Jump to content

SES syttyy kun löysää kaasun matkavauhdista :(

Recommended Posts

Kirjoitettu

Jep, elikkäs se kuuluisa ses valo syttyy jos ajelee esim. 100 kmh.n matkavauhtia, ja ristaukseen tullessa antaa auton rullata ( löysää vain kaasua ), menee hetki ja valo syttyy.

Auto ei oirehdi mitenkään sen valon palamisen aikaan ja valo sammuu vain kun sammuttaa auton.

Muissa tilanteissa valo ei syty.

Eikä valo syty alemmista nopeuksista löysäillessä.

Onko tää joku lambda tai pakokaasun kierrätys häikkä vai mikä ?

Vikakoodia ei oo viel päässy lukemaan.

Meneekö siellä aina jokin vara vara systeemi päälle kun ses palaa ?

Kirjoitettu

Kuulostaa epäilyttävästi EGR:ään liittyvältä vialta. Voin  olla myös väärässä vikakoodi helpottaisi paljon.

Kirjoitettu

Yritin tänään mennä ottamaan vikakodit ulos mutta mutta, probleem...

Mulla tuo liitin ratin alla on hieman erilainen, johtuuko vuosimallista joka on -95 ja koneena 3.4 V6 ???

Siinä ei ole liitinpintaa kohdassa B mihin toinen johdonpää tulisi laittaa.

Tuossa mun seka kaaviossa siis 7=B ja 8=A.

Enivei, liitin on sellainen että siinä on kahdessa rivissä 8 liitin paikkaa,

ylärivissä liitinpinnat löytyy vasemalta lukien 1 on tyhjä 2 on liitinpinta ,3 on tyhjä, 4 on, 5 on, 6 on, 7 ei ole ja 8 on.

Alarivi 1 on, 2 ei, 3 ei, 4 ei, 5 ei, 6 ei, 7 ei, 8 on.

Kuvatakseni O:lla liitinpintaa ja X:llä tyhjää paikka liittimessä liitinrivi näyttää tältä --->

OXOXXXOX

XOOOOOOX

Jos vikana on tuo EGR, niin mitä pitäis tehdä / vaihtaa / korjata ?

Onko mitään haittaa jos antaa mennä vaan, auto kun ei oireile mitenkään vaikka valo palaakin, kulutuskin pysyy siinä 9-12 litran välissä seka-ajossa.

Autoon on mun tietääkseni vaihdettu uus katti + jokin hörpöti...hörpöti remuksen putkisto .

Kirjoitettu

Huomaa, että 94-up tarvii skannerin.

http://shbox.com/1/dlc2.jpg

Kirjoitettu

Joten eipä taida sit onnistua omin voimin tuo juttu ?

Täytyy soittaa Tradepartsin kavereille, jos siellä onnistuis koodin luku :)

Kirjoitettu

Vikakoodi(t) luettu, skanneri näytti, että: EGR 1, 2, 3, ovat vialliset...siis koko hela EGR paketti, sellainen 3:n kpl:een torni.

Onkohan ne nyt sit venttiilit tai jotain sinnepäin ?

Onko ne pakolliset olla toiminnassa, eikös ne juuri ole niitä pakokaasun kierrätys juttuja, turhia ?

Voiko niitä mitenkään poistaa käytöstä, sähköisesti kun toimivat ?

Vai onko uudet 220 ekee maksavat tötteröt ainoa korjauskeino ?

Ja mitä mulle auton kannalta voi olla haittaa jos ajelen vika valo palaen kun ei oireile kerta mitenkään, vai voiko alkaa pahemmin oireilemaan esim. sammuilemaan ajan myötä, sehän vissiin kuuluu tuohon probleemaan ?

Mulle on yks lysti jos se valo vaan palaa, kunhan auto toimii, onko siis haittaa jatkaa ajoa normaalisti ?

Kirjoitettu

Mikäs kone se on? Kyllä täällä palstoilla joku tietää.

Mulla ainakin syttyy SES aina kun ajaa muutaman km:n OD-päällä. (-88 Camaro 305TBI) ja aina on EGR:n koodi päällä. En ole tehnyt mitään kun täällä kerrottiin että se on "normaalia".

Kirjoitettu

Joo koneena 3.4 V6. -95.

Ja sillä voi ajaa vaik viikon ettei vikavalo syty, mut ei voi tehdä moottorijarrutusta lainkaan, silleen selviää kun matka-ajosta tekee terävemmän jarrutuksen eikä anna rullailla, niin silloin ei vikavalo syty lainkaan.

Ja alle 80 kmh vauhdista sitä ei saa edes syttymään vaik yrittäis.

Jos se on ainoa etu siitä, että se valo ei vaan pala, niin onhan 220e aika kallis osa ( turhasta ).

Ja se syttyy D:llä sekä OD:llä.

