Jump to content

öljynpaineet vaeltaa

Kiesi

Recommended Posts

Kirjoitettu

Päivää.

Osaisittekohan kertoa että mikä lie aiheuttaa noiden öljynpaineiden oudon käytöksen? Käytös on siis sellaista että tyhjäkäynnillä paineet on tasaista 30psi mutta hipaiseppa kaasua niin jo nousee 60+. Aikansa ajeltuaan eli öljyjen lämmettyä alkaa se vaeltaminen, paineet heittelee aika ripeään tahtiin tuota 60+ ja ~40psi väliä.

Tämä tuli mieleen kun viime kruiseilla iski jano 0:00 ja vein oman tipusen talliin ja hyppäsin toisen tasan samanlaisen tipusen kyytiin ja siinä paineet oli taas ajossa koko ajan tasan 30psi, tyhjäkäynnillä ehkä vähän alle. Sen tipusen omistaja puhui öljynpaineen säätimestä, epäili että sellainen vehje voisi olla minulla rikki. Mutta ööh? Enpä ole moisesta värkistä kuullutkaan eikä tietäjät eli Haynesin manuska & Google tunteneet.

Apuja neuvoja kommentteja kehuja haukkuja?

Kirjoitettu

No olisikohan öljynsuodattimesi tukossa? Välillä menee tukkoon ->paine nousee-> öljy kiertää ohivuotoventtiilistä ->paine laskee

Tai sitten, öljynpaine anturi kenties menossa rikki?

Kirjoitettu

Öljyt ja suodatin on vaihdettu 1000mailia sitten eli ei pitäs vielä olla tukossa. Oiskohan anturi sitten hmm joo, tyhjäkäyntipainella se kyllä pysyy tasassa. Ei taida olla kallis osa, jos vaikka ihan kokeilis.

Kirjoitettu

Se anturi taisi maksaa noin 30-40e, tilasin just omaani uuden, kun paineet oli koko ajan 60-80 psi ja konella on ajettu 200 tkm.

Kirjoitettu

Mulla lepatti toi oma mittari mitä sattuu oli varmaan oikkarissa kun kytkin uuden vdooon niin se veti ittensä tappiin mutta kun otin alkuperäisen johdon irti niin vdo näyttää 1-3 bar en tierä kans onko anturi paskana kun joskus kans voi olla että kun laskee vauhdin/kierrokset tyhjäkäynnin tuntumaan niin voi alkaa näyttään 3 baria ja normaali ajossa ja joskus talla tiskissä näyttää vain 1 bar :-\ Hyvä että jotain näyttää ettei kuivana käy ;D

Kirjoitettu

Mulla tyhjäkäyntipaineet ovat siinä 35-50psi ja luonnollisesti nousevat kun kierrättää. Ihmetystä on herättänyt se, että moottorin lämmettyä paineet laskevat ollen ajon aikana noin 30-50psi. Mutta, kun nostan kaasun niin paineet laskevat nolliin :-X. Nyrkkisääntö on 10psi per 1000rpm ja manuaali sanoo minimiksi 15psi/2000rpm.

Toivottavasti ihmeellisyys poistuu kun vaihdan kunnon öljyt koneeseen ja kippaan noi jämäöljyt ruohonleikkuriin.. Toivottavasti..

Kirjoitettu

Mulla tyhjäkäyntipaineet ovat siinä 35-50psi ja luonnollisesti nousevat kun kierrättää. Ihmetystä on herättänyt se, että moottorin lämmettyä paineet laskevat ollen ajon aikana noin 30-50psi. Mutta, kun nostan kaasun niin paineet laskevat nolliin :-X. Nyrkkisääntö on 10psi per 1000rpm ja manuaali sanoo minimiksi 15psi/2000rpm.

Toivottavasti ihmeellisyys poistuu kun vaihdan kunnon öljyt koneeseen ja kippaan noi jämäöljyt ruohonleikkuriin.. Toivottavasti..

Kyllähän ne paineet laskee öljyn lämmetessä kun se kevenee jonnii verran. Mutta ei nyt sentäs nollaan?

Kirjoitettu

Pistän vielä öljyjen piikkiin. Jos kunnon laatuöljyt eivät auta niin sitten paineet mitataan mekaanisella mittarilla ja mietitään jatkoa.

Kirjoitettu

Joo toivottavasti ei oikeasti mene noin alas. Mutta jos näin olisi niin sulla varmaan jousipaineet on sellaiset että liftereiden pitäisi alkaa mennä kasaan ja kolinaa kuulua.

