Jump to content

Miten tää on mahdollista? 305 TPI -87...

Recommended Posts

Kirjoitettu

Elikkäs ongelma oli kamalan epätasanen käynti tonne yli 2500 rpm asti ja silmitön kulutus. Käytin auton piuhan päässä ja mulle kerrottiin et TPS ja lambda-anturi ovat risat. Putsasin IAC:n, vaihdoin ja säädin TPS:n ja sit... EIHÄN SIELLÄ OLE OLLENKAAN HAPPIANTURIA PUTKESSA!

Se reikä on tulpattu eikä ECM:ltä edes lähde piuhaa D6 ja D7 paikoista missä pitäis olla o2 maa ja o2 signal! Johtosarjassa on paperinen sinettikin tallessa siinä heti liittimien jälkeen! Käynti kyllä parani vähän tolla TPS:n vaihdolla mut vieläkin se on aika sekasin ja pakokaasusta kyllä haistaa et käy todella rikkaalla... Tuntus et kylmänä toimis vähän paremmin, en o varma asiasta...

APUA! Mitä tehdä?

Kirjoitettu

olisko joku puuhapera raiskannu sen. Hommaa lambda, liitä paikoillensa ja homma hoidossa. vai alkoko vika yhtäkkiä tai oliko tommonen kun auton hommasit?

Kirjoitettu

noita on tehty aikoinaa toimiviksi ilman lamdaa(siis valmistajan toimesta/valtuuttamana) kun pensa oli lyijyllistä eikä lyijytöntä saanut toimii hyvin noinkin kun vaan kaikki muut palikat on myös kunnossa

Kirjoitettu

Auto oli tollanen ku sen hommasin "pikkuvikasena"... Mistähän vois hommata niitä nippeleitä mikä siinä piuhan päässä pitää olla ku sen työntää ECM: n liittimeen. Ja kai mä voin sen "o2 groundin" vetää maihin vaikka sielä kojelaudan alla?

Onkohan varma että toi tietokone ymmärtää tilanteen ku sille yht-äkkiä tulee toi o2 signaali 20 vuoden jälkeen? Eikai toi ECM voi olla joku erikoismalli millä ei o sit ymmärrystä käsitellä tietoa happianturin asennosta..?

Kiitos avusta jo nyt ja lisää factoja saa kertoilla...

Kirjoitettu

joo,mulla kans 305tpi -87,anturi on putkessa mutta ei siitä mitään johtoo lähe,boxiltakaan ei lähe D6 JA D7 navoista johtoja,kattiakaa ei oo ja konepellissä lukee non catalyst for export only eli tuommoseks kai se on tehty

Kirjoitettu

joo,mulla kans 305tpi -87,anturi on putkessa mutta ei siitä mitään johtoo lähe,boxiltakaan ei lähe D6 JA D7 navoista johtoja,kattiakaa ei oo ja konepellissä lukee non catalyst for export only eli tuommoseks kai se on tehty

Toimiiko toi sun laite ihan täysillä, käy tyhjäkäyntiä TASASESTI alle tuhat kierrosta, ei käy tyhjäkäynnillä ja alle 3000rpm ihan liian rikkaalla ja vie sikana bensaa eikä sammuile liikennevaloihin..?

Kirjoitettu

Sun autossasi ei ole lambdaa,koska se on alunperinkin suunniteltu toimimaan ilman sitä...tälläisiä malleja on viety mm.lähi-itään ja arabi maihin.

Miksi ihmeessä sinne nyt pitäisi sellainen virittää ?

Lambdasignaalin kuuluu maadoittua moottorin runkoon...pienikin maadoituksesta johtuva jännitero sekoittaa lambdan.

Tuskimpa se ECM ymmärtää sitä lambdaa vaikka sellaisen sinne kytketkin,koska lastulla oleva ohjelma ei huomioi sitä...tietenkin voit hommata selaisen EPROM-chipsin,jossa on lambda toiminto mukana vaikka toisesta vastaavasta autosta...vielä helpompi jos löytyy koko boksi.

