crazyharza Posted July 28, 2023 Posted July 28, 2023 Rivakamman lähdön jälkeen alkoi suoralla tiellä nykiä ja kuului outoa ääntä. Ajoin parkkikselle ja käännettäessä oli kuin kemppilukolla olis ajanut. Perä oli kuuma ja jäähdyttyään toimi taas. Tallissa sitten aloin tutkimaan ja laskin öljyt pois ja avasin päätykopan (öljyt oli aika harmaat). Eli auto on -68 Firebird ja ei ole tietoa mikä akseli tai lukko siellä on. Tutkiskelin ja tulin tulokseen että olisi 8,2" bop akseli 3,36 välityksellä (korjatkaa jos oon väärässä), vuosimallista ei tietoa. Lukosta ei tietoa mikä ja kiinnostaisi tietää. Kuoressa on vain yksi reikä mistä näkee tasauspyörästön rattaat ja peräkopan yhden pultit alla oli plakaatti "use lsd oil". Onko siis lukko hajoamassa vai huonot öljyt tai jokin muu. Kaikki tieto perästä ja lukosta tervetulleita.
crazyharza Posted July 30, 2023 Author Posted July 30, 2023 Tuollaiset kuvat vielä ja ilmeisesti jokin vakiolukko? Auttakee joku ettei turhaan tarttis purkaa enempää 🙄
crazyharza Posted July 31, 2023 Author Posted July 31, 2023 Tarpeeksi kauan kun kaiveskeli niin löytyi vetarituubista stanssaus 030ZG. Eli olisi 1969 lukollinen akseli ja välitys on tuo 3,36. Vielä kiinnostaisi että minkä tyyppinen tuo vakio lukko on, kellään tietoa? Ja onkohan tuo nyt sitten se 8,2"? Mietin et millaisia välityksiä tuohon saisi, että matka ajossa kierrokset tippuisi, en halua luopua tuosta TH400 askista.
Fenix Posted July 31, 2023 Posted July 31, 2023 Jos tuo on 8.2" perä, niin silloin siellä on series 3 carrier, minkä kanssa harvin perävälitys voi olla 3.08:1. Harvemmat välitykset vaatii series 2 carrierin. https://www.novaresource.org/axle.htm
crazyharza Posted July 31, 2023 Author Posted July 31, 2023 Kiitos tiedosta, kun ei ole koskaan tarvinnut miettiä carrier juttuja niin vähän pihalla. Onko tietoa minkä tyyppinen tuo vakio lukko on? Kun sitä tietoa en ole vielä mistään löytänyt.
Fenix Posted August 1, 2023 Posted August 1, 2023 Lukon sisälläkö ei näy jousia? Luulen että tuo on 8.2" bop 4 pinion posi (kartiolukko). https://www.gtoforum.com/threads/help-with-id.141805/ https://forums.maxperformanceinc.com/forums/showthread.php?t=783562 http://forums.maxperformanceinc.com/forums/showthread.php?t=682517
crazyharza Posted August 1, 2023 Author Posted August 1, 2023 En ole sitä tuon pidemmälle purkanut kun mitä kuvassa. Siinä lukon kuorissa tosiaan vain yksi reikä mistä rattaat näkyy, ei näy muuta. Kyllä se sitten varmaan on kartiolukko. Akseli ainakin on 1969. Pinjonin mutteri on 1-1/4" hylsylle ja ison lautaspyörän pultit oikeakätisellä kierteellä ja 11/16" hylsylle. Tuon aiemman linkin kun laitoit niin siinä mainitaan että tuolla pinjonin mutterilla olisi 8,5" mutta toisaalla että 8,5" pitäisi olla vasenkätiset kierteet lautaspyörässä 🤔 Nyt oon ihan pihalla 😅 Olikos noissa perissä niin että shimmataan ns. venyttämällä casea, samanlailla kun Volvon perissä? Mietin vaan että jos ei niin voisin rykäistä tuon murikan käteen jos saa kasattua ilman shimmaukseen koskemista? Muuten on ensi talven hommia.
Fenix Posted August 1, 2023 Posted August 1, 2023 Ei ole mulle tuttu perä, mutta muistuttaa paljon b&w 9bolt. Ei tarvitse purkaa koko perää kuten videolla, mutta siitä näkee rakenteen. Vetarit pitäisi olla tuossa perässä pultattu kiinni banjon päihin jarrujen takaa. Eli ei pitäisi olla c-sokkia pitämässä vetareita kiinni tasauspyörästössä. Lukitukset irti banjon päästä ja vedä vetareita puoleenväliin ulos. Voi vaatia voimaa tai liukuvasaraa. Älä lyö vetarin laippoja kieroon. MERKITSE KAHDEN KIINNITTIMEN ASENTO JA ÄLÄ SEKOITA NIITÄ (kuva). Ne tulee asentaa samoinpäin ja samoille puolille kuin missä olivatkin. Murikan pitäisi nyt irrota ihan sorkkaraudalla ilman levitintä. Purkaessa shimmit tippuu. Laita muistiin että tulevat takaisin paikoilleen myöhemmin samoille puolille kuin mistä olivat. Jos siis meinaat vain kurkata sisällä ilman välityksen muutosta.
