Jump to content

Pakokaasumittaus Camaro 5.7 LT1 vm-96


Recommended Posts

Timonousiainen
Posted

Mitä olisi tehtävissä, että saisi Camaron päästöt kohdilleen? Taaempi lambda vaihdettu kakkoskatalysaattorin taakse. Kertooko tuo vikakoodi jollekin jotain?

IMG-20240420-WA0004.jpg

20240419_171123.jpg

Posted

Voi olla sytkävika, lambdavika tai vaikka katti loppu.

the most common problem is a faulty catalytic converter.

Posted

Pelkästään päästöjen perusteella on katti sökö tai kylmä, koska tyhjäkäynnilläkin on HC ja happi koholla. Samaa kertoo vikakoodi.

Samat oireet voi tosin aiheuttaa edellämainittu sytkävika tai vaikka lambda- tai suutinvika tai MAFfivika isompien moottorivikojen lisäksi.

Sikäli kun kierroksilla on lambdakin hieman pielessä (rikkaalla, tosin aika vähän), kallistuisin ehkä teknisen vian puolelle pelkän katin sijaan ellei moottori ollut kylmä.

 

Eli ekana tarkistaisin tulppien värin keskenään (onko joku tummempi/vaaleampi) ja kurkkaisin katin sisälle (onko kenno ehjä).

 

Olihan autolla ajettu juuri ennen mittausta tai ainakin pidetty riittävän kauan kierroksia mitatessa jotta katti oli varmasti kuuma?

Vai oliko eka pätkäajo talviseisonnan jälkeen ja jonotusta konttorilla?

 

 

 

Posted

Kierroksilla co nousee reilusti, hc ja jäännöshappi pysyy pienenä. Eli rupee käymään rikkaalla, mutta polttaa hyvin. Ei viittaa sytkävikaan ja jos katti sökö niin co ei nouse noin ylös. Antasko joku moottorin anturi väärää tietoa ja tulee liikaa soppaa? Tai bensanpaine liian iso?

Kannattas lyyvä testeri kiinni nii olis vähemmän arvuuttelua...

Ainaki noissa vähän vanhemmissa oli paljon lämpöanturi vikoja.

  • Like 1
Posted
1 tunti sitten, hukkis kirjoitti:

luulis että konttorilla oisivat siinä tapauksessa antaneet vähän jenkaa??

En ihmettelisi jos hätäinen, litraisiin ecomoottoreihin tottunut katsuri ei olisi malttanut lämmittää tarpeeksi.

Vaatii vähän erilaista lämmittämistä 200kg valurautapata ja katti joka on metrin päässä koneesta.

Tosin CO on kierroksilla tosiaan aika korkea...

 

Kunnon arvioon tarvisi enemmän tietoa autosta: onko vakio vai jotain muutettu, lyhyt historia käytöstä juuri ennen mittausta, edellisinä vuosina ollut hyvä vai jo aiemmin ongelmia päästöissä, yleinen moottorin toimivuus jne.

Katit hajoaa käytännössä vain murenemalla (kenno hajoaa) tai toiminta voi olla aluksi heikkoa pitkän seisomisen jälkeen.

Korkean CO-n selittäisi hyvin myös vuoto pakosarjoissa tai lähellä etulambdaa (myös jälkeen). Tai jompikumpi huonokuntoinen etulambda.

96 vuotisessa pitäisi sytkävioista sinsänsä tulla aika herkästi vikakoodi mutta ei välttämättä jostain vajaatoimisesta anturista. 

 

Helpottaa paljon jos on sellainen testeri jossa näkee "livedatan". Helppo tarkistaa lämpöanturi ja seoksen korjausarvot per lohkon puoli yms.

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

testeri kiinni ja tutkimaan ihan onko pcv venttili kunnossa kun se sekottaa kaiken kanssa ja niiku edelllä oli et anturit .. imuvuodot jne

 

Timonousiainen
Posted

Yks vika jo löytyi. Katsotaan mitä mittaukset sanoo ehjällä katalysaattorilla... 

20240501_114850.jpg

  • Like 2
  • Confused 2
Posted

Onko tyhjennetty vai tyhjentynyt? Palaset voi tukkia loppuputkea/vaimentajaa

 

Timonousiainen
Posted

Katalysaattorin vaihto ehjään ratkaisi ongelman😁 Kiitos vinkeistä!

20240502_151453.jpg

  • Like 3

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...