antti12345 Posted July 15, 2024 Posted July 15, 2024 Nyt pakko kysyä viisaammilta. Tuossa tosiaan 1979vuoden caprise 305. Eli tilanne on semmonen että auto liikkuu ja kulkee nätisti. Tyhjäkäynti hyvä ei sammu eikä enään sammu kun lyö D päälle. Liikkeelle lähtö on tympiän hyökkäävä. Ihan pinta kaasulla alkaa rötäämään (noin puoli senttiä kaasua) vaihre päällä hyökkää kun rötäys loppuu ja kone saa kierroksia.. syttyä on katottu lampulla ja korva kuulolla. Mitäs veikkaatta? Sytyn säätöä vaan lisää vai onko vika muualla🤔
TransNAM Posted July 15, 2024 Posted July 15, 2024 Ekana tuli mieleen: onko jakajan alipaineletku väärässä paikassa kaasarin päässä...? Toimiiko ennakonsäätö loogisesti eli ei tee hyppäyksiä tyhjäkäynnin jälkeen? Tai sit on kaasarissa joku pielessä siirryttäessä tyhjäkäyntipiiristä pääsuuttimeen. Vaikkei ihan Capricekerho ollutkaan🙄
antti12345 Posted July 15, 2024 Author Posted July 15, 2024 10 minuuttia sitten, TransNAM kirjoitti: Ekana tuli mieleen: onko jakajan alipaineletku väärässä paikassa kaasarin päässä...? Toimiiko ennakonsäätö loogisesti eli ei tee hyppäyksiä tyhjäkäynnin jälkeen? Tai sit on kaasarissa joku pielessä siirryttäessä tyhjäkäyntipiiristä pääsuuttimeen. Vaikkei ihan Capricekerho ollutkaan🙄 Apukuskin puolella alipaineletku eli oliko se se ylempi sitte. Koitin sitä sormella niin liikahtaa heti ku nostaa kierroksia🤔
Fenix Posted July 15, 2024 Posted July 15, 2024 Joutokäynti rpm? Tuli mieleen aloituksesta, voisiko olla joutokäyntikiertoksia nostettu, jos meinannut sammua vaihde päällä. Nyt vika korjattu ja meno hyökkäävää.
antti12345 Posted July 15, 2024 Author Posted July 15, 2024 4 minuuttia sitten, Fenix kirjoitti: Joutokäynti rpm? Tuli mieleen aloituksesta, voisiko olla joutokäyntikiertoksia nostettu, jos meinannut sammua vaihde päällä. Nyt vika korjattu ja meno hyökkäävää. 850-900rpm ja se sammuminen vaihrepäälle hävis iha syttyä säätämällä. Aijemmin se rötääminen oli paljon pitempää😅 tosiaa leima tuli ja päästötkin oli ok. Täytyy huomenna käydä sähköpiuhat läpi kun pieni kutina ois että katoaasko tuos kohtaa kipinä joltain pytyltä🤔 mystisiä on nämä. Itelle nua riisseli koneet on tutunpia ku pensat😅
Chevy Posted July 16, 2024 Posted July 16, 2024 kannattaa uusia jakajan kansi 👌 mulla oli samaa vikaa aikoinaan -90 Sportsidessa eli sammui tyhjäkäynnillä esim.liikennevaloissa
TransNAM Posted July 16, 2024 Posted July 16, 2024 11 tuntia sitten, antti12345 kirjoitti: Apukuskin puolella alipaineletku eli oliko se se ylempi sitte. Koitin sitä sormella niin liikahtaa heti ku nostaa kierroksia🤔 Jakajassa pitäisi alipaine vähentyä kun kaasua avaa, suurin alipaine on tyhjäkäynnillä tai kierroksilta kaasun päästäessä, kuitenkin silloin kun kaasuläpät on KIINNI. Varmin paikka alipaineelle on suoraan imusarjasta tai kaasarin kyljestä liitäntä mikä menee suoraan imusarjaan, läppien alapuolelle. Muuhun paikkaan liittäminen saattaa tehdä isojakin hyppäyksiä alipaineeseen tai vaikuttaa väärään aikaan. Vaihteen laittaessa sammuminen vaikuttaisi liian myöhäiseltä sytkältä tyhjäkäynnillä. Myöhäinen sytkä