Jump to content

Kysynyksiä virilastuista

Recommended Posts

Kirjoitettu

Mitäs kokemuksia porukoilla on TPI-koneen virilastuista? Ja onko kukaan teettänyt noita custom lastuja ja jos on niin missä? Ja jos jollakin on ylimääräinen lastu, niin voisin ostaa pois pöytälaatikkoa täyttämästä.

Muutokset koneessa:

Nokka ja venajouset (2032)

Airoil

MSD puola ja 8,5mm sytkäjohdot

Edelin 1 5/8 peltisarjat

3" putkisto

Katti poistettu

Edelin RPM "vaimennin"

säädettävä bensaregu

Tuohon vois kuvitella jotain saavansa lisää lastuttamalla

Ja haltech:ia en halua alkaa räpeltämään, ei riitä aika (eikä rahat)

Kirjoitettu

Mitäs kokemuksia porukoilla on TPI-koneen virilastuista? Ja onko kukaan teettänyt noita custom lastuja ja jos on niin missä? Ja jos jollakin on ylimääräinen lastu, niin voisin ostaa pois pöytälaatikkoa täyttämästä.

Muutokset koneessa:

Nokka ja venajouset (2032)

Airoil

MSD puola ja 8,5mm sytkäjohdot

Edelin 1 5/8 peltisarjat

3" putkisto

Katti poistettu

Edelin RPM "vaimennin"

säädettävä bensaregu

Tuohon vois kuvitella jotain saavansa lisää lastuttamalla

Ja haltech:ia en halua alkaa räpeltämään, ei riitä aika (eikä rahat)

Eihän niistä "valmislastuista" taida olla juuri mitään hyötyä ainakaan monien testien mukaan. Ja sitte "räätälöity" lastu maksaa säädettynä melkein sen Haltecin hinnan. Eli suosittelen että säästät rahas ja pikkusen räpellät sen Haltecin kanssa... Ei sen räpeltämisessä paljo sun aikaa mene, ku viet sen vaan tuonne Jääliin säädettäväksi kuten Soppakin teki ;)

Kirjoitettu

Eihän niistä "valmislastuista" taida olla juuri mitään hyötyä ainakaan monien testien mukaan. Ja sitte "räätälöity" lastu maksaa säädettynä melkein sen Haltecin hinnan. Eli suosittelen että säästät rahas ja pikkusen räpellät sen Haltecin kanssa... Ei sen räpeltämisessä paljo sun aikaa mene, ku viet sen vaan tuonne Jääliin säädettäväksi kuten Soppakin teki ;)

Taitaa siinä olla aika paljon sitä räpeltämistä kun tuo 89 on sillä uudemmalla boxilla....

Onko tosiaan porukoilla näin vähän kokemusta TPI:n lastuttamisesta, tämähän on kohta pakko kokeilla jo senkin takia ;)

Kirjoitettu

Tein omaan boxiin väliaikaisasetukset ite. Muutokset oli kylläkin kohtuu lieviä ja nokkaan sopivat arvot otin sellaisesta lastusta mikä kyseiseen nokkaan kuuluu. Esim. reilusti kylmemmän termostaatin vaihtokin sekoittaa osittain ruiskun (jää "ryyppy" päälle).

Ei kummoinen homma jos viittii muutaman tunnin istua tietokoneela. Uuden piirin voi sitten poltattaa tiedostosta jossakin.

kts. http://pp.kpnet.fi/haydee/ ja "projekti" alimpana lyhyesti. Kuvia hommasta "Vinkit"-osiossa.

Teac -illa on myös sama projekti meneillään joskin paljon perusteellisempi.

Tähän ns. uudempaan boxiin saa aika helposti useammankin ohjelman yhtaikaa joita voi sitten katkaisijasta vaihtaa tilanteen mukaan.

Esim. http://www.tpichips.com/ kehuu tekevänsä customlastun konemuutosten mukaan.

Paras tulos tullee silti vain dynossa.

Kirjoitettu

Ei ihan ole ollut muutaman tunnin homma. Tosin olen edelleen sitä mieltä, että kyllä se vakio ECM taipuu muutoksiin ihan siinä kun haltekit ja muutkin vastaavat "viri" boksit. Opettelemista toki on riittänyt... ja ei vieläkään voi sanoa, että homma olisi hanskassa. Kohta päästään rullille kokeilemaan josko se sytkäkarttakin saataisiin oikealle hehtaarille ???

