Jump to content

Kattoverhoilun korjaus

molopaa

Recommended Posts

Kirjoitettu

Kävin läpi topicit missä tätä on käsitelty, mutta ei löytynyt oikein yksiselitteistä vastausta.

Eli alkaa katto roikkua jo aika pahasti ja kohta on ajokausi ovella. Kolme kysymystä:

1. Miten saan kattopalan irti väkivallatta ja ehjänä. Käsittääkseni kattopala on kiinni edestä lippojen alta (yllättäen) ja mistä muualta? Mitä/miten se pitää irrottaa?

2. Miten kannattaa korjata? Laitanko liimalla vanhan kankaan kiinni vai kannattaako laittaa samantien uusi kangas? Mites on porukalla omat kokemukset työläisyydestä/lopputuloksesta?

3. Ostanko vaan uuden kattopalan, joka maksaa 200+ USD ja pirusti veroa ja rahtia päälle? (En, olen köyhä opiskelija)

4. Pitäiskö piruuttaan hitsata kattoon joitain vahvikkeita, kun kerran kattopalan poistaa? Kun kerta on riski, että rev...siis katto saattaa revetä kulmista?

Kiitän jo etukäteen!

Kirjoitettu

1. 4genissä ainakin pitää irrotella lippojen lisäks sivumuoveja ja kattovalo, sit pitäs lähtee.

2. Jos kangas on ehjä, niin se on helpoin ja edullisin liimata. Kestopren verhoiluliimaa (saa mm. Bauhausista). Pysyy.

Kirjoitettu

Mites ne katon rajassa olevat sivumuovit saa irti? Pari kertaa olen niitä tutkinut ja mitään kiinnikkeitä ei ole löytynyt.

Kirjoitettu

Itse korjasin kattoverhoilun pohja"pahvin" hartsilla. Oli melkoisen monesta kohtaa taittunut rikki jo valmiiksi ja irroitusvaihe vain pahensi asiaa. Eli hartsia voidella vain päälle kunnes jäyjistyy (lasikuitua taakse jos on pahoja halkeamia). Tietysti tuon päälle kannattaa liimata nukkakangas tms. tasoittava kangas, mikäli haluaa täysin sileän pintakankaan, jää rosot näkyviin sileän kankaan alta muuten. Itselleni tuli pinnaksi musta velcro-kangas ja kiinnitys suoraan verhoilupahvin päälle Kiillon mattoliimalla. Kuivuu kohtuu hitaasti ja pysyy varmasti. Lisäksi ei ole vetistä eli ei vahingossa pursua kankaan läpi liimattaessa.

Pahvi on tuulilasin puolelta kiinni lipoilla ja painettavilla pikakiinnikkeillä.. Voi olla vaikea saada ehjänä (kiinnikkeet jää kattoon kiinni) mutta saa helposti korjattua. Takalasin puolelta turvavöiden läpivientimuoveilla sekä takalasin panelilla. Sivuista niillä muoveilla joissa on myös ne prkleen pikakiinnikkeet. Ja tietysti vielä kattolampulla..

• 1 month later...
Kirjoitettu

Pieni updeitti:

Kattopala saatiin ehjänä irti. Kiinnikkeitä ei juurikaan.

En kuiduttanut kattopalaa ollenkaan vaan liimasin maitoliimalla uuden kankaan suoraan vanhan tilalle. Näytti tarttuvan hyvin, nähtäväksi jää kestääkö liitos ajanhammasta.

Nyt vain pitäisi saada uusia kiinnikkeitä vanhojen tilalle. Kaikki ei pystynyt korjaamaan.

Homma jatkuu taas ensi viikolla, jos vaan saan metsästettyä jostain kiinnikkeitä. Jos en, pitänee ruveta ite värkkäämään.

Kirjoitettu

Pieni updeitti:

Kattopala saatiin ehjänä irti. Kiinnikkeitä ei juurikaan.

En kuiduttanut kattopalaa ollenkaan vaan liimasin maitoliimalla uuden kankaan suoraan vanhan tilalle. Näytti tarttuvan hyvin, nähtäväksi jää kestääkö liitos ajanhammasta.

Nyt vain pitäisi saada uusia kiinnikkeitä vanhojen tilalle. Kaikki ei pystynyt korjaamaan.

Homma jatkuu taas ensi viikolla, jos vaan saan metsästettyä jostain kiinnikkeitä. Jos en, pitänee ruveta ite värkkäämään.

Oliko se nyt nippelit.net sivuilta kaverilla on tosi kattava kokoelma kaikenlaisia kiinnikkeitä ja vissiin ihan hyvässä mainessaki ja hinnat ok m/ m/
Kirjoitettu

Jeps, kävin sieltä just tilaamassa kiinnikkeitä, mutta ei löytyny aivan kaikkia.

Noh, pitänee vähän askarraella itse.

• 1 month later...
Kirjoitettu

Juu, kattopala tuli vaihdettu. Hyvin onnistui.

Melkein kaikki kiinnikkeet piti uusia. Löysin nippelit.net kaupasta sopivat, mutta ei kuitenkaan siihen tarkoitetut kiinnikkeet. Mahtoivat olla oikeasti ovipahvien kiinnikkeitä tai vastaavia. Sellaisia pieni pyöreitä, melko lyhyellä kiinnikeosalla varustettuja.

Nyt vaan jää nähtäväksi miten hyvin se maitoliima kestää ajan hammasta. Toivottavasti hyvin, oli meinaan sen verran hauskaa puuhaa kaikkien muoviosien ja kiinnikkeiden kanssa, että.

Kiitoksia kaikille auttaneille.

