Jump to content

Kajari suhisee, vika kajarissa vai muualla?

Recommended Posts

smokeybandit
Posted

Morjens. Kuskin puolen etu kajari suhisee/kohisee, ei ääni toimi, joskus vain pelittää. Joskus volyymiä isommaks kun kääntää niin saattaa toimia sitten normaalisti vaikka hetken.

Elektroniikka pulju testaili kajaria ja meinas että ei kajarissa pitäis olla mitään vikaa. 

Mie oon aika uuno sähkö asioissa, niin mistä sitten lähtis vikaa etsimään? 

Kajarien johtoja ei voi paljon tutkia kun ne häviää äkkiä näkyvistä kojetaulun uumeniin. Radioo vois tietysti kattoo ja liitäntöjä radion takana että onko hapettumaa tai mikään löysällä. 

Voisko sellasta niksiä koittaa että jos etu kajarit on identtiset, niin jos vaihdan etu kajarit päikseen, niin jos vasen kajari mikä nyt kohisee, jos se kohisee oikealla puolen, olisko vika sittenkin kajarissa, ja jos oikean puolen kajari mikä pelittää, jos se suhisee vasemmalla puolen, niin oisko vika sitten johdoissa?

Posted
2 tuntia sitten, smokeybandit kirjoitti:

Morjens. Kuskin puolen etu kajari suhisee/kohisee, ei ääni toimi, joskus vain pelittää. Joskus volyymiä isommaks kun kääntää niin saattaa toimia sitten normaalisti vaikka hetken.

Elektroniikka pulju testaili kajaria ja meinas että ei kajarissa pitäis olla mitään vikaa. 

Mie oon aika uuno sähkö asioissa, niin mistä sitten lähtis vikaa etsimään? 

Kajarien johtoja ei voi paljon tutkia kun ne häviää äkkiä näkyvistä kojetaulun uumeniin. Radioo vois tietysti kattoo ja liitäntöjä radion takana että onko hapettumaa tai mikään löysällä. 

Voisko sellasta niksiä koittaa että jos etu kajarit on identtiset, niin jos vaihdan etu kajarit päikseen, niin jos vasen kajari mikä nyt kohisee, jos se kohisee oikealla puolen, olisko vika sittenkin kajarissa, ja jos oikean puolen kajari mikä pelittää, jos se suhisee vasemmalla puolen, niin oisko vika sitten johdoissa?

Jep, voi koittaa, jos vika ei siirry, vika ei oo kajareissa. 

smokeybandit
Posted
17 minuuttia sitten, F350 kirjoitti:

Jep, voi koittaa, jos vika ei siirry, vika ei oo kajareissa. 

Voiko etukajarit olla päikseen vaihdettuna vaikka viikko tolkulla vai hetken vaan testi mielessä?

Posted

Jos kaiutin "kohisee", eli kuuluu edes jotain, on itse kaiutin ja johdot ehjät.

Vikaveikkauksena soittin rikki tai kosketushäiriö itse soittimessa. Jos soitin on alkuperäinen tai muuten pyöritettävillä nupeilla - 

kannattaa koittaa pyöritellä muutaman kerran kaikkia nuppeja laidasta laitaan ja vähän heilutella jos jossain on kosketushäiriö. Balance, treble, bass jne.

Jos joku nuppi tai nappi aiheuttaa rätinää mykässä kaiuttimessa on vika siinä.

smokeybandit
Posted
2 tuntia sitten, TransNAM kirjoitti:

Jos kaiutin "kohisee", eli kuuluu edes jotain, on itse kaiutin ja johdot ehjät.

Vikaveikkauksena soittin rikki tai kosketushäiriö itse soittimessa. Jos soitin on alkuperäinen tai muuten pyöritettävillä nupeilla - 

kannattaa koittaa pyöritellä muutaman kerran kaikkia nuppeja laidasta laitaan ja vähän heilutella jos jossain on kosketushäiriö. Balance, treble, bass jne.

Jos joku nuppi tai nappi aiheuttaa rätinää mykässä kaiuttimessa on vika siinä.

Mites ne pyöriteltävät nupit sais irti että vois putsata ja kattoo tarkemmin niitä? 

Mie niitä äsken pyörittelin niin volyymi nappula saattaa vähän vaikuttaa rätinään kajarissa. Koitin vetämällä saada sitä irti mutta kun ei varovasti irronnut niin en viiti pahemmin kiskoa kun en tiiä miten se irtoais.

smokeybandit
Posted
5 tuntia sitten, F350 kirjoitti:

Vaikka kuinka kauan

Mie laitoin toistaseks kajarit päikseen, niin identtiseltä näyttävät että kyl minun mielestä ne on samanlaiset. 

Kuulostas että suhina/rätinä silti kuuluu kuskin kajarista, mutta täältä sain vinkin niin saattaa olla että volyymi nappulan vänkääminen vaikuttas, hokasis vaan miten ne pari pyöreetä nappulaa sais irti niin voisi katsoa jos sais tilkan elektroniikka spraytä suihkautettua.

Posted

Eipä sitä saa sinne suihkutettua vaikka nappulat sais irti, pitäis ottaa koko radio irti ja avata kuoret ja silti se on aika suljettu potentiometri. Tuo TransNAM:in neuvo pyöritellä nuppeja laidasta laitan on ihan hyvä, sitä pitää vaan tehdä jonkun aikaa vaikka tylsää onkin, lähtee hapettumat pois.