Kirjoitettu

Mulle saa sitten kertoa kokemuksia ja minkälaisia säätöjä tuli.

Mitä kaikkea oot muuttanut koneessa? (Teac)

Siis onhan näissä vakioboxeissa säädettävää enempi kun kerhon Halteceissa yhteensä mikä siitä kyllä osaltaan juuri hankalan tekeekin. Reaaliaikainenkin säätö onnistuu kun törsää parisataa emulaattoriin (palikka sen lastun tilalle ja piuha tietokoneeseen) niin saa säädettyä suoraan dynossa. Eikä tarvi kikkailla nop.mittarin, turbiinilukon yms. kanssa.

Siis tarkoitin et muutamassa tunnissa saa mun tapauksessa säädöt sinnepäin ja pääsee alkuun eikä siinä tosiaankaan ehdi hienosäätämään. Koska laitoin sellaisen nokan mikä näistä vehkeistä löytyy muutenkin (manuaalista) niin oli helppo ottaa kaikki taulukot samasta konemallista ja tekemällä hiukan muuta säätöä päälle.

Kirjoitettu

Niin ja ainahan on Megasquirt jos halvalla haluaa säädettävän boksin saada ;) Sehän on monesti jo toimivaksi todettu ja esim. Pekka68:llahan on siitä kokemuksia turbovehkeessäkin. Hyvin toimii ja sen mitä megasquirtista olen käsittänyt, niin se on helpompi saada "suunnilleen" säätöihin kuin esim. Haltec. Megasquirt kun osaa itse tehdä sinne päin ne kartat kun syöttää koneen kokoonpanon ohjelmaan.

Mutta hyvä homma että joku perehtyy noihin ihan lastuhommiinkin 8)

Kirjoitettu

Siis mekaanisesti vai ECM:n puolelta? Mekaaniset muutokset pääpiirteittäin nokka, keinut, kansien "putsaus" ja pakosarjat. ECM:n puolelta on tullut sitten kokeiltua kaikenlaista mutta suurimmat muutokset ovat tähän mennessä tehty bensakarttoihin. Kohta alkaa olla toivoa jopa tyhjäkäynnistä :)

Kirjoitettu

Niin ja ainahan on Megasquirt jos halvalla haluaa säädettävän boksin saada ;) Sehän on monesti jo toimivaksi todettu ja esim. Pekka68:llahan on siitä kokemuksia turbovehkeessäkin. Hyvin toimii ja sen mitä megasquirtista olen käsittänyt, niin se on helpompi saada "suunnilleen" säätöihin kuin esim. Haltec. Megasquirt kun osaa itse tehdä sinne päin ne kartat kun syöttää koneen kokoonpanon ohjelmaan.

Mutta hyvä homma että joku perehtyy noihin ihan lastuhommiinkin 8)

Mulla on ollut vähän paha tapa mennä siitä missä aita on korkein ;)

Kirjoitettu

Siis mekaanisesti vai ECM:n puolelta? Mekaaniset muutokset pääpiirteittäin nokka, keinut, kansien "putsaus" ja pakosarjat. ECM:n puolelta on tullut sitten kokeiltua kaikenlaista mutta suurimmat muutokset ovat tähän mennessä tehty bensakarttoihin. Kohta alkaa olla toivoa jopa tyhjäkäynnistä :)

Minkälainen nokka? Onko muuten vakioosat?

Jos haluat jakaa työsi hedelmiä (kunhan valmis) niin laita jakoon (vaikka sharewarena).

Voisin kokeilla omaankin ja maksaa kohtuullisen hinnan jos on hyvä.

Täälläpäin on nämä tehopenkit vähän hakusessa tai sitten hauskan hintaisia ;) eikä viittis laajakaistalambaadaakaan ostaa yhden säätöprojektin takia.

Taisin muuten varastaa jonkun topicin... ;D sori.

Kirjoitettu

Minkälainen nokka? Onko muuten vakioosat?

Jos haluat jakaa työsi hedelmiä (kunhan valmis) niin laita jakoon (vaikka sharewarena).

Voisin kokeilla omaankin ja maksaa kohtuullisen hinnan jos on hyvä.

