miki72 Posted June 6, 2023 Share Posted June 6, 2023 Tervehdys kohtalotoverit ! uus tällä sivustolla ja katsonu että kyseisessä vaihteisto tyypissä murhetta taitaa riittää no iteltäki paukahtimuinen ekana hävis kolmonen molemmat eli d ja manuaali puoli hieman siirrellessä alko suhisee .. otia alas askin turbiini pois nii akselissa n.3,5mm välys eli laakeri ainaki ja öljypohjas selvästi kytkin jauhoo öljyn seas ja metalli murusia .. noo kilometrei tietty on ja kulumaa tulee nii sähkö liitin näky pinnien juuressa öljyä eli sekin setti menee ... auki ei vielä ole otettu harkinnas otanko (kannattaako) vai ettii ehjä(kunnostettu) aski .. topikeista tullu selväks hyvin mitä rempatessa tulee uusia ja mitä tarvitsee tarkastella tarkemmin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted June 6, 2023 Share Posted June 6, 2023 Metallimuruset on vähän huolestuttavia mutta saattaa olla tuloakselin puslaa jos kerran noin raju välys on... Laakereita ei laatikossa juuri ole paitsi päittäislaakerit pakkojen välissä. Kaikki akselit on puslilla. Outoa jos hävis vain kolmonen... jonkun kytkimen pettäessä pitäisi hävitä myös muita vaihteita, esim. nelonen. Korjaussarja maksaa muutaman satasen + työt jos ei itse ala tekemään. Kannattaa ehkä samalla laittaa vähän "parempi" sarja niin tulee lujempi kun alkuperäinen. Vakitehoilla ei juuri muuta "vahvistusta" tarvi mutta vuosmallista riippuen kannattaa samalla muutama osa vaihtaa "päivitettyyn". Taitaa olla korjaus teetettynä jossain parin tonnin luokkaa jos ottaa laatikon itse irti ja ruuvaa takas. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
miki72 Posted June 7, 2023 Author Share Posted June 7, 2023 (edited) juu sori kyllähän sieltä tosaan hävis nelonenkin.. korjaus alotukseen siis.. juu panta leveämpään sit niit z-pac kitkoi jne nästä taitaa olla koulukuntii erilaisia .. mitä tuolta rapakon takaa lukenu et mitä pitää olla kitkat ja mitä pitää olla välilevyt .. mites sen servon laita ? corveten vai joku muu ? vähän aiheen vierestä kun aiemmassa f-bodyssa (73 camaro 454:llä ja th400 manuaalikoneistolla )sai pieksee kunnolla eikä ottanu itteesä eli taitaa nuo 400 ja 4l80€ askit olla parii pykälää kestäväpiä Edited June 7, 2023 by miki72 Link to comment Share on other sites More sharing options...
miki72 Posted July 19, 2023 Author Share Posted July 19, 2023 nonii utelias ku olen purin askin siel oli sit ensmmäinen planeetta saanu kipeetä (välilaakeri vai mikä on nimeltää hävinny kokonaan) ja input drum reunasta palasii pois ja tietty palanu kytkimet .. suomennettuna tullu tiesä päähän kulunu puslat näytti kuparin väriä myös .. eli aikalailla laajaa rojektia tulossa .. on kysellykki mutamasta paikasta alustavasti kiitos vastanneille (varsinkin savon suuntaa henry nimiselle) autoja ropannu kyl aikalailla mutta automaatti jääny välii ja siks luovutan mieluusti sellaselle sen homman joka osaa ... turbiinin on ehdottomasti kyllä samalla uusittava koska ei sekää enää parhaassa iskussa oo josta päästään seuraavaan osioon eli eikös vakio mottoriin ja askiin (vaikka tulisikin vahvemmilla osilla) kannata vakio stall laittaa vai osaako joku perustella miksi korkeampi ois parempi muutakuin et kumi palaa paremmin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted July 20, 2023 Share Posted July 20, 2023 19.7.2023 klo 10.11, miki72 kirjoitti: eikös vakio mottoriin ja askiin (vaikka tulisikin vahvemmilla osilla) kannata vakio stall laittaa vai osaako joku perustella miksi korkeampi ois parempi muutakuin et kumi palaa paremmin? Riippuu ihan täysin ajotavasta ja minkälaista kyytiä kaipaa. Onko kaasussa 2 asentoa vai enempi... Korkeammalla stallilla saa äkkinäisemmän lähdön myös vakiokoneesta mutta samalla voi huonontua mukavuus pintakaasulla ja lisääntyä kulutus. Erot riippuu toki muutoksen suuruudesta. Pienehkö nosto voi tehdä ihan hyvääkin kun vakio on aika alhainen... Aika paljon voi tuntumaa muuttaa ohjelmallisestikin. Mulla on vakioturbiini eikä ole juuri käynyt edes mielessä vaihtaa. Toimii hyvin ja pitoja ei ole nytkään. Laatikko on muuten sisuksiltaan vakio mutta kitkapinnat pitäisi (mainoksen mukaan) olla vakiota paremmat. Hyvin on kestänyt nykytehoilla ja kenkää on saanut aikalailla. Päivitin lootan alunperin varmuuden ja iän vuoksi, oli vakiona mulla ensin useamman vuoden. Lootaa on kyllä saanut aukoa pari kertaa päivityksen jälkeen, mutta syy on ollut ulkopuolinen - kardaanin poistuminen bileistä. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
