Jump to content

305 GTA nykiminen


Recommended Posts

Posted

Auto nykii 1200-1500 kierrosalueella. Vaihdettu kaikki sytytysosat, bensansuodatin ja pumppu. Ajoitus tarkistettu ja kaasunasentotunnistin ja tyhjäkäyntiventtiili asetettu ohjeen mukaan. Plenumin pohjassa olevan lämpötila-anturin johdon kun ottaa pois niin nykiminen loppuu. Hain uuden anturin ja siinä toivossa että nyt toimii niin sama myös, uudella anturilla. Missä vika? Pakokaasuarvot oli hyvät, mutta voiko lambda aiheuttaa tuon, kun kohta kaikki osat vaihdettu ja ilmavuotoja en ole löytänyt.

Posted

Katsoitko jo onko vikakoodia jemmassa?

 

Tasakaasulla nykimistä voi aiheuttaa viallinen egr.

Posted

Vuosmallin (ei siis ensirekisteröinnin !!) kertomisella on iso merkitys vianhaussa... -90 vai 91-92.

Eli onko autossa MAF (ilmamassamittari)? Tämän hajoaminen voi aiheuttaa mitä vaan riippuen hajoamisen asteesta.

 

Lambdavika on helppo sulkea pois - ota (ja jätä) lambdan liitin irti ja käytä vähäksaikaa akunkenkä irti. Jos nykiminen loppui oli vika lambdassa.

Varsinkin jos edellisestä lambdan vaihdosta on aikaa - on melko todennäköistä. Kuluva osa...

Posted

Eli auto on 87 vm ja maffilla ja mistä löydän lambdan liittimen, että voin kokeilla käyttää irti?

Posted
6 minuuttia sitten, toppura kirjoitti:

mistä löydän lambdan liittimen

Seuraa anturista lähtevää johtoa. Pitäisi olla kuskin puolella jossain jarrutehostimen alapuolella, moottorin ja rintapellin välissä. 1 napainen musta liitin.

Saman tempun voi tehdä MAFfille, ei kuitenkaan ehkä yhtaikaa.

Akunkengän irroitus kokeilujen välissä "nollaa" boxin eli mahdolliset anturivian takia "väärin" opitut säädöt häipyy.

Posted
1 tunti sitten, toppura kirjoitti:

Pakokaasuarvot oli hyvät

Ainiin... Oletan, että puhuit katsastuksesta?

87 vuotisessa "hyvät" pakokaasuarvot tarkoittaa lähinnä, että auton takana seisova katsastaja ei kuollut😜

Vasta 90-91 vuotisissa aletaan katsastuksessa mittaamaan lambdan toimintaa (tai välitetään siitä) eikä silmiäkään saa enää kirvellä...

Posted

Mitenhän se imusarjan lämpötila anturi voi vaikuttaa käyntiin, että johto paikalla nykittää ja kun ottaa johdon pois niin nykiminen lakkaa. Pitää tarkastaa vikakoodit, mutta service valo ei pala. Mitä oireita viallinen maf, lambda tai egr aiheuttaa? 

Posted

Nykiminen johtuu yleensä joko sytkästä tai laihasta seoksesta. Rikas seos aiheuttaa lähinnä voiman puutetta ja laiskuutta.

MAF ja lambda vaikuttaa suoraan seoksiin. Myös imuilman lämpötila vaikuttaa kun kylmässä ilmassa on enemmän happea.

Lisäksi vaikuttaa eri tilanteissa eri tavoin MAP (alipaine) ja kaasuläpän asento ja toki moottorin lämpötila.

Boxi oppii lambdan perusteella tarvittavan seoksen peruskorjauksen (max +-25%) jota käytetään mm. kylmällä koneella ja muutenkin lähtökohtana hienosäädölle.

 

Osittain rikkinäinen MAF voi mitata koneeseen menevän ilman määrän/massan väärin - sekoittaa seoksen.

Vanha ja puolikuollut lambda on yleensä hidas mittaamaan. Normaalisti vaihdellaan nopeasti rikas/laiha seoksen välillä (keskiarvo ratkaisee) mutta hidas lambda saattaa näyttää enimmän aikaa jompaakumpaa jolloin myös seoksen keskiarvo säätyy pieleen. Vanhanmallin lambdat näyttää vain rikas tai laiha, jokotai - siksi nopea mittausvaste on tärkeä.

