Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tervehdys kohtalotoverit !

uus tällä sivustolla ja katsonu että kyseisessä vaihteisto tyypissä murhetta taitaa riittää no iteltäki paukahtimuinen ekana hävis kolmonen molemmat eli d ja manuaali puoli hieman siirrellessä alko suhisee .. otia alas askin turbiini pois nii akselissa n.3,5mm välys eli laakeri ainaki ja öljypohjas selvästi kytkin jauhoo öljyn seas ja metalli murusia .. noo kilometrei tietty on ja kulumaa tulee nii sähkö liitin näky pinnien juuressa öljyä eli sekin setti menee ... auki ei vielä ole otettu harkinnas otanko (kannattaako) vai ettii ehjä(kunnostettu) aski .. topikeista tullu selväks hyvin mitä rempatessa tulee uusia ja mitä tarvitsee tarkastella tarkemmin.

Posted

Metallimuruset on vähän huolestuttavia mutta saattaa olla tuloakselin puslaa jos kerran noin raju välys on...

Laakereita ei laatikossa juuri ole paitsi päittäislaakerit pakkojen välissä. Kaikki akselit on puslilla.

 

Outoa jos hävis vain kolmonen... jonkun kytkimen pettäessä pitäisi hävitä myös muita vaihteita, esim. nelonen.

Korjaussarja maksaa muutaman satasen + työt jos ei itse ala tekemään.

Kannattaa ehkä samalla laittaa vähän "parempi" sarja niin tulee lujempi kun alkuperäinen.

Vakitehoilla ei juuri muuta "vahvistusta" tarvi mutta vuosmallista riippuen kannattaa samalla muutama osa vaihtaa "päivitettyyn".

 

Taitaa olla korjaus teetettynä jossain parin tonnin luokkaa jos ottaa laatikon itse irti ja ruuvaa takas.

  • Like 1
Posted (edited)

juu sori kyllähän sieltä tosaan hävis nelonenkin.. korjaus  alotukseen siis.. juu panta leveämpään sit niit z-pac kitkoi jne nästä taitaa olla koulukuntii erilaisia .. mitä tuolta rapakon takaa lukenu et mitä pitää olla kitkat ja mitä pitää olla välilevyt .. mites sen servon laita ? corveten vai joku muu ? 

vähän aiheen vierestä kun aiemmassa f-bodyssa (73 camaro 454:llä ja th400 manuaalikoneistolla )sai pieksee kunnolla eikä ottanu itteesä 

eli taitaa nuo 400 ja 4l80€ askit  olla parii pykälää kestäväpiä

Edited by miki72
  • 1 month later...
Posted

nonii utelias ku olen purin askin siel oli sit ensmmäinen planeetta saanu kipeetä (välilaakeri vai mikä on nimeltää hävinny kokonaan) ja input drum reunasta palasii pois ja tietty palanu kytkimet .. suomennettuna tullu tiesä päähän kulunu  puslat näytti kuparin väriä myös  .. eli aikalailla laajaa rojektia tulossa .. on kysellykki mutamasta paikasta alustavasti kiitos vastanneille (varsinkin savon suuntaa henry nimiselle) autoja ropannu kyl aikalailla mutta automaatti jääny välii ja siks luovutan mieluusti sellaselle sen homman joka osaa ... turbiinin on ehdottomasti kyllä samalla uusittava koska ei sekää enää parhaassa iskussa oo josta päästään seuraavaan osioon eli eikös vakio mottoriin ja askiin (vaikka tulisikin vahvemmilla osilla) kannata vakio stall laittaa vai osaako joku perustella miksi korkeampi ois parempi muutakuin et kumi palaa paremmin?

Posted
19.7.2023 klo 10.11, miki72 kirjoitti:

eikös vakio mottoriin ja askiin (vaikka tulisikin vahvemmilla osilla) kannata vakio stall laittaa vai osaako joku perustella miksi korkeampi ois parempi muutakuin et kumi palaa paremmin?

Riippuu ihan täysin ajotavasta ja minkälaista kyytiä kaipaa. Onko kaasussa 2 asentoa vai enempi...

Korkeammalla stallilla saa äkkinäisemmän lähdön myös vakiokoneesta mutta samalla voi huonontua mukavuus pintakaasulla ja lisääntyä kulutus.

