406cid Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Jossain vaiheessa jotkut ihmetteli kun vapaalla kierrätettäessä centrifugaaliahtimet eivät nostaneet painetta... No sehän on bullshittiä. Kyllä ne nostavat (jos toimivat), ahtopaine vaan ei näy kaasuläppien jälkeen koska vapaalla (tai ilman kuormaa, vaikka sutiessa) kierrätettäessä kierrokset nousevat jo paljon pienemmällä kaasuläpän asennolla. Koska on pieni kaasuläpän asento, ei tietenkään ahtoja näy nimeksikään läppien jälkeen. Tässä eilisen testailua, Innovate:n dataloggauksesta vaan tärkeimmät näkyvissä. Kuvasta näkee selkeästi kuinka korkeammilla kierroksilla on tottakai korkeampi ahtopaine ENNEN kaasuläppiä. Mutta kas kummaa korkeammilla kierroksilla oli kuitenkin PIENEMPI ahtopaine läppien JÄLKEEN. Tämä sen takia että silloin sudittiin ja kaasuläpät olivat vähemmän auki. NIINJOO, jos joku haluaa testata kuinka ahtaa vapaalla, niin heittää kierrostenrajoittimen vaikka 5000RPM ja kierrättää kaasuläpät auki rajoitinta vasten. Johan näkyy painetta läppien jälkeenkin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pile Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 näinhän tuo on. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted June 16, 2007 Share Posted June 16, 2007 Eihän remmivetoisessa ahtimessa ahdot riipu juuri muusta kuin kierroksista jos kaasuläpät on ahtimen jälkeen ja olettaen ettei ahdin ole liian pieni eli ettei kone syö kaikkea. Turbo on taas asia erikseen koska pakokaasujen määrä riippuu kaasuläpistä, koneeseen syötettävän polttoaineen määrästä ja kierroksista. Link to comment Share on other sites More sharing options...
68corvette Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 mitäs merkitystä sillä on minkälaista painetta sinne kaasuläpän eteen tehdään? pitäiskö homma mitata läpät auki ja sitten vertailla mitä paineita mikäkin tuottaa milläkin kierroksilla? ahtopainetta saat pulloon puhaltamalla. Muutenkin koko ahtopaine homma on niin epämääräinen käsite, kun huonosti läpihengittävällä moottorilla sitä saadaan hyvin aikaiseksi esim centrifugaalilla, mutta moottori ei vaan tuota tehoa. vähän sama homma kuin mittaisi ahtopainetta ennen kaasuläppää, mutta koneen läpivirtaava ilmamäärä jää pieneksi. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pile Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 mitäs merkitystä sillä on minkälaista painetta sinne kaasuläpän eteen tehdään? pitäiskö homma mitata läpät auki ja sitten vertailla mitä paineita mikäkin tuottaa milläkin kierroksilla? ahtopainetta saat pulloon puhaltamalla. Muutenkin koko ahtopaine homma on niin epämääräinen käsite, kun huonosti läpihengittävällä moottorilla sitä saadaan hyvin aikaiseksi esim centrifugaalilla, mutta moottori ei vaan tuota tehoa. vähän sama homma kuin mittaisi ahtopainetta ennen kaasuläppää, mutta koneen läpivirtaava ilmamäärä jää pieneksi. aivan oikein. yleisesti vaan tuijotetaan sitä että kyllä ahtaa hyvin,kova peli. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackZ Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Joo ei sillä paineella ole tehon kanssa mitään tekemistä, ennemminkin päinvastoin (kun paineistettu ilma tahtoo kuumeta melko rankasti), vain se ratkaisee mikä ilmamäärä menee koneesta läpi! Link to comment Share on other sites More sharing options...
