Jump to content

98 LS1 bensan paineensäätimen sijainti


-Zn-

Recommended Posts

Missä sijaitsee 98 vuosimallin LS1 Firebirdin bensanpaineensäädin?

Oletus oli, että bensapumpun rungossa. Kaivettiin pumppu esiin, ja sitä ei löytynyt. Tai ainakaan siinä olevan mokkula ei vastannut tilaamaani osaa.

 

Netistä etsin, niin se tosiaan sijaitsee vuosimallista 99 => eteenpäin bensapumpun rungossa. 98 vuosimallista metallitankilla en oikein löytänyt fakta tietoa, että mistä etsiä.

Tarve vaihtaa, koska autossa ilmennyt ongelmaa startatessa. Aina lähtee toisella yrittämällä käyntiin. Googlettelemalla syyksi epäilen bansapaineensäädintä. Tämä toki aiheuttaa muitakin ongelmia kuin starttauksen, joten syytä uusia.

 

Autoon on vaihdettu bensapumppu aiemmin, ja se tosiaan kaivettiin uudelleen esiin ilman tulosta. Kuva pumpussa liitteenä. Onhan tämä varmasti 98 mallin pumppu, kerta 98 on spesiaali asian suhteen? 🧐

IMG_20240705_173943.jpg

Link to comment
Share on other sites

TransNAM

Paineensäädin on se erillinen musta/metallinen mokkula haitariletkujen välissä.

Olen nähnyt myös hieman eri mallisen kun kuvassa mutta toiminta on sama.

 

Pumpusta lähtee täysi virtaus suunnilleen takapenkin alle asti josta haaroittuu "paluulinja" takaisin tankkiin. Tankissa on paluulinjan päässä sitten venttiili joka päästää liian paineen / tavaran pois ja loput päätyy konehuoneeseen asti.

 

En sitten tiedä miksei paineensäädin ole heti pumpun lähdössä tai paluulinja lähde konehuoneesta... Liekö putkea riittänyt just takapenkille asti😜

Link to comment
Share on other sites

Tarkennuksena, niin onko tuo kuvassa näkyvä musta mokkula kuitenkin se paineensäädin? Eli nousee kuitenkin pumpun mukana ylös tankista ja paluulinja on tuohon niputettuna? 🤔 Vai onko siellä vielä erillinen linja jossain?

 

Tarvikeosa jonka ostin, on samanoloinen, mutta kuitenkin erilainen. Siinä on mm. paljon pienempi letkulähtö kyljessä jne.

 

Link to comment
Share on other sites

TransNAM

Itseäni lainaten...

24 minuuttia sitten, TransNAM kirjoitti:

Paineensäädin on se erillinen musta/metallinen mokkula haitariletkujen välissä.

Säätimiä saattaa olla eri mallisia mutta 98 vuotisessa (ainakin 8-koneiset) on aina irrallisena letkujen välissä.

Ja puhutaan siis vuosimallista, ei käyttöönottopäivästä. Eli facelift-korista.

Laita kuva uudesta säätimestä - helpottaa ihmettelyä.

Link to comment
Share on other sites

TransNAM
1 minuutti sitten, -Zn- kirjoitti:

Tarvikeosa jonka ostin, on samanoloinen, mutta kuitenkin erilainen. Siinä on mm. paljon pienempi letkulähtö kyljessä jne.

Mulla on muistaakseni pieni letkuliitin säätimen kyljessä johon ei liitetä mitään ja isommat letkuliitännät on päissä vastakkaisiin suuntiin. Ei siis 90 asteen kulmassa niinkuin sun kuvassa. Toiminnassa ei kuitenkaan ole eroa.

letkuja voi joutua vähän modaamaan ettei mene ruttuun ja säädin pitää olla oikeinpäin. Virtaus on tankkiin, pumpun purkkiin, päin.

Link to comment
Share on other sites

TransNAM

Mahdollista säädinvikaa hakiessa olisi erittäin hyvä mitata todellinen paine. Mittaliitin on kuskinpuolen suutintukin päässä.

Siihen sopivia liittimiä saattaa löytyä hydraulikaupoista ja valmiita mittarisarjojakin saa ainakin tilaamalla.

Auton käydessä, kierroksista ja kaasun asennosta riippumatta, oltava n. 4bar ja sammuttamisen jälkeen pitää jonkinlainen paine pysyä vähintään useita minuutteja.

Paineen pitää myös nousta n. 4bar kun virran kääntää avaimesta päälle. Jos paine katoaa heti sammutuksen jälkeen tai ei nouse heti kun virrat päällä - päästää joku jossain pahasti läpi.

