Jump to content

Pakosarjat 3gen?


Recommended Posts

Posted

Mitä ja mistä pakosarjoja suosittelette? (vm. 90 vähäpäästöinen tuplakatilla oleva) Ja miten on että tarvitseeko ilmaputkilla olevia sarjoja vai meneekö leimalta ilmankin? Jää vaihtoehdot vähiin jos pitäisi ilmaputket olla.

Posted

Taitaa tupla-kateilla olevien sarjojen saatavuus olla aika huono nykyään.

Tietenkin pelkkiä peltisarjoja ilman väliputkia löytyy, mutta se miten ne istuu alkuperäisiin väliputkiin, en osaa sanoa.

Yhden katin versioita taitaa vielä löytyä, mutta eri asia haluaako niitä ja ne vaatii oman putken kattien jälkeisellä y-haaralla.

Melkein olisi helpointa  yrittää löytää käytettynä täältä tai     https://www.facebook.com/groups/4983457383/?ref=share

 

Olikohan alkuperäinen collector putken koko 2.25"?

Useimmat aftermarket pakosarjat ovat 2.5" / 3".

Eli vaativat työstämistä.

Koon puolesta mitä haet, olisi sopivat varmaan 1 5/8" primääri ja 2.25“ collector lyhyet peltisarjat.

Tai 2.5", jotka vaatii metallitöitä.

 

Ilmaputkien puuttuminen ei ole ollut ongelma tähän asti.

Joskus jopa päinvastoin, kun vihkiytymättömät katsastajat epäilee ilmavuotoa putkistossa.

En tiedä jatkosta.

Mutta kyllä tuokin on selätettävissä.

Ei kukaan ala tutkimaan minne letkut menee, jos ne piilottaa.

Ja rekisteriotteen merkintä tuplakateista tuskin on myöskään este, jos vaan päästöt läpäisee.

Jos epäilee yhden katin ahdistavan pakokaasun kulkua... niin joku ympäristörikollinen saattaisi senkin korvata tyhjällä pultattavalaipallisella putkella katsastuksen jälkeen.

 

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/89798b1b-6051-4fcb-871e-be1291b6299e

 

 

 

Posted
11.4.2024 klo 19.04, 90formula kirjoitti:

Mitä ja mistä pakosarjoja suosittelette? (vm. 90 vähäpäästöinen tuplakatilla oleva) Ja miten on että tarvitseeko ilmaputkilla olevia sarjoja vai meneekö leimalta ilmankin? Jää vaihtoehdot vähiin jos pitäisi ilmaputket olla.

Pitäis mennä ilman ilmaputkia, ei niitä mitata mitenkään. Samalla poistaa koko ilmapumppuhässäkän, vaatii sitten pidemmän moniurahihnan. Tuon ikäisessä katsotaan että menee päästöihin ja kun on vähäpäästöinen, katit pitää olla. 

Posted
11.4.2024 klo 19.04, 90formula kirjoitti:

...tarvitseeko ilmaputkilla olevia sarjoja vai meneekö leimalta ilmankin? Jää vaihtoehdot vähiin jos pitäisi ilmaputket olla.

Niinkuin jo sanottu - ei tarvi olla leimalle ilmapumppua.

Mutta saattaa joutua ohjelmoimaan ilmapumpun poistetuksi, viimeistään JOS sytyttää moottorivalon.

Ylimääräinen ilma (vain kylmällä koneella pakosarjoissa) otetaan ainakin joissain versioissa huomioon ja ilman puuttuminen saattaa siksi häiritä.

Mahdollisesti kateille menevää ilmaa ei tarkkailla mitenkään eikä sen poistaminen vaikuta muuten kun nostaa hieman päästöjä.

Terveellä koneella ei päästörajat ylity mutta esim. nokkaviritteisessä voi ilmasta olla apua leimalla jos päästöt on rajoilla tai jo yli.

