90formula Posted April 11, 2024 Posted April 11, 2024 Mitä ja mistä pakosarjoja suosittelette? (vm. 90 vähäpäästöinen tuplakatilla oleva) Ja miten on että tarvitseeko ilmaputkilla olevia sarjoja vai meneekö leimalta ilmankin? Jää vaihtoehdot vähiin jos pitäisi ilmaputket olla.
Fenix Posted April 11, 2024 Posted April 11, 2024 Taitaa tupla-kateilla olevien sarjojen saatavuus olla aika huono nykyään. Tietenkin pelkkiä peltisarjoja ilman väliputkia löytyy, mutta se miten ne istuu alkuperäisiin väliputkiin, en osaa sanoa. Yhden katin versioita taitaa vielä löytyä, mutta eri asia haluaako niitä ja ne vaatii oman putken kattien jälkeisellä y-haaralla. Melkein olisi helpointa yrittää löytää käytettynä täältä tai https://www.facebook.com/groups/4983457383/?ref=share Olikohan alkuperäinen collector putken koko 2.25"? Useimmat aftermarket pakosarjat ovat 2.5" / 3". Eli vaativat työstämistä. Koon puolesta mitä haet, olisi sopivat varmaan 1 5/8" primääri ja 2.25“ collector lyhyet peltisarjat. Tai 2.5", jotka vaatii metallitöitä. Ilmaputkien puuttuminen ei ole ollut ongelma tähän asti. Joskus jopa päinvastoin, kun vihkiytymättömät katsastajat epäilee ilmavuotoa putkistossa. En tiedä jatkosta. Mutta kyllä tuokin on selätettävissä. Ei kukaan ala tutkimaan minne letkut menee, jos ne piilottaa. Ja rekisteriotteen merkintä tuplakateista tuskin on myöskään este, jos vaan päästöt läpäisee. Jos epäilee yhden katin ahdistavan pakokaasun kulkua... niin joku ympäristörikollinen saattaisi senkin korvata tyhjällä pultattavalaipallisella putkella katsastuksen jälkeen. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/89798b1b-6051-4fcb-871e-be1291b6299e
F350 Posted April 16, 2024 Posted April 16, 2024 11.4.2024 klo 19.04, 90formula kirjoitti: Mitä ja mistä pakosarjoja suosittelette? (vm. 90 vähäpäästöinen tuplakatilla oleva) Ja miten on että tarvitseeko ilmaputkilla olevia sarjoja vai meneekö leimalta ilmankin? Jää vaihtoehdot vähiin jos pitäisi ilmaputket olla. Pitäis mennä ilman ilmaputkia, ei niitä mitata mitenkään. Samalla poistaa koko ilmapumppuhässäkän, vaatii sitten pidemmän moniurahihnan. Tuon ikäisessä katsotaan että menee päästöihin ja kun on vähäpäästöinen, katit pitää olla.
TransNAM Posted April 16, 2024 Posted April 16, 2024 11.4.2024 klo 19.04, 90formula kirjoitti: ...tarvitseeko ilmaputkilla olevia sarjoja vai meneekö leimalta ilmankin? Jää vaihtoehdot vähiin jos pitäisi ilmaputket olla. Niinkuin jo sanottu - ei tarvi olla leimalle ilmapumppua. Mutta saattaa joutua ohjelmoimaan ilmapumpun poistetuksi, viimeistään JOS sytyttää moottorivalon. Ylimääräinen ilma (vain kylmällä koneella pakosarjoissa) otetaan ainakin joissain versioissa huomioon ja ilman puuttuminen saattaa siksi häiritä. Mahdollisesti kateille menevää ilmaa ei tarkkailla mitenkään eikä sen poistaminen vaikuta muuten kun nostaa hieman päästöjä. Terveellä koneella ei päästörajat ylity mutta esim. nokkaviritteisessä voi ilmasta olla apua leimalla jos päästöt on rajoilla tai jo yli. Ylimääräinen happi pakokaasussa laskee CO ja HC -arvoja ja samalla saa anteeksi pielessä (yli 1,03) olevan lambda-arvon. Kaikista omista autoista olen konehuoneen selkiytymisen vuoksi ilmapumpun poistanut eikä se konttorilla ole ketään haitannut. En tiedä onko otteissa enää mainintoja "katalysaattori ja ilmapumppu" jolloin se pumppu siellä ehkä fyysisesti pitää olla vaikka olisi pois toiminnasta...?