Fenix Posted August 1, 2023 Posted August 1, 2023 Tässä 9-pulttisen lukon sielunelämää. Siinä on joitain yhtäläisyyksiä, mutta samat ohjeet ei päde. En löytänyt yhtä hyviä ohjeita 8.2" kuin mitä tuossa 9-bolt ketjussa on liitteenä. Ihan kuitenkin tutustumisen arvoinen ketju. Alun linkit vanhentuneet ja lopusta löytyy päivitettynä. Harmaa öljy lavertelee kitkakartioiden kuluneen. Jos jostakin löytyy ohje mihin syvyyteen kartiot saa kulua ja ne ei vielä pohjaa tai muuta huollestuttavaa ilmene, niin voisi kokeilla riittääkö öljynvaihto.
crazyharza Posted August 1, 2023 Author Posted August 1, 2023 Jees tänks. On tosiaan vetarit pulteilla laipasta kiinni. Liukuvasara löytyy tuohon hommaan. Tuo kun nyt on tossa pukeilla ja sateisia päiviä tiedossa niin ajattelin mielenkiinnosta kurkata että sais kaikki spexit valmiiksi talvea varten, kun silloin alkaa osien päivitys ja mahdollinen välityksen vaihto. Ei viitti kesken ajokauden isoja muutoksia alkaa tekemään. Ihmetyttää vaan että tuliko tuo vika lukkoon vain huonoista öljyistä? Mutta sen kun purkaa niin näkee mitä on syönyt.
crazyharza Posted August 1, 2023 Author Posted August 1, 2023 Ehditkin jo vastata tuohon öljyasiaan 😉
Fenix Posted August 1, 2023 Posted August 1, 2023 Odotan mielenkiinnolla jatkoa tällä ketjulle. Itse olen kartiolukkoihin jo kyllästynyt. Jos isompaa remppaa horisontissa, niin harkitsisin nyt jotain muuta. Riippuu myös paljon ajotavasta. Vaihtoehtoja tuohon 8.2" bopiinkin pitäisi löytyä.
crazyharza Posted August 2, 2023 Author Posted August 2, 2023 Juu, se talven päivitysosien laitto ja huolto käsittää moottoria ja koko voimansiirtoa. Tuohon perään kun tuli tuo ihme vika niin ajattelin vähän jo ennakkoon selvitellä tietoja. Suunnitelmissa on jo kunnollinen lukko ja mahdollisesti välityksen harventaminen tuon matka ajon takia. Moottorissa on kyllä voimaa ettei siinämielessä haittaa ole vaikka välitys olisi pidempikin.
crazyharza Posted June 8, 2024 Author Posted June 8, 2024 Unohtunut tänne kirjoittaakkin että vika ei ollut perässä. Lukko toimii hyvin, mutta se heijaus ja nykiminen oli edelleen. Päätin sitten että ajetaan vika pihalle ja kävin antamassa monoa ihan kunnolla ja kotipihaan kun pääsin niin jarruttaessa moottori sammui. Vika selvisi eli turbiini hajalla. Koko talvena ei ole leikkauksen ja kuntoutuksen takia päässyt autoa laittelemaan mutta nyt on pannu ja aski lattialla. 2
Matti_R Posted June 8, 2024 Posted June 8, 2024 Hei! Minulla olisi myynnissä Antti Kivinummen vahvistama 3700km ajettu laatikko suoraan ajosta. Vaihdoin th200r4 ja lukkoturbiinin Camaroon
crazyharza Posted June 8, 2024 Author Posted June 8, 2024 Laatikko on menossa Nätkinille ensi viikolla 🙂
crazyharza Posted June 9, 2024 Author Posted June 9, 2024 Ei vielä tiedä tarkasti riippuu mitä kaikkia muokkauksia haluan, mutta alkaen 1000€ osat ja työ (ei sisällä vielä vahvistettuja osia). Loput selviää kun käyn paikanpäällä askin kanssa. Meinasin kyllä aikaisemmin et olisin Kivinummelta kysynyt myös hintaa, remppa+vahvistus. Mitäs sillä maksoi?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now