Jump to content

Oven pahvit


Guest ^Neo^

Recommended Posts

Guest ^Neo^

Minkähän lainen homma on irrottaa noi ovipahvit? prkl... kun on ruvennu vikisemään joku kuskin puolella about oven kohdasta/ovesta... :S se kitinä alkaa aina vähänkin huonommalla tiellä eikä semmosta jaksa hullukaan kuunnella... Joten nyt pitäis irrotella pahvi ja katsoa mitä sisältä löytyy... jos vika ei sieltä löydy niin sitten b tolpasta... mutta ajattelin nyt kysästä, että onko tommonen ovipahvi helposti irrotettavissa? 8)

Link to post
Share on other sites

Ei ainakaan mulla ollu kovin vaikeeta.

Alotin pelkääjän puolelta, meni tunti ja vartti... >:( opetellessa.

Kuskin puoli lähtiki sit 5 minuutissa ;D

Helppoo 8)

Link to post
Share on other sites

Sivuikkuna alas ja pahvin irroittamiseen menee vartti. Eli ei paha homma.

 

 

Jos veikkaisin niin sanoisin että kannattaa kiristää sivupeilit niin vikinä loppuu.

Link to post
Share on other sites

Mulla piti kanssa ihme ääntä toi oven sisus, tai ainakin olin siinä uskossa, kunnes tuli syksy , ja voitelin oven ja ikkunan tiivisteet silikonilla. Siihen loppui metelöinti.

Link to post
Share on other sites
Guest ^Neo^

Joo no sitte. Se vaan kuulostaa semmoselta niinku joku olis ironnu ja heilumalla aiheuttais sen vikinän... en sitte tiedä. Pitää tänään kokeilla avata ja kattoa 8)

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...
Guest PJKuona

Sivuikkuna alas ja pahvin irroittamiseen menee vartti. Eli ei paha homma.

Olen nyt jo yli puolituntia koettanut ährätä tuota sivupahvia irti omasta Firebirdistäni. Kaikki muu on irti, mutta pahvi ei suostu nousemaan yläosasta pois. Ikkunanmoottori on sökö (olen sitä juuri vaihtamassa) joten en ole saanut lasia aivan alas asti.

 

Mahtaako se minulla nyt sitte ahdistaa juuri tuon lasin takia? Suoraan nostamalla se yläosa ei nimittäin tule sieltä pois, johonkin suuntaan sitä pitäisi tieten osata "niksauttaa". Onko neuvoja tai vinkkejä, sillä en haluaisi hajottaa pahvia.

Link to post
Share on other sites

Kyllä se ihan nostamalla siitä lähtee.

Ainakin Camarossa saa pois vaikka ikkuna ylhäällä (muistaakseni :-[)

Onhan kaikki ruuvit irti? Samoin se peilin kolmio?

Koita nostaa ensin toisesta päästä, sillai pikkasen sivuttain...

Link to post
Share on other sites

Itse asiassa tod. v-mäinen homma varsinkin, jos lasia ei saa alas. Ehjänä on vaikea saada irti.

Pahvin yläreunassa olevassa muovissa on 5(?) "uloketta, jotka menee ovipellissä oleviin reikiin. Pitävät yläreunan paikallaan kireänä. Saattaa auttaa, jos pahvia pääsee painamaan yläreunastaan ikkunaan päin. oviverhoilun profiilihan on kuin J-kirjain ylösalaisin...

Toivottavasti tästä saa jotain tolkkua, kun tuli otettua muutama a-juoma illan ratoksi...

Link to post
Share on other sites
Guest PJKuona

Onhan kaikki ruuvit irti? Samoin se peilin kolmio?

Ensinnäkin kiitoksia neuvoista.

 

Ruuvit olivat kaikki irti mitä siinä pahvissa oli. Peilin kolmio? Tarkoittatko sitä oven etuosassa olevaa mustaa kumimaista lätkää? Jos näin, niin sitä tuskin tarvitsee tuossa minulla irrottaa sillä autossa on sähköpeilit. Katselin tuonkin "kolmion" irroittamista, mutta sille löytynyt oikein mitään kiinnikkeitä mistä sen olisi irti saanut.

 

Anyway sain tuon pahvin irti. Jouduin irroittamaan sen ulkopuolella olevan ikkunan alareunan tiivisteen. Sen irroittaminen toi hieman pelivaraa ikkunan liikkumiseen. Ovipahvin yläreunasta, sisäpuolelta, ikkuna-aukon välistä löytyi yksi peltiruuvi jolla oli jollakin tapaa yritetty joskus aiemmin jotenkin tukevoittaa sitä pahvin ja yläosan muovin saumaa. Tämä ruuvi oli sitten jätetty liian pitkäksi ja pistetty ovipahvi paikoilleen. Pahvi oli tällätavoin myös saatu "loksahtamaan" mukavasti kiinni, toisaalta pahvin irroittaminen oli nyt hieman vaikeampaa - varsinkin kyseessä oli oma patentti. Aikaa valui hukkaan tuon asian selvittämisessä ja tutkimisessa. >:(

 

Sain tuon ruuvin onneksi kuitenkin ruuvattua nätisti pois. Tämän jälkeen pahvi nousikin varsin kivuttomasti ylös ja sain oven sisuskalut näkyviin. Huomenna olisikin sitten vuorossa ikkunannostimen sähkömoottorin vaihto. Pitääkin siirtyä selailemaan löytyisikö täältä foorumilta topicia kyseiseen hommaan.

