Jump to content

Vakio ECM & Megasquirt, ihan hullu idea tuli päähän...


BlackZ

Recommended Posts

Jep, loppupelissä jopa "huonompia" tai yksinkertaisempia. Valttina tietysti säädettävyys. ...

 

Kyllä nuokin säätyy melko hyvin kun tietää mitä tekee ja on oikeat työkalut.

Ja mitä noihin jälkiasennettaviin tulee niin eipä sitä WB lambdaa MS:kään suoraan saa kytkettyä.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • BlackZ

    18

  • Teac

    16

  • GTATL

    7

  • Nova

    4

Top Posters In This Topic

Ostatko noi mun 19lbs suihkut,jos sun omat 19lbs on pienet? ;) katotaan mihin asti uudet 34lbs riittää... ::)

 

En mää taida, kyllä se on itelläki tarkoitus vaihtaa 34-40lb suuttimet, siksipä tässä kartoitetaan sitäki miten ne järkevimmin sais laitettua ku ihan suoraanhan se vakioboxi ei noita osaa ohjata niin että auto käviskin... ;)

Link to comment
Share on other sites

En mää taida, kyllä se on itelläki tarkoitus vaihtaa 34-40lb suuttimet, siksipä tässä kartoitetaan sitäki miten ne järkevimmin sais laitettua ku ihan suoraanhan se vakioboxi ei noita osaa ohjata niin että auto käviskin... ;)

Kyllä se boksi niitä osaa ohjata, mutta varmaan ymmärrät, että täytyyhän ECM:lle kertoa millaisia vehkeitä se ohjaa jotta saadaan arvot kohdalleen. Sama se on edessä vaikka vaihtaisit koko boksin.

Link to comment
Share on other sites

ECM:n toiminta perustuu useisiin eri feedback silmukoihin. Ohjais tehdään kartalta ja sitä valvotaan anturein, joiden mukaan taas tehdään korjauksia ohjauksiin. Kahden ECM:n käyttö sotkisi toimintaperiaatteen.

No periaatteessahan tuo kyllä toimisi kahdella erillisellä ECM:llä, mutta kun tuo kommunikointiväylä näiden kahden väliltä puuttuu :( Itse asiassa nykyisissä autoissa noita erilisiä kontrollereita on pitkin autoa useita kappaleita, mutta niitä yhdistääkin CAN-väylä millä homma hallitaan. Ja sitä on turha haikailla originaali ECM:een tai ainakin se vaatisi melkoisesti HW/SW muutoksia ;)

Link to comment
Share on other sites

No enpä tiedä, mutta mikäs h*lvetti siinä sitten on että kukaan ei tahdo kylmänä saada noita käymään MS:llä kunnolla vaikka miten säätäis. Voihan se olla että sillä voi toteuttaa kaikki nuo, mutta olis se mukava jos laatikon ohjaukset yms. toimisi juuri niinkuin ne on tarkoitettukin. Ja että olisi tuo "ihana" SES valo käytössä jos vikaa ilmenee...

 

Kyllä MS:n saa hyvin toimimaan kylmänä. Yleensä ongelma on siinä, että porukkaa ei kiinnosta/ei ole taitoa viilata kylmistä kohdalleen kun säädöt on tehty jossain 20c lämpötiloissa.

Toinen tyypillinen asia on että jostain syystä todella monet jättävät lisäilmaluistin/venttiilin käyttämättä megaruutassa (jotkut eivät jaksa tehdä muutoskytkentää, jolla saadaan ohjattua isompia lisäilmaluistikuormia). Tai sitten porukalla tulee takkua PWM lisäilmiksen kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se boksi niitä osaa ohjata, mutta varmaan ymmärrät, että täytyyhän ECM:lle kertoa millaisia vehkeitä se ohjaa jotta saadaan arvot kohdalleen. Sama se on edessä vaikka vaihtaisit koko boksin.

