Jump to content

Katti suosituksia, Biltema?


smokeybandit

Recommended Posts

smokeybandit

Morjens. Kaverin kiesistä rupes katti tai katit koliseen, dual cat systeemi siinä, kantsiiko laitattaa uudet tupla katit vai muuttaa yhden katin systeemiksi?

Katti suosituksia saa laittaa tulemaan, mie en ite muuta tiiä kuin Magnaflow katit, kaveri meinas että Biltemasta vaan, mutta tekeeks niillä mitään, siis joku 20 euron universaali sportti katti?

Niin, ja mikä CEL vai mikä yksikkö luku ois hyvä, varmaan 200 CEL, 100 CEL kai liiankin avara katti?

Link to comment
Share on other sites

Magnaflown tuotteita olen käyttänyt. 

Ne isommat katit on 400 cell ja varma valinta. 

200 cell vapaavirtauskatti saa olla jo lähempänä pakosarjaa kuumassa paikassa. 

100 cell en tohtisi edes kokeilla. 

Link to comment
Share on other sites

smokeybandit

Mites tärkee se ilma putki on mikä menee kateille? Onkos uusien kattien oltava ilma putkella varustettuja vai voiko auton ilma putken liittää katin viereen/pakoputkeen vaikka reijän poraamalla ja hitsaamalla sen siihen kiinni, vai jättääkö liittämättä kokonaan ja antaa puhkua ilmaa auton alla. Kun eikös ilmapumppu toimi vain kylmänä vähän aikaa vai miten se oli.

Link to comment
Share on other sites

Joskus katsastajat olleet Suomessa hämillään, kun ilma tulee putkeen. 

Epäileet valtavaa reikää putkessa. 

Ilmapumpun poistamisesta en ole kuullut valitusta. 

Päinvastoin, tuo hämmennys on poistunut. 

 

Link to comment
Share on other sites

Mulla katti tyhjennetty ja ilmaputken pää siinä katin vieressä irrallaan katista, ei ole katsastaja maininnut asiasta mitään. 

Link to comment
Share on other sites

smokeybandit

Onkos kateissa väliä litra tilavuuden suhteen, siis jos jossain katissa on max litra tilavauus vaikka 3 litraan asti niin eikös se sitä tarkota vaan että muuten se ei suodata niin hyvin vai tarkottaako se sitä että se on liian ahdistava katti V8 koneessa? 

 

Mie rupesin vaan miettimään että jos on universaali katti, 200 cell, ja max litra tilavuus vaikka 2 litran koneeseen, niin eihän se voi ahdistava katti olla V8 koneessa, eikös se vaan tarkota että kyllä pakokaasut menee hyvin läpi mutta se ei vaan suodata ehkä tarpeeksi mutta ei ahdista pakokaasujen virtausta kuitenkaan? 

 

Löysin yhden magnaflow universaali katin, 200 cell ja metalli kenno, ihmetyttää vaan kun kotisivuilla ei lue että mikä on max litra tilavuus, tai sit oon niin tollo että en nähny infoo, euroopan koti sivut näyttää johkin 2.2 litraan asti vai mitä olikaan, no, sit ruotsin varaosa liikkeen kotisivut näyttää että max litra tilavuus ois 6.2 litraan asti, niin ota siitä nyt sitten selvä, tuntuu että järki menee näitten kattien kanssa 😑 

Flowmasterin kotisivut onneks näyttää että niitten 200 kennon metalli katti on max 5.7 litraan asti mutta niitä ei tietysti löydy ihan heti.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä mihin litratilavuus perustuu.

Varmaan halkaisija / kennotiheys. 

Mutta jos katteja sattuu olemaan 2 rinnakkain, niin ei tuota ongelmaa, vaikka oli speksattu 4l. moottorille. 

 

200cell Magnaflow tuskin ilmoittaa mitää moottorinkoko rajoituksia.

Se hönkii hyvin kyllä läpi.

