Jump to content

Omexin boksi

Recommended Posts

Tuossa olen tutkaillut viriboksi markkinoita ja silmiin osui Omex technologyn Omem 710 -sarjan ECU. Parisen viikkoa sitten sain tarjouksen ko. matolaatikosta ja se irtoaisi 845:n punnan hintaan ja yleismallinen harness 70 puntaa päälle. Tuntuis olevan hintansa väärtti. Laatikkohan on GEMS -yhtiön tuote, joka on lisensoitu Omexille. Kandee käydä kattoon:

www.omextechnology.co.uk

Onks muuten kellään käytännön kokemuksia. Hi-Car on joskus suositellut näitä purkkeja.

Sitten kuuluukin kysymys MIKSI laittaa tuollainen harvinaisempi boksi, jota ei sitten osata monessakaan paikkaa lennosta säätää..?? Hintakaan ei niin halpa ole että sen takia tuohon lähtisin...  ;)

Ja jos vertaa teknisiä tietoja esim.MS niin löytyy jo monta hyvää syytä käyttää sitä.

Siis jos haluaa säätää moottoria viimeisen päälle.

Ja eiköhän noitten jälkiasennusboksien säätöohjelmistot ole aika samanlaisia eli jos osaa säätää haltekkia/MS:ään niin osaa varmaankin säätää myös noita muita.

No näinhän se on, että jokainen keskiverto takapihavirittäjä selviää kyllä noista säätöhommista helposti. Vaikein hommahan on saada ensin pata käyntiin kunnolla, sen jälkeeen loppu hoituu säätöohjelman ja dataloggerin syövereistä löytyvällä tiedolla. Ja nykyaikana noilla suuremmilla boksipajoilla ( esim. Haltech, Motec, Omex ) on erittäin toimiva tekninentuki. Ja mitä tunnettavuuteen tulee, niin aika harva briteissä asuva on ikinä kuullutkaan Hestecistä.. :)

Itse suoritin tosiaan tuon vertailun melko puhtaasti rauta/hinta suhteen perusteella. Softat ja anturikonfiguraatiot ovat melko standardeja perinteisten valmistajien bokseissa. Erot löytyvätkin raudasta, eli ajurien ja kanavien fyysisestä määrästä. Ja jokainen voi tällöin omalla kohdallaan päättää mitä tarvitsee/haluaa maksaa, sillä mitä enemmän sen kalliimpaa.

Omex erottui joukosta selkeästi edullisimpana vaihtoehtona rautaan nähden ja todellakin, tuo MS "jää jalkoihin" jo kättelyssä. Hestec olisi tietysti mukava valinta, koska purkin mukana saa kattavan perussäätöpalvelun harisen pajalla. Valitettavasti Hestec on edelleenkin hieman vanhanaikainen ja esim. viimeksi kun tarkastelin niin purkki ei mahdollista antureiden ohjelmallista konfigurointia. Oikaiskaa jos olen väärässä. Muutoin perus Hestec on melkoisen hintava ominaisuuksiin nähden ja "speciaali" versioiden tilaaminen ei houkuttele. näiden räätälöityjen mallien hinnoista minulla ei ole tietoa mutta joku jolla on, voisi ehkä tänne viestiketjuun niistä ilmoitella?

Itse lähestyn asiaa sillä tavalla, että matolaatikossa pitää ominaisuuksien riittää vuosiksi eteenpäin, kun koskaan ei tiedä minkälaisia moottoreita tulee tehtyä. Ja esim. nokan vaihdon jälkeen säätöjen hakemiseen ei enää tarvita vetoja stripillä tahi jarrussa. Vedot voi tehdä tienpäällä ja sitten kotona ihmetellä dataloggerin kertomaa moottorin toiminnasta. Tietysti tienpäältä saadun tiedon määrä ja laatu on jälleen kiinni siitä minkämoisia antureita laittaa moottoria vahtimaan. mutta jokainen voi mielessään räknätä jälleen euroja yhteen, stripillä tai jarrussa käyminen ei ole koskaan halpaa..

No niin, ei muuta kuin hyvää vappua ja omien dataloggereiden resetoimista!  m/

jos olet laittamassa tuota poksia kolmos ponuun tai camaroon niin voin melkoisella varmuudella sanoa että vaivattomin,toimivin ja varmasti täysin riittävä on haltech e6gmx.

mutta jos lähdet puhtaalla pöydällä niin että ei ole johtosarjoja eikä antureita niin silloin voi ja kannattaa suunnitella eri vaihtoehtoja.mutta ota ihmeessä sellainen poksi jota saa säätää reaaliajassa(hestec ei sitä ole)ja tuo auton säätö sehän onnistuu kaikilla pokseilla tehdä tienpäällä mutta onko se järkevää niin on eri asia sitten.

todellisia kuormitus tilanteita on huono saada aikaan muuta kuin jarrupenkissä.

tuo datan saaminen ja lukeminen on hyvä asia kun vaan osaat sen tulkita oikein.

en tierä kuinka auton sielun elämä on sulle tuttua mutta muista että auton sielunelämä on sellainen että kun säädät jotain niin toinenkin asia muuttuu ja pitää osata tehdä noi kaikki niin silloin saat parhaan tehonja toimivuuden autostasi.

onnea vaan hankinnoille minkä poksin sitten valitsetkin niin varmaan siitä vielä täällä kuullaan.

