toppura Posted August 11 Share Posted August 11 Autoni 87 GTA 5.0 tarvitsisi vaihdelaatikkoa. Minkävuotisesta autosta siihen kävisi ja millaisia eroja on th700 vaihdelaatikoissa on eri vuosimalleissa? Hakusessa alkuperäisen kaltainen täysin vakiolaatikko ja turbiini, jotta olisi mahdollisimman hyvä cruisailla vaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted August 11 Share Posted August 11 86/87 vaihtui akseli 27> 30 booriseen. Eli turbiinit ei käy ristiin. Vakio turbiineja löytyy kuitenkin hyvin molempiin halvalla käytettynä. Vaihteiston hännissä eroja ja kaikissa ei ole torque armille kiinnitystä. Senkin saa siirrettyä vanhasta vaihteistosta. Nopeusmittaria on mekaanisena ja sähköisenä joka myös vaihdettavissa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted August 11 Share Posted August 11 Älä arastele kevyesti prepattuja vaihteistoja. Vahvempia, mutta ei aina liian rajuja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
toppura Posted August 11 Author Share Posted August 11 (edited) Mulla nyt paikalla laatikko jonka, joku kokkolalainen korjannut ja sen jälkeen siitä tuli aivan järkyttävä. Ensinnäkin latoo vaihteet 1-3 kävelyvauhdissa ja ylivaihde menee normisti. Välillä jysäyttää vaihteita kun esim lähtee liikkeelle ja kova veto heti päällä. Aiemmin toiminut normaalisti, mutta rautaa ollut öljynvaihdossa ja sen takia rempattu. Laatikko mennyt aivan surkeaksi sen jälkeen eli remontti ei ole onnistunut vaan päinvastoin. Haluaisin sellaisen alkuperäisen laatikon jolla olisi helppo ajaa eikä tällaista. Vaijerin säädöistä tai öljyistä ei ole nyt kiinni vain siitä että korjaajalla tullut virhe. Remontista kulunut vuosia kun edellisellä omistajalla jäänyt tämä auto seisoon, kun mielenkiinto mennyt tämän jälkeen. Edited August 11 by toppura Link to comment Share on other sites More sharing options...
letkume Posted August 11 Share Posted August 11 54 minuuttia sitten, toppura kirjoitti: Mulla nyt paikalla laatikko jonka, joku kokkolalainen korjannut ja sen jälkeen siitä tuli aivan järkyttävä. Ensinnäkin latoo vaihteet 1-3 kävelyvauhdissa ja ylivaihde menee normisti. Välillä jysäyttää vaihteita kun esim lähtee liikkeelle ja kova veto heti päällä. Aiemmin toiminut normaalisti, mutta rautaa ollut öljynvaihdossa ja sen takia rempattu. Laatikko mennyt aivan surkeaksi sen jälkeen eli remontti ei ole onnistunut vaan päinvastoin. Haluaisin sellaisen alkuperäisen laatikon jolla olisi helppo ajaa eikä tällaista. Vaijerin säädöistä tai öljyistä ei ole nyt kiinni vain siitä että korjaajalla tullut virhe. Remontista kulunut vuosia kun edellisellä omistajalla jäänyt tämä auto seisoon, kun mielenkiinto mennyt tämän jälkeen. Eikö se kuitenkin olis hyvä rempata oikein se loota, jos kuitenkin jotenkuten pelaa? Ainahan noissa moskaa on öljyissä. EDIT: vikakuvaus vaikuttaa, että on rempattu vain kytkinpaketti ja venttiilikoneisto jääny putsaamatta. Tuon koneiston saa alakautta irti ja netin ohjeilla osaa perusurpo purkaa ja putsata. Link to comment Share on other sites More sharing options...