Erot riippuu toki muutoksen suuruudesta. Pienehkö nosto voi tehdä ihan hyvääkin kun vakio on aika alhainen...

Aika paljon voi tuntumaa muuttaa ohjelmallisestikin.

Mulla on vakioturbiini eikä ole juuri käynyt edes mielessä vaihtaa. Toimii hyvin ja pitoja ei ole nytkään.

Laatikko on muuten sisuksiltaan vakio mutta kitkapinnat pitäisi (mainoksen mukaan) olla vakiota paremmat. Hyvin on kestänyt nykytehoilla ja kenkää on saanut aikalailla.

Päivitin lootan alunperin varmuuden ja iän vuoksi, oli vakiona mulla ensin useamman vuoden.

Lootaa on kyllä saanut aukoa pari kertaa päivityksen jälkeen, mutta syy on ollut ulkopuolinen - kardaanin poistuminen bileistä.

  • Like 1
Posted

juu jotain pikkuparannusta sinne kytkinpintoihin yms. eikös jos turbiinii muuttaa joutuu ohjelmoimaa askin boxia uusiks ettei mee sekasin noiden luistojen kanssa vai olenko ymmärtäny oikein ? ei tällä mihinkää kapinoihi mennä kun korkeintaa kattelemaan silä sitä vakioo mietin ainaki helpompi ratkasu kun että asiantunteva koodari muuttaa askin ohjelmia .. yleensä mitä kokemus osottanu ni sitten lähtee lapasesta et jos tosta vähä ja sit  mut harrastus on .. 

Posted

Tuntuu kestävän laatikko aika paljon "räpläämistä" ilman, että herjailee turhasta. Stallimuutoksesta ei tosin ole kokemusta.

Tekisi mieli väittää, että ei herjaa turbiinin kohtuullisesta muutoksesta kunhan lukko edelleen toimii. 

Boxi "tietää" vain moottorin ja kardaanin pyörimisnopeuden. Välissä ei ole nopeusantureita.

Vuosmallista riippuen muutosten ohjelmointi voi olla helppo, tai sitten vähän hankalampi...

14 tuntia sitten, miki72 kirjoitti:

joutuu ohjelmoimaa askin boxia uusiks

Viisastelua... mutta autossa on vain yksi yhteinen voimansiirron boxi - PCM - eli ei ole laatikolle omaa.

  • Like 1
Posted
22.7.2023 klo 00.07, TransNAM kirjoitti:

Tuntuu kestävän laatikko aika paljon "räpläämistä" ilman, että herjailee turhasta. Stallimuutoksesta ei tosin ole kokemusta.

Tekisi mieli väittää, että ei herjaa turbiinin kohtuullisesta muutoksesta kunhan lukko edelleen toimii. 

Boxi "tietää" vain moottorin ja kardaanin pyörimisnopeuden. Välissä ei ole nopeusantureita.

Vuosmallista riippuen muutosten ohjelmointi voi olla helppo, tai sitten vähän hankalampi...

Viisastelua... mutta autossa on vain yksi yhteinen voimansiirron boxi - PCM - eli ei ole laatikolle omaa.

juu ei mitää pikku viisastelu on välillä hyvästä juu näissä on molemmat samassa purkissa 

Posted

Tämmösen myynti-ilmoituksen bongasin FAacebookissa. 

 

Screenshot_20230727_183706_com.facebook.katana.jpg

Screenshot_20230727_183646_com.facebook.katana.jpg

Screenshot_20230727_183702_com.facebook.katana.jpg

  • Like 1
Posted

kiitos .. mutta tuo minun aski lähtee ensviikolla varpaisjärvelle korjuusee

  • 10 months later...
Posted

No nyt ajeltu jonkin verran kun syksyllä ei ehtiny  toimii hyvin vaihtaa napakasti riippuen  kaasun asennosta tosin,ohjelma ilmeisesti kertoo kuinka toimii .. kysymys tähä loppuu kun lähtee reilusta kävelyvauhista talla pohjassa nii vaihtaa vasta tuolla rajottajalla seuraavan vaihteen onko normi? Ja toinen on kun vauhtii 60 minusta pitäs pykältää enemmän alas kun 4silmäs jo nämä selviii softa hommii ..vai onko maf häiriö?