 

Samat oireet voi aiheuttaa myös esim. vuotava suutin tai pumpussa itsessään oleva takaiskuventtiili.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä, paineiden mittaaminen täytyy kyllä tehdä. Yllä oli hyvät ohjeet, kiitos. 🙂

Tämä paineensäätimen vaihtamisen idea lähti siitä, kun auto lähtee yleensä aina vasta 2 avaimen käännöllä käyntiin. 1. yrittämällä saa sahata vaikka kuinka, ja toisen kerran kun kääntää, niin hörähtää heti.

 

Tässä kuva säätimestä, joka minulla nyt on:

 

IMG_20240707_131617.thumb.jpg.a4ccdd88ad68c29d9b79f40d1ebb8535.jpg

Link to comment
Share on other sites

TransNAM

Tuo on pelkkä säätimen "säädinosa" ilman runkoa. Lienee tarkoitettu vaihdettavaksi muovirunkoon vanhan tilalle, vaikea sanoa kuvista.

Jos sopii vaihdettavaksi vanhaan runkoon niin alipaineliitännästä ei tarvitse välittää. 98 ei ole alipainesäätöä.

 

Näyttää kyllä kuvan perusteella enemmän samalta kun mulla kun on alipaineliitäntä, en tosin löytänyt omasta kuvaa.

 

Ainakin Rockauto myy juuri samanlaista säädintä ja pumppuhässäkkää kun sun eli on se sikäli oikea...

Link to comment
Share on other sites

Noi alkuperäistyyppiset paineensäätimet on kyllä käteviä kun pitävät paineen sammuttamisen jälkeen.

Monet ulkoiset aftermarket säätimet ei pidä painetta vaikka linjassa olisi takaiskuventtiili.

Kertaalleen vaihdoin Holley säätimen Aeromotiveen kunnes tajusin tuon.

Kuitenkin käytännössä tuo ei vaikuta moottorin käynnistymisnopeuteen.

Pumppu paineistaa linjan sekunnissa.

En väitä etteikö tässä tapauksessa säädin hidastaisi starttia.

Oli vaan sopiva tilaisuus jaaritella omia kokemuksia ja ehkä joku saattaa siitä hyötyä joskus.

 

Link to comment
Share on other sites

TransNAM
1 tunti sitten, Fenix kirjoitti:

Kuitenkin käytännössä tuo ei vaikuta moottorin käynnistymisnopeuteen.

Pumppu täyttää linjan sekunnissa.

Kyllä se vaikuttaa jos säädin päästää koko linjan tyhjäksi / paineet nollille ja varsinkin jos vielä falskaa muutenkin.

Pumpun parin sekunnin hörähdys ei välttämättä enää riitä nostamaan paineita tarpeeksi.

Ongelman saa kierrettyä kun kääntelee pari-kolme kertaa virtoja päälle-pois ennen starttausta. Samalla selviää oliko vika paineen puute.

En yhtäkkiä muista - pyöriikö näissä pumppu starttauksen aikana vai vasta käynnistymisen jälkeen.

 

Mulla on tankissa (tietääkseni) alkuperäinen säädin, Walbron pumppu ja uudehkot suuttimet ja paine pysyy nollan yläpuolella melko kauan.

Suutintukin päässä kun on kiinteä mittari niin helppo seurata...

Kuvassa paineet muutaman viikon seisonnan jälkeen.

IMG_2152.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Aeromotive paluulinjassa.

Tankissa Bosch 044.

Tuossa kytken rautalangalla pumpun releen pinnit.

Takaisku suodattimen luona tankin vieressä.

Vuotaa paineen heti paluulinjaan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

7.7.2024 klo 14.29, TransNAM kirjoitti:

Tuo on pelkkä säätimen "säädinosa" ilman runkoa. Lienee tarkoitettu vaihdettavaksi muovirunkoon vanhan tilalle, vaikea sanoa kuvista.

 

 

Jotenkin tuntuu, että sopiiko tuo sinne muovirunkoon kunnolla sisälle / onko mitenkään sovitettavissa. Etenkin kun on tuo alipaineliitäntä.

 

Tilasin bensanpainemittarin. 🫡 Täytyy mitata ensin paineet, ennen kuin taas aukoo tankin huoltoluukun. 🤔

Uskoisin, että tällä on kyllä merkitystä käynnistyvyyteen, ja jos vuotaa suoraan lävitse, niin sitä kautta myös bensan paineisiin ajossa.

Link to comment
Share on other sites

TransNAM
2 tuntia sitten, -Zn- kirjoitti:

...sopiiko tuo sinne muovirunkoon kunnolla sisälle / onko mitenkään sovitettavissa.

