Guest korbimotors Posted July 25, 2007 Posted July 25, 2007 Tämmöinen olisi kysymys että kun auton tunkkasin ilmaan peräpäästä ja otin renkaasta kiini ja heilutin edestakaisin sivuttais suunnassa niin välysta tuntui olevan aika ronskisti.Sellainen KLONK KLONK KLONK ääni kuului ja liikkui ihan tuntuvasti koko vanne.Molemmilla puolilla sama homma.Ja sit kun auton laski maahan ja heilutti autoa sivuttain niin kyllä aika väljältä vaikutti ja klonke kuului myös tuolloin. Pystyykö tuosta kiristämään esim. jotain laakeripesiä tai jotain,että antaako se sieltä niin paljon periksi vai mistä moinen johtunee? Iskarit tuntuis olevan kondiksessa kun painelee auton perästä maata kohti niin jämäkän oloinen on eikä keikkuile mut jotenkin on vaan ruvennu joka kolossa kolahteleen eikä ole niin pehmeä aja kuin ennen ja tuntuu et tuola peräpäässä on jotain vialla?Liikkeelle lähtiessä jos reilummin painauttaa kaasua liian nopeasti niin kolahtaa peräpäässä,tuo johtuu ilmeisesti jostain puslista?? Mitä puslia tuonne auton perään vois vaihdella ja mistä niitä saa ja osaako joku hieman selvittää millainen operaatio tuo homma on? Näihin ongelmiin jos joku osaisi minua helppiä olisin todella kiitollinen. En ole tuon auton kans ollut tekemisissä juurikaan ollenkaan niin siksi kyselenkin joltain enempi tietävältä henkilöltä?Niin ja onko toi mun auto sit 3g vai 4g vai mikä se oikein on kun näyttää olevan kaikki autot täälä tuollaisilla termeillä?(Auto on 5.0l manuaali)
Z-mo Posted July 25, 2007 Posted July 25, 2007 Sun auto on 3 generaatiota, jos vuosimalli on -88. Vuonna -93 tuli 4 generaatio, ja ulkomuoto kyllä hiukan muuttui... Millä koneella sun Firebird on? Jos jollain muulla koneella KUIN 5.0 TPI manuaalilaatikolla tai 5.7 TPI, niin mitä varmimmin sulla on 10-pulttinen perä. Ja siinä tuo päittäisvälys on ihan normaalia. Perästä löytyvien puslien vaihto on nopea homma. Takatukivarsien sekä panhard-tangon puslien vaihtaminen ei tarvi mitään ylimääräisiä purkuja. Sen kun tukee perää, ja ottaa osat irti, vaihtaa niihin puslat ja laittaa takaisin autoon kiinni.
harriman Posted July 25, 2007 Posted July 25, 2007 Perän sivuttaisväljykset suht/noin 2mm sitten ota gardaani irti ja käännä isoa mutteria varovasti mut älä liian tiukalle. ei niin kuin toiset neuvoo pitkällä jatkolla. Luulen että ykkösen ja pakin nopea käyttö välys häviää. Jos purat vetoakselit ja perän vetareissa lukkosokat jotka saat auki vaan purkamalla peräkopan. No problem. T. Harriman
Guest korbimotors Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Sun auto on 3 generaatiota, jos vuosimalli on -88. Vuonna -93 tuli 4 generaatio, ja ulkomuoto kyllä hiukan muuttui... Millä koneella sun Firebird on? Jos jollain muulla koneella KUIN 5.0 TPI manuaalilaatikolla tai 5.7 TPI, niin mitä varmimmin sulla on 10-pulttinen perä. Ja siinä tuo päittäisvälys on ihan normaalia. Perästä löytyvien puslien vaihto on nopea homma. Takatukivarsien sekä panhard-tangon puslien vaihtaminen ei tarvi mitään ylimääräisiä purkuja. Sen kun tukee perää, ja ottaa osat irti, vaihtaa niihin puslat ja laittaa takaisin autoon kiinni. Koneena on 5.0 TBI. En rupea väitteleen mutta en usko että tuollainen välys on ihan normaalia edes tuossa perässä.Äsken kun kävin pihalla ja heilautin autoa sivuttain perästä muutaman sivuttais liikkeen niin en meinaa pelkästään tuota välystä vaan sielä lonkkasee ihan joku ja aika kovasti.Auto kun oli ilmassa perästä ja otti renkaasta kiini ja heilutti niin se liikkui minun mielestä todella liian paljon..ihan kunnolla se pääs tekeen sivuttaisliikettä.Nuiden vanteiden keskellä kun on tuollaiset ison ruuvin näköiset jutut (2kpl sellaista ulkonevaa tappia) niin tapahtuuko niistä mitään jos niitä kiristää??