Jos 3gen ja katti oikean etupenkin alla ja vähäpäästöinen, niin vakio nokalla varmaan ihan ok. 

Virinokalla ei olisi oma valinta. 

Laittaisin tuplana pakosarjan perään. 

 

Jos on viitseliäisyyttä, niin 2 isoa kattia rinnakkain... yksikin riittää ja niihin laippsaliitokset. 

Ei tarvii miettiä päästöjä tai tehokuristusta. 

Link to comment
Share on other sites

smokeybandit
10 minuuttia sitten, Fenix kirjoitti:

En tiedä mihin litratilavuus perustuu.

Varmaan halkaisija / kennotiheys. 

Mutta jos katteja sattuu olemaan 2 rinnakkain, niin ei tuota ongelmaa, vaikka oli speksattu 4l. moottorille. 

 

200cell Magnaflow tuskin ilmoittaa mitää moottorinkoko rajoituksia.

Se hönkii hyvin kyllä läpi.

Jos 3gen ja katti oikean etupenkin alla ja vähäpäästöinen, niin vakio nokalla varmaan ihan ok. 

Virinokalla ei olisi oma valinta. 

Laittaisin tuplana pakosarjan perään. 

 

 

 

Maalais järjellä jos aattelee niin luulis että litra tilavuus perustuu siihen miten katti suodattaa, tuskin joku mini katti ahdistava ois, menee vaan enemmän pakokaasuja läpi ilman suodattumista, tai sitten oon väärässä.

Mut joo, kyl 200 kennon katit on niin avaran näkösiä ihan kahtomallakin että ei pitäis ainakaan moottoria ahdistaa.

 

Kaverin vakio -91 GTA kyseessä, tupla katit siinä. Orkkis katit ainakin toinen rämisee siihen malliin että mitä pikimmiten ois varmaan hyvä uudet katit laittaa että ei ainakaan hallaa tee koneelle, onneks on tupla katit niin vaikka toinen menis tukkoon niin toisen katin kautta luulis jotenkin pääsevän pakokaasut veks.

Mie kaverille ehdotin niitä 200 kennon pieniä Magnaflow katteja, ois varmaan sounditkin paremmat. Katsari tuskin välittää muusta kuin siitä että jonkun näköset katit on paikoillaan, täällä ruotsissa katti täytyy olla jos on -89 tai uudempi kiesi, mutta ei ne nykyään päästöjä kai mittaa yli 30 vuotta vanhoista kieseistä kuin kuulemma Co päästöt vai mitkä onkaan, niin luulis että tyhjilläkin kateilla menisi läpi mutta en sit tiiä tuoksuuko pakokaasut turhan väkeviltä kuskin nenään.

Ois varmaan hyvä kompromissi 200 kennon katit tuplana, niin ei oo turhan tukkoset eikä ääniäkään liikaa vaimenna. Bilteman katitkin menis mutta samaan hintaan melkein sais Magnaflow mini katteja, Flowmaster ois kans millä saman näköisiä mutta niitä pitäis kai jenkeistä asti tilata.

Link to comment
Share on other sites

20 tuntia sitten, smokeybandit kirjoitti:

Mites tärkee se ilma putki on mikä menee kateille? Onkos uusien kattien oltava ilma putkella varustettuja vai voiko auton ilma putken liittää katin viereen/pakoputkeen vaikka reijän poraamalla ja hitsaamalla sen siihen kiinni, vai jättääkö liittämättä kokonaan ja antaa puhkua ilmaa auton alla. Kun eikös ilmapumppu toimi vain kylmänä vähän aikaa vai miten se oli.

Tuossa kannattaa ottaa eri maiden vaatimukset huomioon. Yleensä nyrkkisääntönä "saastelaitteita" ei saa poistaa tai muuttaa ellei auto ole vanhempi kun kyseisten vaatimusten voimaantulo. Suomessa ei tunnu ilmapumppu kiinnostavan vuosimallista riippumatta ketään eli "saa" poistaa. Toki CO ja HC päästöt nousee samalla (3gen).