 

 

Link to post
Share on other sites
Guest PJKuona

vellun sivuilta löytyy 4-gennerin ikkunamoottorin vaihto.

 

Tarkalleen sanottuna tuolta :

 

http://www.transam.fi/

 

Kiitoksia, tuohan oli aivan erinomainen linkki. Eroaakohan tuo oikeastaan mitenkään 3-gen Firebirdin vastaavasta tuo homma? Moottori oli ainakin äkkiä katsoen samannäköinen.

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Luin ohjeesi, ja siitä oli suuri apu. Irrotin moottorin pahvin ollessa yläpäästään kiinni. Yläpään kiinnityksiä on kahta tyyppiä. toisessa on lukitukset ja tarvitaan erikoistyökalu. muulla oli kait se. Homma hoidossa ja ikkuna toimii. Moottori oli vaan hirmu paskanen.

Link to post
Share on other sites
Guest PJKuona

Jos kirjoittajalla ei ole mitään sitä vastaan, voisin tuon raportin lisätä kerhon nettisivujen arkistoon. Olisi paremmin esillä ja löydettävissä sieltä.

Ei ole mitään sitä vastaan. Lisää vain, luettavaksihan se on kirjoitettu. :)

Link to post
Share on other sites
  • 3 years later...
SideburnsPsycho

Jos olet tuota ikkunannostimen moottoria vaihtamassa, niin tuolta löytyy meikäläisen "raportti" aiheesta.

http://www.f-bodyfinland.com/yabbse/index.php?board=3;action=display;threadid=5488

 

Löytyykö tälläistä ohjetta jostain, tämä linkki ei enää toiminut. Sama homma olisi edessä minullakin. Ovipahvi irti mutta moottorin irroitukseen ei äly riitä. Olisiko vinkkejä ettei mitään mene rikki?

 

Link to post
Share on other sites

Löytyykö tälläistä ohjetta jostain, tämä linkki ei enää toiminut. Sama homma olisi edessä minullakin. Ovipahvi irti mutta moottorin irroitukseen ei äly riitä. Olisiko vinkkejä ettei mitään mene rikki?

 

tuli tehtyy tuo rojekti tuossa kuukausi sitten about.

aika pitkä homma kirjotella ohjeet... itellä on service manual ni se oli todella hyödylline  tähänki hommaan  m/ lyhyesti ainakin

ikkuna lasketaa puolivälii ja tuetaan kiiloilla paikalleen ja irrotellaan ikkunannostimen varret ja porataa moottorin popniitit mäkeen,

jolloin saadaan työnnetyy moottori näköselle paremmin. Sopivilla poppareilla sen uudenki saa takas mut ite laitettii oven reikiin kierteet ja lyhkäsillä pulteilla.

voishan tuota tietty jossai välis skannata kirjasta kuvan ja ohjeet johki esille

Link to post
Share on other sites
SideburnsPsycho

tuli tehtyy tuo rojekti tuossa kuukausi sitten about.

aika pitkä homma kirjotella ohjeet... itellä on service manual ni se oli todella hyödylline  tähänki hommaan  m/ lyhyesti ainakin

ikkuna lasketaa puolivälii ja tuetaan kiiloilla paikalleen ja irrotellaan ikkunannostimen varret ja porataa moottorin popniitit mäkeen,

jolloin saadaan työnnetyy moottori näköselle paremmin. Sopivilla poppareilla sen uudenki saa takas mut ite laitettii oven reikiin kierteet ja lyhkäsillä pulteilla.

voishan tuota tietty jossai välis skannata kirjasta kuvan ja ohjeet johki esille

Kyllä tämäkin auttaa. Onko joku syy miksi ikkuna pitää olla puolessa välissä kun varsia irroitellaan? Ovipahvin sain irti siten että ikkuna oli aivan alhaalla.

Link to post
Share on other sites

WINDOW REGULATOR AND REGULATOR MOTOR REMOVAL:

 

1. remove door trim pad and inner panel water deflector

 

2. raise window to half-up position and hold in place by insterting rubber wedge doorstops. (itellä tommosii ovikiiloja ollu, laitoin kumilla pehmustetut puukiilat.)

 

3. remove rear guide channel and inner panel cam channel

 

4. punch out center pins of regulator rivets, then drill out rivets

 

5. move regulator rearward and disconnect wire harness from motor. disengage roller on regulator lift arm from glass sash channel

 

6. remove regulator through rear access hole

 

kuvat vois vielä helpottaa mut ei ehdi vielä skannailee

Link to post
Share on other sites
SideburnsPsycho

 

Vaihdettu. Kiitokset vinkeistä!

 

 

WINDOW REGULATOR AND REGULATOR MOTOR REMOVAL:

 

1. remove door trim pad and inner panel water deflector

 

2. raise window to half-up position and hold in place by insterting rubber wedge doorstops. (itellä tommosii ovikiiloja ollu, laitoin kumilla pehmustetut puukiilat.)

 

3. remove rear guide channel and inner panel cam channel

 

4. punch out center pins of regulator rivets, then drill out rivets

 

5. move regulator rearward and disconnect wire harness from motor. disengage roller on regulator lift arm from glass sash channel

 

6. remove regulator through rear access hole

 

kuvat vois vielä helpottaa mut ei ehdi vielä skannailee

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...