 

Joo kyllähän tiedän sen että vakioboksikin ymmärtää nuo suuttimet kun sitä modaa, mutta sitä tässä selvittelenkin olisiko tuohon mahdollista saada halvalla rakennettua sellainen systeemi mitä ite helposti voisi hallita tietokoneella jos vaihtaa esim. suuttimien kokoa yms. ;)

 

Mutta tuossahan on sulle se projekti tod näk tiedossa muuttaa se suutinkoko tuonne vakio ECM:ään jollen tuota MS:ää rakenna... ;)

Link to comment
Share on other sites

Niinhän se on, että sisältähän nuo boksit kyllä on kaikki ihan käypäsiä, mutta jos säätäminen on tyyliin flashilla-joka-pikku-muutos, on säätämisessä ihan tajuton homma. Haltechissa on suuri etu siinä, että pystyy ajon aikana muokkaamaan karttaa, saa välittömän palautteen moottorilta, että tuliko säädettyä oikeaan suuntaan. Mutta tässä tapauksessa ainakin suosittaisin yhden boksin järjestelmää, muuten tulee liikaa liikkuvia osia ja v*tutustakin voi jossain vaiheessa jo alkaa mitata rahalla ;)

Link to comment
Share on other sites

Niinhän se on, että sisältähän nuo boksit kyllä on kaikki ihan käypäsiä, mutta jos säätäminen on tyyliin flashilla-joka-pikku-muutos, on säätämisessä ihan tajuton homma. Haltechissa on suuri etu siinä, että pystyy ajon aikana muokkaamaan karttaa, saa välittömän palautteen moottorilta, että tuliko säädettyä oikeaan suuntaan. Mutta tässä tapauksessa ainakin suosittaisin yhden boksin järjestelmää, muuten tulee liikaa liikkuvia osia ja v*tutustakin voi jossain vaiheessa jo alkaa mitata rahalla ;)

 

Joo, kyllähän se 2 boxia onkin ihan älytön idea (taisin olla siinä vaiheessa valvonut putkeen n. 32h) ;D mutta se kuulosti hyvältä ajatukselta JOS sen olisi voinut toteuttaa niin, että vain bensansyötön ja sytytyksen säädön olisi saanut erotettua helposti MS:lle, olisi sitten jäänyt kaikki muut toiminnot toimimaan entiseen "luotettavaan" tapaan vakioboksille.

Link to comment
Share on other sites

Niinhän se on, että sisältähän nuo boksit kyllä on kaikki ihan käypäsiä, mutta jos säätäminen on tyyliin flashilla-joka-pikku-muutos, on säätämisessä ihan tajuton homma. Haltechissa on suuri etu siinä, että pystyy ajon aikana muokkaamaan karttaa....

Emulaattorit on keksitty. Homma onnistuu aivan samalla tavalla.

Jos jos haluaa leveämmät renkaat niin ei sitä välttämättä tarvitse koko akselistoa vaihtaa ;)

Link to comment
Share on other sites

Emulaattorit on keksitty. Homma onnistuu aivan samalla tavalla.

Jos jos haluaa leveämmät renkaat niin ei sitä välttämättä tarvitse koko akselistoa vaihtaa ;)

Jaa, no sehän helpottaa jo paljon :) Minkäs hintainen mokkula on tuollainen emulaattori?

Link to comment
Share on other sites

Emulaattorit on keksitty. Homma onnistuu aivan samalla tavalla.

Jos jos haluaa leveämmät renkaat niin ei sitä välttämättä tarvitse koko akselistoa vaihtaa ;)

sä selkeesti uhoat säätäväsi ton alkuperäisen ECM.n yhtä helposti ja nopeasti kun haltekin. no säädä autos tunnissa optimaaliseen säätöön, sen verran mulla kesti dynossa. ei taida onnistua, vaikka kuinka haluaisit.

Link to comment
Share on other sites

sä selkeesti uhoat säätäväsi ton alkuperäisen ECM.n yhtä helposti ja nopeasti kun haltekin. no säädä autos tunnissa optimaaliseen säätöön, sen verran mulla kesti dynossa. ei taida onnistua, vaikka kuinka haluaisit.

 

Joo sulla kesti sen verran, mutta Sopallaki Haltekki ja sitä taidettiin säätää 4h että sai säätöihin edes suurinpiirtein, tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistykset ei tainnu viel kaikki siihen tulla vai mitä Soppa..? Se on aina niin tapauskohtaista.

 

edit:

Tosin olihan siinä kaikenmaailman ongelmia mitä ei aina ole, joten niihin meni kyl helposti osa tosta ajasta...

Link to comment
Share on other sites

Joo sulla kesti sen verran, mutta Sopallaki Haltekki ja sitä taidettiin säätää 4h että sai säätöihin edes suurinpiirtein, tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistykset ei tainnu viel kaikki siihen tulla vai mitä Soppa..? Se on aina niin tapauskohtaista.

 

edit:

Tosin olihan siinä kaikenmaailman ongelmia mitä ei aina ole, joten niihin meni kyl helposti osa tosta ajasta...

mun auto säädettiin haltekin valtuuttamassa dynossa, eikä missään nyrkkipajassa.

