miki72 Posted December 3, 2024 Posted December 3, 2024 rupesin suorittamaan perän laakerien vaihtoa niin miltäs sivustolta löytyy noit kiristystiukkuuksia esim.laakeripukeille ja pinion mutterin kiristys käsittääkseni jollain momentilla kierto kun krymppi siel mut näi specksei etin .. täälläkyl aihetta käsitelty ehkä jo liikaaki . kiitos ja anteeks .
miki72 Posted December 7, 2024 Author Posted December 7, 2024 lähinnä häiritsee tuo kun tuo kierto vastus on 1-2 nm mutta jos vaihdat laakerit ja krympin niin että saat ensin krympin oikeeseen mittaan vaatii se jonkin verran tiukkuutta siitä ei ole arvoa annettu .eli ymmärsinkö että kierretää kunnes pohjaa ja sit kiertomittarilla katotaa toi kireys oikeeksi (preload niiku jotkin sanoo) ja se on siin ?
Fenix Posted December 7, 2024 Posted December 7, 2024 Krymppiholkkia puristetaan ja välillä tehdään tarkistusmittaus pinionmutterista. Kiristystä jatketaan kunnes tavoite esijännitys (preload) on saavutettu. Jos ylikiristää ja holkki painuu liikaa kasaan, joutuu aloittaa alusta uuden holkin kanssa. Eli malttia kiristyksen loppuvaiheessa. Itse käytän tämmöstä viisarimomenttiavainta. 1
Fenix Posted December 7, 2024 Posted December 7, 2024 3 tuntia sitten, miki72 kirjoitti: kierto vastus on 1-2 nm 1nm. on passeli vanhan pinionlaakerin kanssa. Uudella laakerilla 9-bolt perässä oli 1.7-2.8nm. Tuolla linkissä mainitaan uudella laakerilla 2.7-3.6nm. Jos momenttiavain on tuumainen, niin älä sekoita ft.lbs ja inch.lbs keskenään. Muuten menee liian kireelle. Inch.lbs on oikea asteikko. Pinionmutteri on myös kertakäyttöinen krympin takia. Lisäksi siinä käytetään yleensä myös kierreliimaa. https://ls1tech.com/forums/gears-axles/230853-correct-torque-specs.html
miki72 Posted December 7, 2024 Author Posted December 7, 2024 (edited) juu kiitos vastatuksesta .. tätä varmistusta hain pikkasen menee tavatessa .. ja toi kyseinen momentti on tuttu muuten tuolta toisesta harrasteesta .. aikoinaa oli vaa duunis sellanen kierto mittariki joka näytti suoraa noi momentit .. mut haluan varmistaa aina enne ku teen koska mikään ei oo niin turhauttavaa kun tehdä huolomattomuuden takia uusiks Edited December 7, 2024 by miki72
Fenix Posted December 13, 2024 Posted December 13, 2024 Vaihtoehtoisesti pinion-laakerissa voi käyttää krymppiholkin sijaan kiinteää holkkia (solid spacer), jolloin kaikki tulevat rempat, kuten stefan vaihto ym. huollot helpottuu käytettäessä samaa välitystä ja pinion-ratasta. Hieman työläämpi shimmata, mutta jatkossa helppo. Vaatii yhden extra laakerin uhrattavaksi, mistä sisähalkaisija hiotaan väljäksi koekasauksiin. https://laukkanenmotorsport.fi/p118551/ratech-4111-solid-pinion-spacer-w-shims-7-5-8-2 1
miki72 Posted December 27, 2024 Author Posted December 27, 2024 nyt perä kasattu ja kesäl näkee kuinka kestää tai toimiii välykset oli kohillaa vanhoil shimmeil ja kuvioki ihan ok tosin ajettu jo tuolla nii ei voi ihan priimaa olla 1
Fenix Posted December 28, 2024 Posted December 28, 2024 Joo, laakereiden vaihto ei pitäisi pahemmin vaikuttaa shimmien määrään. Itse uhrasin uuden Timken-laakerin koesovitusta varten (solid spacer) ja korvasin sen vastaavalla Skf tms. Shimmien määrä pysyi samana, mutta pieni ero oli pyörintävastuksessa, mikä ei kuitenkaan aiheuttanut tarvetta kajota shimmien määrään. Mikä johti muuten peräremppaan? 1
miki72 Posted January 6 Author Posted January 6 noo otin auki etvaihan öljyt ja pyöritelles huomasin jotai outoo poskilaakereis vaikka muuten tuntu olevan ok no murikka pöydälle ku eihä seoo enää kuin pari pulttii ni kas kooleis kulumaa iha pintaaki lähteny sit uutta lakruu tiluusee. eli on ne hyvä kurkkii aika ajoin ja vaihella vaikka ei tuntus vikaa olevan
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now