miki72 Posted July 21, 2023 Author Share Posted July 21, 2023 juu jotain pikkuparannusta sinne kytkinpintoihin yms. eikös jos turbiinii muuttaa joutuu ohjelmoimaa askin boxia uusiks ettei mee sekasin noiden luistojen kanssa vai olenko ymmärtäny oikein ? ei tällä mihinkää kapinoihi mennä kun korkeintaa kattelemaan silä sitä vakioo mietin ainaki helpompi ratkasu kun että asiantunteva koodari muuttaa askin ohjelmia .. yleensä mitä kokemus osottanu ni sitten lähtee lapasesta et jos tosta vähä ja sit mut harrastus on .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted July 21, 2023 Share Posted July 21, 2023 Tuntuu kestävän laatikko aika paljon "räpläämistä" ilman, että herjailee turhasta. Stallimuutoksesta ei tosin ole kokemusta. Tekisi mieli väittää, että ei herjaa turbiinin kohtuullisesta muutoksesta kunhan lukko edelleen toimii. Boxi "tietää" vain moottorin ja kardaanin pyörimisnopeuden. Välissä ei ole nopeusantureita. Vuosmallista riippuen muutosten ohjelmointi voi olla helppo, tai sitten vähän hankalampi... 14 tuntia sitten, miki72 kirjoitti: joutuu ohjelmoimaa askin boxia uusiks Viisastelua... mutta autossa on vain yksi yhteinen voimansiirron boxi - PCM - eli ei ole laatikolle omaa. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
miki72 Posted July 24, 2023 Author Share Posted July 24, 2023 22.7.2023 klo 00.07, TransNAM kirjoitti: Tuntuu kestävän laatikko aika paljon "räpläämistä" ilman, että herjailee turhasta. Stallimuutoksesta ei tosin ole kokemusta. Tekisi mieli väittää, että ei herjaa turbiinin kohtuullisesta muutoksesta kunhan lukko edelleen toimii. Boxi "tietää" vain moottorin ja kardaanin pyörimisnopeuden. Välissä ei ole nopeusantureita. Vuosmallista riippuen muutosten ohjelmointi voi olla helppo, tai sitten vähän hankalampi... Viisastelua... mutta autossa on vain yksi yhteinen voimansiirron boxi - PCM - eli ei ole laatikolle omaa. juu ei mitää pikku viisastelu on välillä hyvästä juu näissä on molemmat samassa purkissa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted July 27, 2023 Share Posted July 27, 2023 Tämmösen myynti-ilmoituksen bongasin FAacebookissa. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
miki72 Posted July 30, 2023 Author Share Posted July 30, 2023 kiitos .. mutta tuo minun aski lähtee ensviikolla varpaisjärvelle korjuusee Link to comment Share on other sites More sharing options...
miki72 Posted June 30, 2024 Author Share Posted June 30, 2024 No nyt ajeltu jonkin verran kun syksyllä ei ehtiny toimii hyvin vaihtaa napakasti riippuen kaasun asennosta tosin,ohjelma ilmeisesti kertoo kuinka toimii .. kysymys tähä loppuu kun lähtee reilusta kävelyvauhista talla pohjassa nii vaihtaa vasta tuolla rajottajalla seuraavan vaihteen onko normi? Ja toinen on kun vauhtii 60 minusta pitäs pykältää enemmän alas kun 4silmäs jo nämä selviii softa hommii ..vai onko maf häiriö? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted June 30, 2024 Share Posted June 30, 2024 Tietämättä sen tarkemmin mikä auto, mutta kun 4L60E... Melkein kaikki koneessa tapahtuva vaikuttaa vaihtokohtiin - TPS, MAF, lämpötila jne. eli anturit pitää olla kunnossa eikä vikakoodeja päällä jotta kaikki toimii oikein. Ainakin omassa boxissa/laatikossa on melko pitkä viive täyskaasuvaihdossa joten olen säätänyt vaihtokohdat melkein 1000rpm alemmaksi kun rajoitin ettei osu rajoittimeen. Vaikkakin rajoitintakin olen nostanut reilusti. Ulkomuistista mulla rajoitin 7200 ja vaihdot jossain 6300rpm, näillä pykälät vaihtuu jossain 7k kohdilla eli juuri ennen rajoitinta. Shifterista pykältämällä hakkaa täyskaasulla rajoittimeen useamman sekunnin ennen kun pykälä vaihtuu eli ainut vaihtoehto on ajaa D-llä. Luultavasti syynä on reippaasti lisääntynyt voima yläkierroksilla ja koneen ylävireisyys ja ehkä myös laatikon muutokset. Vakiona kun tuota hitausongelmaa ei ollut tai se ei näkynyt. Laatikkoa pystyy melko vapaasti säätämään ohjelmallisesti eli vaihtokohdat, tuntuman, yms. saa juuri sellaisiksi kun haluaa. Säätösuo on tosin aika syvä kun siihen kerran alkaa...😉 Laatikossa itsessään ei ole mitään "älyä" eli lähes kaikki tapahtuu sähköisesti ohjattuna. Siis verrattuna vanhoihin, mekaanisiin laatikoihin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
miki72 Posted July 11, 2024 Author Share Posted July 11, 2024 Kyseessä 01 firebird ls1 koneella ja tosiaa taitaa olla ominaisuus ennemmin mut tuo vaihtokohta vois olla alempana Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now