Jump to content

ilmaputki tukkoon vai auki?


smokeybandit

Recommended Posts

smokeybandit

ajattelin laittaa suoran putken katin tilalle 87 trans amiin.mitäs ilmaputkelle kannattaa tehdä? tulpata vai jättää auki? meneekö kone ihan sekasin jos sen tulppaa tai jättää auki?  lueskelin että joillakin se on tulpattu ja joillakin se on ihan sellasenaan jätetty auki,mutta jos sen ilmaputken tulppaa,niin mihinkäs se ilma sitten menee,tuleeko se pois jotain muuta kautta sitten?

Link to post
Share on other sites
smokeybandit

Voit jättää auki. Ja samallahan voit heivata koko ilmapumpun mäkeen?

 

no miksei,täytyy nyt ensin aloittaa tosta katin heittämisestä mäkeen. taitaa tulla kovemmat äänetkin ilman kattia?

Link to post
Share on other sites

Parempi jättää auki niin se ilma tulee putkesta niin kuin kuuluukin, ei vaan mene pakoputkeen enää.

Tai jos haluaa täyden mielenrauhan niin tee siihen korvausputken kylkeen liityntä sille ilmaputkelle ;D

Link to post
Share on other sites
smokeybandit

no niin,nyt on suora putki katin tilalla.jätin ilmaputken auki sellasenaan,siinäpähän puhaltelee ilmaa.ihan hyvät äänetkin on nyt ei nyt kovin paljon koventunu mutta vähän kuitenkin :P  mutta nyt siinä on sellanen pikku juttu,kylmänä kun starttaa tai jos vähän aikaa on kone ehtiny viiletä,ja kun käynnistää niin vissiin sieltä ilmaputkesta kuuluu ihme ulina mikä kyllä lakkaa vähän ajan päästä.mitenköhän sen ulinan sais korjattua pois??

Link to post
Share on other sites

...tee siihen korvausputken kylkeen liityntä sille ilmaputkelle ;D

 

Niin kuin jo aikaisemmin totesin... ;D ;D

 

Tai sitten heivaa koko ilmahässäkkä mäkeen ja tuki pakosarjoihin menevät putket. Pumppu saa toki olla paikallaan remminpidikkeenä.

 

Ulinaa voi koittaa vaimentaa myös keksimällä jotain siihen putken päähän. En kuitenkaan tukkis kokonaan vaikka pumppu tuskin mitään ihmeellistä painetta tekeekään.

Link to post
Share on other sites

Tai sitten heivaa koko ilmahässäkkä mäkeen ja tuki pakosarjoihin menevät putket. Pumppu saa toki olla paikallaan remminpidikkeenä.

 

-87, niin ei tarvi edes remminpidikkeenä pitää. Oma remmi ilmapumpulle, sen kun heivaa ilmapumpun ja sen remmin mäkeen, ei tarvi edes koskea muihin remmeihin.  \m/

Link to post
Share on other sites

Totta. Aina vaan ei tajua ajatella muunmallisia kun mitä itellä on eli uudempi serpentiini. Niitäkin on kahta mallia jossa eri reitti remmillä. Vanhempiin saa lyhyemmän remmin, mulle ei ellei muuta remmin reittiä.

Link to post
Share on other sites

Täällä sama juttu.. -86 Vettessä on jo tuo yhden serpentiinin systeemi, ei voi vaan jättää pois.. Laturi, ilmapumppu ylhäällä ja ohj. tehostin alhaalla oikealla, vasemmalla kiristin ja sen päällä kompura.. Masentavaa.. :(

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
smokeybandit

no niin,tuli nyt sen verran räpellettyä että sain laitettua ilmaputken takasin pakoputken kylkeen kiinni.loppui ulinat ja älinät :)

Link to post
Share on other sites

no niin,tuli nyt sen verran räpellettyä että sain laitettua ilmaputken takasin pakoputken kylkeen kiinni.loppui ulinat ja älinät :)

m/

Link to post
Share on other sites
  • 4 years later...

Ratsastetaan vähän tällä topicilla, mutta pysytään aiheessa.. Meneekö nämä ilmaputket minne? Pakoputkeen? En oo vielä sen koommin kerinnyt tutkimaan, mutta lähinnä mietin että voiko poistaa putket vai tukkisko nämä?

Pakosarja_003.JPG}

Link to post
Share on other sites

Kuvan perusteella näyttää kovasti ilmapumpun letkulta.

Päättyy pakosarjaan. Piirsin vielä kuvaan varmuuden vuoksi minne pääty ja mistä kulkee, kun lähi kuva oli hieman epäselvä.

http://i48.photobucket.com/albums/f228/samppakalja/tpi.jpg

Onko sulla ilmapumppu paikallaan ja toimivana?