Eikä tosiaan ole mitään oireita ajossa, mutta sitä yritän juuri kysellä, että voiko tulla jotain lisä ongelmia vai annanko mennä vaan valot loistaen :)

Kirjoitettu

Ei mitään väliä niin kauan kun ei sammuile. Jos rupeaa sammuilemaan, niin tukkii sen putken mikä menee imusarjaan, niin loppu sammuilukin.

Kirjoitettu

Mulla oli ihan samanlainen "ongelma" tuossa '89 Irocissa. SES-valo syttyi välillä aivan kuten häjy kuvasi.

SES-valon syttyminen ei vaikuttanut mihinkään vaan moottori toimi aivan normaalisti.

En koskaan ennättänyt lukea vikakoodia "tilanne päällä" sillä virrat pois/päälle jälkeen vikamuisti oli aina tyhjä.

Itselläni ongelma korjaantui uuden ECM:n myötä. Vanha päätti eräänä päivänä jumittua kylmäkäynnistystilaan eli se syötti kaikilla suuttimilla jatkuvalla syötöllä bensaa koneeseen.

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

No niin, autoa on taas rassattu tuloksella että...

Uusikaan EGR venttiili rykelmä ei poista ses valon syttymistä ajon aikana.

Venttiili toimii kuten pitääkin ajon aikana ( uusi sekä vanha ), skannerilla seurattu, siis egr venttiilit toimii ja kaikki muukin toimii mitä nyt sillä skannerilla näkeekin, mutta se vi...un valo syttyy silti...MIKSI ?

Siitä on mitattu kaikki mahdolliset ohmit ja öhmit ja kaikki on kuten pitääkin, mutta se valo vaan palaa, missähän se vika sit oikein on.

Päästötkin mitattiin ja kaik on OK.

Siis lyhyesti sanottuna kaikki toimii, mut jostain syystä moottorijarrutuksessa se ses syttyy, mut järki loppuu.

Mulla olis nyt ylimääräinen egr venttiilisetti jos joku tarvii, halvalla.

Kirjoitettu

Mikäköhän se vikakoodin numero on/oli? Se EI voi olla 32, V6sessa hyppää vikakoodit 28->33

Kirjoitettu

Vastaan: Jotta tuo liittys EGR:ään, koodin on oltava 75, 76 tai 77.

Viallisia osia voi ton tatin lisäks olla alipaineanturi (MAP), kaasun asentoanturi (TPS), koneen lämpötila-anturi (ECT), tai itse boksi (PCM).

Kirjoitettu

Se näyttää sillä skannerilla, että egr 1, 2, ja 3 ovat vialliset, mun tiedossa ei mitään erillistä koodi numeroa ole.

Ja kaikki nuo MAP, TPS, ECT toimii tarkastettu ajon aikana.

Itse boksista sit ei vissiin ollut mitään tietoo.

Nää toimet tehty Tradepartsilla Haminassa.

Venttiilien liittimestä lähtee 3 johtoa, yksi menee sulake rasialle ja 3 piuhaa itse boksille.

Mutta ihmetyttää vaan se, että kaikki toimii, se helekatin sessi vaan palaa aivan suotta.

Missä se boksi on, onko arvokas, vois kokeilla eri boksilla jos se auttais asiaan ???

Kirjoitettu

PCM on auton "aivot", on arvokas.

Katos kaikki asiaanliittyvät johdot, voipi olla huono liitos jossain tai eriste kulunut tai ihan johto poikki.

Tai sitten imusarjassa on kanavat tukossa, ettei se saa kaasuja ollenkaan.

Muita vaihtoehtoja ei enää oikein ole.

-e- Nuo koodin vaatimat olosuhteet on: kierrokset 1400-2000, MAP 20-30 kPA, TPS 0% ja kaikki nuo ehdot on täytyttävä suht kauan (ovelasti sanottu).

Ja testin on epäonnistuttava 3 kertaa peräkkäin jotta vikakoodi pamahtaa päälle. (Boksi siis testaa koko? ajan)

Kirjoitettu

No tuskin mun kannattaa mitään " pikkuvikoja " sieltä enää itse alkaa etsiä.

Kaikkihan toimii siis, niin mistä voisin jonkin vian löytää, tuo valo vaan palaa turhaan.

Ja tämähän on siis sähkötoiminen venttiili.

- Onko siitä sit mitään haittaa jos sen laittaa tukkoon, ja jos tukkoon laitan niin mistä kohtaa, pakosarjasta, imusarjasta ???

- Entäs jos otan vain pelkän liittimen irti, enkä tuki ollenkaan, mitäs sit tapahtuu ( varmaan SES valo palaa kaiken aikaa ).

- Vaikuttaako pahasti seoksiin tms jos tukkii koko hoidon, nythän kaikki päästöt oli hyvät.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...