Guest Knight Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Onkos seisonta valot pakolliset autossa?? Vai onko luuloni väärä? Aattelin että en pistäis uuteen nokkaan seisonta valoja ollenkaan mutta pääsenkös silloin painimaan katsastus miehen kanssa konttorilla?
T0ni Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 mä käytän niitä keltasia valoja nokassa seisontavaloina nykyään. ennen mulla oli karmeen näköset kirkkaat sumarit nokas. Katsari ei oo kyl sanonu yhtään mitään noista. äärivaloista kylläkin monesti palautetta.
Senior Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Non joo.... se katsari ei ollunna ajan tasalla. Hyvä niin. Mutta parkkien on oltava edessä ns. värittömät/valkoiset ( miten vain )... Huomiovalot saavat olla keltaiset, jos pirssi on otettu käyttöön ennen 1.10.1994. Sivumarkkerien on oltava oranssit ellei kyseessä ole ns. muuttoauto, jolloin ne voivat olla punaiset. Siis takasivumarkkerit.
Pontiac-Pete Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Tarkoitatkos seisontavaloilla etuvaloja (parkit)? Parkit on pakolliset. Mä oon tullut siihen lopputulokseen, että tähän autoon ei laillisia parkkeja saa muuten kuin ruuvaamalla ylimääräiset lamput maskiin (ei, en todellakaan aio) Mites varma tää muuttoautotieto muuten on? AKE:n muuttoautoihin tehtävien muutoksien listalla niitä markkereita ei todella mainita, mutta otsikko tosin sanoo, että "muunmuassa tehtävät muutokset". Epäilyttää vaan tuo "muunmuassa"
Senior Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Näinpä. Parkit on pakolliset. Ja noista ameriikkalaisista saa käyttökelpoiset seuraavasti ( ei koske Camaroja ) : sumuvalojen johdot kytketään parkkijohtoihin ( helppo homma ). Parkkien ( ne oranssit vilkkuvalojen yhteydessä ) laitetaan sumareitten piuhoihin. Näin ollen sumarit syttyvät, kun kytkee parkit päälle. Täytyy vaan muistaa vaihtaa polttimot heikkotehoisimpiin ( 5 W ? ). Mitään lisävalokehitelmiä/umpioita ei tarvita.
Guest Knight Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 parkit, seisonta valot, mitkä lie... tarvii keksiä jotain sitten jos ne pakolliset on.
Senior Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 No tuossa AKE:n ohjeistusta : http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
jani73 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kyllä mulla ainakin saa ajovaloumpioissa sijaitsevat parkit palamaan niin tarvittaessa. Tosin katsastussedälle on joutunut joka kerta tuon vippaskonstin neuvomaan. Eli näinhän se menee: Laita ajovalot päälle, paina off nappulasta pois ja samantien toisella sormella parkit päälle ennenkuin valot ehtivät painua alas. Mulla ainakin näin tehdessä jäävät ylös ja ajovaloumpioissa olevat parkit palamaan. On ainakin tähän asti kelvannut myös sille v**tumaisellekin katsastusmiehelle.
Senior Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Niinpä.... jos umpioissa on parkit. Perus-GTA:ssa ei ole.
Pontiac-Pete Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Ajovaloumpiossa olevat parkit: Ei käy. Parkit ei saa olla luukkulampuissa. ---- Hups, tuli painettua edittiä vahingossa ku piti quote ottaa. Sorry.
Senior Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 No niin : minulla kelpasi hyvin viime kesänä sumariparkit. Ainoa kommentti oli, että liian kirkkaat... oli 20 W polttimot. Enpä ole vaihtanut 5 Wattisiin. Ja ainakin noissa minun sumareissani oli normaali parkkivalokanta.
Guest Knight Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Mitäköhän varten huomio valot on yleensäkään tehty.. naurattaa vaan paljon kun ajelee päivisin kaupungissa tai lähi ympäristössä ja mulla kun nuo huomio valot on isot keltaset moukulat (vm.1991) niin aina kun poliisit tulee vastaan niin näyttelevät pitkiä. Ei muuta kuin luukut ylös ja kun poliisit häipyy tausta peilistä niin lamput alas ja huomio valot taas päälle.. kiusaavat perkule mua. Siis päivisin ajelen.. en öisin.
Senior Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2004 Joo. Pitäisi olla valkoiset parkit päällä yht'aikaa noiden keltuaisten huomiovalojen kanssa. Ja sulla ei ole ?
