Jump to content

Recommended Posts

Posted

Olikos joku perehtynyt aiheeseen , muistan jostakin lukeneeni mutten muista enään. Eli Mulla tosiaan nyt kiinni vakio kardaani , tallilla olis ls1 alumiininen , siinähän on jännästi se laatikkoon menevä boori paljon lyhyempi kuin tässä vakiossa rautasessa. Olikos tohon jokin selitys olemassa että miksi se niin on?  Kaippa se siellä toki pyörii mutta tuntuu erikoiselta miksi booritus on eri mittainen. 

Posted

Ainakin mulla olleet alumiiniset on yoket/poorit saman mittaisia (laatikon sisälle menevä osa), tosin rautainen LS-vehkeestä.

Nykyinen tukevampi tarvikekanki on kokonaismitaltaan hieman pitempi eli menee syvemmälle laatikkoon - pienempi pitkittäisvälys, ja tuntuu sikäli lootan päästä' jämäkämmältä.

 

Ei pitäis olla isompaa merkitystä kunhan yltää kunnolla laatikkoon eikä heilu. Hännän mitoitus on tietääkseni sama vaikka ainakin LS- ja vanhempi automaatti päällepäin ihan erilaisia onkin. Manuaaleista en tiedä mitään.

 

Voiko tässä kohtaa hämätä jos toisessa on vaimenninlimppu ja toisessa ei?

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Siinäpä tuo kartaani olis , googlailin hieman tota tarraa mikä kiinni tossa niin kyllä se ainakin LS1 koneisen 4 gennerin kardaani on ja ilmeisesti sama niin autom kuin manuaalissakin. Tossa videolla on vain erikoinen kun nuo ”kupit” lähtevät noin vain irti , onko normaalia? Ihan jämäkiltä tuntuu nivelet ainakin ja näyttää toisessa päässä olevan rasvausnippakin. Taidan nakata kiinni uudestaan eiköhän tuo siellä pyöri.😃

IMG_9968.jpeg

IMG_9969.jpeg

Posted

Alkuperäiset ristikoiden kupit on lukittu kertakäyttöisesti muovilla kiinni.

Siksi "silmien" kyljissä on pienet reiät josta muovi on sinne kupin ja silmän väliin pursotettu.

Ekan irroituksen (lämmittämällä ja/tai prässillä) jälkeen asennetaan seuraavat (tarvike-) ristikot sisäpuolisilla lukkorenkailla.

 

Vahvan kokemuksen perusteella nuo reiät on se heikko kohta... ainakin valurautapuolella.

IMG_7981.jpeg

  • Confused 1
Posted
2 tuntia sitten, TransNAM kirjoitti:

Alkuperäiset ristikoiden kupit on lukittu kertakäyttöisesti muovilla kiinni.

Siksi "silmien" kyljissä on pienet reiät josta muovi on sinne kupin ja silmän väliin pursotettu.

Ekan irroituksen (lämmittämällä ja/tai prässillä) jälkeen asennetaan seuraavat (tarvike-) ristikot sisäpuolisilla lukkorenkailla.

 

Vahvan kokemuksen perusteella nuo reiät on se heikko kohta... ainakin valurautapuolella.

IMG_7981.jpeg

Elikkä nuoden ei kuuluisi noin lähteä irti kuten tossa mun videossa? Sokat noissa on niinkuin ulkopuolella mutta lähteevät silti noin vain vetämällä pois. Muistaakseni orkkis rautasessakin ne lähti noin vain pois. Hyvin ainakin on kardaani tähän asti alla pyörinyt siitä huolimatta.😆

  • Like 1
Posted

Meni aiemman kysymyksen aihe näköjään vähän ohi...

Lähtee se kuppi ristikosta vapaasti irti silloin kun ristikko ei ole paikallaan. Vasta paikalleen asennettuna lukkorenkaat estää kupin lähtemisen.

Videolla ilmeisesti kardaanin peräpää missä toinen, kuppeja pitävän nivelen puolikas on perässä kiinni...

 

Saa sitten olla varovainen noiden kuppien kanssa ettei laakerineuloja päädy kupin pohjalle poikittain tai mene hukkaan...

Kupin kun tökkää huolimattomasti ristikon nokkaan saattaa neuloja kääntyä helposti poikittain kun eivät ole kun vaan rasvalla kiinni.

Huomaa siitä kun kuppi ei mene ihan pohjaan.

 

Ristikko on ok jos ei käännellessä tunnu takertelua eikä klappia ja neuloja on tiiviisti ympäri asti eli kaikki tallessa.

Olen yleensä pyöräyttänyt peräpään ristikon ympärille teippiä ja poistanut teipin vasta juuri ennen paikalleen laittoa.

Ei pääse kupit vahingossa tippumaan säilytyksessä tai kun tähtää etupäätä laatikkoon...

 

Jos on ihan liian tylsää voi neulat ja kupit puhdistaa sisältä ja kasata tuoreella rasvalla... Siis tosi tylsää🙄

  • Like 2
Posted

Niitä kannata putsailla, jos on irti niin uudet ristkikot tilalle, ei mee eurot hukkaan. Mullakin oottaa uudet ristikot inspiraatiota

Posted

Ja alukardaanissa ne on eri kokoiset kun rautaisessa

 

Posted
12 tuntia sitten, F350 kirjoitti:

Ja alukardaanissa ne on eri kokoiset kun rautaisessa

 

Mikä niistä tekee eri kokoiset? En ainakaan ole omissa huomannut eroa, on tosin aikaa kun viimeksi vierekkäin ollut, eikä Rokkiauto myy kun yhdenlaisia...

Tarvikekanget on eri asia.

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Siinä 4gen rautainen vs alumiini , samanpitusia ne on ja ainoa ero minkä Itse huomasin niin hieman paksumpi on alumiini ja laatikon pää on lyhyempi vrt rautaiseen. No alla jokatapauksessa on ja kulkee eteen ja taa.😃 vetopäällä en havainnut hirveää täryytystä , moottorijarrulla resonoi/tärisee mutta tulisko se silloin pakoputkesta pikemminkin kun on niin jäykkä tuo putkisto. 🤨 eniten ärsyttävä on tuo hurstin kepin resonointi vetopäällä , särisee ja värisee ihan helvetin ärsyttävästi , pitäisi siihen keksiä jokin kumipatentti tms. Nyt kun on keppi suoraan shifterissä kiinni ja metalli metallia vasten niin varmasti siinä syypää..

IMG_0175.jpeg

  • Like 1
  • 7 months later...
Posted

sen verra alu jordaanista kokemusta tuol ratapuolel et silmukat venyy .. tarkistakaa useammin ettei käy haverii tää ainakin on v8 thundereis menny vaikka voimaa ei oo ku alle 500 tosin erilaatuisia osia on olemassa

TransNAM
Posted

Ai noin...🙄

Tuo ei tosin johtunut venymisestä ja samalla tavalla kävi rautaisellekin... 

9CF028FF-DFF2-4948-AC25-402D78DB6D84.jpg

  • Confused 1
Posted

ei ihan menny tos kilpuris soikeeks noi reiät ei pääse iha tuoho asti ku jokalähön jälkee katotaa kaikki läpi mut samaa suuntaa ,, tuo niveen kulma tekee sille jotain vaikka onkin arvoissaan

  • Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...