Jump to content

305 tbi hyytyi ajossa eikä lähde käyntiin


Jjoo
 Share

Recommended Posts

Tosiaan yllättäen ajossa hyytyi. Tyhjäkäyntiä kävi vaivoin ja kaasusta ei tykännyt yhtään. Nyt ei kylmänä lähde käyntiin. Ei ole oireillut mitenkään aikaisemmin. Kipinä tulee ja bensaa saa. Puolan vaihdon jälkeen alkoi iskemään liekkiä throttle bodystä. Ei kuitenkaan kirveelläkään lähe käyntiin.Viime kesänä uusittu tulpat, tulpanjohot,virranjakajan kansi ja throttle body läjätty uusilla tiivisteillä. Vinkkejä mistä lähtiä vikaa etsimään?

Link to comment
Share on other sites

smokeybandit

Saaks se bensaa liiankin hyvin kun jos liekkii tuppaa throttle bodysta 😆

Jos puola ton aiheutti niin ihme. 

Mie en muuta osaa veikata kuin tyhjäkäynti venttiilii tai tps sensoria.

Tai jos sytytys ennakko on pielessä,

tuntus että saa liian paljon sitä bensaa jos liekkii pukkaa. 

 

Alipaine letkun voi irroittaa bensa regusta jos siinä sellainen on, mutta älä koita startata ilman bensa regun alipaine letkua, virrat vaan päälle ja katot tuleeks bensaa regun alipaine letkun päästä, tai jos bensa lemuaa niin sit veikkaisin viallista bensa regua mikä vuotaa. 

 

Laitoit sie jonkun viri puolan siihen autoon vai ihan tavis puolan?

Link to comment
Share on other sites

Paljonko moottorilla ajettu ja onko vian ilmaantuessa sytyttänyt ses-valoa kojetaulussa? 

Muutama ajatus mitä itselle tuli mieleen.. 

 

Jos jakajan ajoitukseen ei ole koskettu, niin älä lähde ensimmäisenä sitä myöskään säätämään. 

Tarkista kuitenkin että jakajan lukitus pitää. 

Kevyellä sormivoimalla ei saisi kansi / runko pyöriä. 

 

Kun moottorin pyörittää yläkuolonkohtaan kampiakselin päästä, onko virranjakajan pyörijä kohti 1. sylinterin nastaa. 

Edestä katsottuna ensimmäinen sylinteri kuskinpuolella ja siitä lähtevä sytytysjohdon nasta kannessa. 

Jos ei, niin olisiko jakoketju kulunut ja hypännyt.

Olettaen ettei damper ole kulunut ja ajoitusmerkki siirtynyt. 

Vaihtoehtoisesti voisi tehdä puristusmittauksen. 

 

Kokeile onko vaikutus jos akun navan irroittaa hetkeksi. 

Tai onko vaikutusta jos irrottaa yksitellen anturien liittimet = starttaako. 

 

Poissulje alipainevuoto paikat. 

Jarrutehostinletku ym. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

TransNAM

Takaisin potkiminen viittaa yleensä ajoitusongelmaan.

-Jakaja. Viallinen pickup tai jakajan moduuli 

-Jakopää tai jakajan hammasratas. Tarkistus niinkuin Fenix jo mainitsi

-Elektroniikka - kokeile ottaa ohjausliitin irti jakajasta. 1-napainen liitin rintapellissä jakajan lähellä, yleensä vänkärin puolella.

 

Ja tosiaan hyvä tapa etsiä mahdollista anturivikaa on irroitella niitä yksitellen. MAP, lämpö, TPS jne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
27 minuuttia sitten, Jjoo kirjoitti:

Sehän vika löytyi. Sytytyksen ohjainyksikkö oli sökonä.

Kannattaa hommata toinen valmiiksi varalle kun on jokseenkin kulutusosa.

Eikä sitten "kiinalaisia" (Standard yms.) ellei ole aivan pakko.

AC-Delco tai muu merkkituote kun on lähes saman hintainen ja toimii 7x varmemmin.

 

Ja asennuksessa pitää olla tarkkana, että kaikki pinnat tulee puhdistettua hyvin. Moduuli kun saa jakajan rungon kautta maansa ja johtaa lämpönsä.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, TransNAM kirjoitti:

Kannattaa hommata toinen valmiiksi varalle kun on jokseenkin kulutusosa.

Eikä sitten "kiinalaisia" (Standard yms.) ellei ole aivan pakko.

AC-Delco tai muu merkkituote kun on lähes saman hintainen ja toimii 7x varmemmin.

 

Ja asennuksessa pitää olla tarkkana, että kaikki pinnat tulee puhdistettua hyvin. Moduuli kun saa jakajan rungon kautta maansa ja johtaa lämpönsä.

 

Voi olla vähän off topikki mun kysymys, mutta onkos TPI pannut HEI vai non HEI systeemejä, kun Delco myy kahta erilaista, HEI ja non HEI sytkä moduuleita.  

Onks sellainen HEI systeemi missä puola on virranjakajan päällä, vai onko se non HEI? 

 

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, smokeybandit kirjoitti:

Delco myy kahta erilaista, HEI ja non HEI sytkä moduuleita.  

Mun tietääkseni kaikki kärjettömät V6 ja V8 GM-jakajat 70-luvulta 90-luvulle on HEI (High Energy Ignition). Paitsi esim. LT1 Optispark ja Vortech-koneet. Tosin Vortechissäkin (SBC-pohjaiset) jakaja on mekaanisesti yhteensopiva mutta anturi ja moduuli on siirtyneet muualle eli sisällä on enää pelkkä pyörijä.