Crisis Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2004 Mulla on ilmeisemmin parkkien sijoitus hyväksytty erikseen, en tiiä sitte. Rek otteessa lukee että, "etusuuntavalojen sijoitus hyväksytty Helsingin katsastuskonttorin luvalla n:ro 61/9-91"
Raimo Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2004 Huomiovalot kyllä kytketään parkkien kanssa toimimaan. Ennen vanhaan huomiovaloilla korvattiin ajovalon käyttö päiväsaikaan ainakin taajama-alueilla. Sitä en muista, pitikö taajaman ulkopuolella olla ajovalot pällä. Senior vois varmaan muistaa. Vähän tuntuu siltä ettei kaikki pollarit tiedä sitä mitä katsastusmiehet taas tietää. Etenkin nuo nuoremmat poliisit tuntuu ottavan asiat oikein elämäntehtäväkseen
Senior Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2004 Ymmärtääkseni huomiovaloilla voi ajella taajaman ulkopuolellakin päiväsaikaan. Pimeällä lienee ajovalot pakolliset....
Arska Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2004 Meinaatteko että camaron vilkuissa olevat parkit menis huomiovaloista, katsastukses mulla on ollu aina niistä johdot irti. Poliisit ei oo kyllä ainakaan vielä niiden takia pysäyttäny.
Senior Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2004 AKE:n virallisilta sivuilta : 4.4 Huomiovalaisimet Huomiovalaisimella tarkoitetaan ajoneuvon etuosaan asennettua valaisinta, jota käytetään ajoneuvon havaitsemisen helpottamiseksi ajettaessa valoisaan aikaan. Huomiovalaisimet ovat vapaaehtoiset, mutta jos sellaiset asennetaan, tulee niitä olla kaksi kappaletta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on enintään 400 mm ja korkeus maanpinnasta vähintään 250 mm ja enintään 1500 mm. Huomiovalaisinten välisen etäisyyden tulee olla vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään 400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Huomiovalaisimet asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot päälle, paitsi milloin niitä käytetään valomerkin antamiseen. Huomiovalaisimen on lähetettävä valkoista hajavaloa, joka ei suoraan tai heijastumallakaan saa häiritä kuljettajaa tai muitakaan tiellä liikkujia. Ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin myös keltaista valoa lähettävät huomiovalaisimet. Huomiovalojen merkkivalo on vapaaehtoinen. Huomiovalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 20° ulos- ja sisäänpäin sekä vaakatasosta 10° ylös- ja alaspäin. Siis : Camaron vilkuissa olevat parkit eivät ole huomiovalot.
Arska Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2004 Just... :'( No, täytyy yrittää pitää pokkaa ja seliittää ne sellaasiksi..
MJay Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2007 Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2007 Nostetaas wanhaa topikkia vähän ylös kun lamppujen väriasia tuli ongelmaksi katsastuksessa... Tuosta AKE:n huomiovalaisimet-kohdasta ymmärsin että '89 Firebirdin keltaiset parkit olisivat kelvolliset, kunhan ne vaan kytkisi jollain ihmeellisellä relehärpättimellä sammumaan kun ajovalot laitetaan päälle? Muina perusteina mm. käyttöönottovuosi < '94. Mittanauhan kanssa en kylläkään ole autoa kiertänyt, että täyttyykö mittaehdot lähellekään... Ja onko "oranssi" sama kuin "keltainen" laissa Jos noihin pointteihin olisi teillä kokeneemmilla antaa jotain vahvistusta niin olisin kiitollinen. Ja kun/jos homma ei tule toimimaan niin mistä tohon 3genneriin saisi kirkkaita parkkivalon laseja jotta pääsisi askartelemaanpaskartelemaan 2-värilamppua...
Mika Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2007 Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2007 Minulla oli -87 Transussa ne kokonaan vilkkuina ja kytkin sumarit toimimaan parkkivaloina. Ja kelpasi katsastus sedille
MJay Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2007 Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2007 Sumareita tossa yksilössä ei edes ole Ja jos jotkut tarvikelyhdyt sinne kötöstää niin eihän niitä saa millään lain vaatimalle korkeudelle.. Jälleen yksi helvetin hyvä syy innokkaalle katsurille pistää väärä leima paperiin
Mika Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2007 Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2007 Metroauto on joskus laittanut näihin "Suomi-autoihin" jonkun muun auton vilkkuparkki umpion, joka on saman kokoinen kuin orkkisvalot. Lieneekö sitten jollakin sellaisia jemmassa jossain
TransNAM Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2007 Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2007 Tuosta AKE:n huomiovalaisimet-kohdasta ymmärsin että '89 Firebirdin keltaiset parkit olisivat kelvolliset... Eivät käy huomiovaloiks koska eivät ole E-hyväksytyt eikä ole huomiovalomerkintää ja oranssi ON eri kuin keltainen. Birdin oranssit eivät nykysäännöksillä sais palaa ollenkaan mut jos ovat joskus hyväksytty esim vilkuiks niin saavat toki olla. Ei niitä peräkärryvaloja huvikseen asennella siihen puskuriin...
MJay Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2007 Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2007 Ok, kiitokset informatiivisesta vastauksesta, vaikka tässä tapauksessa tieto lisää tuskaa Eli seuraavaksi sitten sumaripatenttia suunnittelemaan tai jos jollain olisi tietoa kärryyn käypäisestä kirkkaasta parkki+vilkku-umpion mallista tietoa niin olen yhtenä korvana...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään