Jump to content

rekisterikilven laitto eteen

Recommended Posts

Kirjoitettu

sain tässä reilu viikko sitten suomen kilvet autooni ja tuli tässä mieleen että onkos se laitonta laittaa kilpi sinne etupuskurin alle tuulenohjaimeen kiinni eli se lippa mikä sielä on? kyllähän se sieltäkin näkyy, mutta onko kukaan teistä sinne kilpeä laittanut ja mitä virkavalta siihen sanoisi?  ::)

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Camaro88

12

• Teac

10

• Z-28

6

• Mika

3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

ja lisäksi menisköhän katsastuksesta läpi... kun ei jaksais tot kilpee alkaa taittelee siihe keulalle ku ei tuu olee niin nätti siinä. pitäs saada suomi autoissa käytetty kilventeline jos puskuriin laittas kiinni.

Kirjoitettu

Täysin laillinen paikka.

Kilpeä ei saa peittää, se on ainoa asia minkä laki tuosta sanoo (noin karkeesti). Jos sen näkyvyys sinne alle on vähän rajoittunut, niin siitä ei laki mainitse mitään.

Eli eikun sinne vaan.

Kirjoitettu

kiitoksia tiedoista. nyt voinkin käydä ruuvaamassa sen innolla kiinni. saa nähä mitä konttorilla sanovat mutta siihen onkin vuosi aikaa ku pitää katsastaa heh  m/

ohan se sillee huonos paikkaa jos kyttä kattoo et perkele missäs sun kilpi on nii eihän se siin vieres seisoes näy eikä sen tarvikkkaan...

Kirjoitettu

sanon et kurkistappa sinne alle ja painan tallan pohjaa ja pakoon  ;D  hah no vitsi vitsi.

Kirjoitettu

sanon et kurkistappa sinne alle ja painan tallan pohjaa ja pakoon  ;D  hah no vitsi vitsi.

Tai sit tyyttäät niin prkleesti ;D

Kirjoitettu

Tai sit tyyttäät niin prkleesti ;D

Joo ja kysyt et PELÄSTYITKÖ  ;D
Kirjoitettu

mulla on keskellä keulaa taitettuna ja leikattuna

leikattuna? mitä sillä tarkoitit ai oot kilven muotoillu koloon sopivaksi?  :P

Kirjoitettu

joo tietääkseni kilpi ei ihan heti tohon mahtu en ainakaan ite saanu mahdutettua, mitäs pitäs tehdä? pitästkö ottaa siivu pois.

Kirjoitettu

jep saa nähä kumpaan ratkaisuun päädyn. kyllä tuo kilven siivuttaminenkin onnistuu.

Kirjoitettu

Miulla on kilpi ollu kiinni tuuli-ohjaimessa -98 lähtien. Katatuksessa ei oo ollu onkelmia, sinivuokkot valitti verbaalisti kerran ja pari vuotta sitte kirjottivat oikein rekisteri-otteeseen. Uutta otetta hakeen, selitys jäi haalareitten taskuun ja pesu 90C tuhos otteen, 9€ katastuskonttorilta. Ja matka jatkuu kesät talvet  ;D

-Mika-

Kirjoitettu

Mulla on kilpi tos samas paikkaa ku joocellaki mutta ite en oon katkaissut vaan riitti et vähän taivutti sitä ja mul ei tarvinnu ainakaan kavennella :)

Kirjoitettu

Mulla on itellä kilpi keulan alla ja ei ole ollut sanomista katsastuksessa. Katsuri on vain tokassut, että onhan se kilpi siellä :)

Poliisit on kerran pysäyttäneet ja kysyneet samalla, että onko kilpi ollut samassa paikassa katsastuksessa. Ja kun vastauksena on että kyllä, niin poliisi tokas, että jos se kelpaa katsurille, niin se kelpaa myös hänelle: Hyvää matkaa :)

Pointtinahan tässä ei ole mitä kukin sanoo/tykkää, vaan mitä laki sanoo asiasta. Ja etukilvestä oleva pykälä ei paljon muuta sano kuin just sen, että kilpeä ei saa peittää. Ei ole korkeus, näkyvyyskulma jne. vaatimuksia kuten takakilvestä.

Eli niin kauan kuin se näkyy rajoittamatta, vaikka vasta 20 metrin päästä polvillaan katsottuna, kilpi ei ole peitettynä.