TransNAM Posted April 16, 2024 Posted April 16, 2024 12.4.2024 klo 00.02, Fenix kirjoitti: Jos epäilee yhden katin ahdistavan pakokaasun kulkua... niin joku ympäristörikollinen saattaisi senkin korvata tyhjällä pultattavalaipallisella putkella katsastuksen jälkeen. Joku (kahvin?) puutteessa oleva katsastaja voi pahoittaa mielensä jos katti on irroitettavissa. Pitäisi olla ainakin toisesta päästä kiinteästi (hitsattu) putkistoon... 1
F350 Posted April 17, 2024 Posted April 17, 2024 16.4.2024 klo 13.39, TransNAM kirjoitti: Joku (kahvin?) puutteessa oleva katsastaja voi pahoittaa mielensä jos katti on irroitettavissa. Pitäisi olla ainakin toisesta päästä kiinteästi (hitsattu) putkistoon... Silloin kyllä asioidaan ihan väärällä konttorilla... 2
TransNAM Posted April 18, 2024 Posted April 18, 2024 12 tuntia sitten, F350 kirjoitti: Silloin kyllä asioidaan ihan väärällä konttorilla... Tuntuu vaan vähenevän nämä "harrasteystävälliset" konttorit... 1 1
Yorcci Posted April 18, 2024 Posted April 18, 2024 Mulla oli ex-puukiilassa jotkin race-katit (olskohan olleet 100 vai 150 cel) ja niillä meni ei-vähäpäästöisen arvoihin, vaikkei nokkakeppi ollutkaan ihan plörö. Kattien kanssa ei ollu sen huonommat dynolukemat kuin ilman ja sekin rytökasa meni kovimman noteerauksen maililla (268 km/h) ihan katit paikallaan, niin en mä niitä viittiny jumpata ees taas, vaikka alunperin kattien asennus laippaliitoksilla vähän siihen suuntaan viittasikin... Pitkät peltisarjat siinä oli ja kattien jälkeen 2 1/2 -tuumaiset erillisputket, eikä ollu ihmeemmin eroja lukemissa moottoridynossa ja myöhemmin ajokuntoisena napadynossa. 1
Chevy Posted April 18, 2024 Posted April 18, 2024 3 tuntia sitten, Yorcci kirjoitti: eikä ollu ihmeemmin eroja lukemissa moottoridynossa ja myöhemmin ajokuntoisena napadynossa. paljonko oli ero eli oikeat voimansiirron häviöt ?
Yorcci Posted April 19, 2024 Posted April 19, 2024 18 tuntia sitten, Chevy kirjoitti: paljonko oli ero eli oikeat voimansiirron häviöt ? Ei tietoa, kun napadynossakin softa antoi laskennallisen moottoritehon. Moottoritehoissa oli eroa jotain vähän reilut 20 hp, mutta kun on eri dynot, niin ei voi oikein sanoa mitään. No, Laakkosen moottoridynon väitettiin antavan vähän "positiivisia" lukemia ja Sakun napadynosta ei kuulemma "irtohevosia" löydy, siis esim. varttimailin loppunopeudet ovat hyvin linjassa siellä dynotettuihin lukemiin. 1
TransNAM Posted April 19, 2024 Posted April 19, 2024 Käytännössä riittävän iso katti ei vaikuta tehoihin paljoakaan, ainakin jos maailmalla tehtyihin mittauksiin on uskominen. Erot olleet muutamia heppoja. Tietysti jos yrittää kaljatölkin kokoisesta kennosta työntää 1000hp läpi on tilanne toinen... Koska kennon kanavien pinta-ala on yleensä reilusti suurempi kun putken, jää jäljelle vain pyörteilystä tuleva vastus. 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now