Kirjoitettu

Jeps. Mitään soraääniä sieltä ei kuitenkaan kuulu. No, mutta ihmetellään kun saan auton alas pukeilta. Piti vaihtaa turbiinin stefa nopeasti mutta homma meni vähän veemäiseksi joten aikaa tuhlaantui enemmän kuin piti. Nyt työt painaa taas päälle eikä ehdi puuhastelemaan.

Kirjoitettu

Mulla rupes kanssa viikonloppuna öljynpainemittari sekoileen.Oireet samanlaisia kuin kiesillä.Muistaako kukaan onko öljynpainemittarin anturi lohkon takana jakajan lähellä???

Kirjoitettu

mulla ei ollu siinä mitään. Mulla oli vissiin se anturi ö-suodattimen kannassa.. siel oli sellanen nelinapanen liitin ja semmonen pitkä jänskä anturi. Pitää laittaa kuvia. Luulisin et se o ainakin anturi. Öljyä täynnä se oli.

Kirjoitettu

Ja siihen että öljynpaine anturin saa vaihdettua kun kone on paikallaan tarvitaan varmaan pikkukiinalaisen yhdeksästäkohtaa nivelöidyt kädet??

Kirjoitettu

Yes. Näyttää siltä, että TBI-myllyissä anturi on eri paikassa kuin TPI-koneissa. Minullakin löytyy lohkon peräpäästä jakajan vierestä. Ja vaihtoon tarvitaan tosiaan multinivelöityjä käsiä.... :(

Kirjoitettu

mulla alkoi viime kesänä kanssa öljynpaineet käyttäytyä aivan kummallisesti. Syyksi paljastui lopulta viallinen anturi. Ainakin tuossa mun koneessa se oli helppo vaihtaa kun auto oli nosturilla. Eli koneen alapuolelta siihen pääsi hyvin käsiksi. Liitin vaan irti ja pitkällä hylsyllä vanha anturi veke, uusi tilalle ja liitin kiinni. Siitä lähtien paineet on käyttäytyneet normaalisti.

Kirjoitettu

mulla se tommonen/tossa paikassa. öljynsuodattimen vieressä on kans joku anturi. Käsittääkseni ainakin TPI:ssä jos öljynpaine menee liian alas ecm sammuttaa bensansyötön.

oljyanturi.jpg}

Kirjoitettu

Jahas, liitinkin on maalattu siniseksi. Sähköhän on sinistä, joten virta kulkee tuossa paremmin.... ;)

Kirjoitettu

Mites ton anturin toimintaperiaate,muuttaako vastusta paineen mukaan vai..?Ei viittis huvikseen ostaa anturia ennenkuin on testannut ettei vika oo anturinjohto-mittari välillä.

Kirjoitettu

Töissä kun tulee testattua varavoimakoneitten sähkökeskuksia, niin niissä öljynpainemittarit toimii siten, että kun mittarille tulee sähkö ja anturi ei ole kiinni niin öljynpaineet on täysillä ja kun anturin johdon yhdistää maihin, niin paineet menee nolliin.

Eli jos otat autossa anturin johdon irti, niin mittarissa viisarin pitäis mennä tappiin kun laittaa virrat päälle. Ja jos mittaa vastuksen anturin liittimen ja maan väliltä, niin arvon pitäis olla nollissa tai ainakin lähellä sitä. Näin siis auto sammutettuna. Siitä sitten kun auton käynnistää, niin vastusarvo nousee mitä kovemmat paineet on. Mitään arvoja on vaikea antaa, ne on luultavasti eri valmistajilla erilaiset.

Kirjoitettu

Jep tuli eilen mitattua anturin resistanssit,oli mitä sattuu.Kun anturia koputteli,niin resistanssi pompahteli->anturi rikki.Pitänee tarkistaa uuden anturin/mittarin kalibrointi ennenkuin laittaa kiinni.

Kirjoitettu

Ilmeisesti lukemien pitää olla 0-90 ohmin välillä, eli 90 ohmia täysillä paineilla ja 0 ohmia kun ei ole paineita.

Kirjoitettu

Tuli testattua mittarin näyttämä/ohmit.

0 ohmia->0psi

18,7-"- ->punaraja loppuu

25,5-"- ->15psi

43 -"- ->30psi

65-"- ->45psi

90-"- ->60psi

Kunhan saan uuden anturin,niin pumppaan sen beamexia vasten,että saa noi näytöt linjaan.

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Jatkoa edelliseen ,eli anturin ulostulo/psi

ohmi/psi

-----------

0 0

28 15

43 30

61 45

78 60

90 67

ts.45 psi:n näyttöön saakka on suht. linjassa mittarin näytön kanssa ,jonka jälkeen alkaa harottaa.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...