Jump to content

Riittääkö jäähdyttimen täyttö, vai lohko kans?


smokeybandit
 Share

Recommended Posts

Morjens. Mie vaihoin toiseen ponuun anturin koneen lohkoon, flektin anturi, suunnilleen tulppien korkeudella, vanhat veet tuli pihalle, ja odottelin vielä että ei vesi valu, muuten oisin itse kastunut kun parkkipaikalla näpräsin autoo kun ei oo nosturii, laitoin uuden anturin lohkoon kiinni, valutin vanhat veet jäähdyttimestä kans pois, sankkoon toki, ettei kadulle mene. 

 

No, mie vaan jäähdyttimen täytin, vaihdoin hikipinkona 80 asteen termarin kans, laitoin auton sit käyntiin, täyttelin jäähdytintä välillä, ja välillä kurkkailin lämpö mittarii, no, aika äkkiä lämmöt pomppas johki 120C, mut ei punaiselle, vähän aikaa kauhistelin, sitten sammutin hetkeks auton, flektikin jo meni päälle, ja hyvä niin, niin toimii, siksi sen vaihdoin. No, käynnistin auton sitten uudestaan, lämmöt oli jo enemmän normaalin kohilla, ihan ok nyt on, ei ongelmaa, mutta tuumailin heti kun konepellin laskin kiinni, että oisko mun pitänyt termarin kautta lohko täyttää vedellä, kun laskeeko termari vettä läpi enenkuin se aukee nyt siinä 80 asteen kohdilla, niin en kai mie tollo nyt koneelle hallaa tehnyt, ettei kansipahvi tai jotain, ottanut siipeensä kun lohko oli kai kuiva, vai saako lohko riittävästi vettä vaikka termari on kiinni enenkuin aukee, kun ottaa huomioon että lohko kai suht tyhjä vedestä oli, kun vahdoin flektin anturin, oisko mun kantsinut täyttää lohkoo termarin kautta, tai ottaa termari väliaikaisesti pois, että vesi pääsee heti lohkoon starttauksen jälkeen?

Link to comment
Share on other sites

Enpä usko et tuos on mitään ehtinyt tapahtua. Itte täytän syylärin kautta ensin niin paljon kuin mahtuu, sitten jätän korkin auki ja kone käyntiin tyhjäkäynnille ja lämmityslaitteen lämmönsäätö täysin kuumalle, jotta kiertää myös lämppärin kennon kautta. Yleensä heti kun kone käynnistyy, syyläriin mahtuu lisää nestettä. Sitten vaan antaa koneen lämmetä ja lisää sitä mukaa syyläriin nestettä kun sinne mahtuu, korkkia ei tartte laittaa kiinni välillä, tulee paremmin ilmat pois. Sitten kun syyläri ei enää ime nestettä, korkki kiinni koneen käydessä ja täyttää paisuntasäiliön alaraajaan saakka. Sitten vain käy koeajolenkin ja lisää paisuntasäiliöön tarvittaessa nestettä. 

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, F350 kirjoitti:

Enpä usko et tuos on mitään ehtinyt tapahtua. Itte täytän syylärin kautta ensin niin paljon kuin mahtuu, sitten jätän korkin auki ja kone käyntiin tyhjäkäynnille ja lämmityslaitteen lämmönsäätö täysin kuumalle, jotta kiertää myös lämppärin kennon kautta. Yleensä heti kun kone käynnistyy, syyläriin mahtuu lisää nestettä. Sitten vaan antaa koneen lämmetä ja lisää sitä mukaa syyläriin nestettä kun sinne mahtuu, korkkia ei tartte laittaa kiinni välillä, tulee paremmin ilmat pois. Sitten kun syyläri ei enää ime nestettä, korkki kiinni koneen käydessä ja täyttää paisuntasäiliön alaraajaan saakka. Sitten vain käy koeajolenkin ja lisää paisuntasäiliöön tarvittaessa nestettä. 

 

Joo mie kans sillain yleensä ilmaan että jätän korkin auki, ja toki ne lämmöt ja puhallin päälle, jos puoliks aukasee jäähdyttimen korkin niin ilma kai pääsee veks, mutta ei vuoda vettä, sillain oon joskus ajamalla ilmannut, mutta kun pysähtyy,niin äkkiä korkki täysin kiinni, muuten voi pinta nousta paljon paisunta säiliössä, viimeks ilmasin laiskana sillain että jätin jäähdyttimen korkin puoliks auki, ja lisäsin vettä vaan paisunta säiliöön, kyllä se niinkin vedet imas jäähdyttimeen, mutta kunhan huolto asemalle saavat tilattua vihreetä glykoolii,niin lirutan jäähdyttimestä vedet veks ja vaihdan veden tilalle glykoolin uuden veden kera, ja ilmaan paremmin systeemin, nyt on pelkkää vettä vaan mutta ei haittaa, onpahan huuhdeltu edes vedellä nyt jäähdytin systeemii, kun ei oo tietoo millon viimeks vaihdettu.

 

Toivotaan että ei hallaa käyny kansipahville, en usko että ois oikeesti lämmöt ollut yli sadan niin äkkiä, koska hetkeks kun olin sammuttanut auton, niin alle sadan oli aika lailla, jos ois oikeesti ollut yli sadan, niin ei se hetkessä lämpö tipu, kai se vaan mittarin mukaan lämpö pomppas, mutta tuskin oikeesti, ja toinen flekti ei lähtenyt päälle niin tuskin oikeesti tuli kuumaks meni, muuten ois molemmat flektit lähtenyt päälle, olettaisin.

Mutta kyllä jatkossa huomaa jos jotain hallaa tuli, silloin menee kai veet ja öljyt sekaisin ja/tai valkosta höyryy pukkaa putkesta vaikka kesä helteellä jos kansi pahvi sökö.

Tarkistin kyllä jo heti seuraavana päivänä öljytikusta öljyt, ei ainakaan vielä ole maito suklaa lirua öljyt 😆

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...