Jump to content

Mystinen käyntihäiriö 350


Juhunu84

Recommended Posts

Juhunu84

Eli koneena tosiaan on 350, 600edelin kaasari sähköryypyllä.

Toimii pääasissa todella hyvin mutta toisinaan reippaamman kiihyttelyn jälkeen kun vaikka pysähtyy valoihin on tyhjäkäynti ~500 luokkaa ja muutenki humpailee käynti ja saattaa sammua, jos sammuu ni auto vaa uudestaa käyntii ja kappas jengat taas siellä missä pitääkin olla tyhjäkäynnillä, joskus myös jos ei ehi sammua siellä valoissa ootellessa ni toisinaan on auttanut reippaan kiihdyttelyn jatkaminen ja kappas nii on taas seuraavissa valoissa käynti aivan normaalina.

On uutta akkua, laturia, tulpat, tulpanjohot, msd hei jakaja (teki kyl ihan samaa vanhalla pilipali jakajallakin), kaikki sähköpuolen hommat on konehuoneen puolelta uutta.

Nyt on mietinnässä et voiko sen HEI:n bat nastaan tuleva johto olla syypää, et tuleeko jotain virtaheittoa tms.. 

 

Auttakkeepa viisaammat 😁

Link to comment
Share on other sites

TransNAM
14 tuntia sitten, Juhunu84 kirjoitti:

600edelin kaasari sähköryypyllä

Voisi yhtäkkiä veikata, että syyllinen ei ole ECM...

 

Kaasarin tapauksessa voi vastaavaa aiheuttaa monikin asia bensapuolella, vaikkapa kiihdytyksestä tyhjäksi mennyt kohokammio, imuvuoto tjms.

Itellä huonosti kokemusta kaasareita eikä vanhoja enää muista joten en ala enempää viisastelemaan... 

Viimeksi ollut kaasarivehe yli 10v sitten ja sekin sähköinen Rokkiorkesteri.

Link to comment
Share on other sites

29 minuuttia sitten, TransNAM kirjoitti:

Voisi yhtäkkiä veikata, että syyllinen ei ole ECM...

 

Kaasarin tapauksessa voi vastaavaa aiheuttaa monikin asia bensapuolella, vaikkapa kiihdytyksestä tyhjäksi mennyt kohokammio, imuvuoto tjms.

Itellä huonosti kokemusta kaasareita eikä vanhoja enää muista joten en ala enempää viisastelemaan... 

Viimeksi ollut kaasarivehe yli 10v sitten ja sekin sähköinen Rokkiorkesteri.

Just tuolla sähköisellä rokkiorkesterilla etsin vikaa ihan pirun paljon ja just tyhjäkäynti ongelmaa ja lopulta oskiloskoopilla löyty viallinen laturi

Link to comment
Share on other sites

Demon kaasari purettiin tänä kesänä kun oli toimintahäiriö. 

Sisällä etanolitöhnää. 

Pesun jälkeen iso ero. 

Oireet ei ihan täsmää, mutta mahdollista. 

Siinä oli heikko joutokäynti ja etenkin kylmänä. 

Puhdistuksen jälkeen pystyi säätää joutokäyntikierroksia alemmaksi ilman että moottori stumppasi vaihde päällä. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Juhunu84
Posted (edited)

Joo ’87 camaro, mutta jos kohokammio pääsee tyhjäksi ja auto stumppaa ni voiko se käynnistyessään heti palata normaalin tilaansa, tosin kyllä se starttauttaa aavistuksen pitempää stumppauksen jälkee (noin 5sek pitempää)

pystyn kyllä pitämään koneen käynnissä kaasulla valoissa ollessa kun se menee siihe ihme moodin et käy todella matalilla kierroksilla, siitä kun lähtee ajelee ni pienen pientä nypytystä on havaittavissa tasa kaasulla ajettaessa. Mut jos antaapi kenkää reippaammin saattaa kone alkaa pelaan ihan normaalisti tai viimestään sillon alkaa toimimaan kun käyttää sammuksissa ja starttaa uudestaa.

Kaikki alipaine letkutkin vaihtelin talvella uusiin. Kaasariin ei tosiaan muuta sähköä mene kuin ryypylle.

Voiko se bensan kiehuminen teettää jotain tollaista vikaa? 
Ohjaako se ecm sitä HEI jakajaa?

Voiko bensapumppu oirehtia jotain tollaista? Sitä en ole uusinut vielä, pumppu on siis mekaaninen.

🤔🤔

Edited by Juhunu84
Link to comment
Share on other sites

TransNAM

Pumppu/paine voisi itellä olla ekana tarkistuslistalla ? Hyvä olisi, jos saisi paineen näkymään ajaessa ja ongelman ilmetessä.

Mulla oli aikoinaan Caminossa merkillistä vedosta hyytymistä ja lopulta korjaantui kun viimeisenä konstina tein tankilta asti uuden bensalinjan... 

Eli kohokammio meni vedossa tyhjäksi/vajaaksi, toimi kevyellä ajolla ok.

