Jump to content

Flektin vaihto


Teevee82

Recommended Posts

Teevee82

305 tbi -89 Firebird.. Ostin alkuperäisen syylärin ja flektin tilalle vähän isomman, jossa tuplaflektit. Alunperin, kun on yksi ja nyt kun tulee kaksi, niin miten tuon kytkentä kuuluu tehdä? Miten ne on alkuperäisissä, joissa on kaksi flektiä?

 

Paljonko watteja tuossa alkuperäisessä flektin moottorissa on? Kestääkö niin, että jos laittaa alkuperäisen flektin virtatöpselin toiselle flektille ja siitä samasta 'hyppylangalla' toisellekin?

 

Mukana tuli veden lämpötila-anturi ja rele johtoineen, mutta autossahan on ne jo alunperinkin.

IMG_20240831_104202.jpg

received_796747309323379.jpeg

Link to comment
Share on other sites

TransNAM

Alunperin 2-flektisissä toista ohjaa moottorinohjaus (ECM) ja toista erillinen termostaatti ja ilmastointi.

En ehkä välttämättä kytkisi kahta suoraan rinnan vaan laittaisin oman lisäreleen sulakkeineen toiselle flektille jos haluaa käyvän yhtaikaa.

Flektit vie virtaa aikalailla, helposti 20A, ja kaks rinnan voi alkaa käymään jo johtojen ja releen päälle, sulakekin on ihmeissään.

 

Ei ole huono vaihtoehto myöskään pitää toinen omalla termostaatilla jolloin flektit toimii porrastetusti - toinen lähtee käyntiin vasta jos 1 ei riitä.

Vähentää huminaa ja sähköpuolen kuormitusta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Teevee82

Tämä sälli näyttää uskovan, että kaksi rinnan kestää hyvin.. 🤪

 

 

 

Onko ketään täällä tehnyt tuota omalla termostaatilla toimivaa systeemiä? Miten se tehdään? Kuulostaisi hyvältä tuo porrastetusti toimiva jäähdytys.

Link to comment
Share on other sites

Teevee82
Posted (edited)

Ja sitten vielä.. Näitä veden lämpötila-antureita on kaksi 305tbi:ssä.. Pelkääjän puolella siellä pakosarjan alla/sylintereiden välissä yksi ja toinen imusarjan päällä edessä, eikö? Mitäs ne sitten ohjaa, kun flektejä on vain yksi? Tuossa flektin/syyläripaketissa tuli mukana siis se relejohtosarja ja yksi water temp sensor, kuuluisiko se nyt kuitenkin käyttää ja tehdä johonkin sille paikka, että saisi nuo tuplaflektit järkevästi toimimaan? Tuollaiseenkin ohjeeseen törmäsin:

 

 

Screenshot_2024-08-31-21-49-36-51_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Edited by Teevee82
Link to comment
Share on other sites

Meni ohi et olikin TBI...

TBI-ssä ohjaa flektiä vain vänkärin kannessa oleva termostaatti (coolant fan switch) ja ilmastointi.

Imusarjan anturi on moottorinohjausta varten. Lisäks kuskin kannessa pitäis olla vielä oma anturi mittarille.

Huomaa, että alkuperäinen flektin sulake, fusible link, ei välttämättä kestä kahta flektiä rinnan.

Palaneen fusible-linkin korjaaminen on oma hommansa ja saattaa lisäksi sijaita startin päässä. En kokeilisi kestävyyttä...

Tuo edellisen viestin kytkentä on juurikin se lisärele ja sulake mitä tarkoitin, alkuperäiseltä flektiohjaukselta otetaan vaan "heräte" releelle.

 

Erillinen, porrastettu, ohjaus tarkoittaa mukana tulleen termostaatin ja releen asentamista flektin omien ohjeiden mukaan. Tällöin se ei ole tekemisissä alkuperäisten sähköjen kanssa. Anturien kytkentälämmöistä riippuen ensin starttaa toinen ("kylmempi" anturi) ja tarvittaessa myöhemmin toinen ("kuumempi"). Toimii myös hyvänä varmistuksena esim. anturivian varalta - toinen ohjaus toimii vaikka toinen hajoaisikin.