toppura Posted August 11 Author Share Posted August 11 1300e remontti ja laitettu parempia osia ja tieten turbiinia myöten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted August 11 Share Posted August 11 Jos vaihteet "jysähtää", niin kuulostaa siltä että vaihteisto on tehty "all in". Ymmärrän kyllä että sen kanssa loppuu huumorintaju. Kahdesta Päivisen tekemästä rajusta th700 on saanut hieman salonkikelpoisemman löysäämällä tv-vaijeria. Justiinsa Haaksilta Turusta tuli tallikavereille th700:set. Toinen oli totaalipaskana ja korjauksen lisäksi kevyt vahvistus ja turbiini 1700€. Toinen kalliimpi ja vakavammin tehty. Näin sesonkiaikana otti 2kk. Mutta jos sä haluat kesyttää askia, niin se on varmasti halvempaa. Mutta ota yhteyttä suoraan työntekijään. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted August 11 Share Posted August 11 Jos ei tietoa mitä vaihteistoöljyä on sisällä, niin dextron 3 on luistavampaa kuin type f. Sillä ei ainakaan muutu nykyistä rajummaksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted August 11 Share Posted August 11 3 tuntia sitten, toppura kirjoitti: millaisia eroja on th700 vaihdelaatikoissa on eri vuosimalleissa? Edellämainittujen turbiiniakselin, hännän ja nopeusmittarin tyypin lisäksi eri automalleissa (vuosmalli, pikkis, vani jne) on eroja -sisäisessä sähkökytkennässä -vaihtokohdissa -shifterin vivussa (vaijeri/tanko) -Nopeusmittarin hammasratas laatikon sisällä Osa näistä on helppo siirtää vanhasta lootasta, osa työläämpiä... Helpoimmalla pääsisi jos vaan korjaa nykyisen, autoon oikeanlaisen, laatikon kuntoon. Eri autosta, ikäisen tai tarvikelaatikon kanssa on jonkun verran askaretta. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
toppura Posted August 11 Author Share Posted August 11 Joo kyllä tää vaikuttaa tosi äkäiseltä ja pitää kysellä tai tiedättekö kuka olisi hyvä laatikon remontoija ja joka tietäisi ja osaisi palauttaa laatikon alkuperäisen kaltaiseksi kohtuu hintaan. Tv vaijerin kanssa olen kaikkeni yrittänyt säätää ja sen saa äkäisestä vielä äkäisemmäksi. Laatikon sisällä osat jolla ei tuhatta kilometriä enempää ajettu niin meneekö kaikki yleensä uusiksi ja miten turbiini? Oli siellä mukana kuvernööri osa eli sekin vaihdettu ja mitä sillä saavutetaan kun ainakin näkyi että ne liikkuvat osat hyvin liikkui. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted August 11 Share Posted August 11 Governorillä muokataan vaihtopisteitä. Turbiini vaihdetan yleensä siksi, että sisällä saattaa olla metallimuljua. Ehjässä askissa sen vaihto on tarpeetonta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted August 12 Share Posted August 12 Jos viritetyn (asennettu ainakin "shiftkit") ja/tai vahvistetun laatikon haluaa palauttaa täysin vakioksi tarvii ainakin vakion venttiilikoneiston välilevyn ja venttiilien jouset, tai koko koneiston. Jos vaihteet vaihtuu kovin äkkinäisesti, tarkoittaa se yleensä ainakin paria muutosta: -paineiden nostoa - jäykempiä jousia ventiileissä ja painesäätimessä -öljyn virtauksen nopeuttamista - porataan joitain reikiä isommaksi. Jouset on vielä helppo vaihtaa jos vaikka löytää joltain yli jääneet vakiojouset mutta avarrettujen reikien palautus vaatii melkeinpä kyseisen osan vaihdon. Vaatii hieman selvittelyä - mitä kaikkea on tehty ja mikä vaikuttaa mihinkin eli mitä tarvii muuttaa ja mikä saa olla. Lisäksi tehdään yleensä myös muutoksia laatikon pyöriviin osiin, tai vaihdetaan erilaisiin, mutta niillä yleensä poistetaan vaan heikkoja kohtia. Edelliseen viestiini lisäten: Periaatteessa voit vaihtaa autoon lähes minkä tahansa vastaavan laatikon kunhan siirrät vanhasta aiemmin mainitut eroavat osat. 2,8 ja 3,1L V6 koneiden lootat ei käy, 4,3L V6 laatikko heikompi kun V8 ja nelivedosta turhan työläs muuttaa takavetoon sopivaksi. Mutta sinänsä kaikki takavetoisten bensa-V8 koneisten TH700R4 lootat käy paikalleen, ainakin turbiinin kanssa. Tarvittavien osien siirtämiseen ei kovin isosti tarvi purkaa - korkeintaan kuvernöörin kansi, öljypohja ja häntä. Ehkä hankalin vaihdettava on joidenkin loppupään laatikoiden nopeusanturin pulssikehä jos on metallinen ja prässätty akseliin... vanhemmissa on muoviratas, mallia "muuta kun ottaa". Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoukoY Posted August 13 Share Posted August 13 Kokeile vaihtaa kuvernööri alkuperäiseen, se määrää missä vauhdissa vaihdetaan isompaa vaihdetta. Eihän sillä ne rajut vaihtamiset korjaannu mutta voisi tulla jo ajettava. Vaihto on helppo, ohjeita vaikkapa: Link to comment Share on other sites More sharing options...
toppura Posted August 15 Author Share Posted August 15 Yritin vaihtaa, muttei mahdu tuleen ulos kun ottaa kardaani/vaihteisto tunneliin kiinni Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted August 15 Share Posted August 15 Laatikon häntää joutuu laskemaan alaspäin. Tällöin tarvii irroittaa laatikon takakannake, ehkä torquearm laatikosta, pakoputki jostain kohtaa (esim. katista) ja seurata tarkkaan konehuoneen puolelta ettei riko mitään, varsinkin jakajaa (kansi suosiolla pois) ja johtoja. Tunkki pitää olla laatikon alla jolla kallistusta voi säätää, tai jos tekee nosturilla - joku muu vastaava nostin. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now