Jump to content

Nyt selvisi ratin heiluminen


Guest Jooce

Recommended Posts

Guest Jooce

löyty vihdoinki syy tiltin heilumiseen 8) vika ei ollu niissä ruuveissa mitä ensin epäiltiin... toinen niistä tapeista minkä varassa tiltti heiluu,oli irronnut... vetelin tuurnalla ja vasaralla paikalleen, meistillä pari lukitusta päälle ja hyvä tuli 8)

rattiakseli.jpg}

rattiakseli.jpg_thumb

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Moi,

 

mulla on vastaava ongelma 3gen Camarossa: tilttiratti lerputtaa. Purin rattia auki sen verran että viiksen toimintaan liittyvät muoviosat näkyy mutta en keksi miten tuosta eteenpäin.

 

Pitäs päästä samaan tilanteeseen kuin noissa kuvissa eli tuo koko mötikkä irti missä on rattilukko yms mutta johdot ottaa vastaan.

 

Onko vinkkejä miten ton saa irti?

Link to post
Share on other sites

ratti akselilta pitäs löytyä lukkorengas jolla osat lukittu ja jousi niitten alla painaa vastaa, voi olla lukkorengas tiukalla.

Link to post
Share on other sites

Joo sain sen ulosvetäjällä irti, ja akselin päästä näkyy saman verran mitä noissa kuvissa. Tossahan on akseli vielä paikallaan, mötikkä irrotettu jotenki ja nyt pitäs tehdä sama.

 

Pitää kokeilla seuraavaks irrottaa johdot alakautta..

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...
  • 1 year later...

Nostetaanpas, mikä on "normaali" heiluminen 4gen tiltissä? itsellä antaa alavasemmalle hieman myöden kun sitä heiluttelee, muuten ei heilu mihinkän suuntaan, vain alavasemmalle ja sitten nousee takaisin kun päästää irti. Olisiko jokusen sentin tuo klappi?

 

Samaan voisi lisätä jotta mikä on ratin normaali klappi kun kääntää pyöriä, kuulunee asiaan että jenkeissä aina vähän tunnoton ohjaus mutta tuntuu että rattia saa kääntää varmaan sen 5 senttiä ennenkun muuttuu ns jäykäksi ja alkaa auto kääntymään..? Apusimpukkaa kiristelemään vai?

Link to post
Share on other sites

Samaan voisi lisätä jotta mikä on ratin normaali klappi kun kääntää pyöriä, kuulunee asiaan että jenkeissä aina vähän tunnoton ohjaus mutta tuntuu että rattia saa kääntää varmaan sen 5 senttiä ennenkun muuttuu ns jäykäksi ja alkaa auto kääntymään..? Apusimpukkaa kiristelemään vai?

 

Hammastanko väljä. Uusi maksaa noin 300 eur. m- Kulutusosa.

Link to post
Share on other sites

Hammastanko väljä. Uusi maksaa noin 300 eur. m- Kulutusosa.

 

Paljonko "ehjässä" on tuota klappia ettei nyt turhaan laita uutta kun on hieman eri käsitys "ehjästä" ohjauksesta kun on muutaman vuoden vanhalla euroautolla ajellut tässä muutaman vuoden välissä  :-\

 

Kun auto ei käy niin selvästi kuuluu pientä kolinaa kun veivaa rattia edestakas ja tyhjää liikettä on ~nyrkin verran.

Link to post
Share on other sites

Minulla -93 Camarossa rattia kääntäessä oli väljää joku 3-5 cm ennen kuin alkoi renkaat kääntyä ja sehän häiritsi. Samalla kun keväällä vaihdatin raidetangonpäät ja kallistuksenvakaajan koiranluut, niin kiristivät sitä ohjausvaihdetta (oikee termi? "steering gear"?) hammastangosta vähän ja kyllä muuttu mukavaksi. Nyt on ehkä sentti-pari korkeintaan klappia. Internetti kertoi, että tuota liikaa kiristämällä hammastanko kuluu hajalle, joten en lähtenyt itse yrittämään tuon säätöä.

 

Omassa ei mielestäni tiltti heilu mitenkään huomattavasti, ei ole ainakaan häiritsemään päässyt.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...