406cid Posted June 18, 2007 Author Share Posted June 18, 2007 mitäs merkitystä sillä on minkälaista painetta sinne kaasuläpän eteen tehdään? pitäiskö homma mitata läpät auki ja sitten vertailla mitä paineita mikäkin tuottaa milläkin kierroksilla? ahtopainetta saat pulloon puhaltamalla. Muutenkin koko ahtopaine homma on niin epämääräinen käsite, kun huonosti läpihengittävällä moottorilla sitä saadaan hyvin aikaiseksi esim centrifugaalilla, mutta moottori ei vaan tuota tehoa. vähän sama homma kuin mittaisi ahtopainetta ennen kaasuläppää, mutta koneen läpivirtaava ilmamäärä jää pieneksi. Onko joku sanonut että sillä on jotain merkitystä mitä kaasuläppien edessä näkyy??!?? Kuvan kera vaan hahmottelin joku aika sitten jonkun heittämää ihmettelyä kun ei centrifugaalimosa ahtanut paikallaan kierrättämällä. Jos sua kuva häiritsee niin voivoi. Ja tuo rajoitinta vasten läpät auki kierrätys on yksi vaihtoehto mekaanisen koneen ahtojen mittaamiseen, jos ei halua sakkoja lähteä tieltä hakemaan. Ja ahtokäyrän profiilin tarkasteluun toi on ehdotus. Esimerkiksi ahtimen välityksien muutoksien testaaminen eri alueilla. Välityksien muutos prosentteina kun ei todellakaan vaikuta samassa suhteessa profiilin muotoon. Ahtopainehan tunnetusti on vain paine-ero kahden komponentin välillä : Toinen on paineen kehitin (ahdin) ja toinen on imuri (moottori). Ahtopaine ei kerro paskaakaan todellisuutta, eli virtaavan kaasun määrää. Senpä takia esim. thyyyninghemmot ihmettelee kuinka v8 miehet käyttävät 0,5bar -0,7bar ahtoja samaan aikaan kun thyyynärit vääntävät 1,6L nelareiden ruuveja 1,2-1,5bar alueella.... Thyynäreiden miniatyyriset mosat vaan ovat sen verran heikkoja imureita, että helposti tuon paine-eron ( = ahtopaineen) saa pompautettua reilusti yli baarin (tai kahden) Link to comment Share on other sites More sharing options...
pirre Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Näinhän se on että koneen läpivirtaava ilmamäärä (sekä ilman mukana se polttoaine) ratkaisee ja se että se on tietysti oikeessa suhteessa... Yllättävän paljon, pikku testailuja nyt tehneenä, vaikuttaa paineen kasvatus (tietysti samalla kokoonpanolla). Esim 0,7 bar -> 1,0 bar tuollaisessa reilussa 6 litran matalapuristeisessa (alle ysin) koneessa, tehot ja väännöt ihan eri seinällä.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted November 20, 2021 Share Posted November 20, 2021 (edited) En löytänyy parempaa topiccia tälle. Joku jenkki drag race ukko kirjoitti, että mitä vähemmän ahtopainetta, sitä parempi. Pointtina oli että ahtopaine mittaa ilman liikkumisen vastusta. Optimoitu imukanava laskee ahtopainetta, mutta teho nousee samalla. Gale Banks kertoo käyttävänsä säätäessään ilmantiheysmittaria. https://official.bankspower.com/insider_news/the-boost-gauge-is-dead-to-me/ Edited November 20, 2021 by Fenix Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackZ Posted November 21, 2021 Share Posted November 21, 2021 20.11.2021 klo 11.10, Fenix kirjoitti: En löytänyy parempaa topiccia tälle. Joku jenkki drag race ukko kirjoitti, että mitä vähemmän ahtopainetta, sitä parempi. Pointtina oli että ahtopaine mittaa ilman liikkumisen vastusta. Optimoitu imukanava laskee ahtopainetta, mutta teho nousee samalla. Gale Banks kertoo käyttävänsä säätäessään ilmantiheysmittaria. https://official.bankspower.com/insider_news/the-boost-gauge-is-dead-to-me/ Niin tuo samahan on todettu tässä keskustelussa jo aiemminkin, tottahan se niin on. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now