Voit repiä koko letkun pois.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Olen nyt purkanut kaikki saastelaitteet pois, ilmapumpun sun muut, tuo putki on ainut joka jäi paikalleen, menee siis kuvan perusteella koneen toiselta puolelta toiselle puolelle eikä enää ole siis mitään virkaa? Ajattelin vaan et hanttarin puolella putki on sen verran pitkä että haittaa venakopan ja peltisarjan asennusta, joten voinee leikellä pois tai ainakin lyhkäsemmäksi eikä tarvi tulpata?

Link to post
Share on other sites

Tulppaamisen voi toteuttaa kuinka haluaa.

Itse venttiilin toimiessa ei pitäisi vuotaa ja siten voi poistaa kaikki letkut peltisarjojen ilmaputkista.

Kuitenkin parempi olla luottamatta niihin ja vähintään tulpata / teipata.

Itse en halunnut lähteä katkomaan ja umpeen hitsaamaan hyviä edelin sarjoja siinä mielessä että saattaisin ehkä joskus vaihtaa ne pitkiin sarjoihin ja mahdollinen uusi omistaja haluaisi nimenomaan ilmaputket.

Siispä hitsasin umpeen venttiilit ja poistin kaikki niihin liittyvät letkut.

 

Eli siis poista letkut ja tulppaa parhaalla tavalla kuten haluat. Siinä lähtee taas metri turhaa letkua veke sotkemasta konetilaa.

lyhenettynä...älä leikkaa vaan poista ja tulppaa pakosarjojen liittimet mieluummin.

Link to post
Share on other sites

Jos asut pk seudulla niin voin hitsauttaa ne umpeen sullekin.

Siis ne pakosarjojen ventiilien päädyt. Letkun niiden välistä voi heittää varastoon.

Link to post
Share on other sites

Meinasin tuota putkea

 

Muistaakseni toi putki on pelkästään kiinni jomman kumman kannen takana. Sillä ei tosiaankaan oo enää mitään väliä, voit tehdä sille mitä vaan. Tais olla hankala rasti ottaa pois, omasta orkkiskoneesta toi lähti muistaakseni irti sit vasta kun kannetkin lähti irti.

Link to post
Share on other sites

Jees, kiitos vastauksesta. On kyllä hankala irroittaa, ei meinaa millään mahtua mikään avain kannen taakse jossa ton putken kiinnitysmutteri/pultti on.. Ja kun niihin pultteihin on vielä laitettu jotain maadotusjohtoja, nekin tekevät avaamisesta hankalaa.. Kellään tietoa mitä ne maadotusjohdot on?

Link to post
Share on other sites

Jees, kiitos vastauksesta. On kyllä hankala irroittaa, ei meinaa millään mahtua mikään avain kannen taakse jossa ton putken kiinnitysmutteri/pultti on.. Ja kun niihin pultteihin on vielä laitettu jotain maadotusjohtoja, nekin tekevät avaamisesta hankalaa.. Kellään tietoa mitä ne maadotusjohdot on?

 

maajohdoista osa on ainakin ecm:lle. jos otat venkopat pois ja tulpanjohdot myös edestä alkaa jos kansien taakse jo näkemään peilillä. pultit on kansien yläpuolella lähellä imusarjaa. itse laitan nuo maajohdot ennen imusarjan asennusta konetta kasatessa.

Link to post
Share on other sites

maajohdoista osa on ainakin ecm:lle. jos otat venkopat pois ja tulpanjohdot myös edestä alkaa jos kansien taakse jo näkemään peilillä. pultit on kansien yläpuolella lähellä imusarjaa. itse laitan nuo maajohdot ennen imusarjan asennusta konetta kasatessa.

 

Eli imusarjaa vaihtaessa niihin pääsis näppärästi käsiksi? Ajattelin vaan, ku mun tarttis tuo stealth ram vielä laittaa paikallensa..

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Lainaan tätä topiccia...

 

Tietääkö/muistaako kukaan mikä on ilmaputkien kierre pakosarjoissa?

Meinasin pultit kiertää putkien tilalle niin vois ostaa oikeat pultit jo valmiiksi

kun tietäisi koon. Nyt on irrotusaineet vaikuttamassa.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Trans Am 350tpi

Mulla 383 gen1. stroker LT1-imusarjalla ja AFR-195 kansilla. Nokka on mieto Compin XFI268(268/276). Koneessa ilmapumppu paikoillaan, kävin säädättämässä ammattikoululla, kun kaverin poika siellä. Ottettiin  lukemaa: aluksi näytti HC 28 ja CO2 14,4%. Häkää en muista mutta rajoissa. Lappu piti hyväksyä opettajalla, mutta se alkoi heti valittamaan lambda-arvosta, kun oli 1,08-1,2 luokkaa ja ei hyväksynyt allekirjoittaa päästömittausta !!! Pakotin säätämällä maffin ilmamäärää suuremmaksi ja muuttamalla suutinkokoa arvoksi 1,02:n että sain läpi! Mulle oli yllätys että XFI268:lla HC noin alhaalla.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...