Link to comment
Share on other sites

mun auto säädettiin haltekin valtuuttamassa dynossa, eikä missään nyrkkipajassa.

 

No voi tietty auttaa asiaa, mutta tää kaveri missä esim. Sopan, Pekka68:n ja mun auto on säädetty tekee työkseen ralliautojen yms säätöä joista se Haltekki tai Hestekki yleensä löytyy, ei oo mikään nyrkkipaja kyllä.

Link to comment
Share on other sites

Joo 3-4h siinä hommassa meni, mutta oli vähän ongelmia tulppien kans ja välillä oli bensaa muuallakin kuin bensaputkistossa. Lisäksi asiaa olisi varmasti helpottanut ylimääräinen lambdanpaikka, johon olisi saanut laajakaista-anturin kiinni. Seosmittarikin olisi varmasti helpottanut. Mutta ihan hyvähän siitä tuli näinkin, 50e oli tuntiveloitus.

Link to comment
Share on other sites

Joo 3-4h siinä hommassa meni, mutta oli vähän ongelmia tulppien kans ja välillä oli bensaa muuallakin kuin bensaputkistossa. Lisäksi asiaa olisi varmasti helpottanut ylimääräinen lambdanpaikka, johon olisi saanut laajakaista-anturin kiinni. Seosmittarikin olisi varmasti helpottanut. Mutta ihan hyvähän siitä tuli näinkin, 50e oli tuntiveloitus.

yleensä noi pajat eivät osaa laittaa korjaus karttoja kuntoon, vaan keskittyvät pelkästään sytys ja ruiskutus karttoihin.

Link to comment
Share on other sites

Mikä tosta paikasta tekee Haltech:in valtuuttaman paikan? ei ainakaan Haltech:in sivuilla ollu mitään mainintaa.

eihän haltekin omilla sivuilla ole kuin maahantuojat. sp motors on virallisen maahantuojan valtuuttama jälleen myyjä joka suorittaa asennuksia ja säätö töitä.

Link to comment
Share on other sites

sä selkeesti uhoat säätäväsi ton alkuperäisen ECM.n yhtä helposti ja nopeasti kun haltekin. no säädä autos tunnissa optimaaliseen säätöön, sen verran mulla kesti dynossa. ei taida onnistua, vaikka kuinka haluaisit.

Kukahan tässä nyt uhoaa?? Sanoin vain ettei se Haltekki ole sen kummempi kun oma ECM; molemmat saa täysin samat syöttötiedot, jonka perusteella säätöarvot määritellään. Vaikka orkkis boksi ei olekaan alunperin tarkoitettu viriteltäväksi niin oikeilla työkaluilla sekin onnistuu suht helposti.

Yleinen käsitys tuntuu olevan sellainen, että autossa voi olla voimaa ainoastaan silloin kun siihen ruuvattu monen sadan euron arvoinen "viri" ohjausboksi; kyllä ne hummat löytyy ihan jostain muualta kun siitä boksista.

Link to comment
Share on other sites

Mites Teac, millasella kuikulalla ja softalla emuloit orkkisboxiasi ja millasiin tuloksiin olet kehittelyissäsi käytännössä päässyt?

 

Olishan se kiistämätön etu, jos perusboxilla pääsis tosiaan samoihin ominaisuuksiin kuin noilla kalliimmilla laatikoilla. Ei tarttis ihmetellä ECM:ään uusia johtimia ja liitinsarjoja, jos se orkkisvermeilläkin onnistuisi esim. juuri tuollaista emulaattoria käyttäen.

 

Mä turailin jossain vaiheessa itelleni tollasen romminpolttimen, mutta aika pian se mun innostus laantui vaikka polttaminen sinänsä kivutonta onkin.

Ongelma siinä on juurikin tuo ettei eri säätöarvojen kokeilua voi tehdä lennossa, vaan aina pitää poltella erikseen rommiin uudet tiedot ja kaikkinensa sellainen säätely on tuskaisen hidasta.

 

Mitäänhän en näistä ymmärrä, mutta tollasen emulaattorin kanssa vois säätely tosiaan ollakkin jo ihan eritasoista hommaa kun säätelyt voi tehdä lennosta - edellyttäen tietenkin että käytettävä softakin olis myös selkeä ja kohtuullisen helppokäyttöinen.

 

Teac, voisitkos hieman rautalangasta vääntää tätä sun emulaattorin toimintaa ja millaisilla kustannuksilla tollasen on mahdollista itse rakentaa .... varmaan kuitenkin kohtuullisesti halvemmalla kuin nää race-boxit.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...