Jump to content

Akku laturi, ctek mxs vai noco genius?

Recommended Posts

Kirjoitettu

Morjens. Auton ylläpito laturia oon suunnitellut, saa ehdottaa että mikä ois hyvä, oon lukenut eri akku latureista ja katellut youtube klippejä, niitten perusteella lähinnä oon tuumaillut että jos ctek mxs 5 tai 10 ois hyvä, tai noco genius 5 tai 10 amper, onko sillä muuten väliä onko laturi sen 5 vai 10 ampeerii, ettei 10 ampeerii oo turhan vahva laturi pontiacin melkein ala tehoseen akkuun, mitä lie delcon akut, jossain 50-60 ampeerin hujakoilla? 

Kolmas vaihto ehto voisko noco genius 2 ampeerin ylläpito laturi olla hyvä sekin? Siinä ois automaattinen sulfation mikä lie, ja miten olennainen ylipäätään sellainen sulfation "recond/repair" mode nappula on, olkoon sitten automaattinen tai oma nappula sille toiminnalle, onko sellainen hyvä toiminto vai ihan turha toiminto?

Itsellä joku halpis merkkinen laturi mikä lie, vuosi kausia sillä oon pärjännyt mutta alkaa olla niin käytössä kulunut ja joskus aina toimikkaan enää, niin kai se on parempi hankkia kunnon ylläpito laturi, mietin vaan että mikä se nyt sitten ois hyvä, ctek vai noco, ja miten tärkee sellainen repair mode on, kun joissakin kaiken maailman ylläpito latureissa sellainen on, ja joissain ei oo, ja joissain se on kai automaattinen, osana lataus ohjelmaa. 

Monesti tuntuu netissä porukka kehuvan ctekin 8 osasta lataus prosessii, 

niin sekö se sitten on se paras? 

Kirjoitettu

Ylläpitoon ei ainakaan saa käyttää vanhanmallista "tyhmää" muuntaja-laturia. Tunnistaa koosta, painosta ja yleensä viisarimittarista. Sellaiset kun ei osaa lopettaa latausta.

Nykyaikaisista "älylatureista" käynee melkein mikä tahansa jossa on ylläpitotoiminto. En ehkä halvinta kiinalaista laittaisi, CTEK on ainakin toimivaksi havaittu ja muistaa edellisen tilan vaikka töpselin välillä irroittaisi.

Joistain kiinalaisista olen huomannut, että eivät muista tilaa ja toisekseen jää merkkivaloja päälle vaikka töpseli ei olisi seinässä = purkaa hiljalleen akkua.

Sulfatoinnin poistosta en osaa sanoa mitään. Joskus ennenvanhaan tehtiin "elvytys" puikkohitsauskoneella...🙄

Ylläpitokäytössä ei laturin virranantokyvyllä ole juuri mitään merkitystä mutta tehokkaammalla lataa tyhjän akun tarvittaessa nopeammin.

Eli jos ei hinnasta ole kiinni - kannattaa ostaa ennemmin 10A kun 2A. Tai jotain siltä väliltä.

Tosin lyijyakun "virallinen" latausvirta on yleensä 10% akun varauskyvystä eli 50Ah akkua pitäisi ladata max. 5A virralla, 60Ah-6A jne. Vaan eipä tuo toteudu ajaessakaan vaan virta on melkolailla isompi ainakin vajaalla tai tyhjällä akulla.

• Tykkää 1
Kirjoitettu

Mulla on vuosia ollut Pitstone 4 A älylaturi kiinteästi asennettuna. Onhan tuo pelannut ja akku kestänyt. Töpseli vaan roikkaan kun jää seisomaan, ja sitten muistaa irrottaa ennen ajelua.

• Tykkää 1
Kirjoitettu

Tota tilan muistamista virran katkeemisen jälkeen pitäsin hyvänä ominaisuutena oli sit syynä sähkökatko tai töpselin tahaton tai tahallinen irrotus ni hyvä kun jatkaa latausta kun tulee virtoihin

Kirjoitettu

Lisäyksenä aiheeseen...

Et maininnut - haluatko ylläpitoladata akkua paikoillaan autossa vai irrallaan.

Jos autossa - suosittelen laturia jossa on mukana erillinen johdonpätkä mikä ruuvataan kiinteästi kiinni akkuun. Laturin johdossa on töpseli josta voi helposti vaihtaa hauenleukapäät tai kytkeä autoon. Mulla on moinen (CTEK) pyörässä. Ei tarvi irroitella satulaa lataamista varten ja laturia voi käyttää vielä kaikkeen muuhun.

Näin ei tarvi viritellä hauenleukoja akkuun ja miettiä niiden pysymistä ja yleensä saa konepellinkin helpommin kiinni.

Bonuksena voi hankkia akkuun ruuvattavia pätkiä useamman, vaikka oman jokaiseen kulkineeseen.

image.thumb.png.3de744854915ae4cb04448cc90a8a86d.png

Kirjoitettu

Sain kaverilta lainaks Ctek mxs 5.0 laturin ja Bilteman akku testerin, jos Bilteman akku testeriin on luottamista, niin ennen latausta recond moden kanssa, akku näytti kunnoks noin 50 prossaa, ja 500 CCA:n tienoilla cold cranking amppii, (700CCA akun tarrassa)

Ekan recond latauksen jälkeen akku testeri näytti 550cca ja akun kunnoks 62 prossaa. Annoin akun levätä yön yli ja latasin toisen recond moden läpi, sit näytti akku testeri akun kunnoks 73 prossaa ja 600 cca. 