Jos laissa on porsaanreikä, niin se ei ole meidän eikä myöskään poliisien ongelma vaan lain laatijien. Poliisitkin noudattaa lakeja ja asetuksia, vaikkakin eivät aina kaikkia lakeja tiedäkkään.

Eli jos sut pysäytetään ja annetaan sakot kilvestä, niin selitä poliisille mitä laki sanoo. Jos ei usko, kiistä ja vie oikeuteen. Sitten kyllä pitäs uskoa.

Järkeähän tuossa laissa ei juuri ole, mutta sehän ei ole meidän ongelma ja on vain meille hyödyksi :)

Kirjoitettu

Mulla on itellä kilpi keulan alla ja ei ole ollut sanomista katsastuksessa. Katsuri on vain tokassut, että onhan se kilpi siellä :)

Poliisit on kerran pysäyttäneet ja kysyneet samalla, että onko kilpi ollut samassa paikassa katsastuksessa. Ja kun vastauksena on että kyllä, niin poliisi tokas, että jos se kelpaa katsurille, niin se kelpaa myös hänelle: Hyvää matkaa :)

Pointtinahan tässä ei ole mitä kukin sanoo/tykkää, vaan mitä laki sanoo asiasta. Ja etukilvestä oleva pykälä ei paljon muuta sano kuin just sen, että kilpeä ei saa peittää. Ei ole korkeus, näkyvyyskulma jne. vaatimuksia kuten takakilvestä.

Eli niin kauan kuin se näkyy rajoittamatta, vaikka vasta 20 metrin päästä polvillaan katsottuna, kilpi ei ole peitettynä.

Jos laissa on porsaanreikä, niin se ei ole meidän eikä myöskään poliisien ongelma vaan lain laatijien. Poliisitkin noudattaa lakeja ja asetuksia, vaikkakin eivät aina kaikkia lakeja tiedäkkään.

Eli jos sut pysäytetään ja annetaan sakot kilvestä, niin selitä poliisille mitä laki sanoo. Jos ei usko, kiistä ja vie oikeuteen. Sitten kyllä pitäs uskoa.

Järkeähän tuossa laissa ei juuri ole, mutta sehän ei ole meidän ongelma ja on vain meille hyödyksi :)

Kaima puhuu asiaa!!  ;D ;D

Kirjoitettu

Mulle viime kesänä reilun oloinen katsari sanos, sijainti virheliinen,  korjaappa se ettet saa sakkoja.

Jatkossa kait saadan joka pirun kerta uus rekisteriote kun katsastetaan automme, eli niissä sitten näkyy korjauskehotukset ?

perskeles komeet tarrat oon suunnitellu, vai mitä ?

eihän niitä voi peittää :-)

saranoilla vaan kiinni alareunaan niin että on 8 cm maavaraa, sitten lytistää saranoita niin, että kun ottaa korokkeeseen kiinni,

kilpi ja auton alle,. Sitte ku poliisi urputtaa, sori vaan oikein on kiinnitetty, mutta kun toi laillinen 8 cm ei riitä,

päi persett on korkokkeiden korkeudet tässä maassa !!!

rek12.jpg}

Kirjoitettu

Mulle viime kesänä reilun oloinen katsari sanos, sijainti virheliinen,  korjaappa se ettet saa sakkoja.

Jatkossa kait saadan joka pirun kerta uus rekisteriote kun katsastetaan automme, eli niissä sitten näkyy korjauskehotukset ?

Olikos sillä katsurilla näyttää pykälää mihin perusti päätöksensä ?

Minä olen käynyt keskustelun myös katsurin kanssa ja se itse sanoi, että kilpi on laillisessa paikassa tuolla alla. Ja perustelut on just ne mitkä yllä kirjoitin.

Tuo sun katsurin kommentti on enemmän järkeen kuin lakiin perustuva.

Kirjoitettu

tässä laillisempi vaihtoehto, huokaus

Mun mielestä kilpi on laillisessa paikassa paremman näkönen. Tarrassa ei oo kyllä muuta vikaa kuin se, että se on siinä missä kilven kuuluu olla ::)

Kirjoitettu

Olikos sillä katsurilla näyttää pykälää mihin perusti päätöksensä ?

Minä olen käynyt keskustelun myös katsurin kanssa ja se itse sanoi, että kilpi on laillisessa paikassa tuolla alla. Ja perustelut on just ne mitkä yllä kirjoitin.

Tuo sun katsurin kommentti on enemmän järkeen kuin lakiin perustuva.

Ei sanonut pykälää,  mutta sanoin muistaakseni ettei saa sitä peittää,  katoi että koko auto varmaan peittää sen.

Mistäs näkisi koko lakitekstin ?

Kirjoitettu

Mun mielestä kilpi on laillisessa paikassa paremman näkönen. Tarrassa ei oo kyllä muuta vikaa kuin se, että se on siinä missä kilven kuuluu olla ::)

Tarra on muuten laiton lain mukaan, mutta näkyy hyvin.

Kilven leikkaaminenkin on laitonta. Jopa ylimääräisten reikien tekiminen kilpeen on laitonta.

Eli ei nää päätökset, joita viranomaiset tuolla kadulla/konttorilla heittelee ole aina lainvoimasia.

Kirjoitettu

Ei sanonut pykälää,  mutta sanoin muistaakseni ettei saa sitä peittää,  katoi että koko auto varmaan peittää sen.

Mistäs näkisi koko lakitekstin ?

Eihän se auto sitä peitä, rajoittaa vain.

Otetaanpa näin. Sulla on lippis päässä ja sua katsotaan tikapuilta ylhäätä alas. Silmiä ei näy, mutta kun tullaan rappusilta alas, taas näkyy silmät -> näkyvyys on rajoittunut, mutta ei ole peitetty.

Jos sulla on peililasit silmillä, niin silloin on peitettynä.

Näin niinkuin yksinkertaistettuna  ;D

Tuo lakiteksti löytyy finlexistä ja AKElta, mutta suoraa linkkiä ei mulla tähän hätää ole. Yritänpä kaivaa jostakin linkin.

Kirjoitettu

Tarra on muuten laiton lain mukaan, mutta näkyy hyvin.

Kilven leikkaaminenkin on laitonta. Jopa ylimääräisten reikien tekiminen kilpeen on laitonta.

Eli ei nää päätökset, joita viranomaiset tuolla kadulla/konttorilla heittelee ole aina lainvoimasia.

Taisi olla puhe muuten mun liekki & bowtie tarrasta keulassa ?

NOh,  tuttavani sai sakot asiakirja väärentämisestä kun oli mitsu evoluution konepellin päällä tarra rekisterikilpi

Niin ja kilven ruuvitkin lain mukaan pitää maalata valkoiseksi...

Kirjoitettu

Taisi olla puhe muuten mun liekki & bowtie tarrasta keulassa ?

Joo niin oli, mutta joillakin on täällä tarrakilpi edessä ja se tuntuu poliiseille kelpaavan. Vaikkakin se on laiton myös.

Siitä voi tosiaan rapsahtaa asiakirjaväärennös sakko.

En muuten enää löytänyt mitään mainintaa siitä etukivestä, näin pikasella haulla. On nää lait vähän EU:n myötä lisäntyneet ja ei simppelillä haulla löydä mitään enää.

Kirjoitettu

www.finlex.fi  Asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 1598/1995 10 luku 34§:

Rekisterikilpien kiinnitys ja käyttö

1. Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30° alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata eikä peittää.

2. Rekisterikilvet on kiinnitettävä kilvissä olevista alkuperäisistä rei'istä. Kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisellä tulpalla.

3. Ajoneuvossa ei saa käyttää eikä siihen kiinnittää muita kuin siihen kuuluvat rekisterikilvet eikä muita sellaisia kilpiä taikka kirjain- tai numeroyhdistelmiä, jotka harhauttavasti muistuttavat rekisterikilpeä tai -tunnusta taikka jonkin valtion kansallisuustunnusta.

4. Rekisterikilvet on pidettävä sellaisessa kunnossa, että rekisteritunnus on liikenteessä vaikeudetta luettavissa.

5. Luvanvaraiseen tavaraliikenteeseen käytettävän auton rekisterikilvet on kiinnitettävä erilliseen, niitä ympäröivään keltaiseen kohoreunaiseen kehykseen, jonka leveys on 20 mm.

Kirjoitettu

yeppers  ;) itse omaani ajattelin tuohon ilman ohjaimeen lykätä... katotaan tuleeko ensirekisteröinnissä sanomista

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...