Onhan tälläkin palstalla tietysti näitä jotka polttelevat itse lastunsa...sinne lastulle pitäisi vain lisätä se lambda-korjaus toimimaan ja muuten kopioisi vanhalta kaiken...kai se toimisi sitten...?

Vai onko siellä kaksi lastua,EPROM ja CALPACK...kaiketi molemmilla olevat tiedot pitäisi täsmätä ?

Yksivaihtoehto olisi jokin mieto virityslastu,joka tarkoitettu vastaavaan autoon jossa lambda.

Tai sitten pistät tuonne sähköpostia ja kerrot ongelman. www.tpichips.com

Kirjoitettu

On suunniteltu toimimaan mutta onko ikinä toiminu..? Kun löi auton piuhan perään ni ilmotti viat TPS ja HAPPIANTURI! Jos on ihan suunniteltu ni eikai sen sellasia pitäs ilmotella..? Nyt vaihdoin lämpösensorinkin eikä vaikuttanu käyntiin!

MITÄ VITTUA!?

Kirjoitettu

On suunniteltu toimimaan mutta onko ikinä toiminu..? Kun löi auton piuhan perään ni ilmotti viat TPS ja HAPPIANTURI! Jos on ihan suunniteltu ni eikai sen sellasia pitäs ilmotella..? Nyt vaihdoin lämpösensorinkin eikä vaikuttanu käyntiin!

MITÄ v*ttuA!?

Niinpä TESTERI väittää...mutta tietääkö se että autossa ei ole lambdaa ?

Olisi kiva tietää millanen testeri se on ja mitä se tarkkaan ottaen tuolta ECM-boxilta lukee...vikakoodit vai itse sen DATAn sieltä boxilta ?

Jos se lukee vikakoodeja ja auton oma ECM on sitä mieltä että lambda on rikki,niin sitten menee vaikeaksi,jos autossa ei moista ole koskaan ollutkaan.

Jos testeri lukee taas dataa sieltä,niin sillon testeri kenties tulkitsee happisensorin datan puuttuessa,että se on rikki,vaikka todellisuudessa mitään vikaa ei olekaan,koska se vain puuttuu autosta.

Antaako auto itse vikaakoodeina samat viat ?

Moottori sinänsä pystyy toimimaan ihan normaalisti ilman koko happitunnistinta,jos lastun ohjelma vain on oikea ja tukee sitä.

Siellä on siis tavallaan kiinteä 14.70 AFR (lambdan arvo vastaa 1.00) ja kaikki muu tarvittava tieto saadaan normaalisti muilta antureilta.

Jos auto on tarkoitettu toimimaan ilman sitä,niin se on taatusti toiminut ja toimii vastakin.

Kirjoitettu

Niinpä TESTERI väittää...mutta tietääkö se että autossa ei ole lambdaa ?

Olisi kiva tietää millanen testeri se on ja mitä se tarkkaan ottaen tuolta ECM-boxilta lukee...vikakoodit vai itse sen DATAn sieltä boxilta ?

Jos se lukee vikakoodeja ja auton oma ECM on sitä mieltä että lambda on rikki,niin sitten menee vaikeaksi,jos autossa ei moista ole koskaan ollutkaan.

Jos testeri lukee taas dataa sieltä,niin sillon testeri kenties tulkitsee happisensorin datan puuttuessa,että se on rikki,vaikka todellisuudessa mitään vikaa ei olekaan,koska se vain puuttuu autosta.

Antaako auto itse vikaakoodeina samat viat ?

Moottori sinänsä pystyy toimimaan ihan normaalisti ilman koko happitunnistinta,jos lastun ohjelma vain on oikea ja tukee sitä.

Siellä on siis tavallaan kiinteä 14.70 AFR (lambdan arvo vastaa 1.00) ja kaikki muu tarvittava tieto saadaan normaalisti muilta antureilta.