IMG_2296.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tuossa yksinkertainen kytkentä minkä itse tekisin jos haluaisin flektit käymään yhtaikaa.

Tuo sun aiempi kuvakaappaus ei ihan päde sikäli kun siinä on releellä plus-ohjaus ja f-bodyssa miinus. Muuten sama asia.

IMG_2296_2.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja tässä versio omalla termostaatilla.

-Jos lisäreleen virransyöttö on alkuperäiseltä releeltä - toimii kakkosflekti(kin) vain kun virrat on päällä.

-Jos omalta sulakkeelta - jää flekti joksikin aikaa jäähdyttämään konehuonetta vaikka auton sammuttaa.

Jälkimmäisessä kannattaa olla tarkkana anturin sijoituksesta (syyläriin tai lähelle letkuun) jottei flekti käy turhan kauan...

IMG_2296_3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tuo omalla termostaatilla olis helppo toteuttaa, jos sattuisi löytymään vesiletkujen väliin sopiva anturiliitin. 

 

Tuollainen johtosarja tuli paketin mukana:

IMG20240828205343.jpg

Screenshot_2024-08-28-22-35-58-32_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kuvan johtosarja käy myös suoraan mun piirroskuvien asennuksiin.

-Valkoinen - alkuperäisen releen Ruskea TAI yhteen johtosarjan punaisen johdon kanssa (jatkuva jännite = jälkikäynti)

-Musta - alkuperäinen Tummanvihreä/valkoinen TAI erillinen anturi.

 

Tarkista onko syylärin jommassakummassa päädyssä ylimääräistä tulpattua reikää.

Joku muistikuva on itellä, että vänkärin puolen päädyssä saattaisi olla. En tiedä onko kaikissa vai muistanko muuten väärin...

On myös olemassa valmiita, letkuun asennettavia liitospalikoita.

Tämän tyyppisiä https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/autogauge-anturiliitin?id=100335239&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD6HXy778snxmN0cbQ7QHcWGLxxPD&gclid=CjwKCAjwodC2BhAHEiwAE67hJCv7xbtMOKnIU_2bZArb-3uvqkvyJmERMDtvuHn8Cq5IEZbUfyWhdhoCSxgQAvD_BwE

Vakionaturin kierre taisi olla 3/8" putkikierre mutta kannattaa tarkistaa, myös letkun koko.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos avusta!🙂 Tais olla Ponun alkuperäiset letkut isompia kuin tuo 34mm..alavesiletku vielä ylempää paksumpi. No ehkä pitää varmistaa vielä, kun käy tallilla. Samalla tarkistan sen syylärin, että oliskos siinä sopivaa paikkaa anturille, epäilen, mutta katsotaan. Alavesiletku vielä paksumpi.

 

En nyt vielä tiedä, lähdenkö tekemään tuolla helpolla tavalla vai laitanko tuon mukana tulleen anturin, olisihan se tietty niinkuin sanoikin, että jos anturi menee rikki, niin sitten olisi vielä tuo toinen.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, Teevee82 kirjoitti:

Tais olla Ponun alkuperäiset letkut isompia kuin tuo 34mm..

Luultavasti. Noita on eri kokoisia. Tuo sattui vaan malliksi ekana kohdalle kun kuukletin.

1 tunti sitten, Teevee82 kirjoitti:

En nyt vielä tiedä, lähdenkö tekemään tuolla helpolla tavalla vai laitanko tuon mukana tulleen anturin

Tai sit teet ensin helpon ja lisäät anturin myöhemmin kun on kilkkeet. 1 johto tarvii siirtää...

1 tunti sitten, Teevee82 kirjoitti:

Alavesiletku vielä paksumpi.

Anturi aina yläletkuun/syylärin yläreunaan/koneen yläpäähän.

Alaletkun neste on senverran viileämpää et ehtii keittää ennen kun flekti lähtee päälle...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...