Posted

Tietämättä sen tarkemmin mikä auto, mutta kun 4L60E...

Melkein kaikki koneessa tapahtuva vaikuttaa vaihtokohtiin - TPS, MAF, lämpötila jne. eli anturit pitää olla kunnossa eikä vikakoodeja päällä jotta kaikki toimii oikein.

Ainakin omassa boxissa/laatikossa on melko pitkä viive täyskaasuvaihdossa joten olen säätänyt vaihtokohdat melkein 1000rpm alemmaksi kun rajoitin ettei osu rajoittimeen. Vaikkakin rajoitintakin olen nostanut reilusti. Ulkomuistista mulla rajoitin 7200 ja vaihdot jossain 6300rpm, näillä pykälät vaihtuu jossain 7k kohdilla eli juuri ennen rajoitinta.  Shifterista pykältämällä hakkaa täyskaasulla rajoittimeen useamman sekunnin ennen kun pykälä vaihtuu eli ainut vaihtoehto on ajaa D-llä.

Luultavasti syynä on reippaasti lisääntynyt voima yläkierroksilla ja koneen ylävireisyys ja ehkä myös laatikon muutokset. Vakiona kun tuota hitausongelmaa ei ollut tai se ei näkynyt.

 

Laatikkoa pystyy melko vapaasti säätämään ohjelmallisesti eli vaihtokohdat, tuntuman, yms. saa juuri sellaisiksi kun haluaa.

Säätösuo on tosin aika syvä kun siihen kerran alkaa...😉

Laatikossa itsessään ei ole mitään "älyä" eli lähes kaikki tapahtuu sähköisesti ohjattuna. Siis verrattuna vanhoihin, mekaanisiin laatikoihin.

  • 2 weeks later...
Posted

Kyseessä 01 firebird ls1 koneella ja tosiaa taitaa olla ominaisuus ennemmin mut tuo vaihtokohta vois olla alempana 

  • 9 months later...
miki72
Posted

taas uusikausi aloitettu toimii moitteetta en ruvennu toho askin softaan kajoamaan toimikoon noin kuten tarkoitettu .. sitten kysymys teille ketkä remppaatte askinne tai korjautatte . Kait uusitte /korjaatte turbiinin samalla kertaa koska a on jo irti sieltä b saattaa olla vikaantunut askin mukana taikka aiheuttajana?

 

  • Like 1
TransNAM
Posted

Itse en ole turbiiniin koskenut kun ei ole ollut mitään vikaa. Laatikon korjaukselle on yleensä ollut syynä "unscheduled rapid disassembly" eli jonkinlainen katastrofi.

En ole omissa autoissa vielä törmännyt vialliseen turbiiniin.

Kaverin autosta hajos nimenomaan turbiini joka täytti koko laatikon (TH700) metallimujulla - tuli turbiinin vaihto ja lootan täysremontti.

 

Turbiini ei sinänsä ole niinkään kuluva osa, paitsi lukituskytkin, verrattuna lootan kytkinpakkoihin, pantaan jne., korjaus-/tarkistustarve riippuu paljon laatikon hajoamistavasta tai syystä.

Jos laatikossa vaan luistaa joku pakka tai räjähtänyt esim. kardaanin takia niinkuin mulla - en näkisi erityisempää tarvetta avata turbiinia.

Jos taas on ajettu palaneilla ja pikimustilla tai pahasti liian vähillä öljyillä - voisi turbiinikin olla hyvä tarkistaa tai varmuudeksi vaihtaa.

 

Eli on tapauskohtainen asia, tai jos lompakko sallii niin miksei. Voi ainakin olla varma, että on kaikki kunnossa.

  • Like 2
  • Firebird 1
miki72
Posted

Lähinnä sekin että kuinka saa kaiken mahollisen muhjun pois järjestemästä tietty vielä jäähytin ja putket yms vaatii huuhtelua ja jopa uusinnan . Ite mieluusti käytin turbiinin huollossa koska oli damagee askissa ... vaikka sihti siel onki .. oon sen verran laiska et ärsyttää repii askii uudestaa pois .. tämän takia

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...