3gen ilmapumppu työntää katin jälkimmäiselle kennolle (=hapettava kenno) ilmaa koko ajan, siksi päästömittauksissa on "liikaa" happea ja katsuri pahoittaa herkästi mielensä ellei asiaa muotoile hänelle rautalangasta.

Eli tosiaan... Suomessa pumpun poistaminen voi olla katsastuksen kannalta jopa suotavaa = putki irti tai kokonaan pois.

Tarvikekateissa ei yleensä edes ole kahta erillistä kennoa ja ylimääräinen happi saattaa vaan häiritä.

Link to comment
Share on other sites

28.7.2023 klo 12.59, smokeybandit kirjoitti:

Morjens. Kaverin kiesistä rupes katti tai katit koliseen, dual cat systeemi siinä, kantsiiko laitattaa uudet tupla katit vai muuttaa yhden katin systeemiksi?

Katti suosituksia saa laittaa tulemaan, mie en ite muuta tiiä kuin Magnaflow katit, kaveri meinas että Biltemasta vaan, mutta tekeeks niillä mitään, siis joku 20 euron universaali sportti katti?

Niin, ja mikä CEL vai mikä yksikkö luku ois hyvä, varmaan 200 CEL, 100 CEL kai liiankin avara katti?

Vakio 3g oletettavasti? niin ihan sama minkä katin tai katit sinne heittää, leimasta pääsee kyllä.

Link to comment
Share on other sites

smokeybandit
3 tuntia sitten, TransNAM kirjoitti:

Tuossa kannattaa ottaa eri maiden vaatimukset huomioon. Yleensä nyrkkisääntönä "saastelaitteita" ei saa poistaa tai muuttaa ellei auto ole vanhempi kun kyseisten vaatimusten voimaantulo. Suomessa ei tunnu ilmapumppu kiinnostavan vuosimallista riippumatta ketään eli "saa" poistaa. Toki CO ja HC päästöt nousee samalla (3gen).

3gen ilmapumppu työntää katin jälkimmäiselle kennolle (=hapettava kenno) ilmaa koko ajan, siksi päästömittauksissa on "liikaa" happea ja katsuri pahoittaa herkästi mielensä ellei asiaa muotoile hänelle rautalangasta.

Eli tosiaan... Suomessa pumpun poistaminen voi olla katsastuksen kannalta jopa suotavaa = putki irti tai kokonaan pois.

Tarvikekateissa ei yleensä edes ole kahta erillistä kennoa ja ylimääräinen happi saattaa vaan häiritä.

 

 

Mie netistä luin tuosta ilma pumpusta, jos mie oikein käsitin niin kylmänä ilma tulee pakosarjoille ja lämpösenä eli closed loopissa ilma menee katille tai kateille, niin täytyy tuumata kaverin kanssa että minkälaista kattia laittas, ja mitä tekis ilmaputkelle, että jättääkö sen puhaltamaan ilmaa pakoputkeen vai pakoputken ulkopuolelle.

Jos ylimääräinen ilma häiritsee kattia niin tuskin sillä sen kummempaa väliä on kun ei ne päästöjä enää niin tarkkaan kato mitä ennen. 

Luulis ektra ilman joka tapauksessa laimentavan päästö lukemaa, ainakin joltain osin, tai sitten sekottaa koko mittarin. 😄 

Link to comment
Share on other sites

smokeybandit
3 tuntia sitten, Nupa kirjoitti:

Vakio 3g oletettavasti? niin ihan sama minkä katin tai katit sinne heittää, leimasta pääsee kyllä.

 

Jeps, vakio.

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, smokeybandit kirjoitti:

Luulis ektra ilman joka tapauksessa laimentavan päästö lukemaa, ainakin joltain osin, tai sitten sekottaa koko mittarin

Normaalisti katillisessa autossa on hapen määrä pakokaasussa lähes 0% ja Lambda-arvo 1.