Täälläpäin on nämä tehopenkit vähän hakusessa tai sitten hauskan hintaisia ;) eikä viittis laajakaistalambaadaakaan ostaa yhden säätöprojektin takia.

Eiköhän tässä vielä ihan aihetta sivuta. Nokan tyyppi löytyy tuolta projektien puolelta. Pelkäänpä ettei noista minun kartoista ole paljon iloa kenellekkään muulle sillä tuskin löytyy toista samanlaista yhdistelmää, mutta toki sitä kokeilla saa kunhan saan kuntoon.

Eli aiheeseen liittyen;

en usko että sopivaa virilastua löytyy suoraan kaupan hyllyltä vaan se on tehtävä dynossa :(

Kirjoitettu

Juuri tälläistä keskustelua minä tänne toivoinkin ;)

Kun tuntuu että tuo vakioboksi vielä nuo mun muutokset sulattaa, mutta vois kuitenkin jokunen hevosvoima löytyä, kun tietäis mistä etsiä.

Kirjoitettu

Mulla ei löytynyt koneesta juurikaan enempää tehoa haltechin kanssa kuin vakiolastunkaan. Ainoastaan ajettavuus ja alavääntö parani huomattavasti kun sai kartat kohdilleen sieltä suunnasta. Kone on kuitenkin kokenut aika paljon muutoksia, ja vakiolastu tuntui olevan vähän ulalla, tyhjäkäynti oli rupista ja välillä kone räki ja paukkui. Kyllä se tekee sitä haltechin kanssa vieläkin, mutta ei niin paljon :)

Kirjoitettu

Mulla ei löytynyt koneesta juurikaan enempää tehoa haltechin kanssa kuin vakiolastunkaan. Ainoastaan ajettavuus ja alavääntö parani huomattavasti kun sai kartat kohdilleen sieltä suunnasta. Kone on kuitenkin kokenut aika paljon muutoksia, ja vakiolastu tuntui olevan vähän ulalla, tyhjäkäynti oli rupista ja välillä kone räki ja paukkui. Kyllä se tekee sitä haltechin kanssa vieläkin, mutta ei niin paljon :)

Tulihan sinne +10kW takapyörille, joten eihän se nyt ihan turhaa ollut ;) Varsinkin kun ottaa huomioon miten ne vääntökäppyrät yms. nykyään menee, perstuntumallaki on niinku ihan eri auto nykyään. 8)

Kirjoitettu

Ja jenkeissähän ne veteli 355cid Stealthramilla vartilla 12.8 aikoja vakioboksilla... On ne aika epeleitä.

Kirjoitettu

Siis eihän vakiloota ole millään tavalla jotain "viriboxia" huonompi, hankalmpi vain säätää eikä edes sitä kun törsää parisataa emulaattoriin. Säätöjä vain on niin pirusti enemmän, että joutuu miettimään mihin koskee ja mihin ei.

Ja kaikki muu pelaa niin kuin ennenkin eikä mitään piuhahommia.

En nyt hauku haltecceja mutta 1k€+ saa monta dynotuntia/~1m3 bensaa/tai vaikka puuhapussillisen viriosia. Ja vaatii halteccikin sen dynon.

Asia erikseen jos tyhjästä lähdetään ruiskua rakentamaan mutta muutaman pikkuosan vaihdon takia alkaa koko ruiskua muuttamaan on minusta turhaa.

Toki ongelma on vähän siinä et vakiboxin joutuu säätelemään ite eikä voi vaan viedä jonnekin pajalle eli vaatii askarteluintoa.

Kirjoitettu

Kuinkas usein tuo TPI:n boksi antaa dataa ulos? TBI:n loota on siitä huono että se "mittaa" niin harvoin että esim täyskaasukiihdytyksessä ehtii tapahtua vaikka ja mitä nuoden boksista saatujen tietojen välillä.

Sekavasti selitetty, mutta sekava on mieskin

Kirjoitettu

Uudemat lootat antaa dataa 8192 Bps vanhat 160. Että onhan siinä lievä ero.

Viimeks kun satuin vilkaisemaan oli koko datarimpsun päivitysvauhti muistaakseni toistakymmentä hertsiä.

Kirjoitettu

Kyllä näytti -88 Irocin 1227165 boksistakin tulevan tuolla 8192 baudilla. Melko kivasti näytti ehtivän saada muutokset talteen :)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...