Jump to content

FIRST TPI imari?


90formula

Recommended Posts

90formula

onko kannattavaa sijoittaa tuollaiseen firstin tpi imariin? Eli käytännössä isompi TPI imusarja eli tehokäyrä pysyisi samana kuin vakio TPI:ssä, mutta siitä sais +- 15-25hp ja ehkä saman verran vääntöjä lisää. Sellanen vai mielummin miniram tai joku muu vastaava joka kiertäis sitten korkeammalle?

https://firstfuelinjection.com/shop-now-%26-buy/ols/products/natural-finish-first-tpi

Link to comment
Share on other sites

Mikään ei kannata ellei pakosarjat ja nokka ole vaihdettu. 

Eli moottori kykenee hengittämään. 

Miniram käyttää vakio kaasuläppää ja on matala = mahtuu pellin alle. 

Siihen jää sen hyvät puolet. 

Toiminta-alue lyhyillä runnereilla on ihan dorka. 

Vaatii jyrkähkön nokan lisäksi väljemmän turbiinin ja lyhyen perävälityksen. 

 

Hyvin usein aftermarket imusarjoissa on runnerit suurempia kuin vakiokansien imuaukot. 

Sen kanssa pystyy elämään, mutta eihän se optimaalinen tilanne ole. 

 

First tpi on kallis, koska vaatii uuden läppärungon. 

Kuten myös muuten passeli Edelbrock pro-flo. 

 

Parhaita vaihtoehtoja Stealth ram, t-ram, TPI big mouth, Edelbrock tpi, Pro-flow ja super ram.

 

Em. Stealth ram on korkein ja konepellin alle mahtuminen ahtaalla. 

Link to comment
Share on other sites

90formula
27 minuuttia sitten, Fenix kirjoitti:

Mikään ei kannata ellei pakosarjat ja nokka ole vaihdettu. 

Eli moottori kykenee hengittämään. 

Miniram käyttää vakio kaasuläppää ja on matala = mahtuu pellin alle. 

Siihen jää sen hyvät puolet. 

Toiminta-alue lyhyillä runnereilla on ihan dorka. 

Vaatii jyrkähkön nokan lisäksi väljemmän turbiinin ja lyhyen perävälityksen. 

 

Hyvin usein aftermarket imusarjoissa on runnerit suurempia kuin vakiokansien imuaukot. 

Sen kanssa pystyy elämään, mutta eihän se optimaalinen tilanne ole. 

 

First tpi on kallis, koska vaatii uuden läppärungon. 

Kuten myös muuten passeli Edelbrock pro-flo. 

 

Parhaita vaihtoehtoja Stealth ram, t-ram, TPI big mouth, Edelbrock tpi, Pro-flow ja super ram.

 

Em. Stealth ram on korkein ja konepellin alle mahtuminen ahtaalla. 

Ei taida olla enää esim t ramia myynnissä uutena?

Link to comment
Share on other sites

T-Ramit alkaa olla kiven alla ja hinnat sen mukaiset. Tuo First taitaa olla tällä hetkellä ainoa, mitä saa uutena. Mulla on TPIS BigMouth imusarja ja Edelin runnerit eli periaatteessa just tuo First, mutta mulla on alkuperäinen pleniumi muokattuna ja penkissä virtaa noin 230-240 cfm. Eli varaa on paljon enemmän kuin +25 hp. Kannethan siellä tulee vastaan, alkuperäinen läppärunko riittää sinne +350 hp. Mutta ittellä toi toimii tosi hyvin, noi lyhyt imuputkiset sarjat herää jossain +3500 rpm ja kuka niillä kierroksilla haluaa ajella jatkuvasti? Käytettävyys ja pelkkä huipputehoon tuijottaminen on ihan eri asioita. Varsinkin jos ei oo stoukkikone...

Link to comment
Share on other sites

90formula
14 minuuttia sitten, F350 kirjoitti:

T-Ramit alkaa olla kiven alla ja hinnat sen mukaiset. Tuo First taitaa olla tällä hetkellä ainoa, mitä saa uutena. Mulla on TPIS BigMouth imusarja ja Edelin runnerit eli periaatteessa just tuo First, mutta mulla on alkuperäinen pleniumi muokattuna ja penkissä virtaa noin 230-240 cfm. Eli varaa on paljon enemmän kuin +25 hp. Kannethan siellä tulee vastaan, alkuperäinen läppärunko riittää sinne +350 hp. Mutta ittellä toi toimii tosi hyvin, noi lyhyt imuputkiset sarjat herää jossain +3500 rpm ja kuka niillä kierroksilla haluaa ajella jatkuvasti? Käytettävyys ja pelkkä huipputehoon tuijottaminen on ihan eri asioita. Varsinkin jos ei oo stoukkikone...

Niimpä niin... ja mitä nyt noita erilaisia vaihtoehtoja selannut niin ei vaikuta tuo firsti kovin kalliilta kun tossa pitäs tulla kaikki hilppeetkin mukana

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...