Jump to content

LG4 huono tyhjäkäynti lämpimänä


Mikko
 Share

Recommended Posts

86 Firebirdin tyhjäkäynti on kylmällä koneella hyvä ja tasainen, mutta lämmetessä muuttuu epätasaiseksi ja röpöttäväksi ja välillä kone jopa sammuu. Epätasainen käynti ilmestyy aina yhtäkkiä eli ilmeisesti silloin kun kone menee closed looppiin. Vikakoodeja ei kuitenkaan tule ja kierroksilla kone toimii hyvin. Voisiko viallinen lambda aiheuttaa tällaista? Ajoin auton kahdeksan vuoden seisonnan jälkeen siirtokilvillä noin 100 km matkan uuteen osoitteeseen ja tarkoituksena olisi katsastaa lähiaikoina. Tyhjäkäynti on ollut huonoa aikaisemminkin ja katsastuksissa päästöt ovat olleet korkeat, mutta kuitenkin hyväksyttävissä rajoissa. Nykyisellä tyhjäkäynnillä taitaa olla kuitenkin turha mennä päästömittaukseen. Pitkä seisonta voi varmaan tukkia kaasaria, mutta ongelma ei ole kokonaan uusi ja kylmänä sekä kierroksilla kaikki toimii ok. Mikähän olisi helpoin tapa alkaa selvittelemään vikaa?

 

Kaasarina on vakio sähköohjattu rochester ja saastelaitteet on paikallaan ja toiminnassa.

Link to comment
Share on other sites

TransNAM

Ota lambdan liitin irti (jätä irti) ja käytä akunjohto irti vähäksaikaa. Jos sen jälkeen toimii paremmin oli vika lambdassa.

Tarkista myös pakopuoli vuotojen varalta koneen ja lambdan väliltä ja vähän matkaa lambdan jälkeenkin.

Myös ilmapumppu: EI SAA pumpata / päästää ilmaa pakosarjoihin lämpimällä koneella.

1-napaisen vanhanmallisen lambdan vaihtoväli oli joskus Boschin mukaan 50tkm. Kuinka moni vaihtaa?

 

Viallinen lämpöanturikin voi tehdä vastaavaa jos näyttää boxille "liian kylmää" ja seos on sen takia lämpimänä liian rikkaalla. 

 

Voihan se Rokkiorkesterikin olla kuntoutuksen tarpeessa... 

Rokkipuolella kun sekoilu vanhempana on aika yleistä😁

Link to comment
Share on other sites

Noin pitkä seisottaminen voi hajottaa lamndan, se ei tykkää kosteudesta. NTK:n lambdat on mulla toimineet hyvin

Link to comment
Share on other sites

TransNAM
15 tuntia sitten, Mikko kirjoitti:

kahdeksan vuoden seisonnan jälkeen

Tuo meni aiemmin ohi...

Jos tankkiin ja kaasariin on 8 vuotta sitten jäänyt nykyaikaista etanolipitoista bensaa kannattaa kaasari ehdottomasti puhdistaa kunnolla. Ihme että edes käy...

Tankissakin voi olla ihan mitä vaan... Paitsi jos on tyhjennetty ennen seisontaa.

Quadrajetin korjaus-sarja ei kovin kallis ole ja kannattaa laittaa muutenkin jos ajoautoa on tekemässä. Myös uusi bensapumppu lisäisi toimintavarmuutta.

Link to comment
Share on other sites

Auto on ollut koko ajan lämpöisessä tallissa ja käynnisteltykin välillä, mutta bensa (98 E5) oli tosiaan kahdeksan vuotta vanhaa ja ilmansuodatinkin haisi aivan tärpätiltä 😁 Käynnistyi kuitenkin helposti. Tankki oli melkein tyhjä ja tankkasin uutta bensaa täyteen ennen kuin lähdin ajamaan.

 

Lueskelin että lambdaa ei kannata pestä, mutta laitoin sen vielä illalla bensaan likoamaan. Aamulla siitä oli irronnut aika paljon nokea ja likaa ja kun kokeilin laittaa takaisin autoon, parantui käynti melkoisesti. Tyhjäkäyntikierrokset nousi ja kierrosten vaeltelu loppui ja "röpötys" melkein kokonaan poissa.  Tästä voi ilmeisesti vetää johtopäätöksen, että ainakin lambdassa on ollut vikaa. Tiedä sitten onko syy vai seuraus, kun kyseisellä anturilla on ajettu korkeintaan muutama tuhat km ja aikoinaan vaihdoin sen varmuuden vuoksi. Lämpöanturikin on tietysti potentiaalinen vikakohde, kun voisi olettaa jostain anturista tulevan väärää tietoa, koska ECM ei vikakoodien perusteella tunnista koneen käyvän rikkaalla/laihalla vaan luulee kaiken olevan ok.     

 

Pitää tosiaan laittaa kaasariin korjaussarja jossain vaiheessa. Kaadoin ensiavuksi purkillisen Forten fuel system cleaneriä tankkiin vaikka en tiedä onko noista oikeasti mitään hyötyä.

Link to comment
Share on other sites

TransNAM

Lambda kannattaa suosiolla vaihtaa jos kunto epäilyttää. Kunhan ei laita mitään "kiinalaista" vaan esim. Bosch, NTK, AC-Delco tms.

Halpa kiinalainen on usein/yleensä huonompi kun ei ollenkaan.

Jos kone on alkuperäisessä kunnossa (=virittämätön) ja kaikki muuten ok - toimii myös aivan hyvin ilman lambdaa ja saattaa tulla jopa leima.

Nojoo... vikavalo voi häiritä jotakuta konttorilla...

3 tuntia sitten, Mikko kirjoitti:

ECM ei vikakoodien perusteella tunnista koneen käyvän rikkaalla/laihalla vaan luulee kaiken olevan ok.     

Niinhän se tekee jos lambdassa on vikaa. ECM kun ei mistään muustakaan seosta tiedä. Koodi tulee vasta jos maksimi säätöraja ylittyy.

Siksi rikkinäisen lambdan poisto (ja virtakatko =muistin nollaus) yleensä auttaa kun tällöin ECM käyttää tehdas-säätöjä jotka on terveessä koneessa aika lähellä oikeaa. 

Link to comment
Share on other sites

Tuli rockautosta lambda, uudet tulpanjohdot, kaasarin korjaussarja ja syylärin korkki. Lisäksi takajarrusatulat, kun vanhoissa ei käsijarrun säätömekanismi yllättäen toimi. Jospa näillä pääsisi eteenpäin niin voisi kokeilla katsastaa jossain välissä.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...