Guest korbimotors Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Perän sivuttaisväljykset suht/noin 2mm sitten ota gardaani irti ja käännä isoa mutteria varovasti mut älä liian tiukalle. ei niin kuin toiset neuvoo pitkällä jatkolla. Luulen että ykkösen ja pakin nopea käyttö välys häviää. Jos purat vetoakselit ja perän vetareissa lukkosokat jotka saat auki vaan purkamalla peräkopan. No problem. T. Harriman Tarkoittaako Harriman että kun kardaanin irroittaa niin sen kardaanin laipan välissä on joku iso mutteri jota kiristämällä vois välystä hieman pienentää nimittäin jos meinasit että n.2mm on yleinen välys kun tuossa nuo renkaat pääsee liikkumaan varmaan 1cm sivuttain ja mollemmat takarenkaat. Ja sit toi kun sanoit että ykkösen ja pakin nopea käyttö niin välys häviää Mitä tuo käytännössä tarkoittaa?? Itse kuvittelisin että tarkoitit että esim.pakitan ensin taaksepäin ja tempasen sit nopeasti ykkösen silmään niin että renkaat sauhuaa:) näinkös meinasit? Jos Harriman laitat vaikka jossain vaiheessa mulle yksityisviestinä numeros niin voisin pirauttaa jos vaikka puhelimes sais paremman avun annettua??
Nova Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Perän sivuttaisväljykset suht/noin 2mm sitten ota gardaani irti ja käännä isoa mutteria varovasti mut älä liian tiukalle. ei niin kuin toiset neuvoo pitkällä jatkolla. Luulen että ykkösen ja pakin nopea käyttö välys häviää. Jos purat vetoakselit ja perän vetareissa lukkosokat jotka saat auki vaan purkamalla peräkopan. No problem. T. Harriman Siis mitä, miten ton keskimutterin kiristys auttaa vetoakseleihin? Ei mitenkään! jos kyseessä on 10-bolt. 10-bolt perissä toi välys syntyy kun kartiolukko(jos on) kuluu ja vetarit pääsee tällöin C-clipin takia liikkumaan enempi. Välystä voi shimmata pienemmäksi mutta vaati perän kopan aukaisun. Toinen mikä saa aikaan välystä jos ei ole lukkoa niin kumin poltto, keskitappi saattaa kulua tai isot tasauspyörästöt. Tuo 1 cm on hieman liika kyllä. Jossain on vikaa..... Soittaakin saa Antti 050-5265781
TransNAM Posted July 27, 2007 Posted July 27, 2007 10-bolt perissä toi välys syntyy kun kartiolukko(jos on) kuluu ja vetarit pääsee tällöin C-clipin takia liikkumaan enempi... Tuo 1 cm on hieman liika kyllä. Jossain on vikaa..... Onko 10-pulttista kartiolukollakin? Mitä itse olen törmännyt niin puoliska senttiä tuntuu vielä aika "normaalilta". Siis vetoakselin suuntaisesti (päittäisvälys), sivuttaisvälystä ei sais olla yhtään. Ja melkoinen lonkse kuuluu kun rattaita heiluttaa. Ei kylläkään yleensä kuulu ajaessa. Takapään muut puslat on nättejä vaihtaa mutta alatukivarret vaatii ruuvipenkin tai prässin ja pari C-muotoista putkenpalaa väliin vahvikkeeks siksaikaa kun puristaa ettei peltinen tukivarsi mee lyttyyn. Pultit voi toki olla lujassa jos ovat 19 vuotta olleet siellä. Puslia saa kaikista jenkkiosia myyvistä liikkeistä (kts. vaikka sivun yläreuna). Jos tykkäät enemmän hyvästä kyydistä kun kivien laskemisesta tiellä niin ÄLÄ laita uretaanipuslia. Kokemusta on ja kova tuli. Vakaajan päiden "koiranluut" alkaa ehkä ensimmäisinä kolisemaan. Tässä joku ihmetteli kolahtelua... syynä oli pohjaan koliseva pakoputki... Joten kaikki kannattaa tarkistaa ennen osien ostamista. 3gen=82-92 4gen=93+ gen=generation=sukupolvi eli korimalli Ulkonevia tappeja vanteiden keskellä? Perävälykselle ei ole säätöä, vain purku ja prikkoja väliin.