• 1 year later...
Kirjoitettu

Onko kukaan ostanut uutta verhoilua?

ite ostin tossa trade partsilta poistomyynnistä uuden 88,- rahtikulujen kanssa  *clap* tais tosin olla vika?  :-\

abs-muovia on tuo uus ja päällystetty vaahtomuovilla ja kankaalla. hyvännökönen ja helppo asentaa joskin ei ihan suoraksi istu etureunasta kun toimitus oli rullalla. mut tyytyväinen olen.

semmosta ihmettelin ku mukana tuli iso pala sitä verhoilumatskua rullalla erikseen  ::)  noh, saahan siitä jotai kivaa johki muualle.

vittumaisia nuo vanhat muoviosat esim. niissä etupilarien paneeleissa, nipsujen kiinikekohdat murtuilee ym.

• 4 months later...
Kirjoitettu

Kuulin tuossa huhua että olisi olemassa jotain liiman tapaista jota voisi sivellä tuon verhoilun päälle jolloin se ottaisi pohjapahviin taas kiinni ja tämä ihme aine imeytyisi sen jälkeen kankaan sisään näkymättömiin. Onko kellään takempaa tietoa asiasta, melkoiset pussit roikkuu tuossa etupenkkien päällä muttei jaksaisi aloittaa irrotus projektia ...

• 7 months later...
Kirjoitettu

Hop!

Itellä kans tarkoitus verhoilla katto itse, tuli vaan mieleen että miten toi kattopahvin maalaus onnistuis jos sen esim ruiskukitillä vetäis ensin tasaiseksi?? ??? sais kiiltävän ja kovan pinnan  :P

Taitaa olla helpointa tietty vaan verhoilla jollain kankaalla spray liiman avulla, orginaali tossa mun 25-vuotiaassa autossa aika heikossa hapessa  :-\

T-top vehkeessä tota kangasta ei paljoa ole, on halpaa touhua ku ei tarvi monta metriä ostaa kangasta. Toi kiinitys vain hiema hirvittää,kaipa se takasin menee ku irti vain saa ehjänä  ;D

Kirjoitettu

Noi ruiskuliimat ei vain tahdo pitää kankaita katossa.. Kuumalla ja/tai kostealla tai vaihtoehtoisesti kylmällä ilmalla tuppaa irtoamaan raskaammat kankaat.. Sanotaan niissä pulloissakin ettei sovellu auton kattoverhoiluun.

Lyö hartsit siihen pohjaan.. Imeytyy hyvin ja tod.näk. parempi kuin ruiskukitit. Ja itse laitoin mattoliimalla kankaan kiinni nii ei irtoo..

Kirjoitettu

Noi ruiskuliimat ei vain tahdo pitää kankaita katossa.. Kuumalla ja/tai kostealla tai vaihtoehtoisesti kylmällä ilmalla tuppaa irtoamaan raskaammat kankaat.. Sanotaan niissä pulloissakin ettei sovellu auton kattoverhoiluun.

Lyö hartsit siihen pohjaan.. Imeytyy hyvin ja tod.näk. parempi kuin ruiskukitit. Ja itse laitoin mattoliimalla kankaan kiinni nii ei irtoo..

Ok, taidan suosiolla laittaa jonku sopivan kankaan mattoliimalla , tuo maalaus vaatis hyvät pohjat jotta sais tasaisen kiiltävän pinnan..ei taida meikän taidot riittää.  ;D

Kiitos neuvoista.

-esa

Kirjoitettu

Tossa muutama numero sit oli Spinnerissä projektina katon sisisäkankaan korjaaminen/asentaminen :) ei vaan muista mikä numero :-\

Kirjoitettu

Tossa muutama numero sit oli Spinnerissä projektina katon sisisäkankaan korjaaminen/asentaminen :) ei vaan muista mikä numero :-\

mä virkistän sun muistia spinneri 3/2009

• 2 months later...
Kirjoitettu

Tulipa tehtyä tämäkin, päivän homma kun rauhassa tekee. Lasikuidulla korjasin tuon vanhan kattopahvin (oli takaosastaan palasina) ja bilteman ruiskuliimalla vetäisin vanhan kankaan kiinni puhdistetun pahvin päälle. Saas nähdä miten pysyy kiinni.

• 7 months later...
Kirjoitettu

Olen uusi jenkkiautojen maailmassa ja tallissa makoilee 85- 2.8 Camaro. Autoon pitää hieman väsäillä pientä projektia jotta sen saa leimasta läpi ja ajattelin hieman kertoa katon verhoilusta:

Kattoverhoilu uusittiin juuri viime viikolla. Verhoilu roikkui jo valmiiksi joten sen irroittaminen ei ollu ongelma. Seinäpahvit ruuvarilla irti ja listat käyttäen hillittyä väkivaltaa. Kattopahvi käytiin läpi hiomapaperilla jotta vanhat liimanjämät saadaan pois.

Kävin hakemassa kangasliikkeestä uuden samansävyisen kankaan kattoon, hinnaksi tuli 16,50 eur (!). Kangas liimattiin pahviin Kiillon Tixo Kontaktiliimalla. Liimaa molempiin ja pikkuhiljaa liimaillen etenemällä. Pahvi annettiin tottakai lämmetä ja kuivua ennen ja jälkeen liimauksen sisätiloissa.

Kattopahvi kankaineen lyötiin takaisin päinvastaista tietä eli ensin tuulilasin kiinnikkeet jotka onneksi säilyivät irroituksessa ehjinä, sitten sisävalo ja lopuksi takaa. Nyt on uusi komia katto hieman ikääntyneessä Camarossa!

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...