Jump to content

Tyhjäkäynti korkea

ramones

Recommended Posts

Kirjoitettu

Autoni on 350 Gta vm-87.Rupesi käymään 1200 kierrosta lämpimänä.Säätövaraa ei ole ruuvilla enää yhtään.Mitä viisaita neuvoja olisi kellään tarjota ?

Kirjoitettu

Eipä tyhjäkäyntiä siitä ruuvista pelkästään säädetäkään....  veikkaan kuitenkin, että IAC on jäänyt jumiin lähes auki-asentoon.

Kirjoitettu

Kaikki alipaineletkut ja imusarjan pultit kannattaa tarkistaa ettei vedä ilmaa jostain. Tyhjäkäyntisäätömoottori eli IAC on toinen vaihtoehto.

Kaasuläppäruuvia ei sais mennä ruuvailemaan ellei siihen ole pätevä syy (uus läppäkotelo tms.). Hankalahko saada takaisin kohilleen.

Kirjoitettu

Autoni on 350 Gta vm-87.Rupesi käymään 1200 kierrosta lämpimänä.Säätövaraa ei ole ruuvilla enää yhtään.Mitä viisaita neuvoja olisi kellään tarjota ?

Ruuveja ei missään nimessä pidä mennä säätämään, silloin menee kaikki pyllylleen.

veikkaan iac mötikkää  ,kannattaa putsata tai vaihtaa.

käännä ruuvi takaisin niin paljon ettei se ota kiinni kaasuvivustoon ja kierrä kiinnipäin että siihen jää sanomalehden paksuinen välys , käytä lehden palaa tai rakotulkkia apuna.

tyhjäkäynti venttiili pitää säätää siten että se on 28 mm ulkona laipan reunasta piikin kärkeen .

Kirjoitettu

Ruuvilla säädetään MINIMItyhjäkäynti n. 400rpm IAC venttiilin ollessa kiinni. IAC saa asentaessa olla missä tahansa mutta kara ei nyrkkisääntönä saa olla ulompana kun vanhassa ettei vastaa pohjaan asentaessa. Tämä ei toki päde jos vanha on jumissa. Pituus riippuu hieman mallista. Venttiili maksaa uutena vajaan 100€. Puhdistus ja karan voitelu jollain hienolla öljyllä voi auttaa joksikin aikaa. Karaan ei saa käyttää väkivaltaa.

Löytyy läppäkotelon vänkärin puolelta semmonen 3x4 cm pyöreä mötikkä johon menee 4-nap liitin päähän. On kierteillä.

Olen joskus ajellu karalla edestakaisin sillei et kaveri kääntelee virtoja päälle-pois ja itse pitää karasta kiinni et ei tipahda. Sopivalla hetkellä nappaa piuhan irti. Tämä omalla vastuulla.

Kirjoitettu

Tyhjäkäynnin säätö meni muistaakseni noin :

1. Virrat päälle  ( EI konetta käyntiin. Koneen on kuitenkin syytä olla ns. käyntilämpöinen )

2. IAC piuha irti. Tatti jää kiinni-asentoon.

3. Kone käyntiin. NYT säädä kierrosluku ruuvista n. 400:n kieppeille.

4. Kone seis, virrat pois.

5. IAC-piuha kiinni.

6. Normaali käynnistys.

Jos ei tyhjäkäynti mennyt kohdilleen, mene IAC-kauppaan ja osta uusi.

Tarkista kuitenkin ennen em. operaatioita nuo letkuliitokset.

Kirjoitettu

Nyt se tyhjäkäynti asettui noin 800:n kierroksen kohdalle , mutta yhtäkkiä se nousee yli 1000:n ja palaa takaisin 800:n kierroksen kohdalle eli vaeltelee.

Kirjoitettu

Tarkista kaikki ilmaletkut. Osa piilossa plenumin alla. Ilmavuotoa epäilen....  IAC yrittää kompensoida vuotoa.

Kirjoitettu

MAF:in liitin voi olla myös hapettunut, muutama kerta irti ja takas raapii hapettumat. Liitin on MAF:in alla piilossa.

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Nyt se tyhjäkäynti asettui noin 800:n kierroksen kohdalle , mutta yhtäkkiä se nousee yli 1000:n ja palaa takaisin 800:n kierroksen kohdalle eli vaeltelee.

Mulla teki noin kahdesta syystä.. Ensimmäinen oli et IAC oli leiponut kiinni. Toinen oli imuvuoto.. Vaihdoin tiivisteet ja IACeen ja toimii..

Ruuvaa iacci irti ja koita liikkuuko kara. Jos liikkuu nii tod. näk. toimii. Voi sille sähköäkin syötellä mutta varo ettei kara pullahda ulos.. Liikuttelun jälkeen kara saa maksimissaan olla 27mm ulkona kierteiden pojasta(tiivistyspinnasta) karan kärkeen mitattuna. Säätää siitä sitten itsensä..

Kirjoitettu

mä en saanut säädettyä koskaan kierroksia 400rpm. ei jaksanut käydä. säädin summissa sitten.

Kirjoitettu

mä en saanut säädettyä koskaan kierroksia 400rpm. ei jaksanut käydä. säädin summissa sitten.

Tuo n. 400rpm pätee lähinnä vakiokoneeseen. Jos on nokka tms. vaihdettu niin voi olla pienillä kierroksilla niin huono käynti et sammuu.

Idea siinä on lähinnä säätää minimikierrokset niin et kone pysyy käynnissä vaikka iac olis kiinni mutta ei kuitenkaan niin korkeaks et haittaa iac-n toimintaa. Silloin ei kone pääse sammumaan vaikka äkkiä päästää kaasun ja iac ei ehdi mukaan tai on jumissa tms. Itse asiassa iac aukeaa kaasun mukana.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...