Hyvä pointti tuo reaaliaikainen säätömahdollisuus. Itse olen rinkularadoilla jo paatunut siihen "vedetään muutama kierros ja sitten analysoidaan" -tyyliseen säätämiseen. En ole siis koskaan osannut edes kaivata tuota ominaisuutta, mutta siitä saattaa hyvinkin olla hyötyä siviilipuolella. Ja mitä jarruttamiseen tulee, olen edelleen sitä mieltä että sieltä saadaan perusasetukset ts. moottorin maksimit helposti. Todelliset kuormitustilanteet vaihtelee ja kompromissien hakeminen käyttökokemusten perusteella on ainoa vaihtoehto hakea ne viimeiset piilevät hevoset. Radoillakin säätöä suoritetaan jatkuvasti ratojen ja kelin mukaan. Ihan näin pedanttiseen säätämiseen katukäytössä ei ole tarvetta mutta ymmärtänette ajatuksen.

Ajatukseni oli rakentaa tuo moottorinohjaus käyttäen kaasuasentoa, trig ja sync singnaaleja (sekventiaalinen ruiskutuksen ajoitus=kiihtyvyys käppyrät) sekä staattista ilmanpainetta ensisijaisina parametreina. Korjaukset taasen veden- ja ilmanlämpötilasta, laajakaista lambdasta ja hätävara sytkän myöhästys nakuanturilta. Tyhjäkäynnin ohjauksen ajattelin hoitaa "scatter spark" periaatteella. tämä on siis alustava idea ja lopullinen toteutus riippuu siis paljolti siitä minkä laatikon valitsen.

• 2 months later...

Omat kokemukset datalogien seuraamisesta on se että niistä on todella vaikea tosiaan päästä alkuun. Kaikkein paras tapa jos säätää ihan katukäyttöön konetta ja ei ole miljoonaa $$ ja vain muutama € niin perinteinen "aja sä mä säädän" periaate on toimiva. Käytän työssäni joka päivä läppäriä joten yleensä kone kulkee mukana. Softat kun on asennettu pystyy siis tekee pikkumulkkaukset ajossa (lämpötilat säädöt ja kylmäkäynnistykset sitten vuoden ympäri). Dynosta kävin hakemassa viimeiseet 9hp. Prosentuaalinen hyöty dynosta oli pieni siihen nähden että se antoi noin 2,5% lisää tehoa mutta pienessä moottorissa oli mukava saada kaikki irti.

Datalogejakin yritin dynossa seurailla jälkikäteen mutta totesin että oli helpompi antaa Solaksen polkea autoa ja itse säätelin läppärillä vieressä vetojen välissä. Silloin toimin itse niin sanottuna dataloggerina ja painoin vain mieleen että millä kierrosalueella mitä haluan tehdä. Kuormittavaan penkkiin olisi kiva päästä. En tiedä onko edes sellaisia suomessa??

Mulle online säätäminen on ehdoton. Siihen ehkä taustana että en ole koskaan koulun teoriaopissa niinkään pärjännyt mutta käytännössä tuntuu menevän hommat melkeimpä putkeen.

Sen verran vielä tuosta omexin boksista että pystyykö sillä ohjaamaan NOS järjestelmää tai vaikkapa sähköstä vesipumppua (pakkosyöttö tietty termistorilla)?

• 2 weeks later...

Kyllähän tuossa omexin laatikossa tuntuu noita ohjelmoitavia lähtöjä olevan, kuten myös sisääntuloja. Alkukesästä tekemäni nopean vertailun jälkeen tuossa engelsmannien laatikossa tuntui olevan eniten ohjelmoitavia sisään-/ulostuloja.

Olen kyllä tällä hetkellä hieman varuillani tuon laatikon suhteen, koska sehän on alunperin GEMS:n tuote, jonka lisenssi myytiin omexille. Vaikuttaa siltä, että sen jälkeen kun nuo wrc tyypit myi lisenssin, ei kehitystä juurikaan ole tapahtunut. Itse haluan tietysti sellaisen laatikon, jolla voi leikkiä vielä vuosikymmenen jälkeen ilman harmeja..

No mulla tuo homma jää nyt roikkumaan, kun keksin aloittaa uuden tallin rakentamisen. Ja vielä talon siihen viereen..

-Antti-