KKOSKINEN Posted December 2, 2022 Posted December 2, 2022 Ostin Volvo Penta 285 hp moottorin. Tiesin että lohko on haki kuskin puolelta noin 2 cm kansitason alapuolella horisontaalisest, Oli niin hieno Holley ja HI-Riser imusarja (LT1 , mutta rautaa ?) että ostin jo niiden takia. Lohko on kuin TPI:ssä mutta laahuri. Rollerinostajien hämähäkin kiinnitykset on koneistettu ja kierteitetty eli muutos on helppo. Eikä kannetkaan ihan paskat ole. Marinekoneille tyypillisesti moottori sisältä puhdas, venakopatkin sisältä paljaalla metallilla. Em syistä haluaisin korjauttaa lohkon. Sen voisi tällätä vaikka mun _90 Firebirdiin. Eli tarjoaako joku täällaista palvelua ?
TransNAM Posted December 2, 2022 Posted December 2, 2022 Jos lohko on halki vain ulkopuolelta vesitilaan eikä halkeama johda sylinteriin tai muuhun tärkeään, esim. kannenpultin kohdalle, ei pitäisi olla paha korjata. Itekin olen joskus yhden lohkon hitsannut ihan puikolla ja hyvin piti. Valuraudan hitsaukseen on oma tekniikkansa. Hitsaustaitoiselta tai joltain konepajalta tai moottorikoneistamolta pitäisi onnistua. Voi olla hyvä tarkistaa ensin säröjen varalta ettei tee turhaa työtä...
KKOSKINEN Posted December 3, 2022 Author Posted December 3, 2022 Myyjän mukaan lohko ei vuotanut ulos nestettä ja kone kävi nätisti ja öljykin oli puhdasta. Voishan sitä koittaa noinkin
TransNAM Posted December 3, 2022 Posted December 3, 2022 4 tuntia sitten, KKOSKINEN kirjoitti: Voishan sitä koittaa noinkin Ei mikään estä... Avaa halkeamaa, puhdistaa ympäriltä ja hitsaa umpeen. Yleensä ohjeistetaan esilämmittämään aluetta ja naputtamaan hitsisaumaa jäähtyessä ettei jää jännityksiä. Jännitys saattaa halkaista valuraudan myöhemmin uudestaan sauman vierestä. Valuraudalle on olemassa ihan omat hitsivärkitkin mutta tekniikka on tässä tapauksessa ehkä tärkeämpi. Juottaminenkin (messinki, hopea) voi olla vaihtoehto jos saumaan ei kohdistu isoja rasituksia. Ja on jotkut korjanneet lohkoja liimoillakin ("kemiallinen metalli")... Joku aiheesta oikeasti tietävä osannee kertoa oikean tavan kun näkee kohteen. Ajatus oli vaan, että harmittaa kummasti jos koneen kampeaa paikalleen ja sitten vasta huomaa, että onkin vielä jotain vikaa... Itse käyttäisin ehkä hitsauksen puoleisen kannen pois ja tarkistaisin sylinterin sisäpuolen ja tiivistepinnan suoruuden hitsauksen jälkeen kun on halkeama noin lähellä kantta. Riippuu vähän miksi halkeama on tullut. Ainakin jäätyminen on voinut tehdä vahinkoa myös muualle.
mopo-ukko Posted December 6, 2022 Posted December 6, 2022 http://www.lakesteel.org/ Kysy tuolta,on aika guru metalli hommissa.
KKOSKINEN Posted December 7, 2022 Author Posted December 7, 2022 Kiitos vastauksista. Täytyy nyt vähän miettiä mitä tälle teen. Varmaan kokeilen kittiä vahvisteverkolla. Kokeilen vaikka pukissa käyttää. Jos ei pidä, niin ei siinä mitään häviä. Voi olla ettei tämä tule mulla koskaan käyttöön. Oli vähän S.Vilen-kauppa. Typpi on oikeasti AQ 271 C.
KKOSKINEN Posted December 18, 2022 Author Posted December 18, 2022 Taitaa olla peli selvä ? Tollanen vekki sylinterissä 5 eli halkeaman kohdalla.
Juza89 Posted December 19, 2022 Posted December 19, 2022 Miten mahtais olla jos hitsaisi ulkopuolelta ja putkittaisi tuon sylinterin 🤔 Siis mikäli onnistuisi putkittaminen ja olisi järkevän hintaista. Tosin lienee Nupan vastaus se varmin
KKOSKINEN Posted December 20, 2022 Author Posted December 20, 2022 Noin taidan kuitenkin edetä, kun saan taudin pois niskoiltani. Koronatesti oli negatiivinen mutta vaimolla samat oireet pos. testi. 1
KKOSKINEN Posted February 9, 2023 Author Posted February 9, 2023 600 maksaa putkitus. Jos olisi akuutti tarve moottorille tekisin sen. Nyt ei ole. Myyn siis pois.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now