Jump to content

LT1 ja ilokaasut


Joppe
 Share

Recommended Posts

Olen tuumaillut kaasujen asentamista ja mieltä askarruttaa pari asiaa. Muutamat valmistajat tarjoavat lt1:iin suunniteltuja paketteja, jotka ovat ns. dry versioita. Niissähän suihkutetaan pelkkää kaasua ja ecm huolehtii lisäbensasta. Pähkäilyt liittyvät juuri tähän.

 

Ensinnäkin, kirjallisuudesta olen lukenut, että ilokaasu pitäisi suihkuttaa ennen maffia, jotta ecm tulkitsee tämän ilman kasvaneeksi virtauseksi ja siten antaa komennon lisätä suuttimien aukioloaikaa eli lisäbensa tulee tätäkautta. Mutta esim. Edelbrockin kaasukitin (70207) asennusohjeessa neuvotaan laittamaan suutin maffin jälkeen. Onko tällä olennaista merkitystä kummalle puolelle kaasu suihkutetaan?

 

Toiseksi, kirjallisuudessa mainitaan jopa vakion bensapumpun riittävän 150 hv kitin lisäbensan turvaamiseksi. Kuitenkin useimmissa kaasusarjoissa tulee ns. boosterpumppu mukana. Yleensä tämä pumppu antaa vielä vakiota kovemman paineen. Tämä on varmaan tarkoitettu varmistamaan, ettei kone mene laihalle - kovemmalla paineella suuttimista tulee enemmän bensaa aukioloaikaan nähden. Elikkä tarvitaanko boosterpumppua, jos asentaa tarpeeksi jämäkän pumpun tankkiin?

 

Kolmanneksi, sytytysennakkoa tulisi kaasujen käytössä myöhästyttää. LT1 hoitanee tämän ecm:n kautta nakutusanturin avulla. Mutta taas Edelin sarjan mukana tulee johtosarja ja rele, jolla nakutusanturi ohitetaan kun kaasut tulee peliin. Ihmetyttää miksi. Onko näihin kaasuhommiin olemassa ecm:ään kytkettävää erillistä sytkänohjausta tai tarvitaanko semmoista ensinkään.

 

Kirja, johon viittaan on HP Booksin LS1/LS6 Performance, jossa on juttua kaasuista yhtenä "power adderinä".

 

Jos joukossamme on kaasuaddikteja, niin nyt tietoa jakoon.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest DARK FIREBIRD

Olen tuumaillut kaasujen asentamista ja mieltä askarruttaa pari asiaa. Muutamat valmistajat tarjoavat lt1:iin suunniteltuja paketteja, jotka ovat ns. dry versioita. Niissähän suihkutetaan pelkkää kaasua ja ecm huolehtii lisäbensasta. Pähkäilyt liittyvät juuri tähän.

 

Ensinnäkin, kirjallisuudesta olen lukenut, että ilokaasu pitäisi suihkuttaa ennen maffia, jotta ecm tulkitsee tämän ilman kasvaneeksi virtauseksi ja siten antaa komennon lisätä suuttimien aukioloaikaa eli lisäbensa tulee tätäkautta. Mutta esim. Edelbrockin kaasukitin (70207) asennusohjeessa neuvotaan laittamaan suutin maffin jälkeen. Onko tällä olennaista merkitystä kummalle puolelle kaasu suihkutetaan?

 

LT1:een ei ole mulla oikeeta kokemusta.Arvelujani vain....

 

Mielestäni maf voi hoitaa pensan korvaamisen tai jos asentaa mafin jälkeen niin labdat hoitaa sen sitten.Ihan vakioon maltillinen sarja varmaan tulee toimimaan , mutta en tiedä jos menee muutenkin virittämään.Voi tulla ongelmia.

 

 

 

 

Toiseksi, kirjallisuudessa mainitaan jopa vakion bensapumpun riittävän 150 hv kitin lisäbensan turvaamiseksi. Kuitenkin useimmissa kaasusarjoissa tulee ns. boosterpumppu mukana. Yleensä tämä pumppu antaa vielä vakiota kovemman paineen. Tämä on varmaan tarkoitettu varmistamaan, ettei kone mene laihalle - kovemmalla paineella suuttimista tulee enemmän bensaa aukioloaikaan nähden. Elikkä tarvitaanko boosterpumppua, jos asentaa tarpeeksi jämäkän pumpun tankkiin?

 

 

Ei varmaankaan tarvii jos on "riittävä" pumppu tankissa.Kuitenkin jos sarjan mukana tulee lisäpumppu niin käyttäisin sitä.

Paljon mahdollista et n 80hv riittää vakiopumppu koska se on riiittänyt vapareissakin noin +120hv ainakin.

 

 

 

Kolmanneksi, sytytysennakkoa tulisi kaasujen käytössä myöhästyttää. LT1 hoitanee tämän ecm:n kautta nakutusanturin avulla. Mutta taas Edelin sarjan mukana tulee johtosarja ja rele, jolla nakutusanturi ohitetaan kun kaasut tulee peliin. Ihmetyttää miksi. Onko näihin kaasuhommiin olemassa ecm:ään kytkettävää erillistä sytkänohjausta tai tarvitaanko semmoista ensinkään.

 

Tehoa on jo menetetty jos nakutus sensori kerkiää tehdä myöhästyksen.Joten ennakko tulisi säätää kohdilleen ja nakutus sensori korjaa jos on poikkeava tilanne.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hyviä kysymyksiä m/

 

Noiden samojen kysymysten kimpussa on tiettävästi moni muukin juuri nyt. Noita ilokaasuja on myyty paljon, mutta niiden käytöstä ja kokemuksista on täällä meillä kirjoiteltu hyvin vähän.

