Jump to content

Tiivisteiden teko

mtl

Recommended Posts

Kirjoitettu

Onko tiivisteiden tekoon (tiivistepahvista) valmistettu ihan nimeomaan siihen tarkoitukseen tehtyjä työkaluja?

Ohuita teräviä talttoja tms. Tavallinen sorvitaltta on turhan järeää tekoa.

Matto- ja normipuukon kanssa veistellessä tuhrautuu aikaa ja nakit on kokoajan vaarassa silpoutua.

Läppärungon tiivisteet askartelin kotityökaluin, osa alkup. tiivisteestä oli pullahtanut plenumin ja TB:n välistä ulos.

Putsasin samalla enimmät noet pois, vaikka kai ne melko pian sinne takaisin kertyy..

Korjautui muuten seilaava tyhjäkäynti, eikä maffi vikakoodia ole enää vilkutellut! ::)

Pari fotoa rojektista. Ekassa uudet tiivisteet viimeistelyä vaille valmiina. Tokassa revennyt alkuperäinen.

On sitten muuten ekat tiivisteet jotka oon tehny, ei sitte naureskella :-[

http://www.microcom.fi/temp/tb_tiivisteet.jpg

http://www.microcom.fi/temp/tb_levinnyt_tiiviste.jpg

mtl

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Paras työkalu tiivisteiden tekoon on pallopäävasara.

Pistät tiivistepaperin tai vastaavan siihen kohdin mihin tiiviste on tehtävä parilla pultilla kii ja naputtelet reunat hellästi ympäri.Tulee kaikki juuri kohdilleen pieniä reikiä myöten. ;)

Kirjoitettu

Onhan niitä nahkapaskoja.

Kirurginveittet on kans hyviä.

Nahkapaskalla napsin nuo pikkureiät, otin ehkä liian paksua tavaraa kun hajosi jossain vaiheessa koko puristin. Kirurkiveihti olis kyllä terävä, mutta ei välttämättä pure paksuun pahviin. Pitää kuitenkin testata, semmoinen veitsi mulla joskun on pakissa pyörinyt.

Paras työkalu tiivisteiden tekoon on pallopäävasara.

Pistät tiivistepaperin tai vastaavan siihen kohdin mihin tiiviste on tehtävä parilla pultilla kii ja naputtelet reunat hellästi ympäri.Tulee kaikki juuri kohdilleen pieniä reikiä myöten. ;)

Toimiiko paksullakin pahvilla? Saattaa olla että otin turhan järeää, noin 2mm vahvaa kartonkia. Lohkeilee helposti vääristä kohdista, ainakin leikatessa.

Valinnan varaa ei ollut, sain ison palan tutulta ilmatteeks :D

Kirjoitettu

Eihän sitä kirurginveittellä leikata kerralla noin paksua tiivaria.

Mutta se on vaan parempi leikkuuvälineenä kuin puukot.

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Toimii ja jos se tiivistepaperi on vanhaa ja tahtoo lohkeilla niin kostutat sitä vähän.Ei kuitenkaan juoksevalla vedellä vaan kastelet sanomalehden kosteaksi ei läpimäräksi.Laitat pahvin sen päälle ja koittelet 1-2h päästä joko on sopiva jos ei niin sit lisää aikaa.

Kirjoitettu

Pitääpä kokeilla tuota konstia seuraavalla kerralla.

Voisi kai niitä tehdastekoisia tiivisteitä toki tilatakin jostain, mutta aina ei malttais odotella edes seuraavalle päivälle :D

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Toi tiivistepaperi ei ole sit parasta imusarjassa tai läppärungossa,yleensäkkään imuun.Mulla taitais olla yks ylimääräinen tiiviste johkin TPI:hi.Jos sulla olis kuvaa entisestä niin tietäisin onko mulla sulle käypä.

Kirjoitettu

Toi tiivistepaperi ei ole sit parasta imusarjassa tai läppärungossa,yleensäkkään imuun.Mulla taitais olla yks ylimääräinen tiiviste johkin TPI:hi.Jos sulla olis kuvaa entisestä niin tietäisin onko mulla sulle käypä.

Kuvat tiivisteistä:

http://www.microcom.fi/temp/tb_tiivisteet.jpg

Kirjoitettu

ihan hyvilhän noi näytti. itse kun leikkaan tiivisteitä niin pellisakset on kätevät pitää vain olla molemman kätiset ns. reijäntekosakset.

Kirjoitettu

Sakset, normaalitkin, on kätevät olla hollilla kun tiivisteitä tekee

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...