Guest korbimotors Posted July 27, 2007 Posted July 27, 2007 Onko 10-pulttista kartiolukollakin? Mitä itse olen törmännyt niin puoliska senttiä tuntuu vielä aika "normaalilta". Siis vetoakselin suuntaisesti (päittäisvälys), sivuttaisvälystä ei sais olla yhtään. Ja melkoinen lonkse kuuluu kun rattaita heiluttaa. Ei kylläkään yleensä kuulu ajaessa. Takapään muut puslat on nättejä vaihtaa mutta alatukivarret vaatii ruuvipenkin tai prässin ja pari C-muotoista putkenpalaa väliin vahvikkeeks siksaikaa kun puristaa ettei peltinen tukivarsi mee lyttyyn. Pultit voi toki olla lujassa jos ovat 19 vuotta olleet siellä. Puslia saa kaikista jenkkiosia myyvistä liikkeistä (kts. vaikka sivun yläreuna). Jos tykkäät enemmän hyvästä kyydistä kun kivien laskemisesta tiellä niin ÄLÄ laita uretaanipuslia. Kokemusta on ja kova tuli. Vakaajan päiden "koiranluut" alkaa ehkä ensimmäisinä kolisemaan. Tässä joku ihmetteli kolahtelua... syynä oli pohjaan koliseva pakoputki... Joten kaikki kannattaa tarkistaa ennen osien ostamista. 3gen=82-92 4gen=93+ gen=generation=sukupolvi eli korimalli Ulkonevia tappeja vanteiden keskellä? Perävälykselle ei ole säätöä, vain purku ja prikkoja väliin. Juurikin tuolla lailla on välystä vetoakseleiden suuntaisesti päittäisvälystä ja kuuluu karmee lonkse kun paikalla ravistelee rengasta mut ajossa ei kuulu kyl mitään kolinaa sit.Ja vois olla varmaan jotain puolen sentin luokkaa toi välys mitä sielä nyt on eli ei ole ilmeisesti mitään hätää ton suhteen??
TransNAM Posted July 27, 2007 Posted July 27, 2007 No... jos perälle jotain teet niin samalla hoitaa tuonkin mutta jos et oo tekemässä niin ei se justiin leviämässäkään ole jos välys on luokkaa muutama mm. Minusta. Toki jos mielenrauhan haluaa niin ei tuo mahdoton homma ole laittaa jos kalut pysyy käsissä. Peräöljyt kannattaa vilkaista/vaihtaa ettei siellä nyt aivan metallimössöä ole jos sieltä on jotain muuta hajoamassa. C-clip on C-n muotoinen lukkorengas joka on vetoakselin sisäpäässä olevassa urassa pitämässä akselia paikallaan. Paikkojen kuluessa tulee välystä.
Recommended Posts