Jump to content

WinALDL ja ECM

Recommended Posts

Kirjoitettu

Jeps!

Lopultakin ehdin sitten läppärin kanssa datan keruuseen. Asiaa tietty hidastanut se, että auto pelaa OK tyhjäkäynnilläkin (paitsi ehkä hivenen syö gasolinea ...??!!) Mutta mutta heti proplem. Mulla on FB91 ja 3,1 kone, mutta mutta....WinALDL gonfiguration? Mikä ECM type??

Yritän 16144288 ----> vaikutti loogisimmalta. ... ???

Saksalaisen kaverin sivuilta just tuosta kone tyypistä puuttui tuo ECM koodi selvästi.

A136

3.1L TBI (LG6) (VIN=D) 91 U VAN

3.1L TBI (LG6) (VIN=D) 92 U VAN

3.1L TBI (LG6) (VIN=D) 93 U VAN

3.1L TBI (LG6) (VIN=D) 94 1,2,3U VAN

3.1L TBI (LG6) (VIN=D) 95 1,2,3U VAN

MW2 uses "High Bat Voltage" and "ESC 43B Ready for PE"

MWAF1 uses "Old High Gear Flag" and "4-3 Downshift for TCC unlock"

MCU2IO uses "Fan #1", "Fan #2" and "Heated Windshield"

Sensor uses "FP Switch Voltage" (Fuel Pump)

Ei myöskään repair manuaalissa ollut! Otan (yritän lopultakin tuolla). Valaiskaas asiassa.

Luulen, että meille aloittelijolle olisi hyvä käydä step by step tyyliin tuon WinALDL:n käyttö, jos vaan joku jaksaisi "kirjuuttaa" auki tuon kuvion. Vai löytyykö jo jostakin.

Edelleenkin hiljasta ollut ne viisi kertaa kun kävin IRC:ssä. Onko siellä ketään koskaan? Vai onko mulla väärä kanava. :(

Kirjoitettu

Kyllä ircissä on porukkaa ympäri vuorokauden. Onhan varmasti oikea kanava, #f-bodyfinland ja verkko ircnet?

Kirjoitettu

A:

- 1.ecu löytyy apparin jalkatilasta kun ottaa alhaalta katteen irti

2.Kate on kiinni muutamalla 10mm kannalla olevalla ruuvilla.

3.Ecu (=hopeinen boxsi) tulee alas piuhojen varassa kun hieman nitkuttelee

4.Laatikon päältä löytyy teippi missä numerosarja mikä kertoo ecun tyypin

5.Kasaa ecu takaisin paikalleen

B:

Kyllä ircissä porukkaa on kunhan vain huutelee ja huhuilee hetken aikaa niin kyllä sieltä joku vastaa

Kirjoitettu

Thank's! Olisihan tuo pitänyt itsekkin arvata katsoa ECM:stä, mutta jotenkin sitä ajatteli, että ilman muuta tuo tieto löytyy lennosta jostakin tietokannasta. :(

Ja IRC kanava löytyi tai oikeemmin olin väärässä verkossa ... tosin tsekkasin vaan ja tulossa IRCaamaan kun ehdin.

Väärä aihealue, mutta sen olen nyt huomannut rassaillessa Ponua, että alle pitäs päästä kätevästi. Olis vielä hyvä autotallikin. Mutta ...tietääkö joku, kuka myy hallinostureita harrastelija käyttöön Suomessa ( Wheelsissä oli mainos 16200 Kr + mom eli about 1700 euroo ja alv.)),. Voisi olla pitkän päälle ihan ajattelemisen arvoinen hermoja lepuuttava sijoitus. Tai onko myynnissä helposti koottavia, kevytrakenteisia (2,5t kantavuus) about puoleentoista metriin irrotettavilla ajoliuskoilla nostavia turvallisia rakennelmia (minka nimisiä lie). Kuka myy ja mihin hintaan? Eipä ole sattunut mainokset silmiin V8 tai muissakaan suomalaisissa lehdissä.

Kirjoitettu

Ja eikös 91 3.1l v6:set ollu kaikkissa f-bodyssa mpfi järjestelmiä eikä tbi kuten listassa mainitut oli. Vai oonko taas missannu jotain.

Kirjoitettu

3.1 MPFI:n luku ei onnistu WinALDL ohjelmalla (väärä protokolla) :'( Tarvitaan ALDL Monitor http://pweb.de.uu.net/pr-meyer.h/aldl.htm tai FreeScan http://www.andywhittaker.com/ecu/ecu_software.htm ja nähtävästi vähän erilainen kaapeli http://www.andywhittaker.com/ecu/aldl_hardware_cont.htm. Itse en ole saanut lukua toimimaan tuolla kahden transistorin kaapelilla, ilmoittele ihmeessä jos saat toimimaan jollain konstilla. Tietysti minäkin infoan jos saan luvun toimimaan.

Joo ja se ECM pitäisi olla 16196404

Kirjoitettu

Jeps jeps! Kiireen vuoksi en päässyt tänäänkään yrittämään, mutta ilmankos ponu rupes savuuttamaan sunnuntaina, kun vetäsin läppärin kiinni ALDL liittimeen tuon aikaisemman juottamani piirikortin mukaisena. Enkä saanut sitten mitään ulos. ECM reset ja taas ponu pelitti. Noo .... huomenna bebekkiin ja osat tuon uuden kytkentäkaavion mukaiseen "adapteriin". Yritän tuolla MAX232:sta käyttävää GM:n ALDL interfacee. Katotaan ymmärsinkö nyt sitten oikein tuon ensilukemalta, kun konsultoin huomenna bebekin hemmoja. Noo ...jokatapauksessa haluan dataa ulos ponusta ja opetella homman. Jaan kyllä tietoa heti kun pääsen yrittämään. Senkin jos ei onnistu.

Eikö kukaan ole törmännyt ajoramppeihin tai sut edullisiin nostureihin tai olisi jotakin hyviä idiksiä tuonne auton alle asialliseen työasentoon pääsemiseen tasaselta lattialta? TURVALLISESTI

Kirjoitettu

Mulla on samat hommat menossa,

auto 91 TA 305TPI:llä.

Kyseisessä autossa on käytetty ECUa 1227730.

Se eroaa vanhemmista malleista mm. datanopeuden suhteen. Vanhemmat ECUt käyttävät nopeutta 160 baudia, ja tämä 8192 baudia. Lisäksi data tulee ulos eri liittimestä (maa on oikea ylin eli A, ja data oikea alin eli M-liitin). WinALDL:lle tehty ohjelma ja liitin eivät toimi.

Olen saanut kaapelisysteemin jo rakennettua, ja ALDLMonin asennettua, mutta kun omassa läppärissä on vain USB-liitin, serial datan joutuu syöttämään adapterin kautta, ja systeeminä on XP, niin lopputulos on se, että data-arvot heittelee aivan miten sattuu...

Tehtävä jatkuu...

Kirjoitettu

Olkaa iloisia että teillä on uudemmat ecu:t. Data rate on paljon nopeampi joten päivitys on huomattavasti nopeampaa kuin 160 baundisessa joka päivittää kerran sunnilleen sekunnissa.

• 3 weeks later...
Kirjoitettu

Oletko Aarrttssii saanut kaapelia kasaan? Ois kiva tietää onko kukaan saanut toimimaan tuota uuden ECM:män lukua.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...