tekee koneesta "laiskan". Et maininnut onko tämän hetken sytkänsäätö ajoituslampulla vai korvakuulolta? JOS lampulla niin ajoitusmerrkien paikkansapitävyys kannattaa tarkistaa ensiksi - dampperin kehällä on taipumus siirtyä ellei ole ihan uusi. Eli jos alipaine lähtee esim. läppien kohdalta (ei alipainetta tyhjäkäynnillä) - sytkä säädetty näppituntumalla ettei tumppaa D-llä - läppiä avatessa nyt reilusti liikaa ennakkoa - rötäjää. Teoria... Alipaine aikaistaa ennakkoa ja ennakon pitäisi muuttua pienemmäksi melko TASAISESTI alipaineen (=kaasun asennon) mukaan. Jakajassa oleva keskipakosäädin myös aikaistaa sytytystä kierrosten myötä. Siksi perusennakko säädetään tyhjäkäynnillä, alipaineletku irti, jolloin kumpikaan säätö ei vaikuta. Nyrkkisääntönä: Perusennakko ilman säätövaikutuksia noin/vajaa 10astetta, alipaineletku kiinni tyhjäkäynillä 20+ astetta, isoilla kierroksilla (3000+rpm) riippumatta alipaineesta vajaa 30astetta. Toki tietyn alueen ongelmiin voi kaasarissakin vaikuttaa moni asia, mm. bensan pinta kohokammiossa. Myös huono kipinä voi joskus vaikuttaa vain tietyllä alueella. Onko muuten jakajassa kärjet vai onko elektroninen? Kärjellisessä on aika tarkkaa kärkivälin säätö - vaikuttaa suoraan kipinän "laatuun". Myös jakajan oikealla asennolla voi olla merkitystä - 1. sylinterin tulpanjohto pitäisi lähteä jakajankannesta 1. sylinterin suunnalta.
BlackZ Posted July 16, 2024 Posted July 16, 2024 Saattaa olla että kiihytyspumppu antaa liikaa tai liian vähä tavaraa, koita kiihdytyspumpulle eri asetuksia, nopea testata. Ja jos siinä ei ole saastevehkeitä, niin lähtökohtasesti sen virranjakajan alipaine-ennakon letku pitää olla full vacum portissa, eli kuskin puolen natsassa.
antti12345 Posted July 21, 2024 Author Posted July 21, 2024 En oo ny keriinny paljoa perehtymään muutaku kokeelin vaihtaa alipaineen kuskinpuoleeseen.. vaikutti vaa huonommalle. Paras on ku ei oo ennakon alipaine käytös ollenkaan. Ei rötää🤔 tarttoosko sitä sit välttämättä ollenkaa😅
TransNAM Posted July 21, 2024 Posted July 21, 2024 13 minuuttia sitten, antti12345 kirjoitti: tarttoosko sitä sit välttämättä ollenkaa😅 Kyllä sen tarvii, ainakin käyttöautossa. Kisavehkeet on oma lukunsa missä kaasu on aina yli puolenvälin = pintakaasulla ei ole merkitystä. Ennakkoa pitää saada isommalla kuormalla myöhäisemmälle ja vastaavasti pienellä kuormalla aikaisemmalle. Pieni ennakko pienillä kuormilla käy raskaasti / on hengetön ja toisinpäin nakuttaa. Eli jos olet nyt säätänyt sytkän niin, että toimii tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla, on ilman alipainesäätöä vedättäessä ennakkoa pahasti liikaa. Suosittelen tarkistamaan/korjaamaan, että ennakonsäädöt (alipaine ja keskipako) toimii kunnolla ja säätämään strobolla sen sytkän niinkuin kuuluu. Jos ei sillä tokene on vika jossain muualla. Esim. kaasarissa olevaa vikaa ei voi korjata sytkää säätämällä... Bensakoneen nakutus ei ole vitsi - mäntään saa vaparissakin reiän yllättävän äkkiä, ahdetussa heti. Eikä se vaarallisin nakutus yleensä kuulu.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now