Jump to content

3-gen Camaron laturi ja latausjännitteet


Recommended Posts

Kirjoitettu

Tuo akku on ollu jo pari vuotta hieman nihkeähkö pitämään virtaa jos ei ole päivittäisessä ajossa. Jotenkin tuntuu kuin latausjännitteet olis vuosi vuodelta tullu alaspäin, tiedä sitten onko kuvitelmaa?? Noh, kuitenki akkukin kävi talvella pakkasilla useamman kerran täysin tyhjänä pitemmän aikaa (muutaman viikonkin saattoi olla). Nyt on sellasta onkelmaa, että ei enää kunnolla starttaa, monesti tuntuu siltä kuin akku olis ihan tyhjä. Kuitenki 12 V / 12 A pikalaturilla ku lataa 10 minuuttia akkua niin sitte hörähtää käyntiin kuin täydellä akulla. Mittasin autonkin latausjännitteet: sammuksissa jännite noin 12.5 V ja käynnissä vain noin 13.3 V, onko laturi jo ehtoon puolella vai minkä verran pitäisi ladata auton käydessä?? Tuo jännite on mitattu niin, ettei mitään ylimääräisiä sähkölaitteita ole päällä auton käydessä.

 

Siksi kyselen, että tietää pitäskö ostaa laturi vai akku, vai peräti molemmat. Akku ja laturi on molemmat ainakin 5 vuotta vanhat. Akku on joku ihan laadukas huoltovapaa perusakku (ei kuitenkaa mikään optima tms.). Viisain varmasti olis uusia molemmat, vaan nyt kun menee rahaa niin pirusti siihen Paxtoninkin korjaukseen niin ei raskis enää paljo ylimääräsiä näihin sijoitella..  ???

Kirjoitettu

3genissä oli meillä vastaava juttu, taisi olla kunnossa ollessaan 14,5V jännite.

 

Kirjoitettu

Ihmeen kauan sulla on laturi kestäny, mulla on menny jo kolme!

Kirjoitettu

Latausjännite on liian pieni (kunnon mittarilla akusta) mutta voi johtua myös talvella osittain oikoseen jäätyneestä akusta.

Akku ehkä helpoin kokeilla kun lainaa hetkeks jostain ehjää. 5v vanha ja välillä jäätynytkin on kyllä yleensä vaihtokunnossa jokatapauksessa.

 

Virtamittari olis kova sana, akkuliikkeessä mittaavat latausvirran yleensä ilmatteeks kun nätisti pyytää.

Mulla teki käkkylä vastaavaa eli oli jännite alhainen ja vaikeita startteja, oli vain hiilet lähes loppu (10€). Valo ei vielä palanu joskin starttauksen jälkeen sammui vasta kun käytti kaasua. 3gen ei valoa edes ole m-

Toinen vaihtoehto on diodeja pimeänä.

Kirjoitettu

Hain tänään uuden akun liikkeestä, vaan eipä ne latausjännitteet sillä nousseet. 13.2 V näytti yleismittarilla vaikka on uus akku. Kaippa se jonkin verran sitä lataa. Pitää varmaan se laturiKIN sitte nyt hommata. PRKL. Rakennetaan koko auto uusiksi ja vaihdetaan kaikki osat uusiin niin alkaa toimia. Elämä on.....  :o

  • 8 months later...
Kirjoitettu

niin siis se lataushan ei parane akun ostolla.

Laturissa säädin paska tai hiilet loppu, yleensä jos säädin särkyy niin lataus kasvaa liian suureksi.

Korjata näitä ei kannata kun särkyy ennenaikojaan kuitenkin vaikka jotenkin toimimaan saisikin. Pitäisi vaihtaa sitten kaikki sisustakalut.

  • 1 year later...
Kirjoitettu

Käytänpä hyväksi wanhaa aihetta kun asiaan jotensakin liittyy.

 

Ongelmana on latausjännitteen taso ylikylmällä kelillä (-20c), jolloin mittari näyttää 10 voltin luokkaa ja valot sun muut ovat hyvin himmeinä (ei lataa? tai lataa hirveällä virralla?). Lämpimämmällä kelillä lataus näyttää normaalia 14 ja risat.

Akun uusin 2 viikkoa sitten kun epäililtiin, että entinen olisi jäätynyt piloille mutta samaa tekee vieläkin. Entiselle oli myös liikaa 2 päivän ajamattaoleminen, jolloin virtaa ei enää riittänyt käynnistykseen. Nykyinen patteri on Exide Excell.

 

Onko muut törmänneet tämmöiseen ongelmaan? Pitikö tässä laturikaupoille lähteä vai onko uusi akku susi jo syntyessään...

Mittailin aikanaan virtaa miinusnavan ja rungon väliltä ja näytti ~150mA, onko liikaa?

 

Kirjoitettu

Pitääpä yrittää tsekata tuo.

 

Mitään erikoista ääntä ei ainakaan anna, vaikka luistaisikin.

Kirjoitettu

Onko siinä V-vai moniura,v-hihna rupee pohjaamaan kun hihnapyörät tulee vanhaksi ja hihna kuluu.

Kirjoitettu

Mielenkiintoista, itselläni on uudellakin laturilla juuri toisinpäin. Eli jos on ollut pakkasessa yön yli auto että on todella jäässä, niin latausjännite pomppaa mittaristosta melein tappiin punarajalle sinne 16v tienoille, ja auton lämmettyä putoaa sitten taas sinne matalammalle puolelle jonnekin 12-13v pintaan. Todellisista jännitteistä en tiedä, näissä mittaristo vähän kaiken suhteen suuntaa antava..

  • 3 weeks later...
Kirjoitettu

Moniuralla menee.

 

Laiskuuksissani vein sitten pojan hoitoon autosähköpajalle ja tuomio oli mun ikinuori C-kasettiradiosoitin, joka imi nuo aiemmin mainitsemani 150mA. Tosipakkasessa vissiin sitten paljon enemmänkin(?) Pajan kommenttien mukaan tämä on ennenkin nähty ongelma...

Revin sähköt soittimesta pois ja toistaiseksi on tuntunut, että kyllä huomattavasti helpommin lähtee käyntiin 8h työpäivän lämmityksettömän seisonnan jälkeen about -15c pakkasessa.

 

Katsotaan nyt vielä kestääkö pari ajamatonta päivää viileässä, niin itsekin lopullisesti uskon ongelman syyllisen  :)

 

 

 

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...