Ei kait siinä paljoa oo sovittamista jos vaan on samanlainen kun vanha... Ainakin kuvassa näyttäisi melko samalta.

Ja alipaineliitäntä mahtuu kyllä olemaan tankissa kun tilaa on puol metriä suuntaansa...

IMG_20240705_173943.thumb.jpg.88dbcb033f2a478ec317eb74b2fc6e4c.jpg

Link to comment
Share on other sites

TransNAM
7.7.2024 klo 16.41, Fenix kirjoitti:

Monet ulkoiset aftermarket säätimet ei pidä painetta vaikka linjassa olisi takaiskuventtiili.

Onhan sulla säädin oikein päin tai oikean tyyppinen? Videolla ei pidä sitten vähääkään...

Kalvosäädin kun pitäisi ihan luonnostaan mennä jousen voimalla kiinni kun paine on vähänkään alle säätörajan...

Ellei sitten ole niin huonolaatuinen, että ei ole tiivis.

 

Saivartelua... mutta:

Itse asiassa paineen "säädin" (tai virallisemmin "-alennin") on eri asia kun "rajoitin". Vakiot bensapaine"säätimet" on nimenomaan rajoittimia.

Rajoitin asennetaan paluupuolelle - rajoittaa painetta päästämällä avautuessaan liian tavaran paluun kautta pois (alle säätörajan kiinni).

Säädin/alennin painepuolelle - säätää läpi menevää painetta kuristamalla/sulkeutumalla virtausta (alle rajan auki).

Tästä erosta johtuen säädin ei jätä jäännöspainetta ja rajoitin jättää.

Rajoittimia käytetään mm. hydrauliikassa ja muissa läpivirtaavissa painesysteemeissä missä on paineeton paluukierto, säätimiä päättyvissä linjoissa, mm. paineilma- ja vesipuolella missä ei voi päästää "ylimääräistä" jatkuvasti pois.

Myös painesäiliöiden varo- tai ylipaineventtiilit on rajoittimia - päästää liian paineen taivaalle kun paine ylittää jousivoiman.

 

Varsinkin hydraulipuolella saa olla tarkkana termeistä koska molempia tyyppejä käytetään, usein jopa samassa järjestelmässä. Esim. pumpun päässä "säädetään/alennetaan" linjapaine ja painelinjan toisessa päässä vielä "rajoitetaan" ylipaineen varalta.

Rajoittimen voi myös liittää vaikka keskelle linjaa (niinkuin 98 f-body), toiminta on aivan sama kun linjan päässäkin (muut autot). Erona on vaan kierron pituus.

 

Päivän viisastelu🙄😜 varsågod.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aeromotive regulators employ a poppet design that’s optimized for performance with the engine running. They will not necessarily hold pressure for any length of time once the pump is off and there is no flow. This is not a sign of either a bad injector or a problem with the regulator.

Brett Clow
Tech Director

Aeromotive, Inc.

Link to comment
Share on other sites

Aika karun näköinen oli tuo.

Pistää miettimään olisiko piraatti.

Niitä on paljon liikkeellä.

Avasin oman heti uutena ja oli siistimmän näköinen sisältä.

Paine pysyy kuitenkin vakaana ja kun Aeromotive sanoo asian olevan bueno, niin en ole vaivannut itseäni asialla.

Ja Holleyn säädin laski myös paineen 1-3 sekunnissa.

AeromotiveFAIL.jpg

Link to comment
Share on other sites

TransNAM

Varsinkin kesäaikana olisi hyvä pysyä edes pieni paine linjoissa ettei tavara höyrysty. Koskee varsinkin 98 vuotista.

Mulla on vähän erityyppinen ongelma johtuen kyseisestä vuosmallista vaikka paine pysyykin - etanolianturi näyttää starttauksen jälkeen, hetken seisseellä kuumalla koneella, mitä sattuu ennen kun tavara vaihtuu putkessa. Ja vaihtuminen kestää tyhjäkäynnillä kauan kun ei ole kiertoa konehuoneessa = käy senaikaa huonosti ja kovin laihalla.

Kylmällä tai jo vähän jäähtyneellä koneella ei ole ongelmia. Ilmeisesti anturi ei tykkää kuumasta bensasta.

 

Meni vähän offtopiciksi🙄

Link to comment
Share on other sites

Joo tuo höyrystyminen olikin hyvä pointti.

Vissiin koskee enempi järjestelmiä ilman paluulinjaa... etenkin kaasareita.

Etanoli taitaa höyrystyä jo 60°c, tai näin muistelisin lukeneeni.

Kun kyse tehokkaista pumpuista, mitkä lämmittävät polttoaineen ja ongelmat alkaa.

Olikohan Finjectorin artikkeli aiheesta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...