Vuotava EGR sekoittaa myös seoksen ja väärään aikaan ilmaan sekoittuva pakokaasu palaa muutenkin huonosti...

Tosin EGR pitäisi nimenomaan pintakaasulla ajettaessa ollakin auki, tyhjäkäynnillä ja veto päällä kiinni.

 

Kaikista totaalisen rikkinäisistä antureista syttyy kyllä vikavalo ja tulee myös koodi, mutta "sopivasti" rikkinäinen anturi ei aina anna vikakoodia.

Varmin tapa olisi katsoa tietokoneella anturien todelliset näyttämät ja niiden järkevyys.

 

Tämä on ihan arpomista, mutta jostain muusta syystä laiha seos saattaa sopivasti korjaantua kun imuilman lämpöanturin irroittaa. Vikatilassa seosta rikastetaan hieman varmuuden vuoksi. Sikäli nykimisen syy vaikuttaisi olevan seospuolella eikä sytkässä.

 

Ja kuten täällä on vuosien saatossa monesti mainittu - sytkää säätäessä kannattaa AINA ensin tarkistaa ajoitusmerkki!! Dampperin kehällä on taipumus vanhimmiten siirtyä jolloin merkki ei pidä enää paikkansa - sytkä tulee säädettyä pieleen. Itelläkin tullut muutama dampperivika vastaan...

 

Kuten jo sanoin - jos et tiedä lambdan ikää tai on alkuperäinen - vaihda suosiolla ennen enimpiä vianhakuja.

Eikä IKINÄ mitään halpiskiinalaista, esim. Standard, ellet halua takoa päätä seinään...😉 

Toimiviksi ja luotettaviksi havaittuja on merkkituotteet, Bosch, AC-Delco, NGK jne. 

Kuvakaappaus Boschin sivuilta. https://www.boschautoparts.com/documents/647135/1488055/Oxygen Sensors Trade Brochure.pdf

Näyttökuva 2024-06-29 kello 0.06.38.png

Posted

Kiitos hyvistä vastauksista. Damperin olen vaihtanut myös ,koska se oli juuri sellainen kuten edellä kuvasit.

Posted

Vikakoodit luettu ja se antaa tuolle samaiselle ilmanlämpötila anturille vikakoodin 23. en kyllä ymmärrä että mitä nyt seuraavaksi. Onko kukaan täältä Kalajoen lähiseudulta joka vois auttaa.

Posted

Mittaa anturin vastus ja vertaa taulukkoon. Lisäksi voi mitata - tuleeko anturille jännite? Liittimeen pitäisi tulla n. 5V kun liitin on irti.

Varmuuden vuoksi voisi tarkistaa myös moottorin lämpöanturin. Huom. Boxille ja mittaristolle on omat erilliset anturit.

image.png.376fdba72dedbebb7ff1bf38e6d52d90.png

Posted

Tarkastan nuo myös! Nyt olen hakenut lambdaa ja sitä ei ole on vaan, paikka vakio pakosarjassa jossa on tulppa paikallaan, joka näyttää vanhalta ja alkuperäiseltä. Kone tilassa ei ole lambdalle mitään irtoliitintä tai mitään muutakaan lambdaan liittyvää. Voiko olla että 87vm 5,0 GTA on ilman lambdaa, kun en usko että se olisi otettu sieltä pois kun sillä ei voittaisi mitään, päinvastoin. 

Posted

Lambda-anturi, kuten myös katalysaattori ja muut saastelaitteet, on ollut aikalailla kaikissa jenkeissä jo noin vuodesta 82-83 ja on myös kaikissa TBI ja TPI koneissa.

 

Löysin ikivanhan kuvan omasta silloisesta 3genistä, 305TPI. Lambda näkyy justjajust...

Alkuperäisen anturin johto on n. 30cm eli liitin on sillä säteellä, roikkuu moottorin johtosarjassa.

IMG_1893.JPG

Posted

Juuri tuossa on minun autossa tulppa! Täytyy tutkia lisää! Kiitos paljon avusta!

Posted

En löydä johtosarjasta liitintä lambdalle. Jos se on katkaistu jonkun edellisen toimesta,niin jos laitan uuden lambdan niin mihin johtoon yhdistän sen uuden? Minkä väriseen johtoon se pitäisi yhdistää vai pitääkö viedä ecm

boxille asti ja jos niin mihin pinniin se siellä pitäisi yhdistää?