Ylimääräinen happi pakokaasussa laskee CO ja HC -arvoja ja samalla saa anteeksi pielessä (yli 1,03) olevan lambda-arvon. 

 

Kaikista omista autoista olen konehuoneen selkiytymisen vuoksi ilmapumpun poistanut eikä se konttorilla ole ketään haitannut.

En tiedä onko otteissa enää mainintoja "katalysaattori ja ilmapumppu" jolloin se pumppu siellä ehkä fyysisesti pitää olla vaikka olisi pois toiminnasta...?

 

 

Maahantuojan_ohje_paastomit.gif

Posted
12.4.2024 klo 00.02, Fenix kirjoitti:

Jos epäilee yhden katin ahdistavan pakokaasun kulkua... niin joku ympäristörikollinen saattaisi senkin korvata tyhjällä pultattavalaipallisella putkella katsastuksen jälkeen.

Joku (kahvin?) puutteessa oleva katsastaja voi pahoittaa mielensä jos katti on irroitettavissa. Pitäisi olla ainakin toisesta päästä kiinteästi (hitsattu) putkistoon...

  • Haha 1
Posted
16.4.2024 klo 13.39, TransNAM kirjoitti:

Joku (kahvin?) puutteessa oleva katsastaja voi pahoittaa mielensä jos katti on irroitettavissa. Pitäisi olla ainakin toisesta päästä kiinteästi (hitsattu) putkistoon...

Silloin kyllä asioidaan ihan väärällä konttorilla...

  • Like 2
Posted
12 tuntia sitten, F350 kirjoitti:

Silloin kyllä asioidaan ihan väärällä konttorilla...

Tuntuu vaan vähenevän nämä "harrasteystävälliset" konttorit...

  • Like 1
  • Sad 1
Posted

Mulla oli ex-puukiilassa jotkin race-katit (olskohan olleet 100 vai 150 cel) ja niillä meni ei-vähäpäästöisen arvoihin, vaikkei nokkakeppi ollutkaan ihan plörö. Kattien kanssa ei ollu sen huonommat dynolukemat kuin ilman ja sekin rytökasa meni kovimman noteerauksen maililla (268 km/h) ihan katit paikallaan, niin en mä niitä viittiny jumpata ees taas, vaikka alunperin kattien asennus laippaliitoksilla vähän siihen suuntaan viittasikin... Pitkät peltisarjat siinä oli ja kattien jälkeen 2 1/2 -tuumaiset erillisputket, eikä ollu ihmeemmin eroja lukemissa moottoridynossa ja myöhemmin ajokuntoisena napadynossa.

  • Like 1
Posted
3 tuntia sitten, Yorcci kirjoitti:

eikä ollu ihmeemmin eroja lukemissa moottoridynossa ja myöhemmin ajokuntoisena napadynossa.

paljonko oli ero eli oikeat voimansiirron häviöt ?

Posted
18 tuntia sitten, Chevy kirjoitti:

paljonko oli ero eli oikeat voimansiirron häviöt ?

 

Ei tietoa, kun napadynossakin softa antoi laskennallisen moottoritehon. Moottoritehoissa oli eroa jotain vähän reilut 20 hp, mutta kun on eri dynot, niin ei voi oikein sanoa mitään. No, Laakkosen moottoridynon väitettiin antavan vähän "positiivisia" lukemia ja Sakun napadynosta ei kuulemma "irtohevosia" löydy, siis esim. varttimailin loppunopeudet ovat hyvin linjassa siellä dynotettuihin lukemiin.

  • Like 1
Posted

Käytännössä riittävän iso katti ei vaikuta tehoihin paljoakaan, ainakin jos maailmalla tehtyihin mittauksiin on uskominen. Erot olleet muutamia heppoja.

Tietysti jos yrittää kaljatölkin kokoisesta kennosta työntää 1000hp läpi on tilanne toinen...

Koska kennon kanavien pinta-ala on yleensä reilusti suurempi kun putken, jää jäljelle vain pyörteilystä tuleva vastus.

  • Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...