetty ja pintaa jarru palois on, niin kyllä rumpujarruilla voimaa pysähtyä on, ekas ponussa mulla oli niin napakat rummut takana että mopedi vauhdista sai takarenkaat asvaltilla lukkoon kun nosti kässäriä. 

 

Millon viimeks huollettu jarruja, kai jarruneste on ok ja hyvin ilmattu? 

 

 

 

Käsijarrussa tässä on enempi voimaa. Sillä saa ainakin soralla renkaat lukkoon. Ja muistaakseni viime katsastuksessa oli käsijarrussa enempi voimaa kuin käyttöjarrussa.

 

Pari vuotta sitten laitoin pääsylinteriin korjaussarjan ja remppasin takajarruja: uudet takasylinterit + kengät asennussarjoineen ja taka-akselin päällä olevat putket uusin myös.  Korin ja taka-akselin välinen vanha kumiletku (nähtävästi auton alkuperäinen?) jäi vaihtamatta. Tai itse asiassa uusi kumiletku oli jo paikoillaan, mutta en saanut letkun T- haarasta lähtevien putkien liitoksia pitämään. Siinä kiireessä lykkäsin vanhan kumiletkun takaisin, jolla sain putkien liitokset pitämään. 

 

Etujarrut oon uusinut nyt keväällä.  En oo vielä käynyt testailemassa, että miten jarrut pitää.

 

Yksi epävarmuustekijähän tässä siis on: toi takapään vanha kumiletku tähän kyllä pitäis laittaa uusi. Päällepäin se on OK. Kumiletkuista voi vissiin sisukset mehiä, niin ettei paineet pääse välttämättä takasille? Tosin mittaustilanteessa oli kuiteskin max. 60 bar takasylinterillä. Niin ja ainakin nyt viime maanantaina ilmatessa jarruja nestettä tuli takasille hyvin.  Mutta tilannehan voi vaihdella toki eri jarrutuksilla juuri tuon kumilerssin takia.

Muokattu: , käyttäjä: ponuman
kirotusviheet
Link to comment
Share on other sites

 

15 tuntia sitten, Fenix kirjoitti:

Tuossa ketjussa löytyi jarruvoimavertailua, joista 1 tulos rumpujarrulle 2 kn. 

 

 

 

 

Mulla on muutamia katsastustodistuksia tallessa. Mittaustulokset on vaihdelleet eri vuosina:  edessä 2,4 - 2,7  kN välillä ja takana 1,0 - 2,0 kN välillä ja käsijarrulla 1,8 - 2,1 kN välillä. 

Link to comment
Share on other sites

Fenixin mainitsemassa  jarruvoimavertailu -ketjussa on näköjään saatu aika erilaisia jarruvoimia takasen käyttöjarrulle aina 0,8 kN:stä lähtien.

 

Jarruvoimalukemiin vaikuttaa tietystikin lukemattomia eri muuttujia itse jarrujen lisäksi, kuten renkaat, rengaspaineet, massat, kitka, mittalaite yms. 

 

Tuli semmoinen mieleen, että painaakohan testaajat poljinta aina edes täydellä voimalla takapään käyttöjarrua testatessa?

 

 

9.1.2006 klo 11.04, hannux kirjoitti:

Just äsken tulin katsastuksesta. Takajarrut oli jotain 1.2 kN; siis erittäin vähän mutta molemmin puolin samat.

 

11.1.2006 klo 17.59, Jäsen F kirjoitti:

Tässä 11.1.2006 katsastetun -92 vm Pontiac Firebird 5.0 TBI:n jarruvoimat:

Etuakseli (levy) Vasen 2,8 Oikea 2,9 kN. Taka-akseli (rumpu) " 2,0 " 2,0 kN. Käsijarru " 1,5 " 1,6 kN

 

19.1.2006 klo 14.21, punatulkku kirjoitti:

Ei voi oman firebirdin jarruja moittia ainakaan takapainoisiksi: Edessä 3,2/3,2. Takana 0,8/0,8. Käsijarru 1,6/1,6

 

19.1.2006 klo 22.00, Karppa kirjoitti:

Näköjään riittää jos etujarrut on tarpeeks tehokkaat, omassa sama juttu takana 1,2 eikä mee ees hiekalla lukkoon :o.

 

20.1.2006 klo 11.14, forssi83 kirjoitti:

mun oli heinäkuussa 1. akseli 3,2 ja 3,0. 2. akseli 2,3 ja 2,0.. jos vetäsee liinat lukkoon niin takapää änkee sivulle...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...