Jos auto on tarkoitettu toimimaan ilman sitä,niin se on taatusti toiminut ja toimii vastakin.

hyvin selkeästi kirjoitettu jos pojat nyt jo uskoo tuon.

Kirjoitettu

Toimiiko toi sun laite ihan täysillä, käy tyhjäkäyntiä TASASESTI alle tuhat kierrosta, ei käy tyhjäkäynnillä ja alle 3000rpm ihan liian rikkaalla ja vie sikana bensaa eikä sammuile liikennevaloihin..?

joo,kyllä se toimii,tyhjäkäynti joku700-1000,ei oo vielä sammunu valoihin,sekalainen kulutus joku 16,6/100 ja päästöt ollu leimalla ok.
Kirjoitettu

Oukkei...uskotaan uskotaan...

Se testeri luki mun käsittääkseni sitä dataa sieltä eikä pelkkiä vikakoodeja.

Kirjoitettu

joo,kyllä se toimii,tyhjäkäynti joku700-1000,ei oo vielä sammunu valoihin,sekalainen kulutus joku 16,6/100 ja päästöt ollu leimalla ok.

16,6 sadalla??!! 305TPI?? Herranjumala,läikytäks sä sitä bensaa maahan tai jotain?? Mulla kohta 300tkm ajettu 350TPI, sekalainen kulutus n. 13 - 13,5, puolet motarilla ajoo nopeudel n.120km/h ja puolet ajoo kaupungissa,eikä välttämättä aina sutimatta...

Tarvii jo aika sileeks yrittää sutia takarenkaat että saan menee yli 15 sadalla, toki olen kyllä päässyt yli 20L /100km,mutta silloin ajoin mutkatietä sen verran lujaa etten kehtaa tähän painaa(tosin rikos on jo vanhentunut...)ja silloin kaasupoljin oli lattiassa käytännössä koko n.75km matkan...Kickdownilla pienempää joka mutkaan ja suorilla niin lujaa kuin tuo lahna keräs nopeutta.Mikä ei tietysti tuolla vakio 350TPI:n voimalla kuitenkaan mitään kovin huimaa ollut mutta tulipahan miehekkäät kulutuslukemat!

Kirjoitettu

ei sitä kannata maahan läikytellä näillä bensan hinnoilla,pyörii varmaan aina liian rikkaalla kun ei oo tässä vehkeessä lambdaa haistelemassa ja on kai tässä vissiin tiuhempi perä kun 350:sä...

Kirjoitettu

Labdaton ruisku on melko eksyksissä jos koneeseen menee tekemään vähänkään muutoksia. Varsinkin jos ei ole ilmamassamittaria vaan on MAP-in varassa.

Onko siihen vehkeeseen tehty jotain? Siis koneelle tai ruiskulle. Esim paljon puhuttu bensapaineiden nosto sotkee lambdattoman vehkeen melko varmasti ja kunnolla.

Muistissa olevat käyrät on tehty nimenomaan tietylle kokoonpanolle eivätkä korjaannu pikkumuutoksia vastaavaksi toisin kun Lambda-malleissa.

Jos haluat lambdan toimimaan (olettaen et on tarkoitettu ilman ja on silti VAKIOboxi) niin se vaatii uuden ohjelman (chipin, eprom) ja sen piuhan anturille. Epromin vaihto ei ole iso homma ja alkup. ohjelmat saa netistä kunhan joku polttaa sen tyhjälle piirille tai sit esim. Tpichipsiltä koko palikan. Katoppa boxin päältä nelikirjaiminen koodi (4 isoa kirjainta) ja boxin numero (8 nroa). Niitten perusteella voi selvittää ohelman tyypin. Se ohjelma on kans oltava oikeaan vuosmalliin ja koneeseen. Pelkkä 305tpi ei riitä.

Taitaa olla jenkeissä harvinaisempaa tuo lambdaton ruisku mut täälläpäin (euro/japsi) yleistä vielä 80-90 luvun vaihteeseen asti.