Kolmatta recond modea en viitsi ladata läpi kun kuulemma kerran vuodessa riittää, muuten voi akku kulua turhaan tai akku nesteet kiehahtaa liikaa mäkeen, joittenkin ihmisten mukaan recond huolto lataus voi jopa vahingoittaa akkua jos se on muuten kohtuu hyvässä kunnossa.

Saapa nähdä miten oma akku pelittää jatkossa, jos hyvin menee niin kai se recond mode vähän akkua sai paremmaks, ei se recond mode minun käsittääkseni muuta tee kuin lataa vähän isommalla jännitteellä.

Toki varulta otin akun kaapelit irti ja latasin akun semmoisenaan ettei isompi jännite tee hallaa auton elektroniikalle.

Tänään kävin tarkistamassa uudelleen mitä akku näyttää, cca on nykyyään 590 ja akun kunto 71 prossaa. 

Sitä en sit tiiä vajoaako noi lukemat entisiin lukemiin jos auto on vaikka viikon käyttämättä, täytyy hankkia oma akku testeri niin pääsee pelleilemään omalla akku testerillä ja testaileen että oikeestikko ne lukemat recond mode teki paremmaks vai oliko väliaikaista.

Joku vastus resistanssi akussa oli ennen kahta recond latausta jotain 6.2, nykyyän jotain 5.3,tarkoittaako se sitä että mitä pienempi vastus, sitä paremmassa kunnossa akku on?

Onko muuten tälläinen Bilteman akku testeri mistään kotoisin vai voiko siihen luottaa? Kun tuollaista mie käytin testaukseen.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/akkutesterit/akkutesteri-2000035744

Tietääkö joku onko Bilteman kallimpi versio tuosta mittarista parempi ja näyttääkö sekin akun kunnon sun muut?

Osaako joku sanoa mitä akun kunto tarkoittaa jos sanotaan vaikka että akun kunto on vaikka 40 prossaa mutta vaikka jos akku ois täyteen ladattu? Minä en akuista mitään tiedä, mie oon yleensä kattonut vaan että montako volttia akku näyttää, mutta täytyy varmaan jatkossa seurata myös akun kunto prosentti lukemaa, sun muita arvoja mitä akku testeri näyttää. 

Ei tarvii säikähtää jos akku testeri näyttää ihan hullun matalia lukemia heti recond latauksen jälkeen, kannattaa oottaa hetkinen tai startata auto ja sit oottaa tovi ja sit mittailla uudestaan. 

Varmin tapa oottaa yön yli ja sit kattoo mitä näyttää.

Minä en kyllä paljon luota Bilteman testeriin mutta kai sillä jotain yleiskuvaa saa akun elämästä. 

Kirjoitettu
23 tuntia sitten, TransNAM kirjoitti:

Lisäyksenä aiheeseen...

Et maininnut - haluatko ylläpitoladata akkua paikoillaan autossa vai irrallaan.

Jos autossa - suosittelen laturia jossa on mukana erillinen johdonpätkä mikä ruuvataan kiinteästi kiinni akkuun. Laturin johdossa on töpseli josta voi helposti vaihtaa hauenleukapäät tai kytkeä autoon. Mulla on moinen (CTEK) pyörässä. Ei tarvi irroitella satulaa lataamista varten ja laturia voi käyttää vielä kaikkeen muuhun.

Näin ei tarvi viritellä hauenleukoja akkuun ja miettiä niiden pysymistä ja yleensä saa konepellinkin helpommin kiinni.

Bonuksena voi hankkia akkuun ruuvattavia pätkiä useamman, vaikka oman jokaiseen kulkineeseen.

image.thumb.png.3de744854915ae4cb04448cc90a8a86d.png

Onko tuo se adapteri malli missä vilkkuu led valo mikä näyttää akun virran tason? 

Kirjoitettu

Duunikaverilla tommonen Bilteman akkutesteri.

Ihan järkeviä ja johdonmukaisia lukemia se on näyttänyt.

Kirjoitettu

Akun kunnosta saa arvion kahdella tavalla:

-Sisäinen vastus (internal resistance). Antaa ARVION akun kunnosta/iästä ja virranantokyvystä. Digitaaliset pikkutesterit mittaa tätä. Akku saa olla vajaakin.

-Raaka virranantokyky eli kuormitustesti ja jännitteen laskukäyrä testin aikana. Kertoo mun mielestä paremmin akun todellisen käytännön kunnon. Mittarit on isoja ja painavia, kunnolliset (säädettävät) kalliimpiakin. Akun pitää mitatessa olla täynnä ja huoneenlämpöinen tai lämpötila pitää huomioida mittauksessa.

Paras olisi mitata näiden kaikkien yhdistelmä mutta silloin mennään jo ammatti-korjaamolaitteiden puolelle.

Pelkkä jännitteen mittaus kertoo lähinnä vain onko akku ladattu äsken vai tyhjä/vajaa. Ei anna mitään tietoa virranantokyvystä tai varauskyvystä.

Samantyyppisissä (lyijy)akuissa on aina sama jännite samassa tilanteessa - oli sitten 1Ah tai 100Ah akku, uus tai vanha ja väsynyt.

Kovin huonokuntoisen akun saattaa joskus tunnistaa lepojännitteen perusteella kun jännite laskee latauksen jälkeen liian nopeasti tai kovin alas.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...