Posted

Oletko tutkinut ettei lambdaa ole siirretty muualle putkistoon esim. rikkoutuneet kierteen vuoksi.

Silloin olisi todennäköisesti käytetty jatkojohtoa.

 

 

s-l1200.webp

Posted

Joo olen tarkastanut ettei ole putkistossa muualla. Osaatteko sanoa missä johto nipussa se on ja minkä väristen johtojen kanssa se on kulkenut. Epäilen että on katkastu jostain ja kun lambda irroitettu niin samalla katkottu johto ja työnnetty jäljelle jäänyt, jonkun johto nipun sisälle. Kahteen mieheen on tutkittu ja johdosta ei mitään havaintoa, mutta lambdan paikka on löytynyt ja siinä on sokea tulppa kierretty tilalle. Harmittaa kun tällaista on tehty muuten niin alkuperäiselle autolle.

Posted

Huonosti löytyi hyviä sähkökuvia mutta alla yksi. Taisi tosin olla 88 kuva, en ole varma onko 87 sama.

Boxin vihreä liitin, nasta 14.

Liila johto pitäisi olla kuvan mukaan, tietääkseni vuosmallista riippumatta.

Kotona olis kirjoissa parempia kuvia mut Raumalaisessa hotellissa just nyt ei...

 

Lambdan liitin on moottorin johtosarjassa, muistaakseni kuskin puolen kannen takana, öljynsuodattimen yläpuolella/lähellä TAI jossain pakosarjan alla.

Haaroittuu suunnilleen samasta kohtaa kun kuskin puoleinen suutin-johtonippu.

Niillä paikkeilla...

 

Lisäksi löysin kuvan johtosarjasta johon merkkasin (mun mielestä...) lambdan liittimen.

Lainattu: https://www.thirdgen.org/forums/electronics/768742-85-87-engine-harness.html

 

image.thumb.png.bff08f9d98f7aedd02de5265c99827e8.png

WiringSDTPI1.jpg

Posted

Kiitos tästä ja tutkin lisää! Onko se käytännössä niin, että jos johtoa ei löydy niin Ecm boxiin minne violetti johto menee,niin siihen nastaan voi vetää suoraan lamdalta johdon.

Posted

Juu. Kannattaa tosin tarkistaa juuri oman vuosmallin sähkökuvista oikea liitin ja nasta. Violetteja johtoja voi olla muitakin...

Samalla kurkkaisin boxin luukun alle - onko muistipiiri alkuperäinen vai onko softaa mahdollisesti muutettu.

Puuttuvasta lambdasta kun pitäisi tulla vikakoodia ja moottorivalo...

Alkuperäisen muistipiirin tunnistaa piirin päällä olevasta, tulostetusta, tarrasta jossa on neljän kirjaimen mittainen softakoodi ja muita merkintöjä.

Posted

Miten vikakoodit luettiin? SES valosta vai  tietokoneella? Mietin vaan et onko siellä SES:llä polttimoa lainkaan kun ei lambdan puuttumista herjaa

Posted

Ses valo toimii normaalisti ja se mua kanssa ihmetyttää miksi ses valo ei anna lambdalle vikakoodia

Posted
11 tuntia sitten, TransNAM kirjoitti:

Juu. Kannattaa tosin tarkistaa juuri oman vuosmallin sähkökuvista oikea liitin ja nasta. Violetteja johtoja voi olla muitakin...

Samalla kurkkaisin boxin luukun alle - onko muistipiiri alkuperäinen vai onko softaa mahdollisesti muutettu.

Puuttuvasta lambdasta kun pitäisi tulla vikakoodia ja moottorivalo...

Alkuperäisen muistipiirin tunnistaa piirin päällä olevasta, tulostetusta, tarrasta jossa on neljän kirjaimen mittainen softakoodi ja muita merkintöjä.

 

IMG_6186.jpeg

Posted

Osaatteko sanoa onko tästä softaa muutettu?

Posted

Käsittääkseni tuohon d7 liitin pinniin pitäisi tulla violetti johto, mutta liitin on tyhjä eikä johtosarjassakaan ole siihen johtoa.

IMG_6175.jpeg

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...