Ylimääräinen happi tai lambda >1 tarkoittaa vikaa tai vuotavaa pakoputkea, siksi tulee joskus ongelmia leimalla kunnes kertoo pumpusta.

Jos haluaa päästä helpolla katsastuksessa niin jättää ilmaputken pois - ei ylimääräinen ilma sekoita mittauksia.

En tosin tiedä mitä ja miten sielläpäin mitataan ja paljonko saa minkäkin vuotisessa olla...

 

Edit: Ilmapumppu (happi) siis auttaa CO (häkä) ja HC (hiilivedyt = palamaton bensa) hapettamista katalysaattorissa miedommiksi kaasuiksi (CO2, H2O). 

Ilmapumpulla ei ole mitään virkaa ellei se ilma mene oikeaan paikkaan ja katti pysty hyödyntämään ylimääräistä happea. Jos joku on huomannut - 80-luvun katit on aina 2-kennoisia ja melko isoja. Varsinkin Kalifornian vaatimukset olleet hieman tiukemmat kun täällä. Täällä ei edelleenkään mitata typen oksideja joten toista kennoa ei (tarvikekatissa) tarvi.

Link to comment
Share on other sites

smokeybandit
12 minuuttia sitten, TransNAM kirjoitti:

Normaalisti katillisessa autossa on hapen määrä pakokaasussa lähes 0% ja Lambda-arvo 1.

Ylimääräinen happi tai lambda >1 tarkoittaa vikaa tai vuotavaa pakoputkea, siksi tulee joskus ongelmia leimalla kunnes kertoo pumpusta.

Jos haluaa päästä helpolla katsastuksessa niin jättää ilmaputken pois - ei ylimääräinen ilma sekoita mittauksia.

En tosin tiedä mitä ja miten sielläpäin mitataan ja paljonko saa minkäkin vuotisessa olla...

 

C0 arvon mittasivat kuulemma vaan viimeksi mikä näytti nollaa (orkkis kateilla) ja 4.5 on max raja.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, smokeybandit kirjoitti:

 

C0 arvon mittasivat kuulemma vaan viimeksi mikä näytti nollaa (orkkis kateilla) ja 4.5 on max raja.

Tällöin unohtaisin suosiolla ilmapumpun. Pelkästään CO <4,5% ei tarvitse edes kattia, terve (vakio)moottori on helposti alle.

Eli katin kennomäärälläkään ei ole juuri väliä mutta mielenrauhan vuoksi on ehkä silti hyvä olla joku katti.

 

Kokemuksen perusteella Bilteman yms. "Race"-katit ja muut halvat on vaan näön vuoksi. Eli niillä ei juuri ole vaikutusta päästöihin tai on hyvin vähän.

Katin tehoa voi hyvin verrata siihen, että jos 80-90 -luvun käytetystä/varastetusta voi saada romuna yli 500€ ja uuden saa alle 200€ niin jotain arvokasta siitä uudesta puuttuu...

Ja se arvokas tavara on se mikä puhdistaa pakokaasuja... pelkkä kenno ja kuoret ei vielä riitä.

Link to comment
Share on other sites

12 tuntia sitten, smokeybandit kirjoitti:

Vanhat katithan kantsii sitten myydä jos noissa hinnoissa pyörii 😄

Ei ainakaan kannata heittää roskiin😉

Arvaapa miksi niitä niin innokkaasti nykyään varastetaan...

Aika usein vanhemmissa autoissa oli isommat katit joissa oli vielä enemmän arvokkaita aineita.

Taitaa saada "huonoimmastakin" alkuperäisestä katista noin 100€.

Link to comment
Share on other sites

31.7.2023 klo 11.16, smokeybandit kirjoitti:

Vanhat katithan kantsii sitten myydä jos noissa hinnoissa pyörii 😄

Mun Ponuun tuli uusi putkisto ja myin vanhat alkuperäiset katit rompparille,toisesta sain 100€ ja toisesta 40€.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...