Jos TPS (kaasuläpän anturi) antaa vikakoodin (on rikki) niin vaikuttaa varmasti ruiskun toimintaan.

Jos SES ei pala ajossa mut lambdasta tulee vikakoodi on se ilmeisesti "unohdettu" kytkeä pois päältä. Aidosta lambdaviasta nimittäin syttyy kyllä valo.

Tulppien väri kertoo kyllä äkkiä suunnilleen käykö rikkaalla.

Kirjoitettu

sama juttu täällä,eli 305tpi vm.87 ja anturi paikoillaan ja 15cm piuha roikkuu siinä muttei ole mitään vastakappaletta mihin sen tyrkkäis ja hyvin on toiminut ainakin 3v.mitä auto on mulla ollut 8)ihmettelin itekin vähän tota hommaa mut ei haittaa ainakaan mua niin kauan kuin vehkeet toimii :D
Kirjoitettu

ei sitä kannata maahan läikytellä näillä bensan hinnoilla,pyörii varmaan aina liian rikkaalla kun ei oo tässä vehkeessä lambdaa haistelemassa ja on kai tässä vissiin tiuhempi perä kun 350:sä...

No juu,mulla on tossa 3,27 välityksellä oleva orgis ysipultti(tai ainakin vielä on,saa nähä koska räjähtää..) että ei mullakaan mikään talousvälitys oo...

Kirjoitettu

Mun tietääkseni kone pitäs olla ihan vakio mutta kun omistajia on ollu varmaankin enemmän ku 2 ni oikeesti ei voi ku arvailla...

Sadannen kerran ku kävin alipaineletkut läpi ni löysin yhen sellasen ohuen kovan muoviletkun joka oli sulanu umpeen. Nyt tuntus et toimii vähä paremmin. Tyhjäkäynti vähä epätasanen mutta siellä 700rpm tienoilla se neula heiluu ja ei sammuile yhtä herkästi pysähdyttäessä vaihde päällä valoihin ku aikasemmin mut välillä vieläkin!! Mut nyt on sit käynnistäminen hankaloitunu, juuri koskaan ei lähe ilman kaasunpainamista ja pitkää starttaamista. SES valo syttyy kun ajelee vähänkin pidempää matkaa, yli 10km...

Sytkän ajotusta kun katottii ajotuslampulla ni se ei ollu lähelläkää sitä asteikkoa, kun käänsi asteikolle ni käynti huononi selkeästi! Nyt se on käännettynä takas sinne jonnekin missä tuntuu käyvän parhaiten... kovin kummallista vai hä???

Ja vielä!!! Käynti ei muutu mun mielestä mitenkään tyhjäkäynnillä kun ottaa ton MAF:in piuhan irti. Mitäs tää? Vaikuttaako se tyhjäkäyntiin, en o uskaltanu kokeilla ajaa piuha iri.

Kirjoitettu

Sytkähän on sitten säädettävä (perusennakko) se ruskea/valkoinen johto irrallaan (liitin auki)... muutoin boxi korjaa ennalleen...

Kirjoitettu

Tota en muistanu vaik oon senkin täältä lukenu, kiitos! :-[

Kirjoitettu

Kokeile ihmeessä ajaakin ilman maffia. Se ei mitään riko. Syttykö edes SES heti?

Jos ei mafioso mitään vaikuta niin on joko rikki tai sit boxissa on väärä "lastu" tai on ite boxi särki. Mulla oli omassa boxivika - kävi alle 1000rpm vain satunnaisesti ja silloinkin huonosti.

JEnkamittari heiluu..? Siis kierrosten mukaan vai itsekseen?

Sytkäennakko kuuluukin olla normaalisti asteikon tuolla puolen mut ei saa pomppia paitsi jos tyhjäkäynti pomppii ja kuuluu muuttua sujuvasti kierrosten mukaan.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...