 

HEI-jakajaa on kahta erilaista: "pikkujakaja" missä on vieressä erillinen puola ja "perinteinen iso" missä puola on kannen keskellä. Niissä on myös moduuli erilainen.

Toimintaperiaate on kuitenkin täysin sama ja käyvät keskenään jos vaan imusarjan taakse mahtuu.

Isossa jakajassa on ainakin 3-4 eri mallista moduulia, pikkujakajassa vain 1 omansa. Isoa jakajaa on alunperin myös mekaanisella ennakonsäädöllä, pieni on tietääkseni aina ECM-n ohjaama.

 

Voi olla, että pikkujakajaa ei niinkään mielletä HEI-jakajaksi kun sillä usein tarkoitetaan sitä isoa...

Varsinkin vanhanliiton kaasarikansa tarkoittaa varmasti isoa ja mekaanista puhuessaan HEI-jakajasta.

Link to comment
Share on other sites

22 minuuttia sitten, TransNAM kirjoitti:

Mun tietääkseni kaikki kärjettömät V6 ja V8 GM-jakajat 70-luvulta 90-luvulle on HEI (High Energy Ignition). Paitsi esim. LT1 Optispark ja Vortech-koneet. Tosin Vortechissäkin (SBC-pohjaiset) jakaja on mekaanisesti yhteensopiva mutta anturi ja moduuli on siirtyneet muualle eli sisällä on enää pelkkä pyörijä.

 

HEI-jakajaa on kahta erilaista: "pikkujakaja" missä on vieressä erillinen puola ja "perinteinen iso" missä puola on kannen keskellä. Niissä on myös moduuli erilainen.

Toimintaperiaate on kuitenkin täysin sama ja käyvät keskenään jos vaan imusarjan taakse mahtuu.

Isossa jakajassa on ainakin 3-4 eri mallista moduulia, pikkujakajassa vain 1 omansa. Isoa jakajaa on alunperin myös mekaanisella ennakonsäädöllä, pieni on tietääkseni aina ECM-n ohjaama.

 

Voi olla, että pikkujakajaa ei niinkään mielletä HEI-jakajaksi kun sillä usein tarkoitetaan sitä isoa...

Varsinkin vanhanliiton kaasarikansa tarkoittaa varmasti isoa ja mekaanista puhuessaan HEI-jakajasta.

 

Jaa, no se ois varmaan sit toi halvempi mikä kuuluis olla? Eli toi non HEI. 

chrome_screenshot_1659608973959.png

Link to comment
Share on other sites

Tuohon on vaikea sanoa mitään ellei vertaa varmasti alkuperäiseen. Veikkaisin, että toinen on joku "päivitys" tms. ja saanut siksi uuden osanumeron.

Molempia myydään samoihin autoihin päällekkäin kun vaikka Rockautosta avaat lisätiedot eli painat osanumerosta.

D1943A - Camaro 85-92 ja D1984A - Chevrolet 85-98 (eli myös Camaro??)...

 

Käytän itse tekniikan osissa usein hakuna vastaavaa Camaroa kun ei Firebirdille kaikki tunnu vaivautuvan ilmoittamaan tietoja niin tarkkaan.

Korin ja sisustan osat on toki eri mutta moottori ja voimansiirto on sama molemmissa.

 

Edit: Muistin jonkun maininneen, että olisi moduuleja erilaisella sisäisellä ennakkokäyrällä. En sitten tiedä mitä malleja tuo koskee tai mistä tietää eron jos ei esim. auton alkuperäistä enää ole. Tuo voisi selittää osanumero-eron mutta kuitenkin molempia myydään samoihin autoihin...

 

Edit2: Niin ja tuo Rokkiauton "W/O HEI" on joka tapauksessa väärin koska kyseessä on "sama" moduuli. Tätä ei muissa ole käytetty kun vain "pikku-HEI-jakajassa". Eli jo kuvasta näkee sopivuuden.

Link to comment
Share on other sites

6 minuuttia sitten, TransNAM kirjoitti:

Tuohon on vaikea sanoa mitään ellei vertaa varmasti alkuperäiseen. Veikkaisin, että toinen on joku "päivitys" tms. ja saanut siksi uuden osanumeron.

Molempia myydään samoihin autoihin päällekkäin kun vaikka Rockautosta avaat lisätiedot eli painat osanumerosta.

D1943A - Camaro 85-92 ja D1984A - Chevrolet 85-98 (myös Camaro??)...

 

Käytän itse tekniikan osissa usein hakuna vastaavaa Camaroa kun ei Firebirdille kaikki tunnu vaivautuvan ilmoittamaan tietoja niin tarkkaan.

Korin ja sisustan osat on toki eri mutta moottori ja voimansiirto on sama molemmissa.

 

Mie joskus Delcon kotisivuilta tarkistan että on osanumero varmasti "oikea", mutta delcon sivuilla oli sama kuin rock autos, eli molemmat varmaan käy, erona vaan se että toinen on HEI ja toinen on non HEI. 

Olettaisin että se ois se non HEI, jos kerran HEI systeemiks mielletään enemmän se versio, missä puola on virrankakajan päällä.

Link to comment
Share on other sites

Muokkasin omaa edellistä viestiä mutta myöhästyin...

Eli pikku-HEI moduuli on ihan eri näköinen kun isossa jakajassa ja sopivuuden näkee jo kuvan perusteella. 

Rokkiauton kuvissa molemmat sopii samaan jakajaan - pieneen.

HEI_modules.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...