Mihin huohotin on liitetty? Ulkoilmaan vai imusarjaan/kaasariin? Jos jälkimmäisiin niin onhan PCV-venttiili yms. huohotinosat kunnossa?

 

23 minuuttia sitten, Juhunu84 kirjoitti:

Ohjaako se ecm sitä HEI jakajaa?

Jos ei jakajan kyljessä ole alipainekelloa ja menee monta pikkujohtoa on hyvin mahdollista, että jakaja on alkuperäistyyppinen eli ecm-ohjattu.

Sikäli kun ecm ei enää saa kaikkia tarpeellisia tietoja antureista (mm. kaasuläppä) - se ei ohjaa sitä ainakaan enää oikein.

Suosittelisin tuossa kohtaa mekaanisilla ennakonsäädöillä olevaa jakajaa jos ei jo ole.

 

Mielenkiinnosta: Onko tietoa onko alunperin ollut ruisku vai kaasari? 87 taisi olla viimeinen kaasarivuosi.

Jos on ollut ruisku niin onhan mm. poistettu tankista bensapumppu, jne. vai onko vaan lätkäisty Edeli ja mekaaninen pumppu kiinni?

Link to comment
Share on other sites

Juhunu84

Ei oo kyl yhen mitää tietoa et onko ollu kaasari vai ruisku, jos on ruisku ni siel on sit 2 sähköpumppua sit peräkkäin 🤣🤣 joku jälkiasenteisenkin sinne tankin ulkopuolellekkin asentanut. Poishan ne pitäis ottaa.

Link to comment
Share on other sites

Juhunu84

Joo ehkä se alkaa bensapumppu olla kuoleentunut 🤔🤔

On se tuo jakaja alipainekellolla varustettuna.

Toisessa venakopassa on putsari ja toisessa on pcv ja siittä letku kaasarille, tuntuu se ainakin toimivan.

 

Link to comment
Share on other sites

TransNAM
24.8.2023 klo 09.47, Juhunu84 kirjoitti:

ni siel on sit 2 sähköpumppua sit peräkkäin 🤣🤣 joku jälkiasenteisenkin sinne tankin ulkopuolellekkin asentanut.

Tällaiset haiskahtaa aina ongelmille. Jos ei nyt niin joskus myöhemmin...

Kyllä sille kaasarille riittää hyvin 1 varmasti toimiva pumppu parin-kolmen epävarman sijaan😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

smokeybandit
24.8.2023 klo 08.47, Juhunu84 kirjoitti:

Ei oo kyl yhen mitää tietoa et onko ollu kaasari vai ruisku, jos on ruisku ni siel on sit 2 sähköpumppua sit peräkkäin 🤣🤣 joku jälkiasenteisenkin sinne tankin ulkopuolellekkin asentanut. Poishan ne pitäis ottaa.

 

Vin koodista näkee mikä kone alun perin ollut, kahdeksas numero jos on 8, se on 350, F on 305 ja kaasari koneissa mikä niissä oli, jotain G tai H, en muista.

Jos kone on otettu eri autosta niin sit voi olla vaikeempi tietää että mikä alkujaan oli, ruisku vai kaasari. 

 

Mie en koneista mitään tiiä, kuullu oon että ruisku koneissa korkeempi bensan paine mitä kaasareissa, kai sen joku ottanut huomioon jos joskus on kone muutettu ruiskusta kaasariksi?

Link to comment
Share on other sites

Jos on saumaa laittaa bensanpaineelle mittari väliin, niin se kandee tarkistaa heti kärkeen.  Edel on aika tarkka,ettei ole liikaa painetta.  

Mullon vakio mekaaninen pumppu ja edeli kiinni.  En ole tsekannut paljonko paine on vedossa mut idlenä vähän yläkanttiin antaa mun pumppu.(ei tosin oireile)

Taisi kirjan mukaan olla 5psi edelin maximit. 

 

Eli onko sulla ne sähköpumput vielä toiminnassa sen mekaanisen kanssa ns siirtopumppuina?    Asiallisella paketilla ei tarvita siirtopumppuja vaan yksi ehjä mekaaninen riittää melko pitkälle virikoneissakin.  

 

Tuollainen vedonjälkeinen humppailu tuskin johtuu sähköistä.  Mun kokemuksen mukaan sähköoireet on enemmän "instant" yskimisiä. 

Link to comment
Share on other sites

TransNAM

Raskas tyhjäkäynti (tukehtuminen) voi johtua yhtälailla liiasta bensasta. Oireet on liian rikkaalla ja laihalla hieman eri - ei pysty sanomaan kokematta itse.

Sikäli voisi kaasarin tulviminenkin olla hyvä vaihtoehto ongelmille... Jos esim bensapumppu antaa yläkierroksilla eli vedon aikana liian ison paineen...

 

En muista kaasarin merkkiä, joku nelikurkkuinen, tulvi aikoinaan kaverilla muistaakseni jossain 7psi (n.0,5bar) kohdalla eli ilmoitettu max-paine (yleensä 5psi) myös tarkoittaa sitä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...