 

Lakia luettaessa kaasut pitää olla kytkettynä pois auton järjestelmistä normaaliajossa. Siitä miten ne on kytketty pois on erilaisia mielipiteitä. Rankin on varmaan se, että pullo pitäää olla kytketty irti, samoin kuin suuttimet.

 

Jos suihkutetaan ennen mafia, niin perusohjelmaa ei ehkä tarvitse muuttaa. Jos ruiskutetaan mafin jälkeen, niin sitten luulisi ohjelman muutoksen olevan tarpeen???

 

Vakio bensapumppu ei riitä yli 400 hp:n (oma mielipide) jolloin boosterpumppu on helpoin ja halvin vaihtoehto. "Jos ja kun" nälkä kasvaa syödessä, niin kannattanee samalla vaihtaa kunnon pumppu tankkiin.

Link to comment
Share on other sites

Guest DARK FIREBIRD

200 taitaa jo tarvita lisäpumpun vai kui?Ja onko kenelläkään kokemusta 200 märkäkaasuista?Jos laittaa maffiin olevan sarjan niin kai siinä "pitäis" päästä helpommalla.

Ja joku 9.5 -9.7 puristukset varmaan vahvoilla männillä ja suurpaineisemmalla öljypumpulla riittäneen noihin 200nos systeemeihin jos ihan pudjetti konetta meinaa?

 

Kaasua  \m/

Link to comment
Share on other sites

No niin, tämä vaatiikin perusteellista selvitystä. Täytyy haalia kirjallisuutta ja kaivaa nettiä.

 

En vastaa täällä, sulle on yv

Ei Nupa tullu yv perille.

Link to comment
Share on other sites

Tilasin eilen illalla ebaystä tollasen kirjan. Siinä on uhrattu muutama sivu LT1 kaasuttelulle, joten eiköhän se tuo vähän valoa asiaan. Laittelen sit tänne tietoa, kunhan opus saapuu ja saan sen luettua.

sa50_L.jpg}

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tulihan se kirja viimein. Välillä osaa jenkkipostikin olla hidas. Toisinaan tulee muutamassa päivässä ja joskus kestää viikokaupalla. No jokatapauksessa lukuhommat käyntiin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Niin sullahan on toi LT-1 moottori? tarviiko koneelle tehä mitää esim: vaihtaa mäntiä? paljonko  anto lisää tehoa? meinaa kohta vois olla tilauksen aika :-P

 

150 hp tuli niin kuin luvattiin isommilla suuttimilla. 340 hp + 150 oli 490 hp ja 12.4 tai jotain stripillä. Vakio männillä jotka on edelleen ehjät.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

150 hp tuli niin kuin luvattiin isommilla suuttimilla. 340 hp + 150 oli 490 hp ja 12.4 tai jotain stripillä. Vakio männillä jotka on edelleen ehjät.

 

Mitkä suuttimen sulla on?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Saako tuohon MAFin korvaavaan systeemiin märkää sarjaa?

 

Vaihdeaskin ja perän kesto vaan jännittää.. Onko noissa T56 samat sisukalut kun viperin yms T56? Siinä tapauksessa pitäisi kestää vaikka kuinka hemmetisti ainakin askin.

 

Perän laukeaminen ongelma vissiin vain slikseillä stripillä?

Link to comment
Share on other sites

Saako tuohon MAFin korvaavaan systeemiin märkää sarjaa?

 

Vaihdeaskin ja perän kesto vaan jännittää.. Onko noissa T56 samat sisukalut kun viperin yms T56? Siinä tapauksessa pitäisi kestää vaikka kuinka hemmetisti ainakin askin.

 

Perän laukeaminen ongelma vissiin vain slikseillä stripillä?

 

Eikös noita ole.

 

T56 on eri Parsassa. Jos ei käytä sliksejä niin ei laatikkokaan hajoa. Toi TPI sarja on ehkä halvin jota voi käyttää LT1 mosassa. Muitakin on mutta yleensä hinnat rupee kasvamaan.

Link to comment
Share on other sites

Eikös noita ole.

 

T56 on eri Parsassa. Jos ei käytä sliksejä niin ei laatikkokaan hajoa. Toi TPI sarja on ehkä halvin jota voi käyttää LT1 mosassa. Muitakin on mutta yleensä hinnat rupee kasvamaan.

 

Kuinkas noi puristukset, aika kovat vakiona LT1, paksumpaa kansipahvia tilalle? Tosimieshän lähtisi kampien kimppuun mutta...

 

Kuis sitten katusliksit, keväällä oli harkinnassa kun ei tuo laiva irtoa valoista sitten alkuunkaan tavallisilla gummeilla... mutta jännittää tosiaan tuo perä. Eikä sekään nyt niin justiinsa mutta jos laatikko mänee.

 

 

Ei toki pitäisi virittää jos jännittää mutta minkäs teet  \m/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nyt on sit sama nossi sarja hommattu kuin NOVALLA ja pullo täytetty, asennusta  enään vaille valmis;D

Kohta nähään miten Jeeppi sit loikkaa :-P

Link to comment
Share on other sites

Nyt on sit sama nossi sarja hommattu kuin NOVALLA ja pullo täytetty, asennusta  enään vaille valmis;D

Kohta nähään miten Jeeppi sit loikkaa :-P

 

minkä kokosilla suuttimilla ajattelin vetästä? jo 100hp ainakin manuaalilla potkasee kivasti m/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...