Jump to content

laakerien vaihto perään vm 2001 firebird


Recommended Posts

Posted

rupesin suorittamaan perän laakerien vaihtoa niin miltäs sivustolta löytyy noit kiristystiukkuuksia esim.laakeripukeille ja pinion mutterin kiristys käsittääkseni jollain momentilla kierto kun krymppi siel mut näi specksei etin .. täälläkyl aihetta käsitelty ehkä jo liikaaki . kiitos ja anteeks . 

 

Posted

lähinnä häiritsee tuo kun tuo kierto vastus on 1-2 nm mutta jos vaihdat laakerit ja krympin niin että saat ensin krympin oikeeseen mittaan vaatii se jonkin verran tiukkuutta siitä ei ole arvoa annettu .eli ymmärsinkö että kierretää kunnes pohjaa ja sit kiertomittarilla katotaa toi kireys oikeeksi (preload niiku jotkin sanoo) ja se on siin ?

Posted

Krymppiholkkia puristetaan ja välillä tehdään tarkistusmittaus pinionmutterista.

Kiristystä jatketaan kunnes tavoite esijännitys (preload) on saavutettu.

Jos ylikiristää ja holkki painuu liikaa kasaan, joutuu aloittaa alusta uuden holkin kanssa.

Eli malttia kiristyksen loppuvaiheessa.

Itse käytän tämmöstä viisarimomenttiavainta.

51pYb-vViWL._AC_UF894,1000_QL80_FMwebp_.webp

  • Like 1
Posted
3 tuntia sitten, miki72 kirjoitti:

 kierto vastus on 1-2 nm 

1nm. on passeli vanhan pinionlaakerin kanssa.

Uudella laakerilla 9-bolt perässä oli 1.7-2.8nm.

 

Tuolla linkissä mainitaan uudella  laakerilla 2.7-3.6nm.

 

Jos momenttiavain on tuumainen, niin älä sekoita ft.lbs ja inch.lbs keskenään.

Muuten menee liian kireelle.

Inch.lbs on oikea asteikko.

Pinionmutteri on myös kertakäyttöinen krympin takia.

Lisäksi siinä käytetään yleensä myös kierreliimaa.

 

https://ls1tech.com/forums/gears-axles/230853-correct-torque-specs.html

 

Posted (edited)

juu kiitos vastatuksesta .. tätä varmistusta hain pikkasen menee tavatessa .. ja toi kyseinen momentti on tuttu muuten tuolta toisesta harrasteesta .. aikoinaa oli vaa duunis sellanen kierto mittariki joka näytti suoraa noi momentit .. mut haluan varmistaa aina enne ku teen koska mikään ei oo niin turhauttavaa kun tehdä huolomattomuuden takia uusiks

Edited by miki72
Posted

Vaihtoehtoisesti pinion-laakerissa voi käyttää krymppiholkin sijaan kiinteää holkkia (solid spacer), jolloin kaikki tulevat rempat, kuten stefan vaihto ym. huollot helpottuu käytettäessä samaa välitystä ja pinion-ratasta.

Hieman työläämpi shimmata, mutta jatkossa helppo.

Vaatii yhden extra laakerin uhrattavaksi, mistä sisähalkaisija hiotaan väljäksi koekasauksiin.

 

https://laukkanenmotorsport.fi/p118551/ratech-4111-solid-pinion-spacer-w-shims-7-5-8-2

 

 

 

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

nyt perä kasattu ja kesäl näkee kuinka kestää tai  toimiii välykset oli kohillaa vanhoil shimmeil ja kuvioki ihan ok tosin ajettu jo tuolla nii ei voi ihan priimaa olla 

 

  • Like 1
Posted

Joo, laakereiden vaihto ei pitäisi pahemmin vaikuttaa shimmien määrään.

Itse uhrasin uuden Timken-laakerin koesovitusta varten (solid spacer) ja korvasin sen vastaavalla Skf tms.

Shimmien määrä pysyi samana, mutta pieni ero oli pyörintävastuksessa, mikä ei kuitenkaan aiheuttanut tarvetta kajota shimmien määrään.

 

Mikä johti muuten peräremppaan?

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

noo otin auki etvaihan öljyt ja pyöritelles huomasin jotai outoo poskilaakereis vaikka muuten tuntu olevan ok no murikka pöydälle ku eihä seoo enää kuin pari pulttii ni kas kooleis kulumaa iha pintaaki lähteny sit uutta lakruu tiluusee. eli on ne hyvä kurkkii aika ajoin ja vaihella vaikka ei tuntus vikaa olevan

 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...